Hvordan deler jeg min side op i to forkell~
Fra : Killer Cop

Dato : 03-12-06 13:04

Hej,

Jeg skal i gang med at lave en hjemmeside til min onkel, til hans
computerfirma. Jeg vil have at den skal deles op i faktisk 2
vinduer , lidt á la www.html.dk hvor menuen er ude i venstre
side, og når man klikker på fx "computere" knappen, skal kun det
andet vinduet til højre skifte over til "computersiden". Jeg tror
godt at det er en længere historie at forklare men jeg kan
umiddelbart ikke finde noget selv... Jeg har også prøvet at kigge
i www.html.dk's kildekode, hjalp ikke så meget. Men hvordan gø
jeg det, og er der nogle tutorials jeg kunne få glæde af? Jeg er
ikke gået i gang med siden endnu, så derfor kan jeg ikke rigtig
vise den.

PS. Jeg ved godt jeg lige har skrevet en artikel før, men jeg
kunne ikke se nogen muligheder i at redigere i det, så jeg var jo
nød til at skrive en ny.. Men det her er nok det sidste jeg
mangler i et stykke tid, så skal jeg nok passe mig selv :P

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-12-06 14:47

"Killer Cop" wrote in message...
> [...]
> side, og når man klikker på fx "computere" knappen, skal kun det
> andet vinduet til højre skifte over til "computersiden".

Hmmm. I hvor lang tid har du lavet hjemmesider? For hvis du er helt
nyhebynder, så er serverside nok lidt hårdt at starte på. Det er nemlig
dette, som html.dk bruger.

Hvis du er nybegynder eller ca. deromkring, så vil det bedste være, at
lave i ren HTML til en start. Bagdelen er, at man så skal rette på alle
undersider manuelt, når der kommer opdateringer, hvor man kan lave
løkker i ASP, som kan generere undersider udfra få oplysninger. I ASP
skal man således ikke lave koden for flere lignende sider mere end én
gang.

Et eksempel er et billedgalleri med en oversigt over billeder, samt en
enkelt side for hvert billede, som man laver i hånden - kontra, at man
lader computeren (serveren) automatisk lave både oversigten og de
individuelle sider med billede alene udfra hvad der findes af billeder i
et bestemt directory (f.eks.), samt en tekstfil med oplysninger, som
tilknytter sig hvert billede.

Den sidste måde at programmere på er hammernem at opdatere indhold og
nye sider, når der skal lægges et nyt billede med tilhørende data op,
men kræver absolut et ret godt kendskab til programmering (middel eller
mere, hvis der også skal en egentlig database med), hvor den første
tager _meget_ lang tid at opdatere, fordi man kan risikere at skulle
rette i flere dokumenter, men den kræver mindre viden om programmering
udover HTML og CSS.

Det første problem er under alle omstændigheder at få sat grundsiden op.
Du skal her være opmærksom på, at det kan virke nemt at lave oversigt
over billeder/varer i tabeller, men at det ikke anbefales til layout.
Der anbefales DIV og CSS.

En måde at lære, hvordan DIV virker er, f.eks. at studere, hvordan
http://www.strangebanana.com/generator.aspx har sat deres side sammen.
Det er en "tilfældig sidedesign generator", som netop er baseret på, at
man kan ændre mange egenskaber på flere sider via ændringer i én fil.

Derudover, så bør du måske tage et kig på:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flbillede

Samt, alt efter erfaringsgrundlag:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=posmenu

Hvis du kan præcisere, hvor du ligger rent erfaringsmæssigt, kan det
være, det er lettere at give mere præcis vejledning.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-06 15:43

Killer Cop wrote:
> [...]
> side, og når man klikker på fx "computere" knappen, skal kun det
> andet vinduet til højre skifte over til "computersiden".

Det, du skal have fat i, er ssi (ServerSide Include):

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Det er ikke det store problem at lave og det er nemt at tilføje en ny side
på menuen (eller at slette eller omdøbe en). Der er kun en fil, der skal
rettet for at det har virkning på samtlige sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 03-12-06 17:14

Killer Cop Skrev bl.a.

> vinduer , lidt á la www.html.dk hvor menuen er ude i venstre
> side, og når man klikker på fx "computere" knappen, skal kun det
> andet vinduet til højre skifte over til "computersiden".
---
> jeg det, og er der nogle tutorials jeg kunne få glæde af?

