Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med 350D og 580 EX
Fra : emilpaulsen@hotmail.~

Dato : 04-12-06 10:56

Problemet er at jeg godt kan finde ud af alle funktionerne på mit
350D, men når jeg kobler flashen til bliver det noget kompliceret med
alt andet end automatik. Jeg vil gerne tage nogle indendørs billeder i
en ridehal hvor flashen kan hjælpe lidt i den svage belysning.
Problemet er at den fyrer af med fuld power og det ser ikke ret pænt
ud. Jeg kører normalt på Tv-indstillingen, men hvordan skal jeg så
skrue ned for flashen så den ikke kører med fuld power. Da jeg
prøvede at skrue ned blev billedet underbelyst og det var jo ikke
meningen :-\

Gode råd modtages med glæde!

Venlig hilsen Emil

Fra : Kim S

Dato : 04-12-06 12:09

<emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>alt andet end automatik. Jeg vil gerne tage nogle indendørs billeder i
>en ridehal hvor flashen kan hjælpe lidt i den svage belysning.

Ridehuse med dårlig belysning, som der somregel er, er noget rigtig
lo.. at fotografere i. Jeg kæmper med samme problemer....
Sig endelig til, hvis du kommer op med en løsning.

Mvh, Kim

Fra : Jesper HVL

Dato : 04-12-06 12:57

emilpaulsen@hotmail.com wrote:
> [...]
> skrue ned for flashen så den ikke kører med fuld power. Da jeg
> prøvede at skrue ned blev billedet underbelyst og det var jo ikke

Hvis 350D har det skal du bruge FEC (Flash Exposure Compensation), det
styrer flashudladningen med +/- 2 blænder ift. hvad den måler er nødvendigt.

Men... Ridehus - flash - heste ?? ER du sikker på det er en god ide ??
For det første er det ikke alle heste der er glade for blitz. For det
andet kan din blitz (heller ikke en 580EX) ikke lyse hele ridehuset op.
Effekten er at motivet og de første 5 meter er oplyste, alt andet ligger
hen i mørke. Ser ikke altid lige godt ud synes jeg.

Jeg tror at det bedste du kan gøre er at skyde ISO 1600/3200 og så bruge
støjreduktionsprogrammer bagefter. Og skyd i RAW, det giver den bedste
mulighed for hvidbalancering og eksponerings kompensation med minimal
informationstab.

Og så håb at ridehuset har både almindeligt lys og stævneprojektører,
det giver rimelige muligheder for billeder - men kønt bliver det ikke:
http://www.exprimere.dk/coppermine/thumbnails.php?album=74

/j.
--
http://www.exprimere.dk/
....Et fotografi er en kopi af et øjeblik.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-06 21:34

<emilpaulsen@hotmail.com> wrote in message
> Problemet er at jeg godt kan finde ud af alle funktionerne på mit
> 350D, men når jeg kobler flashen til bliver det noget kompliceret med
> alt andet end automatik.

Ofte syntes jeg manuel eksponering kombineret med flash-automatik virker
godt.

> Jeg vil gerne tage nogle indendørs billeder i
> en ridehal hvor flashen kan hjælpe lidt i den svage belysning.

Som Jesper HVL har forklaret vil det typisk ikke virke.
Løsningen er lysstærke objektiver (gerne med billedstabilisator), høj ISO,
optag som RAW filer (både af hensyn til hvid-balance og øget dynamik-område)
og så acceptere en forholdsvis høj fejlrate.

En ridehal er ofte er elendige forhold at fotografere under. Lysets farve er
meget skiftende - det mest positive er at der ikke er så meget af det
Alligevel er det eksisterende lys løsningen
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=44&pos=54
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=42&pos=2
Man kan prøve at bruge de dårlige forhold lidt kreativt med panorering, der
kan give lidt dynamik i billedet
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=44&pos=205
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=44&pos=194

> Problemet er at den fyrer af med fuld power og det ser ikke ret pænt
> ud.

Sådan er det bare.

Denne artikel
http://www.phaseone.com/upload/livepreview_print.pdf
er en rigtig god beskrivelse af hvordan man styrer flashen

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : IDDQD.IDKFA

Dato : 05-12-06 18:29

Du skal lige checke at 580'eren ikke står på manuel. Der skal stå noget i
retning af E-TTL i displayet for at den kører på automatik.

Fra : Brian Lund

Dato : 06-12-06 00:14

[...]

Jeg vil anbefale at du indstiller kameraet på M, finder en passende blænde,
ISO og lukkertid (afhænger af motiv, men oftest foretrækker jeg at få mest
muligt naturligt lys med) og lader så blitzen køre automatisk...
Det er ihvertfald det der giver mig de bedste resultater, med min Sigma 500
Super.

Brian