Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotopapir opførsel..?
Fra : Lars Troels

Dato : 01-12-06 19:06

Er der nogen der har erfaringer med hvordan og hvor meget de forskellige
matte papirer gulner. Jeg tænker på f.eks Epson Archival Matte og
(TPI)PrintArt 9+ Matte.

Jeg bruger en Epson R1800.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 02-12-06 12:40

Hej Lars
Hvor meget de gulner er jo svært at finde et tal for. Men hvis jeg har et
farve print hængende længere end 6-8 mdr. i mit arbejdsværelse, som har pænt
med indfalden sollys, så kan jeg se det. Mit hjem er et ikke ryger hjem.
Jeg ved godt at der har været skrevet meget om originalt/uoriginalt
printerblæk.Jeg bruger kun originalt blæk, da jeg mener det giver det
bedste og holdbareste print.
venlig hilsen F.Å

Fra : emj

Dato : 02-12-06 16:10

Lars Troels skrev:

>Er der nogen der har erfaringer med hvordan og hvor meget de forskellige
>matte papirer gulner. Jeg tænker på f.eks Epson Archival Matte og
>(TPI)PrintArt 9+ Matte.

Alt falmer .
Er det er stort problem at udskrive et nyt eksemplar, når det trænger
til opfriskning?

Hilsen emj

Fra : Lars Troels

Dato : 04-12-06 09:51

> Alt falmer .
> Er det er stort problem at udskrive et nyt eksemplar, når det trænger
> til opfriskning?
>
> Hilsen emj

Jo. Alt falmer og nedbrydes. Det forholder sig jo blot sådan at
professionelle forstørrelser på f.eks. Hahnemühle papir det bedste
pigmentblæk langt overskrider sølvhaloid forstørrelser i holdbarhed.

Dye blæk, og andet husholdningsblæk, er slet ikke en del af dette spørsmål.
Derfor skrev jeg også at jeg anvender en Epson R1800 Pigment printer.

"udskrive et nyt eksemplar, når det trænger til opfriskning?"

Jeg synes det ville være et problem hvis jeg havde en kø uden for min dør,
af folk der vil have nye forstørrelser, om ti år.

Mit spørgsmål gik konkret på Matte papirer f.eks. Epson Archical Matte o.a.
Det afhænger jo af hvor meget Optical Brightener der er tilsat papiret.
F.eks Hahnemühle Photo Rag har jo ikke en tradionel papirbase(træfibre), der
bliver naturligt gul/brun over tid. Det er derimod lavet på basis af bomuld,
naturligt hvidt, og er derfor også meget dyrere.

Tak for reaktionen.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-06 18:45

> [...]
> Er der nogen der har erfaringer med hvordan og hvor meget de forskellige
> matte papirer gulner. Jeg tænker på f.eks Epson Archival Matte og

Hej

Du kan også vælge at laminere dine print med UV beskyttelse.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 02-12-06 19:05

> [...]
> Er der nogen der har erfaringer med hvordan og hvor meget de forskellige
> matte papirer gulner. Jeg tænker på f.eks Epson Archival Matte og

Hej Lars
Jeg har almindelige familebilleder der er mere en 3 år gamle.
Disse opfører sig som ganske almindelige billeder - det er lidt svært at
sige om de har forandret sig - det er ihvertfald ikke påfaldende.
Hilsen
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-06 19:26

"Jørgen Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Disse opfører sig som ganske almindelige billeder - det er lidt svært at
> sige om de har forandret sig - det er ihvertfald ikke påfaldende.

Også når du har dem i konstant belysning?
Normal skal du bruge UV-blæk og medie som er kompatibel med det og bedst
laminere dine print med UV beskyttelse. Men jeg må sige så betaler det sig
at fremkalde billeder, de vil holde længere tid og så er det billige
(afhænge. af formatet)

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Lars Troels

Dato : 04-12-06 09:55

"TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> skrev i en meddelelse

> Normal skal du bruge UV-blæk og medie som er kompatibel med det og bedst
> laminere dine print med UV beskyttelse.
Se mit andet svar!