---
Det lyder som en større omgang, men er det "kun" en presentations
side, kan du måske bruge denne 'ramme':
http://www.anett-h.dk/toturial/php_ramme.php
Men jeg ser nu, at jeg aldrig lavede "dit layout" - som php!
php er SSI som asp - og kan som asp godt bruges "på et lavt niveau -
Selvom man så ikke får alle fordele med, er det dog meget nemmere.
Det kræver dog nok, at den PC man arbejder ved kan fungerer som
server - da det er serveren der 'skriver siden' - alternativt må man
hele tiden lægge siden op, for at se sit arbejde!
Held og lykke med dit projekt!
m.v.h. ole h

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 03-12-06 21:43

On 03 Dec 2006 16:14:01 GMT, Georg OLE Peter HARTIG
<ole_no_spam_slet@anett-h.dk> wrote:

>Det lyder som en større omgang, men er det "kun" en presentations
>side, kan du måske bruge denne 'ramme':
>http://www.anett-h.dk/toturial/php_ramme.php

Det er så ikke en side jeg vil anbefale at kigge for meget på..... Lyt
hellere til de andre svar

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-12-06 14:05

Brian B. Christensen skrev:

> Det er så ikke en side jeg vil anbefale at kigge for meget på..... Lyt
> hellere til de andre svar

Hvorfor - dele af den ser for mig at se intelligent nok ud, så hvis du
vil fraråde systemet, er jeg nysgerrig efter at vide hvorfor du ikke
mener det dur?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Killer Cop

Dato : 03-12-06 21:00

Øh, nu vil jeg lige sige at jer er faktisk helt ny inden for html,
og det er faktisk det eneste jeg kan. Jeg har gennemført html
tutorial'en. Jeg har lavet et billed der skal vise hvordan layout'et
skal være. Her komemr den (link):

http://www.sitecenter.dk/my3dworld/nss-folder/scrapbog/eksempel.jpg

Som tegnet, er der 3 vinduer/rum. I nr. 1 skal der bare være et
billede med en overskrift. I nr. 2 skal menuen være. Den skal bestå
af billeder. Fx hvis jeg trykker på "knap" som bliver lavet om til
"computere" eller andet, skal altså 3. vindue skifte om til computer
siden. Samme hvis jeg trykker på en anden knap i den menu, skal
vindue nr. 3 skifte over til fx en bærbar computer side.

Dvs. vindue nr. 1 og 2 skal ikke ændres, men vindue nr. 3 skal ændre
sig til det man trykker på ude i menuen.

Som sagt er jeg pænt ny til html, så jeg tror nok bare jeg skal have
den nemmeste måde at gøre det på, hvis ikke jeg på en eller anden
måde kunne få fat i en forhenlavet skabelon eller noget lignende.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-06 21:11

Den 03-12-06 21.00 skrev Killer Cop følgende:

> Jeg har lavet et billed der skal vise hvordan layout'et
> skal være. Her komemr den (link):

Du tænker sikkert på at bruge rammer (frames), det er en dårlig ide,
læse hvorfor her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#rammer

I stedet skal du lave siderne ens med billedet øverst og menuen til
venstre. Ovenstående link forklarer, hvorfor det ikke er noget problem
at gentage menuen på samtlige sider.

Skal der være mange sider, kan du overveje at bruge en speciel
teknologi, som flere af de andre er inde på. Den går ud på at gemme
noget af siden i en selvstændig fil, fx menuen. Med en enkelt kode, kan
man så inkludere koden i filen på selve siden. Koden er ikke mere nørdet
end dette:
<!--#include file="menu.inc"-->
afhængig af, hvilken teknologi serveren tillader. Fordelen ved denne
metode er, at hvis du har 100 sider, og du på et tidspunkt skal ændre
menuen, kan du nøjes med at ændre den i filen menu.inc i stedet for at
skulle ændre i 100 forskellige sider.

Der findes tre måder at gøre den slags på, afhængig af, hvad serveren
tilbyder. Prøv at læse lidt om SSI, så får du et godt indblik i, hvad
det går ud på:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spareribs: Buskplante, hvis frugter bruges som tilbehør til maden...

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-12-06 21:35

Killer Cop skrev:

> Som sagt er jeg pænt ny til html, så jeg tror nok bare jeg
> skal have den nemmeste måde at gøre det på

Prøv at læse

http://html-faq.dk/2003.asp
og
http://html-faq.dk/2014.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-12-06 11:14

Killer Cop skrev:
> [...]
> jeg det, og er der nogle tutorials jeg kunne få glæde af? Jeg er
> ikke gået i gang med siden endnu, så derfor kan jeg ikke rigtig

Der er to helt forskellige problemstillinger
her:

1. Hvordan lave du et webside-layout med nogle
bestemte karakteristika, og
2. Hvordan ordner du det, så du kan bruge den
samme menu, sidehoved, sidefod, whatever på
alle sider.

For så vidt angår det første kan du finde en
del eksempler på websiden
http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

Når det er på plads, det vil sige når
du har lavet en skabelonside, der passer dig,
inklusive alle de elementer, der skal være
på din side, så først er det tid at
interessere sig for spørgsmål nr 2.

Og på det punkt har du jo allerede fået nogle
stikord.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets: