Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
100cm billeder ?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-12-06 21:22

Hej,

Kan man med godt resultat printe 100cm billeder af en 10MP fil uden at det
bliver alt for pixeleret? Nogen der har erfaring med print i den størrelse?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 21:59

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Kan man med godt resultat printe 100cm billeder af en 10MP fil uden at det
> bliver alt for pixeleret? Nogen der har erfaring med print i den
> størrelse?

Hej
Du kan faktisk selv bedømme det, hvis du har Photoshop eller lignende
program.
Hvis din billede har mange detaljer så set den til 220 dpi, konverterer til
100% størrelse (fx 100x70 cm) og kig på den i 100% forstørrelse på skærmen,
hvis du mener at det se OK ud, så kan den gå.
Jo færre detaljer du har på billede jo mindre dpi du kan sætte den i, men
gør ikke længere end 120.
Betragtnings afstand har noget også at sige, jo større den er jo længere kan
du går ned i dpi. Det betyder ikke noget at billede er pixeleret hvis du
kigger på den fra 10 meters afstand.
Hvis maskinen det bliver printet på printer med lavt dpi, fx 300 vil det
være en fordel at gå ned i dpi på selve billede, så få du på den mode flere
farvenuancer.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Esben

Dato : 04-12-06 22:26

"TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis maskinen det bliver printet på printer med lavt dpi, fx 300 vil det
> være en fordel at gå ned i dpi på selve billede, så få du på den mode

Har man en fornuftig fotoprinter, kan man også bedømme det lidt på forhånd
ved at udskrive en 100% beskæring på A4.

--
Esben

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-06 04:37

> Hej,
>
> Kan man med godt resultat printe 100cm billeder af en 10MP fil uden at det
> bliver alt for pixeleret? Nogen der har erfaring med print i den
størrelse?

Jeg har lavet 50*75 cm billeder med 8Mpixel, det ser fint ud på over en halv
meters afstand!
Så hvis du ikke forventer at kunne nærstudere billedet kan du sagtens lave
print i den størrelse.

Brian

Fra : JDD

Dato : 05-12-06 08:19

hvis du har fhotoshop scalerer du billedet op i 300dpi og den størrelse du
ønsker, dernæst printer du billedet i 100% på a4 eller hvad du har. Det
giver fint resultat med et 8.2mp fra en canon 20D

Fra : emj

Dato : 05-12-06 08:32

JDD skrev:

>hvis du har fhotoshop scalerer du billedet op i 300dpi og den størrelse du
>ønsker, dernæst printer du billedet i 100% på a4 eller hvad du har. Det
>giver fint resultat med et 8.2mp fra en canon 20D

Lad vær med at topposte her.

Hvad er det i øvrigt for noget vrøvl du skriver?
Man kan ikke "skalere op" til 300 DPI
....og hvornår er et A4 ark blevet 100 cm?

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-06 10:59

emj wrote:

> Lad vær med at topposte her.
>
> Hvad er det i øvrigt for noget vrøvl du skriver?
> Man kan ikke "skalere op" til 300 DPI

Jo, det kan man. Hermed opnår du at man på det færdige print ikke kan se
pixels. Det giver faktisk et fint resultat. Hvis man efter opskaleringen
bruger en lille smule skarphedsforøgelse, kan det komme til at se endnu
bedre ud.

Bo //

Fra : emj

Dato : 05-12-06 12:30

Bo Bjerre skrev:

>Jo, det kan man. Hermed opnår du at man på det færdige print ikke kan se
>pixels. Det giver faktisk et fint resultat.

Det er altså stadig noget vrøvl.

Det man foretager er en interpolering og det er altså ikke det samme
som at "skalere DPI op".

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 05-12-06 12:52

> Det er altså stadig noget vrøvl.
>
> Det man foretager er en interpolering og det er altså ikke det samme
> som at "skalere DPI op".

