Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle Nikon-objektiver m. klo. Er der noge~
Fra : JK

Dato : 02-12-06 13:10

Til AI objektiver findes denne adapter til Minolta/Sony:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?A=details&Q=&is=REG&O=productlist&sku=97539

men springblænde får man dog ikke.

http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/repair/aimod/aimod.htm

omhandler modifikation af et gammelt Nikon objektiv til AI.

Til hvilke kameraer får man så springblænde med AI ? evt. m. adapter.

På forhånd tak.

John

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-12-06 13:34

JK wrote:
> [...]
>
> omhandler modifikation af et gammelt Nikon objektiv til AI.
>
> Til hvilke kameraer får man så springblænde med AI ? evt. m. adapter.

Jeg går ud fra Du talet om et Nikon digital hus. Her vil springblænden
altid virke. Den er ikke ændret. Kloen har kun at gøre med overførsel af
blænde til huse fra F2 og tidligere (ca...)

På et D200 hus og på D1 og D2 typerne virker lysmåleren osse. Ud over
det vil husets AF måler hjælpe dig i søgeren til at fortælle om den
synes det er skarpt.

D70 og muligvis andre har en meget mørk søger, så det sætter sin
begrænsning på manuel fokus. Andre kan sikkert redegøre for hvilke huse,
der har "mørk søger". Selv bruger jeg et D2X med alle mine gamel objektiver.

Check evt her:

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

Bo //

Fra : Preben

Dato : 02-12-06 14:37

> [...]
> begrænsning på manuel fokus. Andre kan sikkert redegøre for hvilke huse,
> der har "mørk søger". Selv bruger jeg et D2X med alle mine gamel

Hvad mener du med en "mørk søger"?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-12-06 15:52

Preben wrote:

> Hvad mener du med en "mørk søger"?

præcist hvad jeg skriver. En søger, der ikke er meget lys i. Hvis Du er
vandt til at se i søgeren på en F4 eller en F5 og herfter stikker øjet i
en D70 vil Du opdage at den ikke leverer ret meget lys. Så det med
manuel fokus er ikke let.

Bo //

Fra : Preben

Dato : 02-12-06 16:43

> [...]
> vandt til at se i søgeren på en F4 eller en F5 og herfter stikker øjet i
> en D70 vil Du opdage at den ikke leverer ret meget lys. Så det med

Ok, jeg har kun en D70 og kan bekræfte at det ikke er særlig nemt at
stille skarpt, men at det var fordi den var for mørk var jeg så ikke
klar over før nu!

Fra :    ab©

Dato : 03-12-06 14:38

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en D70 vil Du opdage at den ikke leverer ret meget lys. Så det med manuel

Ja, hvad mon årsagen kan være - selv old-gamle Nikon-huse er jo det rene
slaraffenland i forhold til D50- 70- 100 ? Man skulle ikke tro, at det
"bare" er for at spare nogle kr. ?

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 15:32

ab© wrote:
> [...]
>>

> Ja, hvad mon årsagen kan være - selv old-gamle Nikon-huse er jo det rene
> slaraffenland i forhold til D50- 70- 100 ? Man skulle ikke tro, at det

Jeg har opfattet det sådan, at der er lagt et LCD panel ind mellem
matskiven og prisemet, så man kan vise information af forskellig art.
Der er noget med, at hvis man tager batteriet fra en D70 er den MEGET
skummel at se i. Kan det være derfor?

På D200 og D2X, som jeg kender rimeligt godt er der ikke det samme
formørkelsesproblem.

På D2X har jeg ikke nogen problemer med manuel fokus indendøre med en
1.4 eller 1.8 optik.

Bo //

Fra : JK

Dato : 02-12-06 18:11

Takker

Jeg må se at få det prøvet af.

mvh

John

Fra : MW

Dato : 02-12-06 14:19

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> omhandler modifikation af et gammelt Nikon objektiv til AI.
>
> Til hvilke kameraer får man så springblænde med AI ? evt. m. adapter.

Bortset fra Nikons huse mistes al forbindelse fra objektivet til huset

mvh/MW

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-12-06 17:27

MW skrev i 45717d4c$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Bortset fra Nikons huse mistes al forbindelse fra objektivet til huset

Til gengæld virker denne metode ens med alle kameramærker.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-12-06 19:00

> [...]
>
> omhandler modifikation af et gammelt Nikon objektiv til AI.
>
> Til hvilke kameraer får man så springblænde med AI ? evt. m. adapter.