>Men jeg må sige så betaler det sig at fremkalde billeder, de vil holde
>længere tid og så er det billige (afhænge. af formatet)
Der tager du fejl. Det er rigtigt at det er billigere, men bedre er det
bestemt ikke. Det forudsætter naturligvis at vi taler om professionelt
udstyr og materialer.

Tak for reaktionen.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Lars Troels.

Dato : 07-12-06 13:22

Lars Troels skrev:

> [...]
> bliver naturligt gul/brun over tid. Det er derimod lavet på basis af bomuld,
> naturligt hvidt, og er derfor også meget dyrere.

Er der virkelig ikke flere fotografer herinde, der interesserer sig for
dette?

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-06 13:46

Lars Troels. skrev i
1165494103.537535.139390@80g2000cwy.googlegroups.com dette:

> Er der virkelig ikke flere fotografer herinde, der interesserer sig
> for dette?

Uden at kunne tale på nogens vegne kunne jeg godt forestille mig at de
fleste af os fritidsfotografer nok ikke har være i gang med de store
overvejelser i den retning. Det lyder som noget, der primært må interessere
fagfotografer.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 07-12-06 17:40

"Lars Troels." <lars.troels@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det ville være et problem hvis jeg havde en kø uden for min dør,
> af folk der vil have nye forstørrelser, om ti år.

Det er vel desværre således, at vi er i gang med en generation, der om føje
år ikke er i besiddelse af billeder af deres kære.
Printene falmer hurtigt, og "genoplag" vil for manges vedkommende ikke være
muligt, fordi opbevaringsmedierne forgår.

Er der virkelig ikke flere fotografer herinde, der interesserer sig for
dette?

Åbenbart ikke.
Måske skyldes det fortrængninger? ;-((

MVH
Egon

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-06 18:03

Egon Stich skrev i 457845d9$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]
> Printene falmer hurtigt, og "genoplag" vil for manges vedkommende
> ikke være muligt, fordi opbevaringsmedierne forgår.

Akkurat ligesom halvdelen af de fotograffremstillede fotos, der hænger på
min gamle mors 'famillievæg'. Jeg hævder dermed ikke at håndværksmæssigt
korrekt fremstillede billeder baseret på sølvkemi ikke /kan/ holde - der er
jo den anden halvdel - kun at det ikke er nogen garanti, at de kommer fra en
udlært fotograf.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-06 18:16

"Lars Troels." <lars.troels@mail.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Er der virkelig ikke flere fotografer herinde, der interesserer sig for
> dette?

Jo - jeg syntes bestemt det er et interessant spørgsmål.
Jeg har bare ikke nogen erfaring eller viden som kan bidrage konstruktivt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 19:20

"Lars Troels." <lars.troels@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Er der virkelig ikke flere fotografer herinde, der interesserer sig for
>dette?

Hej
Du sider med noget meget specifik, du burde henvende dig til producenten.
Du har jo købt en specifik produkt, hvor du er bundet med papir og blæk til
de profiler som ligger i maskinen (driver).
Jeg tvivler meget på om findes anden producent som ud over papir og blæk
vil levere profiler til netop den printer.
Bemærk at det er kun på netop Epson papir og med Epson blæk du kan få de
korrekte farver, da printeren er kalibreret til de produkter fra Epson. Når
vi nu snakker om prof maskiner, så er det også maskiner som du kan skabe en
profil til specifikke blæk og papir du bruger, eller du kan få profiler
sammen med papir som også passer til den blæk du anvender.
Min anbefaling: henvend dig til Epson.

Med venlig hilsen
Tomasz

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-06 19:30

"TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg tvivler meget på om findes anden producent som ud over papir og blæk
> vil levere profiler til netop den printer.