Er du så tilfreds hvis jeg skriver skaler op i størelse og i 300 dpi
opløsning

Fra : emj

Dato : 05-12-06 15:11

JDD skrev:

>Er du så tilfreds hvis jeg skriver skaler op i størelse og i 300 dpi
>opløsning

Ja, det hjalp da gevaldigt på mit humør at du vil skalere i pixels og
hvis du så kunne formås til at skrive at du ændrer til en resolution
på 300 PPI , så kan jeg næsten komme i rigtig julehumør )

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-06 15:37

emj wrote:

> Det er altså stadig noget vrøvl.
>
> Det man foretager er en interpolering og det er altså ikke det samme
> som at "skalere DPI op".

Åh, ja. Jeg var ikke klar over at det var ordvalget, du kommenterede.
Jeg troede det var teknikken. Og her er interpolering det rette ord. Men
det findes desværre ikke som ord i menu'erne i de programmer, jeg har

Bo //

Fra : JDD

Dato : 05-12-06 16:54

> Hvad er det i øvrigt for noget vrøvl du skriver?
> Man kan ikke "skalere op" til 300 DPI
> ...og hvornår er et A4 ark blevet 100 cm?

Han kan skrive ud i 100% på a4 for at se kvaliteten, det bliver kun et
udsnit af hele billedet man man kan se resultatet.

Fra : emj

Dato : 05-12-06 17:55

JDD skrev:

>Han kan skrive ud i 100% på a4 for at se kvaliteten, det bliver kun et
>udsnit af hele billedet man man kan se resultatet.

Ok.
Hilsen emj

Fra : Jakob

Dato : 05-12-06 21:57

In article <hv7an25f8m767cpmc5i77lbmm1v30u7l0u@4ax.com>, emj <emj@>
says...
> Lad vær med at topposte her.
>
> Hvad er det i øvrigt for noget vrøvl du skriver?
> Man kan ikke "skalere op" til 300 DPI
> ...og hvornår er et A4 ark blevet 100 cm?

Høflighed er ikke din stærke side.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-12-06 11:54

"Thomas Schreiber"
> [...]
>
> Kan man med godt resultat printe 100cm billeder af en 10MP fil uden at det
> bliver alt for pixeleret? Nogen der har erfaring med print i den

Fra under 8mp har jeg printet 120x80cm nul pixelering overhovedet
så gå du bare igang, bruger du bicubic upsizing kan du sikkert lave
både 5 og 10m2 forstørrelser uden prob. skarpheden er så nok ikke
til 20cm view afstand, men pixelering er ikke et prob. -max-

Fra : JDD

Dato : 06-12-06 13:49

> [...]
> både 5 og 10m2 forstørrelser uden prob. skarpheden er så nok ikke
> til 20cm view afstand, men pixelering er ikke et prob. -max-

I de nyere udgaver af PS er der 3 bicubic metoder bicubic, bicubic smother
og bicubic sharper, de er henholdvis beregnet til upscalering og
nedscalering. Der skulle ligge nogle forbedringer i de sidste 2.

Fra : P. Rongsted

Dato : 06-12-06 15:51

On Wed, 6 Dec 2006 13:49:28 +0100, "JDD" <jdd@xykel.dk> wrote:

> [...]

Dde store relkamer på stiladserne er helt nede i 20-30 ppi - eller
enda endnu lavere, men dem ser man jo også kun på afstand.

>I de nyere udgaver af PS er der 3 bicubic metoder bicubic, bicubic smother
>og bicubic sharper, de er henholdvis beregnet til upscalering og
>nedscalering. Der skulle ligge nogle forbedringer i de sidste 2.

Skal du op i størrelse er det bedst at bruge bicubic smother. Derefter
kan man give lidt ekstra skarphed med Smart sharpen.

Går man ned i størrelse er bicubic sharper bedst.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 18:09

"P. Rongsted" <null@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Dde store relkamer på stiladserne er helt nede i 20-30 ppi - eller
> enda endnu lavere, men dem ser man jo også kun på afstand.