Hej John
I kan ligesågodt først som sidst smide alle de objektiver i skraldespanden.
Hvis i anskaffer f.eks et Panasonic Lumix FZ30, så har i alt fra makro til
ca. 550 mm uden at skifte objektiv.
Og dette med et skartptegnende LEICA objektiv. Det er fand'me sjovt at
optræde iblandt konservative spejlrefleks fotografer selv fra
langtbortistand slæbende med trækvogne og tunge objektiver for at
fotografere dyr i Dyrehaven ved Klampenborg.
Det var lidt underlige kommentarer jeg fik, da de så mit resultat.
Når jeg trykkede på knappen blev de jo ikke skræmt væk af lyden fra et
klaprende spejlrefleks.
Hilsen
Jørgen

Fra : MW

Dato : 03-12-06 00:10

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var lidt underlige kommentarer jeg fik, da de så mit resultat.
> Når jeg trykkede på knappen blev de jo ikke skræmt væk af lyden fra et

Du burde retteligt have skrevet

Mit med Leica mærkede Panasonic objektiv

mvh/MW

Fra : Ole Christiansen

Dato : 03-12-06 09:28

> [...]
> Det var lidt underlige kommentarer jeg fik, da de så mit resultat.
> Når jeg trykkede på knappen blev de jo ikke skræmt væk af lyden fra et

Jørgen, Jørgen jyde sejler i en gryde.

Fra : JK

Dato : 03-12-06 11:08

On Sat, 2 Dec 2006 19:00:11 +0100, "Jørgen Jørgensen"
<jjdan@galnet.dk> wrote:

> [...]
>Det var lidt underlige kommentarer jeg fik, da de så mit resultat.
>Når jeg trykkede på knappen blev de jo ikke skræmt væk af lyden fra et

Hej Jørgen modsat

Du har lidt ret. Jeg overvejer nu ikke det pana, da det kun går fra 35
mm i vidvinkel, og jeg ikke kan leve uden 28.

Jeg overvejer i stedetfor Fuji S6500fd. Der kommer snart et review af
det på dpreview.com, og der har været lidt andre steder.

http://www.akam.no/test/digitalkamera/ultrazoom_-_fujifilm_mot_panasonic/33762

Med et par 1Gb memory-moduler kan nok få kameraet for 4000 kr.
og det kan raw !

mvh

John

Fra : MW

Dato : 03-12-06 11:35

> [...]
>
> http://www.akam.no/test/digitalkamera/ultrazoom_-_fujifilm_mot_panasonic/33762
>
> Med et par 1Gb memory-moduler kan nok få kameraet for 4000 kr.

Men hvorfor skal det ligne et spejlrefleks ? knapper og håndtag stritter i
alle retninger men sensoren er på størrelse med en lillefingernegl

mvh/MW

Fra : JK

Dato : 03-12-06 13:20

On Sun, 3 Dec 2006 11:34:50 +0100, "MW" <sletmwwaal@post.tele.dk>
wrote:

>Men hvorfor skal det ligne et spejlrefleks ? knapper og håndtag stritter i
>alle retninger men sensoren er på størrelse med en lillefingernegl

Jamen, FZ30 og S6500fd drager allerede stor fordel af, at sensoren er
så lille som en fingernegl. Man får jo en 12x zoom med en ret kort
brændvidde (cropfaktoren), 7.4-89 mm. En 89 mm tele fylder ikke så
meget.

Derfor er det nogle meget små spejlrefleks.
Nu er søgeren godt nok elektronisk på pana. Men konceptet med dens
placering i et kighul, kan jeg godt lide, for så holder man bedst på
kameraet. Fremfor at det flagrer ude i fri hånd, så man kan se
skærmen.

Panasonic har da også dette:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmctz1.asp

design, hvis du foretrækker det.

mvh

John

Fra : MW

Dato : 03-12-06 14:46

> [...]
> placering i et kighul, kan jeg godt lide, for så holder man bedst på
> kameraet. Fremfor at det flagrer ude i fri hånd, så man kan se

Jeg havde fortrukket at min bemærkning ikke fes hen over hovedet på dig

Et "ikke spejlrefleks" se sådan ud http://www.cameraquest.com/canonp.htm

mvh/MW

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 15:35

MW wrote:

> Jeg havde fortrukket at min bemærkning ikke fes hen over hovedet på dig
>
> Et "ikke spejlrefleks" se sådan ud http://www.cameraquest.com/canonp.htm

- Kort før dette kamera, leverede Nikon optik til Canon :-

Bo //

Fra : MW

Dato : 03-12-06 22:07

> - Kort før dette kamera, leverede Nikon optik til Canon :-

Kort = 20+ år, hovedårsagen var at Nikon slet ikke lavede kameraer så det
var snarere at Canon lavede kameraer til Nikons objektiver

mvh/MW

Fra :    ab©

Dato : 03-12-06 14:34

> [...]
> skraldespanden. Hvis i anskaffer f.eks et Panasonic Lumix FZ30, så har i
> alt fra makro til ca. 550 mm uden at skifte objektiv.

