Komprimering af iMovie-projekter
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-12-06 17:05

Halløj.

Sidder med 13 timers ferie-video og roder med iMovie, som jo er helt
fantastisk.

Jeg importerer hvert bånd i sit eget projekt. Når så jeg har
redigeret filmen og brændt dvd'en, har jeg ikke brug for at have
projektet liggende på harddisken mere (ét bånd fylder typisk 12GB
på disken), men jeg har heller ikke lyst til at slette det, da jeg har
brugt ret lang tid på redigering og sikkert vil vende tilbage til det
senere.

Der er mulighed for at eksportere projektet til en DVD, men fylder det
mere end en dual layer-skive, giver iMovie bare op.

Hvad gør jeg så? Kan man komprimere skidtet? Er der en anden måde at
tage backup på?

--
Lars

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-12-06 14:52

Hej Lars.
Jeg har selv redigeret en del af mine optagelser i iMovie, og det er jo
nemt. Min erfaring er den samme som din: et bånd fylder omkring 12 GB.

Jeg begyndte også med et projekt pr. bånd, men jeg er gået over til
at lave et projekt pr. måned. Det giver ikke mening for mig, at
båndets længde skal diktere de færdige DVD'er - dem vil jeg hellere
have til at spænde over et halvt år pr. DVD. Og så kan den nye
iMovie jo have flere vinduer åbne, så det er muligt at trække klip
fra et projekt til et andet. Således kan man nemt samle flere måneder
til fx. et halvt år.

Hele min bånd-historik har jeg gemt, og jeg sletter aldrig de
oprindelige råbånd. Man kan kalde dette for den ultimative backup af
hele materialet. Men det er jo uredigeret, så du ønsker også at
gemme projekterne. Mit bedste forslag er en stor harddisk. Det er noget
nemmere at gå til end en masse DVD'er, og du kan få 250 eller 500 GB
for rimelige penge i dag.

I øvrigt holder jeg styr på optagelserne i en FileMaker-database. Min
ikke alle vil finde, at det er besværet værd.

Håber, dette var brugbart,
Jens