Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 400D søger
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-12-06 14:02

Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:

Kan man ikke bruge displayet som søger ? I så fald hvad skal jeg gøre ?

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-12-06 14:03

Michael Lund Sørensen wrote:
> Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:
> Kan man ikke bruge displayet som søger ? I så fald hvad skal jeg gøre ?

Nej det kan man ikke, sådan er det med spejlrefleks.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-12-06 18:29

Hans Joergensen wrote:

> Nej det kan man ikke, sådan er det med spejlrefleks.

Der kunne jo godt være en lille ekstra censor til det formål, det ville da
ikke være utænkligt, med lidt snilde fra Canons side.

Fra : Hans

Dato : 04-12-06 18:35

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Der kunne jo godt være en lille ekstra censor til det formål, det ville da
> ikke være utænkligt, med lidt snilde fra Canons side.
> --

En censor er en herre, en frue eller en frøken. Ikke en indretning i et
kamera.

Fra : Per O.

Dato : 04-12-06 21:37

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Der kunne jo godt være en lille ekstra censor til det formål, det ville da
> ikke være utænkligt, med lidt snilde fra Canons side.

hvorfor ikke bare erkende at et spejlreflekskamera er til for professionelle
som kan finde ud af at bruge en søger som den nu engang skal bruges. Alle
andre burde købe et tysk lomme turist kamera, eller i det mindste noget som
ikke er lavet til folk som kan finde ud af at bruge udstyret.
Problemet er at digitale spejlreflekskameraer er blevt så billige at alle
kan købe dem, men åbenbart ikke finde ud af at bruge dem. Det er den samme
situation som gamle mænd som køber Ferrari , men ikke har køreevnerne til at
bruge dem som de retteligt er bygget til.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-12-06 23:16

Per O. wrote:

> [...]
> situation som gamle mænd som køber Ferrari , men ikke har køreevnerne til at
> bruge dem som de retteligt er bygget til.

Hmm... du er da ikke for klog at høre på, et DSLR-kamera er en computer
som man har sat en analog søger på, det svarer jo til, at der ikke var en
skærm på din PC.

Se forresten flg. sjove billedserie af en rigtig DSLR-fotograf
http://www.photo-gallery.dk/01_download/fotograf/foto.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JG

Dato : 05-12-06 01:01

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... du er da ikke for klog at høre på, et DSLR-kamera er en computer
> som man har sat en analog søger på, det svarer jo til, at der ikke var
> en skærm på din PC.

Hmm...den melding var nu heller ikke for smart. Du mener altså, at man
med optisk søger på DSLR skyder i blinde, eller hur? Med hvilken
begrundelse skulle jeg dog lade mig nøje med et stærkt forringet
søgerbillede med indbygget forsinkelse? Fotografi er ofte jagten på de
helt små detaljer, som kan løfte et ordinært billede op til pletskud.
Ofte meget flygtige øjeblikke. Her er et godt optisk søgerbillede alt
andet overlegent.

Hvis det digitale søgerbillede var så fikst at arbejde med, som du
mener, tror du så ikke, de professionelle ville efterspørge det? Og
fabrikanterne ville kappe spejlhuset af kameraet?

Bare en enkelt situation:

Du er til cykelløb og bestemmer dig for at lege med lange lukketider,
hvor du forsøger at panorere med cykelryttere i fuld fart. Hvilken søger
er bedst?

Johan

Fra : Per O.

Dato : 05-12-06 08:44

"JG" <JG@JGfake.ddd> skrev i en meddelelse
> [...]

det er vel bare endnu et bevis på NRE's evne til at abstrahere fra det
væsentlige for at få sig selv kørt i stilling som 'ekspert'. Desværre har de
fleste i Danmark en hukommelse, og har man først abstraheret fra NRE går det
meget bedre ... jeg opdage faktisk først indlægget efter at andre havde
svaret på det, da NRE ligger trygt og godt i mit Kill filter, da han aldrig
har haft noget interessant at tilføje til en diskussion her på stedet.

Per O.

Fra : jesper outzen

Dato : 05-12-06 10:59

Per O. wrote:

> [...]
> har haft noget interessant at tilføje til en diskussion her på stedet.

Du kunne aligevel ikke nære dig hvad hjælper et killfilter så ,-(

jesper o

Fra : Per O.

Dato : 05-12-06 18:02

"jesper outzen" <jesper@spamhulfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne aligevel ikke nære dig hvad hjælper et killfilter så ,-(
>
> jesper o

Kan man ærgre sig med tilbagevirkende kraft?

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 14:44

Per O. wrote:

> [...]
> har haft noget interessant at tilføje til en diskussion her på stedet.

Du udstiller endnu en gang din himmelråbende dumhed, men det mest komiske
er dog, at du aldrig nogensinde har vist os dit portfolio af billeder.

Bedømt efter dine meget store armbevægelser, så må dit portfolio jo
indeholde billeder i en klasse, hvor jeg slet ikke kan undgå at se, at du
er en seriøs og vanvittig dygtig fotograf, som jeg helt bestemt bør ta'
meget alvorligt.

Og når du besvarer mit indlæg gennem en andens svar, så lyder din snak om
kill-filter, li'som noget buldrer på nogle tomme tønder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 14:26

JG wrote:

> [...]
> helt små detaljer, som kan løfte et ordinært billede op til pletskud.
> Ofte meget flygtige øjeblikke. Her er et godt optisk søgerbillede alt

Den analoge søger på et DSLR-kamera svarer jo til, at man slukker for
skærmen på PC'en medens man skriver en tekst, man kan jo se hvilke taster
man trykker trykker på, og når teksten er skrevet færdig, så kan man
tænde skærmen og se hvad man har lavet.

> Hvis det digitale søgerbillede var så fikst at arbejde med, som du
> mener, tror du så ikke, de professionelle ville efterspørge det? Og
> fabrikanterne ville kappe spejlhuset af kameraet?

Brugere af SLR og DSLR-kameraer er konservative, og den elektroniske veiw
finder er langt fra færdigudviklet, men den er ikke så ringe som du og
andre påstår.

Den elektroniske veiw finder er faktisk rigtig smart, man kan se alle
indstillinger i søgeren, man har også mulighed for at se histogrammet
inden optagelsen.

Og frem for alt, man behøver ikke at veksle imellem søgeren og skærmen
bag på kameraet, der kan være meget svær at se udendørs i sollys.

> Bare en enkelt situation:
>
> Du er til cykelløb og bestemmer dig for at lege med lange lukketider,
> hvor du forsøger at panorere med cykelryttere i fuld fart. Hvilken søger
> er bedst?

En sådan optagelse laves bedst med en rammesøger sat ovenpå kameraet, den
har nemlig den fordel, at man også kan hvad der er uden for søgerfeldtet.
En rammesøger kaldes også en sportssøger, netop fordi den er optimal når
man skal følge motiver i bevægelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-06 14:36

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> Den elektroniske veiw finder er faktisk rigtig smart, man kan se alle
> indstillinger i søgeren, man har også mulighed for at se histogrammet

Problemet med den elektroniske søger er især at opdateringshastigheden
typisk er for langsom til actionfotos, og ligeledes er det ret svært at
se om der er fokuseret ordentligt.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 16:31

Hans Joergensen wrote:

> Problemet med den elektroniske søger er især at opdateringshastigheden
> typisk er for langsom til actionfotos, og ligeledes er det ret svært at
> se om der er fokuseret ordentligt.

Du har vist kun prøvet et kamera med elektronisk view finder, dengang de
kom på markedet, der er altså sket temmelig meget på den front i løbet af
de sidste 4-5 år.

Du kan heller ikke bestride, at videofotografer godt kan finde ud af at
lave billeder af aktion, musik, natur o.s.v. med en skærm som søger, så
jeg gir' ikke noget for argumentet om, at sådanne motiver kun kan
fotograferes med en analog søger.

Hvis vi er lidt analytisk, så er det højst 15-20% af denne gruppes
brugere, der løbende viser os de billeder som de går rundt og tager,
resten er bare en flok klog Åge'er som kagler op.

Og ud af de 15-20%, så er det kun en mindre del, som laver deciderede
aktionfotos, der absolut kræver et stort DSLR-kamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-06 17:10

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Du har vist kun prøvet et kamera med elektronisk view finder, dengang de
> kom på markedet, der er altså sket temmelig meget på den front i løbet af
> de sidste 4-5 år.

Tjah, det kan da godt være, men nu har jeg så heller ikke specielt
lyst til at skifte noget af mit udstyr ud.

> [...]
> lave billeder af aktion, musik, natur o.s.v. med en skærm som søger, så
> jeg gir' ikke noget for argumentet om, at sådanne motiver kun kan

Der er også rimeligt meget forskel på video og fotos.
Man kan altså ret tydeligt se når aviserne bruger et still fra en
video sammenlignet med når de bruger et rigtigt foto, opløsningen er
_meget_ lavere, og den elektroniske viewfinder i et moderne
videokamera er vist i nogenlunde fuld opløsning?

> [...]
> Og ud af de 15-20%, så er det kun en mindre del, som laver deciderede
> aktionfotos, der absolut kræver et stort DSLR-kamera...

Men det er vel reelt ligegyldigt hvad folk skyder deres penge af på,
jeg er da fuldkommen ligeglad med om folk køber hundedyrt udstyr for
at tage fotos af måger :) naturligvis er det ufedt hvis folk
invisterer en masse penge i noget kameragear de slet ikke har brug
for, og man bør da klart sætte sig ordentligt ind i sagerne og
nogenlunde vide hvad man vil før man køber spejlrefleks.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 22:50

Hans Joergensen wrote:

> Tjah, det kan da godt være, men nu har jeg så heller ikke specielt
> lyst til at skifte noget af mit udstyr ud.

Hvor har jeg anbefalet det....?

> [...]
> _meget_ lavere, og den elektroniske viewfinder i et moderne
> videokamera er vist i nogenlunde fuld opløsning?

Jeg har ikke argumenteret for, at man skal bruge et videokamera som
stilbilledekamera, jeg har derimod påpeget, at videofotograferne godt kan
finde ud af at bruge en elektronisk søger til aktion optagelser.

> [...]
> for, og man bør da klart sætte sig ordentligt ind i sagerne og
> nogenlunde vide hvad man vil før man køber spejlrefleks.

Her i gruppen er der helt klart en tendens til, at folk kompenserer for
deres manglende fotografiske kompetancer med noget stort DSLR-udstyr, det
handler nok om, at de ønsker at se ud som om de er en rigtig fotograf.

