Skærme
Fijala 3554
Se film på en widescreen?
Fra : Johs

Dato : 03-12-06 14:46

Jeg har en Dell 2007 WFP 20" widescreen. Jeg har lejet en DVD som er i
widescreen, men der er stadig bjælker i topppen og bunden af skærmen. Er det
ikke mening at disse skal forsvinde når man ser en widescreen film?

Skal man bruge et specielt program til at se DVD-film?

Mvh
Johs

Fra : the LU

Dato : 03-12-06 15:10

"Johs" <adqwe@asd.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke mening at disse skal forsvinde når man ser en widescreen film?
>
> Skal man bruge et specielt program til at se DVD-film?

Er der også bjælker i siderne? Hvis ikke, så vises filmen korrekt.
Nu er det sådan at der er forskellige widescreen formater. Et almindeligt
WS-tv har et bredde-højdeforhold på 16:9 (1,78:1). Din fladskærm (og stort
set alle andre PC widescreen-skærme) har forholdet 16:10 (1,6:1), så den er
altså en lille smule højere end det mest gængse WS-format, og derfor er der
små bjælker i top og bund.

Men for at gøre forvirringen endnu større er widescreen-format ikke bare
widescreen-format. For at fylde en alm. WS-skærm ud skal filmen altså være
optaget i 1,78:1 (jf. ovenstående), men mange store produktioner (fx
Ringenes Herre) er optaget i det ultrabredde 2,35:1-format hvor billedet
altså er over dobbelt så bredt som det er højt. Sådanne film vil have sorte
bjælker i top og bund uanset hvilken skærm de bliver vist på, da der ikke
findes skærme med den formfaktor. Og det er kun toppen af isbjerget. Der
findes bl.a. også formaterne 1,66:1, 1,85:1, 2,20:1 og 2,30:1, så man skal
altså have temmelig mange forskellige størrelser skærme hvis man helt vil
undgå de sorte bjælker.

/Toby