Der er ingen grund til at være i tvivl - det findes:
http://www.innovaart.com/profileview.php?id=2&name=Epson
http://www.hahnemuehle.com/site/en/440/download-win.html

Der er tale om papirproducenter, som satser på høj kvalitet frem for lav
pris.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 21:08

> Der er ingen grund til at være i tvivl - det findes:
> http://www.innovaart.com/profileview.php?id=2&name=Epson
> http://www.hahnemuehle.com/site/en/440/download-win.html

Hej igen
Jeg tror ikke du har forstået mig ret. I en prof maskine vælger du profil
for hver medie, skifter du medie skifter du profil. Der efter tilknytter du
en tilsvarende profil til den grafik du vil printe, sådan at profil i
maskinen passer med profil i grafikken.
Her har du linket til profiler som skal anvendes for grafikken. Men i selve
maskinen kan du hele tiden kun vælge media fra Epson ?
Kan du så får de korrekte farver? Eller ligger hvid punktet, sugeevne,
spændingsoverflade og mange ændre ting så tæt på hinden i de 2 firma ?

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Skeptikeren

Dato : 22-12-06 16:25

On Thu, 7 Dec 2006 21:08:26 +0100, "TB" <tomasz_##¤%&_dbmail..dk>
wrote:

> [...]
>Her har du linket til profiler som skal anvendes for grafikken. Men i selve
>maskinen kan du hele tiden kun vælge media fra Epson ?

Ja, men du vælger bare et medie, der giver den ønskede printtæthed
(dpi). Farvestyringen slår du fra i printdriveren og ladeer så
Photoshop styre printer profilen.

mvh

sk
have a nice day
--- sk ---

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-06 13:54

"Skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men du vælger bare et medie, der giver den ønskede printtæthed
> (dpi). Farvestyringen slår du fra i printdriveren og ladeer så
> Photoshop styre printer profilen.

nice ....
Du bor leve en profil som passer til din maskine og medie du printer på.
Ellers få du svært med få de korekte farver når du slår alle profiler fra.
Det er ikke photoshop som styrer en printer men profil med lever til en
printer. Den profil du vedlægger til en printfil i PS sikrer bare at det du
har tænk dig med billede, bliver videregivet til maskinens rip. Maskinens
profil skal sikre at det den får, bliver korekt fortolken afhænge af
maskienens egenskaber, medie og blæk. PS kan ikke vide hvad for en print
eller tryk metode man advender, hvor mange farver man bruger (1,2,3,4,6
eller måske 12 af dem). Det er kun maskinens RIP og dens profil som styrer
det.

Jule hilsner
Tomasz

Fra : Lars Troels.

Dato : 07-12-06 16:33

--
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.

Det tror jeg ikke på Jan. Der er masser af amatører, om de så er af
Guds nåde ved jeg ikke.., der køber dyre professionelle printere
og materialer. Og jeg er sikker på at de fleste af dem også
interesserer sig for kvaliteten og holdbarheden på deres arbejde.

Når jeg har set debatten under 'indkøb' herinde, så er der flere
indlæg. Derfor undrede det mig.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-12-06 09:52

--
> [...]

interesserer sig for kvaliteten og holdbarheden på deres arbejde.

Når jeg har set debatten under 'indkøb' herinde, så er der flere

problemet er måske at flere af os har ret dårlige erfaringer med
printere, og at laboratorierne lever så forholdsvis gode print til
næsten ingen penge at det at sidde og rode med det selv ikke
giver nogen mening. Blæk er snot dyrt, godt papir ligeså og de
fleste er ligså glade for en alm kodak eller fuji kopi til nogle få
kroner. -max-

Fra : Lars Troels.

Dato : 08-12-06 16:01

-max- skrev:
> [...]
> giver nogen mening. Blæk er snot dyrt, godt papir ligeså og de
> fleste er ligså glade for en alm kodak eller fuji kopi til nogle få

Det er nok rigtigt. Man skal lave det selv for at få bedre kvalitet,
og kontrol over processen og leveringen. Ikke for at spare penge.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jesper HVL

Dato : 09-12-06 02:59

Lars Troels wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med hvordan og hvor meget de forskellige
> matte papirer gulner. Jeg tænker på f.eks Epson Archival Matte og
> [...]

Hvis du finder svaret så vil jeg gerne høre det...

Imens kan du evt. kigger her:
http://www.wilhelm-research.com/

Specielt om EpsonR1800 - på Epson papir:
http://www.wilhelm-research.com/epson/WIR_Ep_R1800_2005_02_14.pdf

Mvh
/j.

--
- et fotografi er en kopi af et øjeblik.
http://www.exprimere.dk