Ny pressenning
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 18:14

Hejsa,

Jeg overvejer at anskaffe en ny pressenning og har kig på denne:

"Monarflex multicover 4 x 12 meter - presenning i armeret plast i
topkvalitet - den bedste beskyttelse af din båd", som forhandleren
udtrykker sig ...

Er der nogen af jer, der kender dette mærke og har nogle erfaringer med
det?

pft.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : SørenH

Dato : 01-12-06 22:28

Flemming Torp skrev:
> [...]
> udtrykker sig ...
>
> Er der nogen af jer, der kender dette mærke og har nogle erfaringer med

Hej Flemming
I mine "unge dage" var Monarflex betegnelsen for en almindelig brugt
under-tags-type i byggeindustrien, - klar, dobbelt, stærk og med et
kvadratisk trådnet mellem de to lag svær plastfolie.
Jeg troede egentlig at det var et registreret varemærke, men det synes
som om det er blevet til et begreb, - og sådn'nogen kan være svære at
standardisere.
Jeg har selv for nyligt købt en monarflex baseret presenning hos Watski,
- og den lever helt op til den standard jeg forventede, men om alle
produkter som kalder sig monarflex er ligesådan er jeg ret usikker på.
Øjernes befæstigelse i dugen er iøvrigt lisså vigtigt som selve dugen.
Watski-produktet blev leveret med en nævefuld små fleksible stropper, -
helt ubrugelige! Ville være blevet revet i stykker ved første vindstyrke
over 12 m/sek. på vores vinterplads.
Gå ned til den lokale cykelpusher og få en 30-50 brugte cykelslanger
ganske gratis og brug dem som fleksible mellemstykker!!
I det danske klima bør man ikke have en eneste fast line i et
presenningsøje!
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 01-12-06 22:59

Den monarflex pressening jeg lige har købt hos Shipshop (tilbud) er fra
kendte Icopal, som i mit verdensbillede laver gode kvalitetprodukter. Den er
ikke monteret endnu.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-06 00:11

Hej Bjarke,

Tak for kommentar. Det er samme kilde ... Nu har jeg også bestilt.
Så må vi jo håbe at vi ikke bliver skuffede.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-12-06 20:31

Hej Flemming,

Prøv at se på:
http://www.icopal.dk/icopal_dk/icopal_dk.nsf/0/95B42A532929D133C1
256D420035BFDD/$file/3038.pdf

Her er gode anvisninger på størrelser, anvendelsen med
fastgøringsformer m.m.

Jeg fik mine presenning ved selv at tage den ned fra et stillads.
Desuden købte jeg et par poser med elastikker og
fastgørelsesdimser.
Den har nu siddet oppe over båden i tre vintre uden problemer
med at den flyver væk eller ødelægges.
Elastikstropperne er ført ned til en rørkonstruktion i jordhøjde.
De enkelte pressenningsdele er samlet med fastgørelsesdimserne
igennem øjerne eller direkte gennem presenningen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 23:11

Hej Harding,

Tak for tips og link.

Det undrer mig dog lidt, at Icopal ikke omtaler formatet 4 * 12 m i den
brochure, du henviser til..., det er den størrelse, som Bjarke og jeg
har bestilt igennem shipshop, men viser længder på 30 og 36 m, hvilket
ikke er helt relevant for mig ... så skulle det have været "fødder" ...
Men jeg formoder det er samme kvalitet, som du omtaler og det lyder OK
.... Vi får se. Jeg må se om jeg kan skaffe gamle cykelslanger ... og
måske et par elastiksæt ...

Jeg skal først have tilpasset mine "tagspær" inden pressenningen kommer
på ...
--

"Harding E. Larsen (slet CCKYX)" <harding@CCKYXlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11651745580.388683771874842@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 04-12-06 06:56

Det er fordi Harding sendte "stillads-versionen". Du kan se andre størrelser
i "cover-versionen" (og endda et billede af en båd) på:
http://www.icopal.dk/icopal_dk/icopal_dk.nsf/0/7D3A98E408FA5C6CC1256F55004CB28F/$file/3029.pdf

men det er jo nærmest "metervare", så det fås sikkert i et utal af
størrelser "on-request" ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-06 11:07

Hej Flemming og Bjarke,

Jeg valgte med vilje linket til stillads-versionen.
Den beskriver lidt anderledes befæstigelsen og også at der
findes forskellige kvaliteter og dimmensioner dug.
På cover-versionsiden er der også angivet at der findes en
presenning i 6 x 12 meter.
Jeg synes at 4 meter er for kort i forhold til bådenes længde
(1o meter) og for lang til at lægge på tværs
Min presenning er samlet af 4 meter stykker x 5, og de er ca 10
meter lange 8 på tværs), således at de når ned under vandlinien
i begge sider.