Grineren er, at de viser os nogle hel- og halvdårlige
familiealbumsbilleder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ksk

Dato : 06-12-06 16:19

> [...]
> handler nok om, at de ønsker at se ud som om de er en rigtig fotograf.
>
> Grineren er, at de viser os nogle hel- og halvdårlige

Jep ,, noget alla den der købe en MAC og så lave hjemmeside som kunne
klares på fritidshjemme 286 DX

EKS,,,

http://www.niels-ebbesen.net

vi griner i nu

KsK

Fra : MW

Dato : 06-12-06 18:18

"ksk" <61678029@mob1il.dk> skrev i en meddelelse

> Jep ,, noget alla den der købe en MAC og så lave hjemmeside som kunne
> klares på fritidshjemme 286 DX

Du tager grueligt fejl, folk køber Mac fordi blindskrift er sjovt
mvh/MW

Fra : ksk

Dato : 06-12-06 18:27

> Du tager grueligt fejl, folk køber Mac fordi blindskrift er sjovt
> mvh/MW

NEJ NEJ det er da kun nå man rengøre tasturet ,,,

KsK

Fra : JG

Dato : 05-12-06 23:57

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> taster man trykker trykker på, og når teksten er skrevet færdig, så kan
> man tænde skærmen og se hvad man har lavet.

Skal denne lidt anstrengte analogi give mening, skal du have med, at du
her har så detaljeret et billede af tasterne, at du kan skrive langt
hurtigere. Endvidere er det jo begrænset, hvor tit du vil opleve, at
tasterne pludselig forsvinder, så du ikke kan skrive de ord, du vil
(analogi til den digitale søger)

Den optiske søger er lysår foran på to afgørende punkter. Et LANGT bedre
søgerbillede. Og ingen forsinkelse. Den digitale søger har nogle fordele
ja. Men er det ikke lidt flot af dig bare at feje noget i retning af
verdens samlede professionelle fotografers holdning til det her af banen
som konservativ stædighed!

For mig er det af særdeles afgørende betydning, at jeg kan se selv de
mindste detaljer i motivet. Både af hensyn til hurtig og præcis
fokusering, og fordi det ind imellem er disse detaljer, der får mig til
at trykke på knappen. Du kan slå på så mange stortrommer du vil for de
nyeste digitale søgeres herligheder. Sålænge de er så langt efter på
kardinalpunkterne, kan jeg ikke bruge dem. Det har intet at gøre med
konservatisme. Hvor gerne tror du ikke, jeg ville af med de mekaniske
besværligheder, spejlet betyder! Men for mig er det vigtigste, at jeg
har så let adgang som muligt til gode billeder.

Johan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 10:54

JG wrote:

> [...]
> besværligheder, spejlet betyder! Men for mig er det vigtigste, at jeg
> har så let adgang som muligt til gode billeder.

Sikke en svada... og nu mangler vi bare, at du underbygger din påstand og
viser os en hel masse af dine gode billeder, vel at mærke den slags der
kun kan laves med et DSLR-kamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 06-12-06 17:26

In article <45769334.8090501@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Sikke en svada... og nu mangler vi bare, at du underbygger din påstand og
> viser os en hel masse af dine gode billeder, vel at mærke den slags der
> kun kan laves med et DSLR-kamera...

Hvorfor du har jo ikke underbygget en eneste af dine påstande, hvorfor
de netop er intet andet end det, påstande.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : JG

Dato : 07-12-06 12:48

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Sikke en svada... og nu mangler vi bare, at du underbygger din påstand
> og viser os en hel masse af dine gode billeder, vel at mærke den slags
> der kun kan laves med et DSLR-kamera...

Ja, sådan lyder verdens ældste og billigste trick, hvis man vil slippe
for at argumentere.

Du kan finde masser af mine billeder på www.bergske.dk (kig under
Dagbladet Holstebro-Struer og Lemvig Folkeblad).

Du må selv tumle med de meningsløse præmisser, du stiller op. Hvordan
vil du dog afgøre, om et godt snapshot _kunne_ være taget med digital
søger? Jeg skelner mellem, om det er umuligt, eller om det er lettere
med dslr. Det er selvfølgelig også lettere at forholde sig til en verden
uden nuancer.

Håber du en dag vil begive dig ind i diskussioner for at bidrage
konstruktivt - i stedet for bare at vinde

Johan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-06 13:41

JG wrote:

> Du kan finde masser af mine billeder på www.bergske.dk (kig under
> Dagbladet Holstebro-Struer og Lemvig Folkeblad).

Ok... mener du at det sådanne billeder -
http://bcimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=BC&Dato=20061207&Kategori=DBB&Lopenr=112070244&Ref=AR&MaxW=580&title=1
http://bcimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=BC&Dato=20061207&Kategori=HOLSTEBRO&Lopenr=112070373&Ref=AR&MaxW=580&title=1
http://bcimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=BC&Dato=20061207&Kategori=HOLSTEBRO&Lopenr=112070378&Ref=AR&MaxW=580&title=1
http://bcimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=BC&Dato=20061207&Kategori=HOLSTEBRO&Lopenr=112070357&Ref=AR&MaxW=580&title=1
- der ikke kunne være lavet med et hvilket som helst point and shot kamera..?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MW

Dato : 07-12-06 16:40

> [...]
> - der ikke kunne være lavet med et hvilket som helst point and shot

For 50 år siden ville de højst sandsynligt være taget med Leica, Contax
eller et to-øjet Rolleiflex
mvh/MW

Fra : JG

Dato : 07-12-06 16:57

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> - der ikke kunne være lavet med et hvilket som helst point and shot

Ja, det var så en bekræftelse af, at du helst vil forholde dig til en
verden uden nuancer. Nogle af de billeder kunne da sagtens tages med
andre kameraer. Og hvad så?? Jeg vælger ikke kamera efter laveste
fællesnævner. Du hævder at kunne klare stort set alt undtagen sport med
dit kamera. Så burde du vel ikke gå så selektivt til værks, at du falder
over nogle af de dårligste billeder. I øvrigt er to af dem netop taget
med P&S kamera.

Er det ikke en tanke værd, at du netop falder over nogle af de
kedeligste billeder som det, der kunne være taget med P&S kamera...

Det eneste billede, jeg har taget (morgentrafikken), kunne godt være
taget med nogle P&S kameraer, men ikke ligeså godt. Det har så ikke
noget med søgeren at gøre, men mere med støj i forhold til høj iso.
Undskyld, jeg glemte helt, hvor let du jvf. et af dine indlæg i denne
tråd har ved at anvende ekstern flash. Så dette motiv kunne du
selvfølgelig legende let have taget støjfrit og med et tilsyneladende
naturligt lys...!

Johan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-06 17:17

JG wrote:

> Er det ikke en tanke værd, at du netop falder over nogle af de
> kedeligste billeder som det, der kunne være taget med P&S kamera...

Sludder... jeg har ikke været selektiv, jeg gik ind på netudgaven af det
medie som du henviste til, og så lavede jeg links til ALLE de 4 billeder
der er på forsiden.
http://www.bergske.dk/apps/pbcs.dll/misc?url=/templates/holstebrofront.pbs&category=holstebro&profile=1002

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JG

Dato : 07-12-06 17:39

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Sludder... jeg har ikke været selektiv, jeg gik ind på netudgaven af det
> medie som du henviste til, og så lavede jeg links til ALLE de 4 billeder
> [...]

Okay, det var så ikke bevidst fra din side, men pointen er den samme.
Bortset fra morgentrafikken hører billederne til i den afdeling, der
kræver mindst af kameraet. Hvis det er afgørende, er vi ude i at vælge

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-06 19:14

JG wrote:

> [...]
> Bortset fra morgentrafikken hører billederne til i den afdeling, der
> kræver mindst af kameraet. Hvis det er afgørende, er vi ude i at vælge

Jeg vil stadig hævde at din pointe er noget sludder, jeg har nemlig været
med så længe, at jeg sagten kan huske de første digitale DSLR-kameraer,
som kom på markedet i første halvdel af 90'erne.

Og de første Kodak DSLR-kameraer havde jo ikke højere opløsning end 1,3
og 1,4 megapixel, og deres højeste ISO var 50 til 400 i farveversionen,
og 100 - 800 ISO for S/H versionen, men det var virkelig toppen af
poppen, som kun de aller største dagblade havde råd til at indkøbe til
deres bedste fotografer.

I dag har alle bedre digicams meget bedre tekniske data, og en langt
hurtigere elektronik, og hvis vi kunne rejse tilbage i tiden til 1992 med
et moderne EVF-kamera, så nogle proff. pressefotografer kunne prøve det,
og lade dem vælge imellem et Kodak DCS 200 til 100.000 kroner, og et Fuji
Finepix til ca. 5.000,- kroner, så er jeg temmelig sikker på, at de ville
vælge Fuji'en.

Og vi er jo også derhenne, hvor moderne digicams har meget bedre data end
et Nikon D1 fra 1999, og dengang var det alle amatørfotografers hede,
våde og uopnåelige drøm.

Men i 1999 var der ikke nogen der var i tvivl om, at Nikon D1 var det
bedste DSLR-kamera på markedet, og der var virkelig mange proff.
pressefotografer som købte dette kamera.

Så min pointe er, at det er relativt hvad der er det bedste kamera, og at
det er den dygtige fotograf som afgør, hvor gode billeder der kan hives
ud af et givent kamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JG

Dato : 07-12-06 21:21

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Så min pointe er, at det er relativt hvad der er det bedste kamera, og
> at det er den dygtige fotograf som afgør, hvor gode billeder der kan

Nu er det ikke nok at have været med længe. Man skal også kunne huske.
De tidlige digitalkameraer blev købt for at kunne tage billeder tættere
på deadline. Tror du, du kan finde en avis, der vil leve med at komme en
dag senere end konkurrenten, men med billeder af bedre kvalitet?

Det er nok muligt, folk ville vælge Finepix fremfor den urgamle Kodak.
Men smid et godt professionelt analog spejlrefleks kamera i puljen
sammen med en god scanner og se, om ikke det ændrer sagen. Selv med
tanke for hvor glade folk var for at slippe for kemien.

Du undervurderer simpelthen værdien af det fremragende optiske
søgerbillede. Samt selvfølgelig DSLR kameraets store overlegenhed på
høje iso-indstillinger.

Johan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-06 21:37

JG wrote:

> Du undervurderer simpelthen værdien af det fremragende optiske
> søgerbillede. Samt selvfølgelig DSLR kameraets store overlegenhed på
> høje iso-indstillinger.

Nej jeg under- eller overvurderer ikke noget, og jeg har selv 5
forskellige digitale kameraer, inclusive et mellemformatkamera, hvortil
jeg har et scannebagstykke, så jeg ved godt hvad noget "heavy" grej kan
præstere.

