Kom til at tænke på udstødning uden kø~
Fra : Venter på forår så j~

Dato : 04-12-06 16:50

Hvorfor er der altid kølevand på udstødningen, hvis jeg kigger mig omkring
på lystbåde.
Er der ikke nogen der har fundet på en alternativ løsning, så man f.eks.
undgår den kostbare vandkølede manifold.
Er der nogen specielle lovkrav som foreskriver, at man skal bruge vandkølede
udstødningssystemer.

Kom bare til at tænke over, at jeg egentlig aldrig havde undersøgt emnet
nærmere det

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 18:17

Vi havde oprindelig en "vandløs" udstødning i vores Ballad. Men der
samlede sig en masse sod i afgangsslangen - ikke mindst, da motoren
efterhånden havde godt 30 år på bagen ... ..., som blev frigjort ved
start og der blev meget varmt omkring udstødningsrørene. Vi fik det
ændret, så udstødningen blev blandet med kølevand inden det "forlod"
båden - det var vi glade for ... og lyden blev mere moderat ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-06 19:46

Kølevandet anvendes til at nedkøle udstødningsslanger og
gennemføring.
Uden denne køling vil slangerne ikke holde mange minutter og
båden kunne tænkes at brænde omkring gennemføring næsten lige så
hurtigt.
Tør udstødning anvendes kun i store skibe, fiskerbåde og hvor
man ellers ønsker støjende udstødning. Der er her udført
fornøden varmeisolering til omgivelserne.

Mvh/Harding

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 05-12-06 09:40

Jo men. Det med varmeisolering og flexirør, er jo løst, jeg kan kun finde et
problem i selve gennemføringen ved skrog.
Den behøver jo ikke larme mere end en Tysk TDi.

Kom bare til at tænke på det.

"Harding E. Larsen (slet TC98L)" <harding@TC98Llarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11652582750.00575953304868193@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-12-06 10:26

Det kan du have ret i at m.h.t. isolering og flexrør; men
løsningen med vandkøling af udstødningssystemet helt oppe fra
udstødningsporten på motoren medfører at intet bliver så varmt
at det overstiger motorens driftstemperatur, som regel er
temperaturen i udstødningssystemet meget lavere. Kun flangen på
den vandblandende manifold kan blive varmere.
Det er en stor fordel i lystbåde hvor der som regel ikke er
levnet megen plads og hvor opmærksomheden ofte ikke er som
på erhvervsskibe.
Selvfølgelig kan gennemføringen også isoleres men tænk på at
også lyddæmpere m.m. skal isoleres og det optager også plads.
Det bliver hele tiden en opvejning af mulighederne og økonomien
i løsningerne.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-12-06 14:05

Harding E. Larsen (slet 69M51) wrote:
> [...]
> temperaturen i udstødningssystemet meget lavere. Kun flangen på
> den vandblandende manifold kan blive varmere.

Ja, der er ingen tvivl om at konstruktionen med vandkølet
udstødningsmanifold er for at komme så meget varme til livs som muligt.
Ligeledes er det faktisk ikke let at finde nogle potter som ikke bruger
vandet til at dæmpe. De fleste nyere modeller er af plastik eller glasfiber.

På vores speedbåd er varmen feks ikke det vilde problem. Vi har en v8
center-motor, som er specielt for vandskibåde.
Til næsten alle v8'ere kan man få headers på, lidt ala et banan-manifold.
Disse kan man så pakke ind i feks Termo-Tec for at undgå strålevarmen og få
højre temp i udstødnindssystemet og dermed bedre forbrænding.
Kølevandet kommer så ind i udstødningssystemet lige før potterne. Dvs man
har ikke vand i sine manifolder.
Og eliminerer dermed den absolut største årsag til vores motorer står af.

Det er lidt samme system man bruger når man har valgfri
fri-udblæsning/dæmpet udstødningssystem.

Termo Tec på et udstødningsmanifold, se nederste billed
(http://www.krogmc.dk/index.php?inc=thermo_tec.htm)

Vi har pt selv et almindelige vandkølet udstødnings-manifolder på, men de er
af træstamme-typen (log-type) i aluminium.
Når de en gang ikke kan mere, så køber vi et headers "svejs selv" sæt og går
den vej. Det kan fåes til under halvpris.

Mvh
Leon

Fra : Venter på forår så j~

Dato : 05-12-06 14:36

Det økonomiske er jeg nu ikke så bange for. Skal en motor leveres som
"marinemotor", koster den en hel del mere end en anden industrimotor. Det
vil tage toppen af det økonomiske, hvis man brugte en anden løsning. Omkring
det med lyddæmperen, så er der en dæmper på min vandkølede udstødning. Jeg
tror ikke den har været billig... og den fylder af h til.

Jeg kom til at tænke på det med udstødning uden kølevand, da jeg overvejer
en Lister, eller lignende blæserkølet motor.
Lister har jeg selv gode erfaringer med, som hjælpegenerator, så den ligger
i toppen af min favoritliste. Den fylder desværre en del i højden, som jeg
gerne ville spare......
Der er fordele ved at undgå kølevand. Det er f.eks. en hel del nemmere at
holde fri for frost og begroning.

Selve den isolerede rørføring, dæmper, osv. kan jeg selv lave, så det er
ikke noget problem. Jeg tænker lige lidt over det med gennemføringen.......

Du har ret, med hensyn til den varme manifold, den er et problem. Hvis der
f.eks. går et brændstofrør, laver det en tåge af diesel, med risiko for ....
Puff
Det må lige vendes lidt, sammen med gennemføringen...

"Harding E. Larsen (slet 69M51)" <harding@69M51larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11653110330.0563641789132205@dtext.news.tele.dk...