Signalflag - Kløvedal, Grønland?
Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-12-06 21:08

Lige sendt på DR1.

Marinefartøjerne havde et signalflag - trekantet og blå / gul.

Lidt ligesom 'L' blot med blå i stedet for sort - og så trekantet.

Hvad betyder det?

Hilsen Sverre.

Fra : Tage Danielsen

Dato : 04-12-06 22:27

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Lige sendt på DR1.
>
> Marinefartøjerne havde et signalflag - trekantet og blå / gul.
>
> Lidt ligesom 'L' blot med blå i stedet for sort - og så trekantet.
>
> Hvad betyder det?

Så vidt jeg husker er det 1. lighedsstander og som i Marinen hejses når
Chefen ikke er ombord.

Tage D

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 23:02

Det trekantet blå/gule signal flag er signalet for at skibet udfører
fiskeri-inspektion.
Jørgen (gammel sø-ulk fra søværnet i de grønlandske farvande)

Fra : Tage Danielsen

Dato : 05-12-06 10:06

> Det trekantet blå/gule signal flag er signalet for at skibet udfører
> fiskeri-inspektion.
> Jørgen (gammel sø-ulk fra søværnet i de grønlandske farvande)

Ifølge mine kilder her ved SOK så skulle det være dette blå-gule flag som
ses på 1. eskadres hjemmeside som indikerer at skibet sejler
fiskeriinspektion.
http://forsvaret.dk/1ESK/Enheder/Inspektionskuttere/Agpa/

Men da du selv har sejlet deroppe har du jo nok ret.

Jeg har også undersøgt og fundet ud af at det er 3. lighedsstander (3. sub.)
som hejses når chefen går fra borde og ikke som jeg mente 1.
lighedsstander - her sigermin kilde ved SOK så at 1. lighedsstander hejses
når divisionchefen ikke er ombord.

Som jeg husker det fra udsendelsen i aftes så var det 1. lighedsstander man
så på de 3 kuttere da de lå i havn.

Tage D

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 18:23

> [...]
> når divisionchefen ikke er ombord.
>
> Som jeg husker det fra udsendelsen i aftes så var det 1. lighedsstander

Når skibene ved Grønland eller Færøerne er i søen er standeren altid hejst
og man er klar til at udøve fiskeri-inspektion.
Som Tage har skrevet så kan man se billedet på hjemmesiden hvor Agpa er i
søen og klar og igen her hvor "dullen" er ved Grønland
http://forsvaret.dk/1ESK/Enheder/Inspektionskuttere/Tulugaq/

Fra : Søren

Dato : 05-12-06 00:40

> Så vidt jeg husker er det 1. lighedsstander og som i Marinen hejses når
> Chefen ikke er ombord.

Sådan husker jeg det også, fra min tid på minelæggeren Møen.

/Søren

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-12-06 22:48

Ikke i følge http://www.dfhs.dk/Opslag/Signalflag/Signalflag.htm

>og som i Marinen hejses når
>Chefen ikke er ombord.

De førte den under hele sejladsen, og på alle tre fartøjer i havn.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-12-06 00:15

"JJ" <jdjepsen (snabel a) ofir.dk> den 4. december 2006 kl. 23:02 +0100
skrev:
>Det trekantet blå/gule signal flag er signalet for at skibet udfører
>fiskeri-inspektion.
>Jørgen (gammel sø-ulk fra søværnet i de grønlandske farvande)

Tak

De var nu på opmåling, men har så nok haft fiskeriinspektion som bifangst.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-12-06 09:31

"S¯ren" <newsmail@skryder.com> den 5. december 2006 kl. 00:39 +0100 skrev:

>Sådan husker jeg det også, fra min tid på minelæggeren Møen.

Forvirringen breder sig: Det er i hvert fald IKKE den sædvanlige 1.
lighedsstander.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-12-06 10:14

Harding E. Larsen <harding@P96UNlarsen.tdcadsl.dk> (slet P96UN) den 5.
december 2006 kl. 09:41 +0100 skrev:
>Hej Sverre,
>
>Prøv at se på siderne der omhandler det internationale
>signalsystem, i bogen Søvejsreglerne, om du her kan genkende det
>flag som du har set.
>Bogen er udarbejdet til brug ved undervisning på navigations- og
>skipperskolerne.
>
>Mvh/Harding

Hej Harding.

Jeg søgte skam på signal flag mm, inden jeg spurgte her - og intetsteds
dukkede bemeldte flag op.
Så har du fået en udfordring til din store maritime viden?

Hilsen Sverre.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 18:28

> [...]
>
> Marinefartøjerne havde et signalflag - trekantet og blå / gul.
>
> Lidt ligesom 'L' blot med blå i stedet for sort - og så trekantet.

Flaget bruges i EU som fiskeri-inspektionsflag - se linket
http://www.crwflags.com/fotw/flags/eu~fish.html

Jørgen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-12-06 18:53

"Tage Danielsen" <tagedanielsen@tiscali.dk> den 5. december 2006 kl. 10:05
+0100 skrev:

> [...]
>som hejses når chefen går fra borde og ikke som jeg mente 1.
>lighedsstander - her sigermin kilde ved SOK så at 1. lighedsstander

Øh, tidligere omtaltes chefen og nu skriver du divisionschefen, og jeg som
troede, at det var skibsføreren?

>Som jeg husker det fra udsendelsen i aftes så var det 1. lighedsstander
>man
>så på de 3 kuttere da de lå i havn.

Det var det ikke, og jeg er helt sikker, for jeg undrede mig over, at
bemeldte stander stadig var sat.

Hilsen Sverre.

Fra : Jens

Dato : 05-12-06 21:51

Sverre Stokke <sverre@enterpol.dk> wrote:

> "Tage Danielsen" <tagedanielsen@tiscali.dk> den 5. december 2006 kl. 10:05
> +0100 skrev:
---snip---

> Øh, tidligere omtaltes chefen og nu skriver du divisionschefen, og jeg som
> troede, at det var skibsføreren?

I Søværnet tituleres skibsføreren "(skibs-)chefen". Hvis hans skib
indgår i en enhed af skibe af samme type - en division - er den ældste*
skibschef samtidig divisionschef.

*Ældste i grad og anciennitetsorden
--

Jens F

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-12-06 18:55

"JJ" <jdjepsen (snabel a) ofir.dk> den 5. december 2006 kl. 18:22 +0100
skrev:
>Når skibene ved Grønland eller Færøerne er i søen er standeren altid
>hejst
>og man er klar til at udøve fiskeri-inspektion.

Sådan!

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-12-06 18:56

"JJ" <jdjepsen (snabel a) ofir.dk> den 5. december 2006 kl. 18:28 +0100
skrev:
>Flaget bruges i EU som fiskeri-inspektionsflag - se linket
>http://www.crwflags.com/fotw/flags/eu~fish.html

Jeg er da for dum, at jeg ikke selv kunne finde det.

Hilsen Sverre.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 20:51

> Jeg er da for dum, at jeg ikke selv kunne finde det.
>
> Hilsen Sverre.

Nej da - det er bedre at spørge end gå rundt og fundere over, hvad det nu er
for noget