Plusning af kemiske formler
Fra : Zilly ink.

Dato : 04-12-06 18:50

Hej.
Jeg er en dreng på 14 og har for tiden lavet forsøg i Fysik og
Kemi om fremstilling af håndsæbe og Fugtighedscreme. Nu har jeg
så fået til opgave at lave en rapport hvor en af opgaverne vil
havde mig til at beskrive det fysiske og kemiske der er sket
under forsøget, men jeg gik i stå da jeg skulle plusse
ethanol(kemisk formel: C2H6OH) og Natrium-Hydroxid(NaOH).
Hvordan plusser man ting som dette?
--
M.B.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-12-06 21:34

Zilly ink. skrev:
> [...]
> under forsøget, men jeg gik i stå da jeg skulle plusse
> ethanol(kemisk formel: C2H6OH) og Natrium-Hydroxid(NaOH).

Hej M.B . Indgår de to stoffer i en kemisk reaktion med hinanden? Hvis
de gør og du ved hvad de omdannes til skal du prøve at gange
molekylerne med tal som gør, at der er det samme antal af hvert atom
før reaktionen og bagefter.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-12-06 21:54

Zilly ink. skrev:
> [...]
> under forsøget, men jeg gik i stå da jeg skulle plusse
> ethanol(kemisk formel: C2H6OH) og Natrium-Hydroxid(NaOH).

Hvordan lyder opgaven helt præcist? (Så vil folk sikkert
have nemmere ved at give et godt svar)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-12-06 15:45

"Zilly ink." <zillyink@detteskalvækhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fysiske og kemiske der er sket under forsøget, men jeg gik i stå da jeg
> skulle plusse ethanol(kemisk formel: C2H6OH) og Natrium-Hydroxid(NaOH).

Natriumhydroxid: Na+ +OH-
Etanol : CH3-CH2OH dissocierer ikke - derfor ikke plus og minus ved den.
I forbindelse med en base sker der en forsæbning, det er sikkert den, du
skal gøre rede for.
Mon ikke du har arbejdet med en ester af etylalkohol?
Altså etylalkohol + syre -> ester, der kan forsæbes med en base.

Per A. Hansen