Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
jeg måtte ikke
Fra : ksk

Dato : 02-12-06 21:57

jeg var inden med famileni forum og se dette show http://www.apassionata.dk/
her mødt jeg op med mit D2x og en 70-200 og haden fået nogle rimlig gode
pladse ,,.. rev kammera frem og skulle til at tage nogle billedere , hvor
jeg blev kontakt af en vagt der sager jeg ikke måtte tage billedere med mit
kammere ,, men min sidde kammerat måtte godt tage billedere med hans hp
Kammera .. jeg spurgt undere hvorfor , og svare gvar mit var for proffesnel
.... kan det være rigtigt ??? hvad ville i ha gjordt ?

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-12-06 22:03

ksk wrote:
> [...]
> Kammera .. jeg spurgt undere hvorfor , og svare gvar mit var for proffesnel
> ... kan det være rigtigt ??? hvad ville i ha gjordt ?

Enten er der fotoforbud, eller osse er der ikke.

Jeg har een gang i en lignende situation forladt et arrangement og
forlangt en lodret undskyldning eller pengene tilbage med det samme. Jeg
fik pengene tilbage og en bortvisning. Herefter kontaktede jeg
arrangørerne og fik en større forklaring og en undskyldning.

Find dig i det, eller hold dig væk.

Bo //

Fra : Brian S

Dato : 02-12-06 23:07

Bo Bjerre skrev:

> Enten er der fotoforbud, eller osse er der ikke.

Næh, så enkelt er det ikke. Ledelsen af den enkelte institution
(kirke, museum eller lign.) sætter selv betingelserne. Jeg har både
været ude for, at man vurderede kameraet (hvor husker jeg ikke) og at
man accepterede fotografering mod betaling.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-12-06 08:19

ksk wrote:

[Ingen billeder med DSLR til arrangement]

> kan det være rigtigt ???

Medmindre der direkte reklameres med muligheden for at tage gode
billeder, er fotografering ved et sådant arrangement et privilegie,
ikke en ret. At arrangørerne sætter grænser ved udnyttelsen af
privilegiet er vel ikke så mystisk, hvis de tror det vil skade deres
forretning, hvis folk bruger for godt udstyr?

> hvad ville i ha gjordt ?

Ærgret mig og evt. skrevet et brev, hvor jeg forklarede hvorfor jeg
synes man burde have lov til at tage billeder med bedre udstyr.

At kræve pengene tilbage er ikke vejen: Hvis ens oplevelse afhænger af
om man må tage billeder eller ej, er det ens egen pligt at undersøge om
det er tilladt, _før_ man lægger pengene på bordet.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-12-06 21:59

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> privilegiet er vel ikke så mystisk, hvis de tror det vil skade deres
> forretning, hvis folk bruger for godt udstyr?

Hvis jeg tager til et arrangement og har til hensigt at fotografere, så
spørger jeg altid om der må fotograferes, inden jeg køber en billet, og
hvis jeg ikke må fotografere, så går jeg bare igen.

Man skal også være opmærksom på, at et sceneværk er det beskyttet af
ophavsret, så det er ikke lovligt, hvis man fotograferer et teaterstykke
eller en ballet og efterfølgende publicerer billederne på Internettet.

Der er andre typer arrangementer som også er sceneværker, f.eks. stand-up
komikere, musicals, operaer og lignede, et show som Holiday on Ice er
formentlig også et sceneværk.

Men sport, idræt og musik er ikke sceneværker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ksk

Dato : 04-12-06 22:36

> [...]
> formentlig også et sceneværk.
>
> Men sport, idræt og musik er ikke sceneværker...

TaK
KsK

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 08:57

Hej,

Jeg har selv været ude for noget lignende til fredagsrock i Tivoli, hvor en
af vagterne lyste mig i hovedet med en lygte og lavede alle mulig fagter for
at få mig til at holde. Der var ligesom i din situation massere af andre
mennesker der tog billeder med deres pocketcams.

Nu er jeg ikke så stærk i Nikon udstyr, men Canons 70-200 f/2.8, som jeg
havde på den dag er så også alt andet end diskret. Der vil jeg mene at der
er en fordel i Nikons grej, der ikke har den meget iøjnefaldende hvide
farve.

Jeg tror bare det er noget man må lære at leve med, når ens udstyr begynder
at se for professionelt ud...

Med venlig hilsen
Crilles Bak Rasmussen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-12-06 21:39

Crilles Bak Rasmussen wrote:

> [...]
> at få mig til at holde. Der var ligesom i din situation massere af andre
> mennesker der tog billeder med deres pocketcams.

Der er ikke et fotoforbud i Tivoli, så du skulle ha' taget nogle billeder
af den pågældne vagt, så kunne du efterfølgende sende en klage til
Tivolis direktion...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen