Arrestation i Ringkøbing Amt 1824
Fra : J. H. Larsen

Dato : 04-12-06 05:05

Ønsker at spare tid på arkivet i Viborg.

Her i december skal jeg den lange vej til Landsarkivet i Viborg for
bl.a. at undersøge min 3 x tipoldefar Niels Madsen Alunde’s
forskellige gøremål.
Han var ifølge lægdsrullen for Hanning Sogn, Ringkøbing Amt 1824
Landsener i Holstenske Landsener Regiment, Haderslev, arresteret i
Ringkøbing og udstået 8 dage på vand og brød…

Jeg ved i skrivende stund ikke, om denne fængsling var civil eller
militær...

Nogle gode bud på, hvilke kilder jeg skal søge…?

Med venlig hilsen, J. Larsen

Fra : Jørgen Bøgebjerg

Dato : 04-12-06 23:43

"J. H. Larsen" <j-larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> militær...
>
> Nogle gode bud på, hvilke kilder jeg skal søge.?

Hej .

Dette indlæg gjorde mig nysgerrig, da jeg kom til at tænke på Carit Etlars
roman " Madsalune" , som foregår på Skjern- Ringkøbing egnen. Jeg er af den
overbevisning at navnet på romanens hovedperson er afledt af stednavnet
"Lunde". Men jeg må vel hellere se at få læst den igen. På internettet
www.strandparken33.dk/faldne_a.htm her jeg fundet en Hans Jensen Matzen i
1. infanteriregiment, Flensborg, som faldt i krigen i 1864, hvis det kan
have interesse.

Med venlig hilsen

Jørgen Bøgebjerg

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : J. H. Larsen

Dato : 05-12-06 07:31

Jørgen Bøgebjerg <jb@solhus.dk> skrev:

>"J. H. Larsen" <j-larsen@mail.dk> skrev
> [...]

Ja, det er lidt sjovt.
Jeg tror, at navnet på Carit Etlars hovedperson er inspireret af
ovenstående Niels' far, Mads Hansen Alunde. Denne kom fra
Ålunde, Fåborg Sogn, Skast Herred, Ribe Amt.
Rejste mellem 1803 og 1806 til Hanning Sogn, Ringkøbing Amt.
Derefter tilnavnet Alunde.
Der er dog ikke meget af den virkelige Mads' liv i romanen...
J. Larsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-12-06 17:10

Scripsit J. H. Larsen:

> [...]
> brød.
>
> Jeg ved i skrivende stund ikke, om denne fængsling var civil eller

Militære straffesager kender jeg intet til, og jeg ville vente at
finde dem på Rigsarkivet mere end i Viborg.

Jeg ville lede under Ringkøbing Byfoged. Jeg har været i Viborg i et
lignende ærinde - dog i Varde - og jeg havde bid under følgende numre:

Arkivskaber: Varde Byfoged

Løbenummer: Politisager (hvor sagsnummeret og arrestationen var)
Løbenummer: Sagsliste til Politiprotokol (her fandt jeg ikke noget)
Løbenummer: Varetægtsarrestanter (beskrivelser af arrestanten)
Løbenummer: Strafarrestanter (dato for indsættelse og frigivelse)
Løbenummer: Politiprotokol (sagen i småbidder under samme sagsnummer)

Du skal i registraturen (røde metalringbind) omkring B 83 A (som er
Varde) og finde løbenumre for de ovenstående arkivalier. Begynd at
lede i sagslisten og protokollerne for arrestanterne. Når du har nogle
datoer og et sagsnummer kan du læse sagen i Politiprotokollen under
sagsnummeret - vær opmærksom på muligheden for at sagen løber over
adskillige dage adskilt af andre sager. Alt dette er som sagt kun
bygget fra mine erfaringer med Varde i 1895, men forhåbentlig var
praksis ikke så meget anderledes i 1824. Held og lykke.

Lars Erik Bryld

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-12-06 22:52

Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
> bygget fra mine erfaringer med Varde i 1895, men forhåbentlig var
> praksis ikke så meget anderledes i 1824. Held og lykke.

and in the stambog for his regiment if it exists so early

the back of his page will have his straffe attest on it
possibly after 1870 ish before that started ???

the film has the dirty deeds covered over with a pice of plain paper
so you have to go to RA
the original will take 3 days to get from store

later cases punish drunkeness or lateness with that kind of straffe

Hugh W

--

Beta blogger
http://nanowrimo3.blogspot.com/ visiting my past