Men lad os lige antage, at vi om 2-3 år kan købe et relativt billigt
point and shot kamera, der har lige så gode tekniske data, som dit
nuværrende DSLR-kamera, udviklingen går jo så stærkt, at tanken ikke er
urealistisk. Ville du så til sin tid kalde det pågældne P&S kamera for et
proff. kamera...?

Problemet er faktisk, at der i dag er masser af relativt billige P&S og
EVF-kameraer, som har lige så gode eller bedre data, end et Nikon D1, og
da det kom på markedet i 1999, der var ingen i tvivl om, at det var et
proff. DSLR-kamera.

Så min påstand er stadig, at fotoudstyret blot er noget værktøj, og at
det er fotografen som tager de gode billeder, og den dygtige fotograf kan
få utroligt meget ud af et temmelig beskedent kamera, da han fuldt ud
overskuer alle dets svaghedder og mulighedder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JG

Dato : 08-12-06 23:29

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> kan få utroligt meget ud af et temmelig beskedent kamera, da han fuldt
> ud overskuer alle dets svaghedder og mulighedder...

Skulle vi ikke lige huske på, hvad vi diskuterer! Du har benyttet enhver
given lejlighed til at gøre nar af ´Kloge-Åger´ med DSLR. Og nu skal du
tilbage til nogle af de tidligste DSLR-modeller for at finde støtte for
dine synspunkter. Hmmm...!

Jeg vil overhovedet ingen problemer have med at skifte til et andet
system. Men jeg gør det ikke, før det er en hjælp fremfor en hæmsko. Og
den situation er der ikke endnu. Langt fra! Det digitale søgerbillede er
bare ikke godt nok! Det er billedkvaliteten heller ikke. Og sålænge den
fysiske chip-størrelse er så meget mindre på P&S kameraerne, vil det
vedblive at være sådan.

Johan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-06 05:46

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Se forresten flg. sjove billedserie af en rigtig DSLR-fotograf
> http://www.photo-gallery.dk/01_download/fotograf/foto.html

Har du hørt om at histogrammet er opfundet, og en del digitalfotografer
har det med som en del af resultatdisplayet?

En del fotografer finder histogrammets oplysninger nyttige allerede ved
optagelse, fx. hvis man skyder blændetidskompenserende serier, og skal
se om der er belæg for at justere efterfølgende serie lidt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 14:46

Jesper Brunholm wrote:

> Har du hørt om at histogrammet er opfundet, og en del digitalfotografer
> har det med som en del af resultatdisplayet?

Et histogram i resultatdisplayet er jo en slags bagklogskab.

> En del fotografer finder histogrammets oplysninger nyttige allerede ved
> optagelse, fx. hvis man skyder blændetidskompenserende serier, og skal
> se om der er belæg for at justere efterfølgende serie lidt.

Ja med en elektronisk veiw finder kan man se histogrammet allerede inden
man tager billedet - det er faktisk ret smart...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-06 15:33

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Et histogram i resultatdisplayet er jo en slags bagklogskab.

ja, ligesom når man bruger lysmåler og aflæser på den for at vide mere
om hvordan man skal tage næste billede, så ved man kun noget om den
lyssituation som lige har været der.

Fælles for at bruge et taget billedes histogram, og brugen af lysmåler,
er dog at man forbereder sig godt på næste billede

Dvs. som vi ser sekvensen på din serie af en fotograf: man tager et
billede, checker hvad der skal ændres for perfekt histogram, og tager så
et billede mere.

> Ja med en elektronisk veiw finder kan man se histogrammet allerede inden
> man tager billedet - det er faktisk ret smart...

Ja, det kan jeg godt se. Desuden er det jo så rasende dyrt med digitale
billeder, så det er helt absurd at se histogrammet på en dyrebar
eksponering i stedet for på en simulering af optagesituationen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 16:10

Jesper Brunholm wrote:

> Dvs. som vi ser sekvensen på din serie af en fotograf: man tager et
> billede, checker hvad der skal ændres for perfekt histogram, og tager så
> et billede mere.

Ja og når han kommer hjem, så skal han bruge en masse tid på at sortere
alle fejlskudne fra.

> Ja, det kan jeg godt se. Desuden er det jo så rasende dyrt med digitale
> billeder, så det er helt absurd at se histogrammet på en dyrebar
> eksponering i stedet for på en simulering af optagesituationen.

Nogle motiver kan ikke tas om, så det er faktisk en fordel at være på
forkant med situationen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-06 16:39

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ja og når han kommer hjem, så skal han bruge en masse tid på at sortere
> alle fejlskudne fra.

Det tager altså ikke ret lang tid at sortere fejlskud fra, med
mindre man bruger forældet software eller har en utroligt langsom
maskine.

Jeg kan på en 10 minutters tid bladre 2-300 RAW-filer igennem og
vælge de 10-20 bedste ud.
Jeg bruger Adobe Bridge til sorteringen.
Når man skyder i RAW har man jo også den fordel at man kan "trække"
utroligt meget i eksponeringen, og så betyder det altså mindre om
eksponeringen er 100% korrekt. Det kan godt være at det er "snyd",
men who cares når man får det resultat man leder efter? teknik er
komplet uinteressant når bare resultatet er tilfredsstillende :)

Ved actionfotos af mennesker synes jeg ikke det er pinligt at skyde
en 2-4 skud af det samme motiv, så er man rimeligt sikret mod
øjeblink og andre tossetheder.

Ved actionfotos har man heller ikke tid til at checke histogram hele
tiden, jeg finder det meget bedre at checke hver gang lyset er
ændret væsentligt, og så justere med eksponeringskompensationen, jeg
gider ikke bekymre mig om at justere på eksponering når der er gang
i den, så vil jeg hellere hygge mig og samle indtryk

Jeg kan i øvrigt godt være enig i at der er masser af fotograferen
der kunne klares lige så godt med et PnS-kamera, men der er altså
også ting dSLR er rigtig godt til. Og hvordan et kamera er at bruge
gør altså også en forskel for nogen, fx. mig.

Det som jeg umidbart vil vægte som et plus ved dSLR i forbindelse
med de motiver jeg typisk har er fx:

Godt udvalg af skarpe lysstærke objektiver:
Jeg bruger selv kun fast optik, fordi de er lysstærke, skarpe, og
fordi jeg synes det er sjovere, hvilket ikke er uvæsentligt når man
er amatør. I øvrigt vil jeg antage at der stadig ikke er specielt
mange PnS'er der kan leve op til fx. en Canon USM AF-motor?

Meget fleksibel mht. ISO-værdien:
Der er altså stadig ikke specielt mange PnS'er der er i stand til at
tage brugbare fotos ved lyset fra et sterinlys, jeg skyder
personligt flest fotos ved iso1600, og med en blændeværdi der typisk
ligger omkring f/2.5

Der er ALTID mulighed for en ordentlig ekstern flash, også selv om det
ikke er noget man bør bruge med mindre det er nødstilfælde.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 22:58

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> tage brugbare fotos ved lyset fra et sterinlys, jeg skyder
> personligt flest fotos ved iso 1600, og med en blændeværdi der typisk

Du må ikke gøre dine egne behov til alles behov, du er faktisk den eneste
i denne gruppe der plejer regelmæssig omgang med motiver, som kræver høje
ISO værdier.

> Der er ALTID mulighed for en ordentlig ekstern flash, også selv om det
> ikke er noget man bør bruge med mindre det er nødstilfælde.

Hvis man er god til at bruge en extern blitz, så kan man næsten altid
supplere det eksisterende lys, så det slet ikke kan ses, at det er et
blitz-billde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 05-12-06 23:49

In article <4575EB77.2050000@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Hvis man er god til at bruge en extern blitz, så kan man næsten altid
> supplere det eksisterende lys, så det slet ikke kan ses, at det er et
> blitz-billde...

Ahh igen noget fis. Blitz billeder kan være lækre men man kan da stort
set altid se at der er brugt blitz.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-06 02:06

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Du må ikke gøre dine egne behov til alles behov, du er faktisk den eneste
> i denne gruppe der plejer regelmæssig omgang med motiver, som kræver høje
> ISO værdier.

Mjah, det kan der være noget om.. selv om vi nu også er andre
koncertfotografer, det er dog ganske sansynligt at jeg kommer det
sted hvor der er den dårligste belysning. (men til gengæld, de herligste
mennesker :)

> Hvis man er god til at bruge en extern blitz, så kan man næsten altid
> supplere det eksisterende lys, så det slet ikke kan ses, at det er et
> blitz-billde...

Det er altså meget tæt på umuligt i lavt lys, selv om kan
kompenserer en 550'er helt ned på ingen ting inde i Ungdomshuset så
vil man stadig kunne se at der er brugt flash... i en periode syntes
jeg det var fint fordi jeg faktisk mente at det passede meget godt
til punkfotos at de var lidt skarpe i lyset og lidt grimme i det.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 11:00

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> koncertfotografer, det er dog ganske sansynligt at jeg kommer det
> sted hvor der er den dårligste belysning. (men til gengæld, de herligste

Du er ihvertfald den eneste som regelmæssigt viser os dine
koncertbilleder, dem der med måneders mellemrum viser et enkelt eller få
billeder, de er ikke medtaget i mine beregninger.

> [...]
> jeg det var fint fordi jeg faktisk mente at det passede meget godt
> til punkfotos at de var lidt skarpe i lyset og lidt grimme i det.

Det vigtige er, at blitz'en ikke må sidde ovenpå kameraet, den skal
holdes i venstre hånd, og den skal kun supplere der eksisterende lys.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-12-06 07:58

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
[snip]

> Du må ikke gøre dine egne behov til alles behov, du er faktisk den
> eneste i denne gruppe der plejer regelmæssig omgang med motiver, som
> kræver høje ISO værdier.

- lad nu være med at gøre samme fejl som du kritiserer andre for

Jeg kan i hvert fald stå inde for at Hans ikke er den eneste der
fotograferer motiver der kræver høje ISO værdier.

> Hvis man er god til at bruge en extern blitz, så kan man næsten altid
> supplere det eksisterende lys, så det slet ikke kan ses, at det er et
> blitz-billde...

Muligvis, men sjældent på en måde så opmærksomheden ikke ledes bort fra
motivet. Det langt fra altid, at det er ligegyldigt, om der fistrer en
distraherende fotograf rundt og blitzer.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-06 08:13

Jesper Brunholm wrote:
> Jeg kan i hvert fald stå inde for at Hans ikke er den eneste der
> fotograferer motiver der kræver høje ISO værdier.

Man kan jo så forresten også sige hvis man bare engang i mellem har
behovet.

Nu har jeg jo fx. det her 200mm objektiv jeg stort set aldrig bruger
- ca. 45 skud i mit galleri taget med det i år.
Men, jeg sælger det ikke, fordi jeg bruger det jo af og til, og hvis
jeg sælger det kommer jeg til at mangle det før eller siden.