Hej
Hvad mener du med de 20-30 ppi
Er det maskinen som printer med den opløsning ? eller er det billede som
bliver forberedt til print med det? Der er lige væsentlig forskel.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : P. Rongsted

Dato : 07-12-06 11:14

On Wed, 6 Dec 2006 18:08:40 +0100, "TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk>
wrote:

> [...]
>Er det maskinen som printer med den opløsning ? eller er det billede som
>bliver forberedt til print med det? Der er lige væsentlig forskel.

Egentlig ikke. ppi giver kun mening ved et færdigt print - og også
lidt på en skærm.

Når billedet ligger i elektronisk format har det kun en udstrækning i
antal pixels i højde og bredde. Der kan være en angivelse hvilken
opløsning det er tænkt udskrevet i, men den er ikke lagt fast før det
er færdige print er et resultat.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 20:46

> Egentlig ikke. ppi giver kun mening ved et færdigt print - og også
> lidt på en skærm.

Hej
Hvornår er print færdig?

De 2 oplysninger er nødvendig for at der overhoved opstå noget print. Og
det påvirker direkte kvaliteten af din print.
Faktisk jo højere er dpi i din billede jo færre farver få du på din billede.
Det betyder måske ikke så meget at du forbereder billede til print
derhjemme, der printer har opløsning på de 2400 og måske mere, men når du
kommer på storformat så skal du komme mere ned ellers kommer du i problemer,
ikke kun på grund mangel af farver, men også striber som opstår i
farveforløb.
Her er eksempel, meget overdrevet (billede forbered i 1200 dpi, printet på
en maskine som printer med 600 dpi)
http://www.fotogenia.info/images/m1200.jpg
Det skulle være en forløb fra lyseblå til mørkeblå
Det er en fejl som er begået ofte pga. misforståelse med de 300 dpi og
pixelering. Jeg har lige været med til at printe et billede fra 10 Mpx
kamera i størrelsen 2 m x 2 m på en storformat printer (300 dpi printer),
billede blev sat til 150 dpi. Dvs. man fik 16 nuancer af hver grund farve
(de 10 forskellige farver som en 4 farvet printer kan danne) til arbejde
med. Og det var faktisk Ok til det billede, da der var mange elementer på
billede.

Hvornår så?

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 22:56

> Hvornår så?
Ups en hel færdig sætning
Se bort fra den
Mange venlige hilsner
Tomasz

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-12-06 05:57

On Thu, 7 Dec 2006 20:46:19 +0100, "TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk>
wrote:

>"P. Rongsted" <null@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

>Hej
>Hvornår er print færdig?

Når der er lagt farve på et materiale fx papir. Altså når du kan tage
udskriften i hånden.

> [...]
>med. Og det var faktisk Ok til det billede, da der var mange elementer på

Jeg skrev om ppi. Du skriver om dpi. Det er absolut ikke det samme.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-06 00:21

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Når der er lagt farve på et materiale fx papir. Altså når du kan tage
> udskriften i hånden.
> Jeg skrev om ppi. Du skriver om dpi. Det er absolut ikke det samme.

Hej
Ja der er vi enig, jeg ved faktisk ikke hvor vil du bruge dine ppi i print.
Det er betagnelse som man bruger i det digitale værden, den fortaler dig
ikke om kavlitet eller størelsen af print.
DPI bruger du så snart man snakker op print og dens egenskaber.
Hvis du googler lidt så kan du finde masse af beskrivelser fx
http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/browse_frm/thread/292b1264c3d131e9/f217c0d5322556c6?lnk=gst&q=dpi+lpi+&rnum=3&hl=da#f217c0d5322556c6

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-12-06 13:53

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message
> [...]
> både 5 og 10m2 forstørrelser uden prob. skarpheden er så nok ikke
> til 20cm view afstand, men pixelering er ikke et prob. -max-

Det lyder godt. Skal lave et billede på 100cm*25cm til mit køkken, så jeg
satser på at lidt sharpening kan gøre det sidste.
Tak for svaret.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : emj

Dato : 06-12-06 14:31

Thomas Schreiber skrev:

>Skal lave et billede på 100cm*25cm til mit køkken
Skal du have tapetseret dit køkken )

Hilsen emj

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-12-06 18:47

"emj" <emj@> wrote in message

> Skal du have tapetseret dit køkken )

Ja lidt Har en "blank plet" på ca. 30*150 og der ville det være fint med
et lille billede tænker jeg.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra :    ab©

Dato : 06-12-06 16:14

> Det lyder godt. Skal lave et billede på 100cm*25cm til mit køkken, så jeg
> satser på at lidt sharpening kan gøre det sidste.
> Tak for svaret.

