overflow vises forskelligt
Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 02-12-06 18:01

Hej NG

Jeg er ved at lave et layout som driller mig. Problemet er at jeg
har brug for en side der tilpasses browserens vindue. Der er
header, footer, left og right. Alle disse er defineret med enten
højde eller bredde.

Midt imellem disse ligger et vindue som skal tilpasse sig efter
browservinduets størrelse. Jeg vil gerne have at dette vindue
viser en scrollbar hvis der er for meget indhold. Jeg har brugt
en <div> og sat den til "height: 100%;" og "overflow: auto;"
dette virker også fint i IE men i Firefox virker det kun med en
fast defineret størrelse.
Nu er mit håb, at nogle af jer kloge hoveder herinde kan hjælpe
mig.

Her er et link til siden: http://www.migger.dk/layouttest/

Mvh Migger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tidemann

Dato : 02-12-06 18:23

Janus Sander Schiøtte wrote:
> [...]
> fast defineret størrelse.
> Nu er mit håb, at nogle af jer kloge hoveder herinde kan hjælpe

Hvad med at bruge height: 99%;

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 02-12-06 19:04

tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad med at bruge height: 99%;

Så dukker der en scrollbar op, men siden bliver stadig alt for høj i
firefox

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-12-06 19:15

Janus Sander Schiøtte wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> fast defineret størrelse.
> Nu er mit håb, at nogle af jer kloge hoveder herinde kan hjælpe

Hej

Start med at validere siden, bl.a. mangler der en doctype og charset

Hvis alle de basale ting bringes i orden først, så løser det som
regel mange problermer
PerR

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 03-12-06 12:45

> Start med at validere siden, bl.a. mangler der en doctype og charset
Selvfølgelig hvor sjusket af mig

> Hvis alle de basale ting bringes i orden først, så løser det som
> regel mange problermer
Jeg prøvede at sætte doctype ind... så virkede det heller ikke i IE

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-06 15:24

Janus Sander Schiøtte wrote:

> Jeg prøvede at sætte doctype ind... så virkede det heller ikke i IE

Kunne det tænkes, at det er sådan noget som det her, du søger?

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Det validerer og det virker i alle browsere. Ydermere fjerner det ikke
scrollfunktionen fra browservinduets højre side, hvor dine brugere forventer
at finde den.

Som en sidegevinst kan hele siden skrives ud uden problemer. Det kan den
ikke, hvis du bruger den model, du er startet på - her får du kun det med på
udskriften, der kan indeholdes synligt i den højdeafgrænsede boks på midten.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 03-12-06 17:40

> Kunne det tænkes, at det er sådan noget som det her, du søger?
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
Der har vi det! Det kunne ikke være mere perfekt!

> Som en sidegevinst kan hele siden skrives ud uden problemer.
Og det er jo en god ting.

Tusind tak for hjælpen, det er alle tiders.

glade og lettede hils'ner janus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-12-06 19:21

Janus Sander Schiøtte skrev:

> [...]
> en <div> og sat den til "height: 100%;" og "overflow: auto;"
> dette virker også fint i IE men i Firefox virker det kun med en

Du må nok spørge dig selv: 100% af hvad?. Du har en en div
i en td, som du giver højden 100%; Men hvilket grundlag
har du givet en browser for beregne, hvad 100 procent er?
Det kan jo ikke være browservinduet, eftersom du
har sidehoved over og sidefod under.

Hvis du absolut vil have en rulleskakt (scrollbar) på
#content-elementet, er du nødt til at give det en
fikseret højde. Men det kan ikke anbefales, normalen er,
at et element bliver så højt, som indholdet tilsiger.
Hvis der er mere indhold end der kan rummes i
browservinduet, komme der rulleskakter i browservinduet,
der hvor de skal være.

Må jeg i øvrigt anbefale dig at droppe tabellen, det er
ikke hensigtsmæssigt at bruge dem til layout, og da slet
ikke hvis du vil blande tabeller og div-elementer sammen.
Du kan finde en hel del forskellige moderne layoutmodeller
i denne oversigt:

http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 03-12-06 12:43

> [...]
> har du givet en browser for beregne, hvad 100 procent er?
> Det kan jo ikke være browservinduet, eftersom du
Jeg håbede på at det var "resten" af vinduet :-/

> [...]
> Hvis der er mere indhold end der kan rummes i
> browservinduet, komme der rulleskakter i browservinduet,
Sagen ville være hvis jeg kunne få vinduet til at scrolle så min
menu altid ville være synlig.

> Må jeg i øvrigt anbefale dig at droppe tabellen, det er
> ikke hensigtsmæssigt at bruge dem til layout, og da slet
> ikke hvis du vil blande tabeller og div-elementer sammen.
Der er mange der siger at tabeller ikke er velegnede, og det er nok
også rigtigt nok, jeg er ved at øve mig i at bruge div'er i stedet.
Dette er bare en side for at afprøve tingende, jeg er vandt til
tabeller og derfor valgte jeg at lave den sådan. Har prøvet at lave
det med div men det var det samme problem.