> Muligvis, men sjældent på en måde så opmærksomheden ikke ledes bort fra
> motivet. Det langt fra altid, at det er ligegyldigt, om der fistrer en
> distraherende fotograf rundt og blitzer.

Det kan vi hurtigt blive enige om.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 11:07

Jesper Brunholm wrote:

> - lad nu være med at gøre samme fejl som du kritiserer andre for
>
> Jeg kan i hvert fald stå inde for at Hans ikke er den eneste der
> fotograferer motiver der kræver høje ISO værdier.

Hmm... Hans Joergensen er den eneste der regelmæssigt viser os
koncertbilleder som konsekvent er taget under dårlige lysforhold, så han
er den eneste jeg i den forbindelse tager alvorligt.

Men du er da velkommen til vise os, at du også laver masser af gode
billeder, som kun kan optages på ISO 800 og 1600.

> Muligvis, men sjældent på en måde så opmærksomheden ikke ledes bort fra
> motivet. Det langt fra altid, at det er ligegyldigt, om der fistrer en
> distraherende fotograf rundt og blitzer.

Meget dårligt argument...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-12-06 12:43

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Hmm... Hans Joergensen er den eneste der regelmæssigt viser os
> koncertbilleder som konsekvent er taget under dårlige lysforhold, så han
> er den eneste jeg i den forbindelse tager alvorligt.

Det er også lettere at udelukke problemer ved ens argumentation end at
forholde sig konstruktivt til dem.

> Men du er da velkommen til vise os, at du også laver masser af gode
> billeder, som kun kan optages på ISO 800 og 1600.

Det bliver i så fald ikke i den her gruppe, men i den dertil indrettede,
og om jeg gør det eller ej, ændrer ikke en tøddel på at der
sandsynligvis er en del flere af dem der følger gruppen der har behov
for de høje isotal.

Vi snakker vist i øvrigt fototeknik generelt - hvis det er så
overflødigt med de muligheder, forstår jeg slet ikke hvorfor det er en
parameter som så mange fotografer vil betale betragtelige summer for.

> Meget dårligt argument...

Hvorfor? Er det rimeligt at forstyrre fx. scenekunst (musik eller ej)
med blitz, synes du? Eller mener du bare ikke at det kan betragtes som
forstyrrende?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 13:15

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> og om jeg gør det eller ej, ændrer ikke en tøddel på at der
> sandsynligvis er en del flere af dem der følger gruppen der har behov

Hmm... min erfaring siger mig, at det er påfaldne sjældent at vi ser
billeder fra flertallet af alle dem, der i denne gruppe har meget travlt
med at lufte deres utroligt 'kloge' meninger om snart sagt alt, og i
særdeleshed hvilke typer kameraer der er gode og dårlige.

Jeg har efterhånden dannet mig det indtryk, at 'kloge åge'rne' henter
deres færdigstrikkede meninger om kameraer fra forskellige web-site med
mere eller midre merkantile interesser. Og derfor har jeg puttet alle
'kloge åge'rne' ned i en under kategori, som jeg ikke tager særligt
alvorligt.

Jeg er faktisk nået dertil, hvor jeg kun tager de fotografer alvorligt,
som løbende viser os deres billeder, for de demonstrerer at de arbejder
seriøst med fotografiet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-12-06 14:59

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> mere eller midre merkantile interesser. Og derfor har jeg puttet alle
> 'kloge åge'rne' ned i en under kategori, som jeg ikke tager særligt

Tjah - hvis man regner "kloge-åg-ningen" ud u procentdel af direkte
links til billeder sammenholdt med mængden af "gode råd", så bliver du
vist selv en af dem der har mere i munden end i kameratasken, men da det
er dig og ikke mig der vurderer ud fra den parameter, er det jo værst
for dig selv.

> Jeg er faktisk nået dertil, hvor jeg kun tager de fotografer alvorligt,
> som løbende viser os deres billeder, for de demonstrerer at de arbejder
> seriøst med fotografiet...

Så har vi det på plads, det er stadig ikke dig jeg skriver til som
sådan, for du har alligevel ingen respekt for det jeg skriver (hvilket
ikke betyder at jeg ikke vil svare dig, for der er mange som læser med
på svar til dig, uanset hvor lidt du end måtte få ud af svaret).

Nu kan jeg selvfølgelig huske forkert, men er det ikke dig der tidligere
har hævdet at man ikke behøver at kunne tage billeder selv, for at kunne
levere yderst brugbar kritik? Nå, det er nok uden relevans i netop dette
tilfælde.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 15:53

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> har hævdet at man ikke behøver at kunne tage billeder selv, for at kunne
> levere yderst brugbar kritik? Nå, det er nok uden relevans i netop dette

Med dette argument udstiller du jo dine egen uvidenhed eller dumhed, vælg
selv. Jeg har sagt, at man ikke behøver at kunne fotografere for at kunne
se om man synes at et billede er godt eller dårligt, de fleste har jo
også en mening om hvad de synes er god og dårlig musik, og det er jo et
lille fåtal som er udøvende musikere.

Og i denne debat er det min påstand, at man via et seriøst portfolie skal
ha' demonstreret, at man har en vis portion fotografisk know-how, når man
fremturer med skråsikre postulater om, hvad der i forskellige sammenhænge
er god og dårlig kamerateknologi.

Men den forskel er du selvfølgelig ikke i stand til at overskue...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 06-12-06 15:01

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Jeg er faktisk nået dertil, hvor jeg kun tager de fotografer alvorligt,
>som løbende viser os deres billeder, for de demonstrerer at de arbejder
>seriøst med fotografiet...

Man bliver jo sønderbombet i denneher gruppe, hvis man frivilligt
viser sine billeder her )

Jeg kan sagtens selv se, at mine billeder ikke er proffe, men jeg kan
ikke se, at jeg ikke arbejder seriøst med min hobby af den grund.

Jeg har endu ikke rigtig syntes, at jeg fik noget ud af at skifte mit
C-8080 ud med et DSLR og valgte i stedet at supplere mit fotoudstyr
med er en Scooter. Det kan anbefales

Hilsen emj

--
Gratis fotokalendere 2007
http://lamaguf.dk/kalender/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 15:36

emj wrote:

> Jeg kan sagtens selv se, at mine billeder ikke er proffe, men jeg kan
> ikke se, at jeg ikke arbejder seriøst med min hobby af den grund.

Hvis folk kun en sjælden gang poster en henvisning til et enkelt billede,
så er det jo helt rimmelig at gå fra, at det pågældne billede må være
noget særligt, og hvis det så bare er et knipseri, så er det vel ikke så
underligt at det får en en lidt ublid medfart.

Men hvis folk løbende udstiller deres fotografiske produktion, så er det
jo helt naturligt, at det er nogle 'blandede bolsjer', alle de billeder
vi går rundt og tar' kan jo ikke være lige gode. Og der vil helt klar
være en tendens til, at man focuserer på de billeder man bedst ka' li.

Og de folk som løbende viser deres billeder til gruppen, de viser at de
arbejder seriøst på at blive en bedre fotograf - og alle de 'billedløse'
er bare nogle "kloge åge'er' og snakkehoveder som virker useriøse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 06-12-06 16:06

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Og de folk som løbende viser deres billeder til gruppen, de viser at de
>arbejder seriøst på at blive en bedre fotograf - og alle de 'billedløse'
>er bare nogle "kloge åge'er' og snakkehoveder som virker useriøse...

Jeg tror ikke, at jeg har set dig lægge et billede op til kritik
her...!
Vi kan dog løbende følge din produktion, hvis vi ønsker det og det
finder jeg da meget inspirerende.

At du så får en masse åndsvag kritik alligevel er jo dybest set ikke
en pind værd for hverken dig eller andre .
Hilsen emj
--
Gratis fotokalendere 2007
http://lamaguf.dk/kalender/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 18:52

emj wrote:

> Jeg tror ikke, at jeg har set dig lægge et billede op til kritik
> her...!

Når jeg henviser til mine billeder, er du da meget velkommen til at sig
hvad du mener.

> At du så får en masse åndsvag kritik alligevel er jo dybest set ikke
> en pind værd for hverken dig eller andre.

Man skal bare lære at sortere skidt fra kanel...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 16:44

On Wed, 06 Dec 2006 15:36:17 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Og de folk som løbende viser deres billeder til gruppen, de viser at de
>arbejder seriøst på at blive en bedre fotograf - og alle de 'billedløse'
>er bare nogle "kloge åge'er' og snakkehoveder som virker useriøse...

Sådan på samme måde som da du huserede på FotoKritik mener du? Altså
uden et eneste billede?

Det kunne jo være at de fleste herinde, til forskel fra dig, regner i
kvalitet, og ikke i kvantitet?

Det kunne også være at nogle af gruppens brugere efterhånden er blevet
grundigt trætte af den stinkende bunke af gylle der nogle gange bliver
smidt rundt med herinde, i stedet for en bare nogenlunde seriøs og
sober kritik?

Det kunne også være at nogle af os faktisk er ret ligeglade med hvad
de mest højtråbende folk herinde mener om vore billeder, og derfor
frekventerer udenlandske fotosider når de vil have et kvalificeret og
seriøst modspil der ikke drukner i personfnidder hver eneste gang?

Og sådan er der jo så meget :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 19:15

Alex Linaa wrote:

> Sådan på samme måde som da du huserede på FotoKritik mener du? Altså
> uden et eneste billede?

Jeg har jo mit eget web-site, så jeg har jo ikke behov for at benytte
andre sites til at udstille mine billeder.

> Det kunne jo være at de fleste herinde, til forskel fra dig, regner i
> kvalitet, og ikke i kvantitet?

Tingene hænger sammen, dem der arbejder seriøst med fotografiet tager som
regel væssentligt flere billeder en familiealbumsknipserne, og jo flere
billeder folk laver, des større sansynlighed er der for, at der er nogle
ekstraordinært gode imellem, smag og behag er også forskellig, og ud af
en fotografs produktion, vil det være individuelt hvilke billeder som
falder i forskellige folks smag.

> [...]
> grundigt trætte af den stinkende bunke af gylle der nogle gange bliver
> smidt rundt med herinde, i stedet for en bare nogenlunde seriøs og

Der er jo nogen som tror, at fotokritik kun skal være rosende omtale og
skulderklap...

> [...]
> frekventerer udenlandske fotosider når de vil have et kvalificeret og
> seriøst modspil der ikke drukner i personfnidder hver eneste gang?

Ja der findes mange danske og udenlanske kritik-sites, fælles for dem
alle er, at ejeren har en overordnet interesse i, at sitet har mange
brugere, og mest mulig trafik, som igen kan gi' de størst mulige
reklameindtægter, derfor bliver kritiken med hård modereret, så alle
knipserne er glade...

> Og sådan er der jo så meget :)

Ja... rigtig meget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 20:05

On Wed, 06 Dec 2006 19:14:55 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg har jo mit eget web-site, så jeg har jo ikke behov for at benytte
>andre sites til at udstille mine billeder.

Tænk, det er vi ret mange der også har.

> [...]
>ekstraordinært gode imellem, smag og behag er også forskellig, og ud af
>en fotografs produktion, vil det være individuelt hvilke billeder som

En underlig kringlet måde at sige, at selv en blind høne kan finde
korn, men nu ved vi så at det er den måde du arbejder på.
Jeg ville nok foretrække at lave nogle få gode billeder, i stedet for
at bruge tiden på at lede efter nogle få guldkorn blandt en masse
intetsigende knipserier. Men sådan er vi jo så forskellige

>Der er jo nogen som tror, at fotokritik kun skal være rosende omtale og
>skulderklap...

Nej, det er et overvejende flertal der ikke tror at fotokritik skal
være hån, nedlandenhed, og selvsmagende bedrevidenhed.

> [...]
>brugere, og mest mulig trafik, som igen kan gi' de størst mulige
>reklameindtægter, derfor bliver kritiken med hård modereret, så alle

Bullshit!
Hverken betterphoto.com, photo.net, pgotoblink,com eller photosig.com
har modereret noget som helst af det jeg har modtaget eller skrevet,
det være sig godt eller mindre godt. Så smut lige hjem i hulen med
dine fordomme. Det kunne være du selv skulle prøve et af de ovennævnte
sites, inden du udtaler dig på så løst (læs=manglende) grundlag.
Men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du også ville blive smidt ud
fra dem alle i løbet af kort tid, fordi din opfattelse af fotokritik
afviger ret væsentligt fra resten af menneskehedens.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 23:09

Alex Linaa wrote:

> Jeg ville nok foretrække at lave nogle få gode billeder, i stedet for
> at bruge tiden på at lede efter nogle få guldkorn blandt en masse
> intetsigende knipserier. Men sådan er vi jo så forskellige

Hmm... så må jeg bedrøve dig med, at jeg endnu ikke har set et eneste
billede fra dit kamera, hvor jeg tænkte, det er dælme et fedt billede,
bare det var mig der havde taget det, men det kan selvfølgelig komme, og
det er da altid rart at ha' noget til gode...

> Men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du også ville blive smidt ud
> fra dem alle i løbet af kort tid, fordi din opfattelse af fotokritik
> afviger ret væsentligt fra resten af menneskehedens.

Først påstår du, at de pågældne kritik-sites ikke er modererede, og så
bekræftiger du, at det er de...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 23:59

On Wed, 06 Dec 2006 23:08:56 +0100, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>bare det var mig der havde taget det, men det kan selvfølgelig komme, og
>det er da altid rart at ha' noget til gode...

Det skal du niók ikke regne med. Dit billedsyn er for simpelt og for
masse-agtigt til jeg i det hele taget gider at tage mig af hvad du
mener eller ikke mener. Du er i det store hele kun en appendix uden
betydning eller indflydelse på noget som helst.
Hvorfor skulle jeg bekymre mig om hvad en person der beviseligt tager
dårligere billeder end jeg selv gør mener? Nej vel?

>Først påstår du, at de pågældne kritik-sites ikke er modererede, og så
>bekræftiger du, at det er de...

Ja og hvis æg var firkantede, så kunne de stables. Alt i verden er
underlagt etiske regler, og jeg har svært ved at se dig passe ind i
nogen af dem i det hele taget.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-06 12:59

Alex Linaa wrote:

> Hvorfor skulle jeg bekymre mig om hvad en person der beviseligt tager
> dårligere billeder end jeg selv gør mener?

Enig... sådan har jeg det også...

> Ja og hvis æg var firkantede, så kunne de stables. Alt i verden er
> underlagt etiske regler, og jeg har svært ved at se dig passe ind i
> nogen af dem i det hele taget.

Og det skulle komme fra dig, du er jo bare en foto-newbie, det er jo kun
tre år siden at du købte et digital kamera, og få måneder efter, så var
du verdensmester, når du selv skulle sige det.

Men bare rolig du er ikke alene, du har masser af lidelsesfæller på
'fotoros' og lignende sites, og I har også det til fælles, at I straks
kaster Jer hylende og skrigende over enhver, som har den frækhed at mene,
at Jeres billeder bare er knipserier eller registreringer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 13:51

> Enig... sådan har jeg det også...

Jamen hurra, så slipper vi altså for dine evindelige postninger af
henvisninger til dine stockfotos? Det var dagens gode nyehed.
Nu er jeg faktisk en af dem der ikke har forholdt mig til dine billeder,
ikke har været med i diverse smædekampagner mod dine billeder, eller på
andre måder kommenteret dine "frembringelser", så din ovenstående bemærkning
må i sagens natur henvende sig til resten af gruppens brugere.

> Og det skulle komme fra dig, du er jo bare en foto-newbie, det er jo kun
> tre år siden at du købte et digital kamera, og få måneder efter, så var du
> verdensmester, når du selv skulle sige det.

Og det ved du jo ikke en fis om, som alt andet du udtaler dig om. Så heller
ikke her er der noget nyt under solen.
Men hvad du mener om mig eller mine billeder rager mig en bjælde. Jeg har
vundet de konkurrencer jeg skal vinde i ind- og udland, og har fået mine
billeder trykprøvet mod folk der i modsætning til dig ved hvad de snakker
om, så fred være med resten. Du må for min skyld gerne beholde dine
illusioner om at du er en god fotograf, og at du har noget som helst at
berige den fotografiske verden med.

> [...]
> kaster Jer hylende og skrigende over enhver, som har den frækhed at mene,
> at Jeres billeder bare er knipserier eller registreringer...

Du er da en ynkelig gammel bitter mand. Mon der ikke findes
selvhjælpsgrupper på det nærmeste lokalcenter, hvor du kan gå i terapi med
ligesindede gamle sure mænd?

Fra : MW

Dato : 07-12-06 16:48

> [...]
>
> Du er da en ynkelig gammel bitter mand. Mon der ikke findes
> selvhjælpsgrupper på det nærmeste lokalcenter, hvor du kan gå i terapi med

Drop lige aldersracismen snothas, det er sgu mere ynkeligt end NRE's
rablerier

MW

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 16:55

On Thu, 7 Dec 2006 16:47:39 +0100, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

>Drop lige aldersracismen snothas, det er sgu mere ynkeligt end NRE's
>rablerier

Og hvad synes du lige du bidrog med her?

Fra : MW

Dato : 07-12-06 17:41

> Og hvad synes du lige du bidrog med her?

Jeg fik luft, noget der trænger sig på hver gang jeg løber ind i dumsmarte
størrelser som dig.

Hvis det kan trøste dig så bliver du ældre og forhåbenligt klogere. Hvornår
ved du når en eller anden filipenset karlsmart råber gamle idiot efter dig

MW
MW

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-12-06 18:38

MW wrote:

> [...]
> ved du når en eller anden filipenset karlsmart råber gamle idiot efter dig

Hmm... det utrolige er vel, at Alex Linaa har halvstore børn, så en
dicideret grønskolling er han jo næppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 19:21

On Thu, 7 Dec 2006 17:41:18 +0100, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg fik luft, noget der trænger sig på hver gang jeg løber ind i dumsmarte
>størrelser som dig.

Er det noget der kommer med alderen? Men godt du fik bøvset, så har du
det forhåbentlig bedre?

>Hvis det kan trøste dig så bliver du ældre og forhåbenligt klogere. Hvornår
>ved du når en eller anden filipenset karlsmart råber gamle idiot efter dig

Jeg er sikkert både ældre og klogere end dig, at dømme efter det
børnehavepladder du lukker ud.

Fra : ksk

Dato : 07-12-06 18:44

> Drop lige aldersracismen snothas, det er sgu mere ynkeligt end NRE's
> rablerier
>
> MW

LOL nå han ramt et ømt punkt LOL .. SLap dog AF MW det er jo Niels han
snakke med ,, vi andre skal nok vent til du nå over gaden LOL

KsK

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-06 15:21

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg er faktisk nået dertil, hvor jeg kun tager de fotografer alvorligt,
> som løbende viser os deres billeder, for de demonstrerer at de arbejder
> seriøst med fotografiet...

Hehehe, nu bliver jeg lige nød til at poste :) og det skal ikke
misforstås, fordi jeg er da glad for dine kommentarer til mit
arbejde.

Jeg arbejder ihvertfald ikke specielt seriøst med fotografiet, jeg kører
den totale Gonzo[1]-stil og fotograferer oftest efter jeg har indtaget 4-6
guldbajere, og redigerer af og til billeder med en ordentlig
skid på efter jeg er kommet hjem fra koncert :)

Det vigtigste for mig er også at have det sjovt, og billederne ville sikkert
være dårligere hvis jeg var ædru mens jeg tog dem :)

// Hans
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 23:26

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> guldbajere, og redigerer af og til billeder med en ordentlig
> skid på efter jeg er kommet hjem fra koncert :)

Det er da ligegyldigt hvilken stil du fotograferer med, det korte af det
lange er, at du fotografer en masse billeder og viser dem frem, og du kan
sagtens tåle at få kritik, hvor du får at vide, at nogle billeder er gode
og andre måske minde gode.

Jeg tager også Ole Larsen's billeder alvorligt, han har bare det problem,
at han er frygtelig selvhøjtidlig, og så er han alt andet end god til at
håndtere den kritik som han får, men fred være det, rigtige fotografer må
godt være lidt sære og anderledes.

Men du kan jo selv prøve at dele gruppen op i dem der kun snakker, og så
dem der også fotograferer, det gir' en et nyt syn på gruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 00:01

On Wed, 06 Dec 2006 23:26:04 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> rigtige fotografer må
>godt være lidt sære og anderledes.

Så har du da opfyldt det ene af kriterierne. Nu mangler du bare at
kunne tage gode billeder for at opfylde det andet

Fra : MW

Dato : 06-12-06 14:17

> Du må ikke gøre dine egne behov til alles behov, du er faktisk den eneste
> i denne gruppe der plejer regelmæssig omgang med motiver, som kræver høje
> ISO værdier.

Du kan roligt lægge mig til i den bunke, genren er den samme som Hans's, dog
på ganske anderledes lokaliteter

mvh/MW

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 15:21

MW wrote:

> Du kan roligt lægge mig til i den bunke, genren er den samme som Hans's, dog
> på ganske anderledes lokaliteter

Hmm... det er jo et temmelig luftigt argument, jeg kan ihvertfald ikke
erindre, at jeg har set en løbende fotografik produktion fra dig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MW

Dato : 06-12-06 18:30

> Hmm... det er jo et temmelig luftigt argument, jeg kan ihvertfald ikke
> erindre, at jeg har set en løbende fotografik produktion fra dig...

Jeg har hverken egen hjemmeside eller billedarkiv på nettet så jeg er
simpelthen fysisk forhindret i at lade alverdens internetopkoblede skarer
smovse i mine billeder. Behovet er iøvrigt ikke til stede, jeg har vel fået
trangen udløst gennem mine år som aktivt fotoklubmedlem.

mvh/MW

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-06 19:07

On Wed, 6 Dec 2006 18:30:05 +0100, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>smovse i mine billeder. Behovet er iøvrigt ikke til stede, jeg har vel fået
>trangen udløst gennem mine år som aktivt fotoklubmedlem.

Hehe, godt argument. Hvem bekymrer sig om at Niels kalder billeder
knipserier, når man kan få et sobert modspil af rigtige mennesker i en
fotoklub.
Niels er vist heller ikke fotograf, men "kunstmaler" tror jeg. Han er
i hvert tilfælde i færd med at male sig godt og grundigt op i et
hjørne

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 19:19

MW wrote:

> [...]
> smovse i mine billeder. Behovet er iøvrigt ikke til stede, jeg har vel fået
> trangen udløst gennem mine år som aktivt fotoklubmedlem.

- så gå dog ned i fotoklubben og lav dine store armbevægelser der...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 05-12-06 21:51

In article <45757813.7000002@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Ja med en elektronisk veiw finder kan man se histogrammet allerede inden
> man tager billedet - det er faktisk ret smart...

Sjovt jeg mente at sådan noget kun var for fotoforbrugere, rigtige
fotografer kan jo sin eksponering på øjemål så er det jo ligegyldigt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-12-06 12:28

Hans Joergensen skrev:

> [...]

Det kan man nu godt, hvis man ville.
Fuji S3Pro og S5Pro har begge live image.
S3Pro dog kun i s/h og tidsbegrænset til 30 sekunder.

Peter Schrøder

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-06 12:58

Peter Schrøder wrote:
> Det kan man nu godt, hvis man ville.
> Fuji S3Pro og S5Pro har begge live image.
> S3Pro dog kun i s/h og tidsbegrænset til 30 sekunder.

"The important limitations however are: (a) its for display only,
you can not trigger the shutter release in this mode"

Æhm.. :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-12-06 13:25

Hans Joergensen skrev:

> "The important limitations however are: (a) its for display only,
> you can not trigger the shutter release in this mode"
>
> Æhm.. :)

Træerne vokser jo ikke ind i himmelen

Peter Schrøder

Fra : Hans

Dato : 03-12-06 14:17

> Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:
>
> Kan man ikke bruge displayet som søger ? I så fald hvad skal jeg gøre ?

Den var sjov.

Fra :    ab©

Dato : 03-12-06 14:26

"Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse

> Den var sjov.

Jeg var også totalt overrasket over, at det ikke kunne lade sig gøre på D70
/ D100 o.s.v. - gik ud fra, at det var derfor søgeren var så mørk (kunne
have været noget med deling af lys som f.eks. på de gamle Topcon-kameraer),
men der er vis nok et par enkelte fabrikanter, der har taget idéen op
(Olympus ?)

ab©

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-12-06 18:20

Hans wrote:
> "Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Den var sjov.

Nu er det ikke sådan at jeg ville kikke på displayet hele tiden, men i nogle
situationer kunne det være ganske praktisk, men det kunne du så ikke lige
regne ud.

Fra : Hans

Dato : 04-12-06 18:35

> Nu er det ikke sådan at jeg ville kikke på displayet hele tiden, men i
nogle
> situationer kunne det være ganske praktisk, men det kunne du så ikke lige
> regne ud.

Nej. Det kunne jeg ikke. Men den var sjov.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 15:28

Michael Lund Sørensen wrote:
> Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:
>
> Kan man ikke bruge displayet som søger ? I så fald hvad skal jeg gøre ?

Kig ind i søgeren, eller sælg det og køb et point'a'shoot kamera.

Bo //

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-12-06 18:21

Bo Bjerre wrote:

> Kig ind i søgeren, eller sælg det og køb et point'a'shoot kamera.
>
> Bo //

Hvilket Point'n'shoot kamera har de samme kvaliteter og muligheder som EOS
400D ?

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-06 04:28

> Hvilket Point'n'shoot kamera har de samme kvaliteter og muligheder som EOS
> 400D ?

Med standard kit-objektiv EF-S 18-55? En del efterhånden!
Hvis du udvider med flere (gode) objektiver begrænser det selvfølgelig
udvalget...
Men overraskende mange som køber(købte) 300D, 350D og 400D bruger kun den
medfølgende kit-objektiv...

Brian

Fra : JG

Dato : 05-12-06 09:57

> Med standard kit-objektiv EF-S 18-55? En del efterhånden!

Hvad med støj på høje iso-indstillinger...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-06 18:17

JG skrev følgende i et indlæg på Usenet:
Hvad med støj på høje iso-indstillinger...

Der begynder de også at nærme sig de billige dslr.

F.x. Fuji Finepix 9600 og nogle Sony modeller er ganske
hæderlige, hvad det angår.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-06 18:27

Jan Vestergaard wrote:
> Der begynder de også at nærme sig de billige dslr.
> F.x. Fuji Finepix 9600 og nogle Sony modeller er ganske
> hæderlige, hvad det angår.

Der er bare ikke så meget f/1.8 ved den optik det kamera har :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-06 22:17

Hans Joergensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Der er bare ikke så meget f/1.8 ved den optik det kamera har :)

Nope - men det er der heller ikke på standard objektivet til de
billige dslr, som mange nøjes med

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-06 02:02

Jan Vestergaard wrote:
> Nope - men det er der heller ikke på standard objektivet til de
> billige dslr, som mange nøjes med

Dog kan et f/1.8-objektiv købes for næsten ingen penge :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jakob

Dato : 05-12-06 21:48

In article <4575a976$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
jan@jve.invalid says...
> [...]
>
> Der begynder de også at nærme sig de billige dslr.
>
> F.x. Fuji Finepix 9600 og nogle Sony modeller er ganske

SÅ har du ikke prøvet DSLR, der er LANGT endnu.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-06 22:22

Jakob skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> SÅ har du ikke prøvet DSLR

Ikke siden Canon 300D var moderne

Og der klarer Fuji Finepix 9500 sig rimeligt i sammenligning med
300D + standard objektivet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : MW

Dato : 06-12-06 14:29

> Ikke siden Canon 300D var moderne
>
> Og der klarer Fuji Finepix 9500 sig rimeligt i sammenligning med 300D +
> standard objektivet.

Host host, støjmæssigt er fuji'en aldeles uegnet til optagelser ved
forhåndenværende lys, f.eks. ved koncerter o.l.
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/page12.asp (9000 og 9500 er
det samme kamera.

mvh/MW

Fra : JG

Dato : 06-12-06 00:03

Jan Vestergaard skrev:
> JG skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvad med støj på høje iso-indstillinger...
>
> Der begynder de også at nærme sig de billige dslr.

Det ville være naturstridigt! Støj er i meget høj grad et spørgsmål om
chippens fysiske størrelse. Derfor vil dslr kameraerne altid have et
solidt forspring her.

Johan

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 15:46

Michael Lund Sørensen wrote:
> Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:
>
> Kan man ikke bruge displayet som søger ? I så fald hvad skal jeg gøre
> ?

*LOL*
Spade

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 15:51

Søren wrote:

> *LOL*
> Spade

Meget fornuftigt og velbegrundet indlæg.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 16:21

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Meget fornuftigt og velbegrundet indlæg.

Synes du virkelig?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 16:38

jacob wrote:

> Synes du virkelig?

Jeg er ikke god til at huske smily'erne. NEJ: jeg synes det var fantasiløst.

Et spejlreflex kamera har et spejl, der sender billedet op på en
matskive, og derfor kan man ikke se noget på displayet, før man har
taget billedet.

Bo //

Fra :    ab©

Dato : 03-12-06 16:48

> Et spejlreflex kamera har et spejl, der sender billedet op på en matskive,
> og derfor kan man ikke se noget på displayet, før man har taget billedet.

Det er så en sandhed med "modifikationer"

ab©

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-06 17:07

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> "Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så en sandhed med "modifikationer"

Man alligevel en rimelig nøjagtig generalisering.
Blandt alle DSLR modeller er det kun Olympus E330, Leica Digilux 3 og
Panasonic Lumix DMC-L1 som det ikke gælder for - og de er alle 3 _meget_ nær
beslægtede.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 18:48

ab© wrote:
> "Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så en sandhed med "modifikationer"

Lad od hore om "modifikationerne"

Bo //

Fra :    ab©

Dato : 03-12-06 19:48

> Det er så en sandhed med "modifikationer"
>
> Lad od hore om "modifikationerne"

Du skriver bare som om, at der er tale om den rene "umulighed" - og det er
der jo ikke tale om. Når det for mere end 25 år siden kunne lade sig gøre at
lave SLR-kameraer med faste spejle (Topcon), så ved jeg ikke lige, hvor
"grinagtigt" det er, at den slags næsten ikke kan lade sig gøre i dag ?

Var der nogen, der sagde fremskridt - nej, vel ? Der er snarere tale om et
valg fra fabrikanternes side / hvad giver den største avance i forhold til
investeringen - og det er vel ikke specielt grinagtigt ?

- Ikke for mig - jeg synes virkelig, at der er tale om en kraftig
begrænsning i DSLR´ernes formåen, når denne gode feature fra f.eks.
CP-5700/8700/8800 (og masser af andre kameraer) stadig ikke står til
rådighed. Men selvfølgelig - har man aldrig stiftet bekendtskab med
muligheden, ja, så er savnet sikkert ikke ubærligt

ab©

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-06 19:52

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Når det for mere end 25 år siden kunne lade sig gøre at lave SLR-kameraer
> med faste spejle (Topcon),

Hvor sad displayet som man kunne bruge som søger på Topcon kameraerne ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra :    ab©

Dato : 04-12-06 00:03

> Hvor sad displayet som man kunne bruge som søger på Topcon kameraerne ?

Mit svar var møntet på udsagnet "Et spejlreflex kamera har et spejl, der

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-06 18:09

> [...]

> sender billedet op på en
> matskive, og derfor kan man ikke se noget på displayet, før man har taget

Bo Bjerres beskrivelse er måske ikke helt præcist - men heller ikke helt hen
i hegnet.
At dreje problematikken om at bruge displayet som søger over på faste
halvgennemsigtige spejle er derimod misforstået.