Flemming når du laver spærerne, så før enderne ud mindst 20-25
cm uden for båden hvor så randlisten monteres.
Hermed vil presenningen gå helt fri af bådens fribord således at
det ikke bliver ridset/slidt af presenningen i løbet af vinteren.
Jeg sender dig et billede i aften af min konstruktion.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 12:12

Hejsa Harding,

OK, nu forstår jeg ... og tak for tips og tilbud om billeder ... Jeg
skal se at komme igang, så timingen er god!

--

"Harding E. Larsen (slet N5S75)" <harding@N5S75larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11652271270.796526914133519@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-06 00:10

Hej Søren,

Tak for "cykelslangetips" ... Jeg plejer hænge halvfyldte
sprinklervæskedunke rundt om båden ...
Men jeg tror jeg vil prøve dit tip i år!

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-12-06 09:42

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Tak for "cykelslangetips" ... Jeg plejer hænge halvfyldte
> sprinklervæskedunke rundt om båden ...
> Men jeg tror jeg vil prøve dit tip i år!

Hej

Er det vand du fylder dunkene med?

Hvis vandet fryser og uhældet er ude, således at dele af presenningen løsner
sig, så tror jeg at sådan en dunk i enden af en snor let skader en
båd/person der måtte komme i vejen!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 12:18

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis vandet fryser og uhældet er ude, således at dele af presenningen
> løsner sig, så tror jeg at sådan en dunk i enden af en snor let skader

Det kan du have ret i, men normalt hænger de i 20 cm's højde og er
bundet sammen, så de er nok mest til fare for mindre hunde og katte og
mus ... ... og endnu har jeg ikke været ude for uheld af nogen art
.... Men jeg kan se din pointe og vil have det med i mine overvejelser
for dette års "pressenningsfastgørelsesmetode", hvor jeg som sagt nok
vil eksperimentere lidt med Sørens idé med cykelslanger ... op sikkert
også nogle af Icopals til formålet indrettede elastiske holdere ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-12-06 16:47

> [...]
> lidt med Sørens idé med cykelslanger ... op sikkert også nogle af Icopals
> til formålet indrettede elastiske holdere ...

Hvis dunkene fyldes halvt med tørt sand, så har de ikke så stor
"ødelæggelsesværdi", som hvis der er is i.

Et godt kneb til fastgørelse af presenningen er at tage en klud, som laves
til en "klump", den tager man så ind under pressendingen og tager fat i den
fra ydersiden hvor man så binder en snor rundt forinden, således at kluden
sidder som en boble i Presenningen, dette holder meget bedre end de øjer der
er fabriksmonterede.
Fordelen er også at man kan fæstne hvor man vil, og ikke bare der hvor
fabrikanten måtte have monteret et øje!

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 19:09

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>
> Hvis dunkene fyldes halvt med tørt sand, så har de ikke så stor
> "ødelæggelsesværdi", som hvis der er is i.

Min "bådnabo" anbefaler ikke for stramme liner og lade dunkene (store)
stå på jorden.

> [...]
> holder meget bedre end de øjer der er fabriksmonterede.
> Fordelen er også at man kan fæstne hvor man vil, og ikke bare der hvor

Den metode har jeg godt nok ikke benyttet mig af ...
Hvis pressenningen er af kraftigt materiale ville jeg tro, at man kunne
komme til at deformere den og evt. bidrage til revnedannelser m.v. ...
Men det har du måske erfaring med ... altså at det ikke sker ...

Jeg mener det er vigtigt at have relativt lille afstand imellem hullerne
i pressenningen = mange elastikker/cykelslanger ...