Jeg får lavet mine store aftryk på et grafisk værksted - der kan jeg også få
aftrykkene lavet på vejrbestandig (vaskbar) folie for ca. kr. 200,- pr. m2 -
hvis du henvender dig et lignende sted, ville det måske lige være sagen i et
køkken

ab©

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-12-06 18:47

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> [...]
> få aftrykkene lavet på vejrbestandig (vaskbar) folie for ca. kr. 200,- pr.
> m2 - hvis du henvender dig et lignende sted, ville det måske lige være

Der er tapet under, og det er ikke i nærheden af vanddet. Det var mere for
at få lidt liv i køkkenet, men tak for tanken.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : JH

Dato : 06-12-06 21:46

> [...]
> få aftrykkene lavet på vejrbestandig (vaskbar) folie for ca. kr. 200,- pr.
> m2 - hvis du henvender dig et lignende sted, ville det måske lige være

Hvor er det du får lavet det? Det lyder billigt. Hvordan er kvaliteten?

Fra :    ab©

Dato : 06-12-06 23:55

"JH" <jhtet@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det du får lavet det? Det lyder billigt. Hvordan er kvaliteten?

Det er på et grafisk værksted, der bruger denne ink-jet printer:

http://www.rolanddga.com/color/products/inks/White/default.asp?menu=OVERVIEW

De har så meget at lave, så det kniber for dem at følge med, så jeg bliver
ikke populær, hvis jeg reklamerer for dem, men der står en del af lignende
printere hos skiltemalere, grafiske virksomheder m.v. og den pris jeg giver
for alm. farveplakater er ca. kr. 130,- pr. m2 (når det går rimeligt op i
forhold til en bane) - kvaliteten er super. Min eneste anke er, at det
kniber med at lave billederne mere matte, end hvad der svarer til halv-mat.

ab©

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-12-06 08:18

> [...]
> op i forhold til en bane) - kvaliteten er super. Min eneste anke er, at
> det kniber med at lave billederne mere matte, end hvad der svarer til

Det lyder meget suspekt at et firma ikke vil have flere opgaver og dermed
tjene flere penge?!?!

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : MW

Dato : 07-12-06 08:39

>" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> Det lyder meget suspekt at et firma ikke vil have flere opgaver og dermed
> tjene flere penge?!?!

Ikke nær så suspekt som at sige ja til en opgave de på forhånd ved de ikke
har tid/mandskab til at udføre.
Jeg har en gammel skolekammerat der er murermester, han tager også kun de
opgaver han kan nå, med det behagelige resultat at han altid overholder sine
aftaler.
mvh/MW

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-12-06 00:32

> [...]
>" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> Det lyder meget suspekt at et firma ikke vil have flere opgaver og dermed

Jeg har da stor respekt for et firma, der ved hvad de magter og ikke
efterlader deres kunder med forsinkede resultater der kan koste kunden
penge.

MVH
Thomas

Fra : tspetersen@gmail.com

Dato : 07-12-06 18:52

Thomas Schreiber skrev:

> Det lyder meget suspekt at et firma ikke vil have flere opgaver og dermed
> [...]

Prøv evt. www.l-i-n.dk de har en Canon ImagePrograf der kan lave disse
print i super kvalitet. Det fremgår vist ikke af deres hjemmeside -
men prøv evt. at ringe til dem.

--
Thomas Petersen
www.labnet.dk - Digital fremkaldelse i Professionel kvalitet.