Årsagen til at displayet ikke kan bruges som søger er at de fleste DSLR kun
har een billeddannende sensor som sidder bag en mekanisk lukker som kun er
åben i det øjeblik billedet tages. Det samme gør sig gældende for et
søgerkamera som Leica M8 (som ikke har noget spejl og hvor skærmen heller
ikke kan bruges som søger).

Een løsning, som man ser på Olympus E330, er at tilføje en ekstra
billeddannende sensor (med lav opløsning) som så bruges til at generere et
billede der kan vises på skærmen.

Det faste halvgennemsigtige spejl løser ikke i sig selv noget problem i
relation til at kunne bruge skærmen som søger - den mekaniske lukker er der
stadig.
Traditionelt er de faste halvgennemsigtige spejle brugt til at øge kameraets
maksimale billedfrekvens
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/variations/f3hspeed/html/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index.htm
til at reducere den tid der går fra man trykker på udløserknappen til
billedet tages
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOS-RT/index.htm
og til at forhindre at søgeren er sort under eksponeringen.

Vedrørende maksimal billedfrekvens tyder meget på at det idag er
elektronikken, der sætter grænsen.
F.eks. er en Canon 1D mkII (det absolut hurtigste DSLR) kan tage godt 8
billeder/sek, selvom den er mekanisk nært beslægtet med Canon 1V HS der kan
tage 10 billeder/sek.

Når man erkender at både Nikon og Canon har brugt faste halvgennemsigtige
spejle, og at ingen af dem har sådanne på programmet idag, er det
nærliggende at antage at ulemperne (reduceret lysstyrke, støv) er større end
fordelene for de fleste brugere.
Ifølge Canon (http://www.digitaljournalist.org/issue0602/westfall.html) kan
man (naturligvis) godt lave et DSLR med fast halvgennemsigtigt spejl, men
efterspørgslen er ikke stor.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 04-12-06 18:26

> [...]
> kun er åben i det øjeblik billedet tages. Det samme gør sig gældende for
> et søgerkamera som Leica M8 (som ikke har noget spejl og hvor skærmen

Det kræver selvfølgelig at lukkeren står åben mens billedet komponeres. Til
stationære optagelser kunne det faktisk være praktisk når nu fabrikanterne
ikke kan tage sig sammen til at vise 100% på matskiven, noget der skulle
være en overkommelig opgave, især på kameraer med reduceret sensor. For den
sags skyld kunne spejlet sagtens være klappet op for at give adgang til
muligheden

mvh/MW

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-06 20:04

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det kræver selvfølgelig at lukkeren står åben mens billedet komponeres.
> Til stationære optagelser kunne det faktisk være praktisk

Noget i den stil kan de nye P+ mellemformat bagstykker fra PhaseOne
http://www.phaseone.com/upload/livepreview_print.pdf
Det ser imponerende ud i praksis, men billedet vises på en computerskærm og
ikke på bagstykkets display (så vidt jeg forstod demonstrationen).

> når nu fabrikanterne ikke kan tage sig sammen til at vise 100% på
> matskiven,

Mit DSLR viser 100% på maskiven (ifølge specifikationen).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 04-12-06 10:48

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Hvor sad displayet som man kunne bruge som søger på Topcon kameraerne ?

Spørgsmålet er om det er muligt at lade lyset nå matskiven og sensoren
(filmen) samtidigt. Det er det med et halvgennemskinneligt spejl som det har
været brugt af Canon m.fl.

At muligheden ikke udnyttes på dagens digitale spejlreflekskameraer, med en
enkelt undtagelse, er en anden sag.

mvh/MW

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-06 18:09

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

[8<8<8<]
> Spørgsmålet er om det er muligt at lade lyset nå matskiven og sensoren
> (filmen) samtidigt.

Nej - det var ikke spørgsmålet.
Spørgsmålet (fra OP) var om man kunne bruge displayet som søger.

> Det er det med et halvgennemskinneligt spejl som det har været brugt af
> Canon m.fl.

Det er jeg fuldstændigt med på.

> At muligheden ikke udnyttes på dagens digitale spejlreflekskameraer, med
> en enkelt undtagelse, er en anden sag.

Hvilken DSLR er det ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Henrik Juul

Dato : 04-12-06 12:11

> Et spejlreflex kamera har et spejl, der sender billedet op på en matskive,
> og derfor kan man ikke se noget på displayet, før man har taget billedet.

Hmmm, i givet fald må der være en fejlbehæftet funktion på mit 400D, for jeg
har en mængde oplysninger på mit display, jeg kan bruge til en masse og det
fornuftigt nok inden billedet tages.- Og så slukker displayet endda, når en
sensor ved søgeren aktiveres

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 20:23

Bo Bjerre wrote:
> Meget fornuftigt og velbegrundet indlæg.

Sådan svarer Michael jo selv. Så bare luk.

Fra : ksk

Dato : 03-12-06 18:42

"Søren" <nej> skrev i en meddelelse

> *LOL*
> Spade

Hej SPADE

det er da ikke noget at grin af
KsK

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 19:10

On Sun, 3 Dec 2006 18:42:03 +0100, "ksk" <61678029@mob1il.dk> wrote:

>det er da ikke noget at grin af

Det er da urkomisk at folk køber spejlreflekskameraer uden overhovedet
at sætte sig ind i hvad det er for en ting de investerer i.
Som at købe en Porsche og bagefter undre sig over der ikke er
montagebeslag til en plov

/Alex

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-12-06 19:30

Alex Linaa skrev:

> [...]
> at sætte sig ind i hvad det er for en ting de investerer i.
> Som at købe en Porsche og bagefter undre sig over der ikke er

Urkomisk ville det være om spørger tager gas på hele
regimentet..

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 19:33

On Sun, 03 Dec 2006 19:29:44 +0100, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

>Urkomisk ville det være om spørger tager gas på hele
>regimentet..

Det kan jo også nemt vise sig at være tilfældet
Men ellers nedjusterer vi bare til "komisk", uden uret :)

/Alex

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 19:44

Alex Linaa wrote:

> [...]
> at sætte sig ind i hvad det er for en ting de investerer i.
> Som at købe en Porsche og bagefter undre sig over der ikke er

Nå ja, meget tilbehør findes...

Jeg kan stadig huske første gang jeg stillede op til løb på
Jyllandsringen, for MANGE år siden. Min forbavselse var stor, da en
Porche 911 med tagbøjler og gult blink var indsat som safetycar ....

Bo //

Fra : ksk

Dato : 03-12-06 20:39

> /Alex

jo du ha nok ret , men ingen grund tik at lattelig gøre spørgere , i disse
Eletronik tidenere kan det være svært rimligt svært at genmeskure ting inden
man for dem hjem i stue og kigge på tingene .. -- bare se hvordan børn blev
snydt med alle disse reklamer indslag med legetøj -- alt er skru op . og
skuffe komme nå pak bliv åben ,,

KsK

Fra : Gert Medom

Dato : 05-12-06 19:44

> [...]
> at sætte sig ind i hvad det er for en ting de investerer i.
> Som at købe en Porsche og bagefter undre sig over der ikke er

Rigtigt, men derfor behøver man vel ikke at kalde ham en "spade"?

// Gert

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 19:48

On Tue, 5 Dec 2006 19:43:44 +0100, "Gert Medom" <Gert.medom[slet
dette]@stofanet.dk> wrote:

>Rigtigt, men derfor behøver man vel ikke at kalde ham en "spade"?

Enig, men det har jeg vel heller ikke gjort?
Ingen er forpligtet ud over sin viden, vel?

/Alex

Fra : Gert Medom

Dato : 05-12-06 19:58

> Enig, men det har jeg vel heller ikke gjort?

Nej egentligt ikke. Godt ord igen.

> Ingen er forpligtet ud over sin viden, vel?

Nej, lad os holde fast i det som et godt princip!

// Gert

Fra : nesega

Dato : 03-12-06 16:37

Hej Michael
Man kan købe en løs digital søger ved navn Zieg View. Se mere under
http://www.fotomayr.de/cgi-bin/webkat98.exe?003309.htm.

Jeg kender i øvrigt ikke noget til søgerens funktionalitet/kvalitet.

Hilsen Karl Johan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-12-06 18:27

nesega wrote:
> [...]
> http://www.fotomayr.de/cgi-bin/webkat98.exe?003309.htm.
>
> Jeg kender i øvrigt ikke noget til søgerens funktionalitet/kvalitet.

Wow en der gad give et seriøst svar, tusind tak!
Jeg vil helt klart se nærmere på den søger og 200 Euro skræmmer mig ikke.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-12-06 22:13

Michael Lund Sørensen wrote:

> Wow en der gad give et seriøst svar, tusind tak!
> Jeg vil helt klart se nærmere på den søger og 200 Euro skræmmer mig ikke.

Tja... problemet er bare, at Zieg View er noget diller-daller der slet
ikke fungerer optimalt.

Hvis du vil ha' mulighed for søgning på skærm, så skal du sælge dit EOS
400 og købe et kamera med elektronisk weiw finder, f.eks. et Fuji FinePix
9600, et Sony DSC-R1 eller et Leica V-LUX 1...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-06 04:29

> [...]
> 400 og købe et kamera med elektronisk weiw finder, f.eks. et Fuji FinePix
> 9600, et Sony DSC-R1 eller et Leica V-LUX 1...

Eller som nævnt andetsteds...
Olympus E330, Leica Digilux 3 eller Panasonic Lumix DMC-L1!
(Som alle er spejlrefleks med mulighed for at benytte LCD som søger)

Brian

Fra : MW

Dato : 05-12-06 11:33

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> ikke.

> Eller som nævnt andetsteds...
> Olympus E330, Leica Digilux 3 eller Panasonic Lumix DMC-L1!
> (Som alle er spejlrefleks med mulighed for at benytte LCD som søger)

Det er i bund og grund samme kamera (Olympus) eller sammenlignet med
bilindustrien, de alle 3 bygget på samme platform

mvh/MW

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-12-06 15:19

Brian Lund skrev i a8ce7$4574e737$55da9d87$22130@news.galnet.dk dette:

> Olympus E330, Leica Digilux 3 eller Panasonic Lumix DMC-L1!
> (Som alle er spejlrefleks med mulighed for at benytte LCD som søger)

Er du sikker på det. Jeg har kun set på Leica'en, men den opfatter jeg da
helt klart som et målsøgerkamera.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 16:37

Jan Boegh wrote:

> Er du sikker på det. Jeg har kun set på Leica'en, men den opfatter jeg
> da helt klart som et målsøgerkamera.

Det er et måsøgerkamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-06 17:51

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det er et måsøgerkamera...

Dvs - frarådes kraftigt til brug på billeder af hustruer og kærester,
som skal fremvises for samme?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : MW

Dato : 06-12-06 14:40

> Det er et måsøgerkamera...