Nej, hvor surt - vores søn har for kort tid siden købt et Nikon 300 mm 2.8
og en tilhørende converter (for en mindre formue) og nu går han og
"affotograferer" fugle og glæder sig til at kunne komme dejlig tæt på div.
kryb til sommer. Det kunne han fuldstændig have sparet sig, hvis du lige
havde skrevet dit indlæg noget tidligere

LOL for noget fis - men det er godt (for dig), at du er glad for dit kamera.

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-12-06 15:37

ab© wrote:
> "Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej, hvor surt - vores søn har for kort tid siden købt et Nikon 300 mm 2.8
> og en tilhørende converter (for en mindre formue)...

Hmm...

Hvilken leveringstid ?

Jeg bestilte een den 7 juli, og har netop fået at vide, at den muligvis
kan leveres til midten af januar 2007. Men sådan er det med danske
forhandlere ...

Bo //

Fra :    ab©

Dato : 04-12-06 01:27

> Hmm...
>
> Hvilken leveringstid ?

Han købte 300 mm´eren brugt - så ud som ny (godt et år gammel) gav kr.
17.000,- - det var faktisk rørende billigt.

ab©

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-12-06 17:41

Jørgen Jørgensen skrev i 58dc1$4571bf20$55daabbd$3575@news.galnet.dk
dette:

> [...]

> fotografere dyr i Dyrehaven ved Klampenborg.
> Det var lidt underlige kommentarer jeg fik, da de så mit resultat.

Overbevis os - vis resultaterne frem. Jeg kunne godt tænke mig at blive
overrasket.

Ser man her:
http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz30-review/index.shtml
er det jo nogle imponerende data. 420 mm F/3.7 er jo noget, der vil noget.
Og en konverter, der bringer brændvidden op på 714 mm til omkring 1500 er da
noget, der må virke attraktiv for enhver teleaficionado.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-12-06 18:35

Jan Boegh skrev:

> [...]
> noget. Og en konverter, der bringer brændvidden op på 714 mm til omkring
> 1500 er da noget, der må virke attraktiv for enhver teleaficionado.

Skulle da lige sammenligne fz30 ved iso 400 med et fra min gamle
Powershot A 70 (3,1mp)

den er her:

http://www.olelarsen.eu/11/slides/2003-12-06-05b.html

Imponerende fremskridt...

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-12-06 00:23

Jørgen Jørgensen wrote:
> Det var lidt underlige kommentarer jeg fik, da de så mit resultat.

Må vi ikke se dit resultat også? og gerne i fuld opløsning :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 06-12-06 11:10

> Må vi ikke se dit resultat også? og gerne i fuld opløsning :)
>
> // Hans
> --
> http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Hej Hans

Fuld opløsning? - Jeg kan ikke lige se, hvad du vil bruge det til.

Brug Foto-Kritik og søg på Panasonic FZ20 og FZ30 - de er begge med samme
optik (12 x LeicaZoom).
Der vil du bl.a. kunne finde en del af mine billeder.(Jørgen Jørgensen).
Må jeg fremhæve:
Flyvende svale, der fodrer sine unger med guldsmed. (Med blitz afstand ca. 3
meter).
Flyvende Næsehorn - ja du læser rigtigt - Tag et kig. (Dagslys afstand ca.
80-100 meter).
Brølende Kronvildt - Dyrehaven. (Vekslende lysforhold og afstand 100 - 200
meter).
Mange macro optagelser - Diverse insekter, blomster, svampe m.m.
Som amatørfotograf er jeg meget glad for alsidigheden ved dette apparat -
som minus ser jeg kun den mindre lysføsomhed med deraf følgende tendens til
ISO problemer.

Jeg har også gjort flittig brug af muligheden for optagelse af Movie-film.
Der er en del situationer, hvor det er interessant, at have muligheden for
lidt levende billeder, f.eks. brugte jeg det ved optagelse af oprydning i
Størebæltstunnellen efter togbranden.

Hilsen
Jørgen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-12-06 11:30

Jørgen Jørgensen wrote:
> Fuld opløsning? - Jeg kan ikke lige se, hvad du vil bruge det til.

Bare for at vudere.

Anyway, jeg kiggede på dpreview's, og det ser da ud til at være et
fint kamera til udendørs brug, meget ISO-støj ved over ISO100 gør det
dog sådan lidt fjollet i lavt lys.

> [...]
> lidt levende billeder, f.eks. brugte jeg det ved optagelse af oprydning i

Ja, det er da en rar nok feature... dér hvor jeg fotograferer har
jeg dog andre der filmer, så det er jeg ligeglad med :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69