Njet, slr men med sidehængslet spejl som det gamle Olympus ½format (PenF).
Sørgeren er blot forskudt endnu mere fra objektivets midterakse da formatet
er liggende og íkke stående som på PenF.

Ganske behageligt for langnæsede fotografer men søgeren er desværre både
lille og skummel. Både Nationalen og Leicaen er Olympusser i forklædning

mvh/MW

Fra : Brian Lund

Dato : 05-12-06 23:55

> Er du sikker på det. Jeg har kun set på Leica'en, men den opfatter jeg da
> helt klart som et målsøgerkamera.

Jeg citerede blot fra andet sted, men ifølge dpreview er det SLR
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Leica/leica_digilux3.asp

"Format: SLR", hvor der ved Leica M8 står "Format: Rangefinder"

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 00:14

Brian Lund wrote:

> Jeg citerede blot fra andet sted, men ifølge dpreview er det SLR
> http://www.dpreview.com/reviews/specs/Leica/leica_digilux3.asp
>
> "Format: SLR", hvor der ved Leica M8 står "Format: Rangefinder"

Du har ret, det er bare meget underligt, for søgeren på Digilux 3 sidder
forskudt for objektivet, det må jeg ha' undersøgt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-12-06 01:29

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du har ret, det er bare meget underligt, for søgeren på Digilux 3 sidder
> forskudt for objektivet, det må jeg ha' undersøgt...

Det er langt hen af vejen en Olympus - og konstruktionen af spejlhus og
søger minder meget om de gamle Olympus Pen F halvformat spejlrefleks.
Man kan se lysgangen på:
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-12-06 07:24

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Man kan se lysgangen på:
> http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/

Og for Pen F her:
http://www.skipwilliams.adahost.com/pen-lit/o-pen-f-cehf-1164-50mb.pdf

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 05-12-06 20:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> EOS 400 og købe et kamera med elektronisk weiw finder, f.eks. et Fuji
> FinePix 9600, et Sony DSC-R1 eller et Leica V-LUX 1...

Du ved jo nok lige så godt som jeg at en gang i mellem skyder man et par
skud over hovedet og til disse optagelser er den optiske søger jo ikke meget
værd. OK man kan få en vinklet søger, men en lille skærm ville være langt
bedre end ingen ting.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-12-06 21:07

> [...]

> værd. OK man kan få en vinklet søger, men en lille skærm ville være langt

På Fuji FinePix 9600 kan man frit vælge imellem EVF-søgeren, eller
LCD-skærmen som også kan vippes, så man kan se søgerbilledet når f.eks.
holder kameraet op i strakte arme og fotograferer hen over en
menneskemængde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-12-06 18:40

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> LCD-skærmen som også kan vippes, så man kan se søgerbilledet når
> f.eks. holder kameraet op i strakte arme og fotograferer hen over en
Det ville da være dejligt hvis det en dag (gerne i dag!) blev muligt på et
Canon spejlrefleks

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-12-06 19:38

Michael Lund Sørensen wrote:

> Det ville da være dejligt hvis det en dag (gerne i dag!) blev muligt på et
> Canon spejlrefleks

Et DSLR-kamera er og bliver en bastardt, det er nemlig en mellemting
mellem et analogt og et digitalt kamera, og det er et udviklingsmæssigt
og teknologisk blindspor, som ikke kan gøres ret meget bedre.

Fremtiden er digitale kameraer med elektronisk veiw finder, de skal bare
forbedres med en hurtigere EVF, større buffer, lidt større sencor, og ha'
mulighed for udskiflige objektiver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ivar

Dato : 03-12-06 21:01

Michael Lund Sørensen skrev:

> Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:

> Kan man ikke bruge displayet som søger ?

Nej, det kan du ikke. Det lyder som om du har købt det forkerte
kamera. En stor del af de penge du har betalt for kameraet,
er brugt til at gøre det muligt at se direkte gennem objektivet
gennem søgeren.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-12-06 11:26

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> wrote in message

> Som nybagt EOS 400D ejer har jeg lige et spørgsmål:
>
> Kan man ikke bruge displayet som søger ? I så fald hvad skal jeg gøre ?

Nej, som du nok har erfaret (af støjen) i tråden er det normalt ikke at
kunne bruge displayet som søger på (D)SLR-kameraer.
Som en anden har noteret kan man købe ekstraudstyr, som monteres på
søgeren - egentlig er det vel et lille digitalt videokamera.

Og sådan som jeg ser det, er det da en ulempe at "søger vha display"
mangler på (D)SLR ift Point&shoot.

Jeg forestiller mig at et givent billede vil blive flottest komponeret,
hvis jeg holder kameraet højt over hovedet... men jeg bliver nødt til at
tage en del billeder for at ramme det jeg vil tage et billede af med et
(D)SLR - der er sikkert også en del andre situationer, hvor man af
praktiske grunde ikke kan komme til at kigge ind i søgeren - her ville det
godt nære smart hvis der var et vipbart søger-display a la det der findes
på noget Point&Shoot.
Og forestil dig så i ovenstående situation at man "kun" har et analogt
SLR-kamera... der kan man ikke engang kigge bagefter for at se om man fik
det rette motiv i kassen... for ikke at tale om hvis det skal gå stærkt
med et DSLR og det ønskede motiv ikke er der mere på det tidspunkt man
endelig "ramte rigtigt i blinde", fordi man ikke har søger-display.

Sjovt at der slet ikke er nogen i gruppen der har nævnt ovenstående
problematik...

/Jens Ulrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-06 11:33

Jens U. K. wrote:
> [...]
> godt nære smart hvis der var et vipbart søger-display a la det der findes

Mjah, man kan nu sagtens lære det, specielt hvis man bruger lidt
videre vinkel og så bare klipper billedet til efterfølgende.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-12-06 11:43

> Mjah, man kan nu sagtens lære det, specielt hvis man bruger lidt
> videre vinkel og så bare klipper billedet til efterfølgende.

Med et DSLR skal det have _mange_ MPixels hvis ikke resultaltet skal blive
dårligt/pixeleret!
Med et SLR er det vist ikke noget problem at beskære meget.

Men... for det første har du vist ikke brugt så lang tid på at tænke over
de forskellige situationer, hvor søger-display kan være meget brugbart
og for det andet så er teknologi jo til at for at hjælpe, så hvorfor afstå
fra noget så simpelt som et søger-display, når det er muligt - istedet for
at være (som de fleste eksperter i tråden) hellig og se sig for god til
den slags Point-&-Shoot-pjat...

/Jens Ulrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-12-06 12:29

Jens U. K. wrote:
> Med et DSLR skal det have _mange_ MPixels hvis ikke resultaltet skal blive
> dårligt/pixeleret!

Årh, det kommer da helt an på hvordan det bruges.

> Med et SLR er det vist ikke noget problem at beskære meget.

dSLR, og også point-n-shoot for den sags skyld, har for længst opnået samme
opløsning som normal 35mm film.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-12-06 15:22

Jens U. K. skrev i 53cdh.10$lV4.5@news.get2net.dk dette:

> Med et DSLR skal det have _mange_ MPixels hvis ikke resultaltet skal
> blive dårligt/pixeleret!
> Med et SLR er det vist ikke noget problem at beskære meget.

Det er da vist nok længe siden, du har set på DSLR.
Du kan beskære lige så kraftigt/lidt på et dSLR som på en gammeldags SLR.

vh
JAn

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 05-12-06 21:53

In article <53cdh.10$lV4.5@news.get2net.dk>, 1jk2@3bsopatent4.dk says...
> Med et DSLR skal det have _mange_ MPixels hvis ikke resultaltet skal blive
> dårligt/pixeleret!
> Med et SLR er det vist ikke noget problem at beskære meget.

Sikke da noget sludder, problemstillingen er da nøjagtig den samme.
Begge har begrænset opløsning. Der er ingen forskel.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-06 13:59

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Og forestil dig så i ovenstående situation at man "kun" har et analogt
> SLR-kamera... der kan man ikke engang kigge bagefter for at se om man fik
> det rette motiv i kassen...

Ja, så er man desværre nødt til at lære både håndværket og sit kamera at
kende. Tough Luck

> for ikke at tale om hvis det skal gå stærkt med et DSLR og det ønskede
> motiv ikke er der mere på det tidspunkt man endelig "ramte rigtigt i
> blinde", fordi man ikke har søger-display.

Tja, det er sikkert på samme tidspunkt som motivet i virkeligheden er ude af
billedfeltet, selv om den elektroniske søger fortæller at det stadig er der,
på grund af forsinkelsen.

> Sjovt at der slet ikke er nogen i gruppen der har nævnt ovenstående
> problematik...

Det er ingen problematik, kun manglende erfaring.

/Alex

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-12-06 15:43

Jens U. K. skrev:

> [...]
> søgeren - egentlig er det vel et lille digitalt videokamera.
>
> Og sådan som jeg ser det, er det da en ulempe at "søger vha display"

Enig, der er afgjort situationer hvor det ville kunne være en fordel!
Der er også en række situationer hvor søger via display ikke ville være
tilstrækkeligt, og endelig kan man gennem lang tids øvelse lære sig at
ramme præcist med sit kamera uden at bruge søgeren.
Det er tilsyneladende sådan, at hvis man har lært sig dette, er det en
absurd tanke at andre kan have behov der ikke er magen til ens egne.

> praktiske grunde ikke kan komme til at kigge ind i søgeren - her ville
> det godt nære smart hvis der var et vipbart søger-display a la det der
> findes på noget Point&Shoot.

Populariteten af de vipbare displays siger noget om at en større flok
mennesker er enige i at det er praktisk.

> Sjovt at der slet ikke er nogen i gruppen der har nævnt ovenstående
> problematik...

Jo jo, men der er også en masse SLR brugere som har vænnet sig til ikke
at måtte have den, eller til at give afkald på den, til fordel for andre
styrker ved et godt SLR

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens U. K.

Dato : 06-12-06 15:35

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message
> [...]
[...]
> [...]
> Det er tilsyneladende sådan, at hvis man har lært sig dette, er det en
> absurd tanke at andre kan have behov der ikke er magen til ens egne.

Hey... jeg tror sørme at der var een der fattede min pointe

Der er sikkert også nogen der mener at en trefod er for tøsedrenge - med
lidt øvelse kan man da sagtens holde kameraten stille

/Jens Ulrik

Fra : sesam@abfkh.dk

Dato : 08-12-06 19:26

Henrik Juul skrev:

> [...]
> fornuftigt nok inden billedet tages.- Og så slukker displayet endda, når en

Jeg har sagt det til dig Henrik! Bliv opgraderet med et Olympus E
kamera :))

/Jesper

Fra : sesam@abfkh.dk

Dato : 08-12-06 19:26