Explorer 7 - problem med at se java script
Fra : Mette Bech

Dato : 01-12-06 21:30

Jeg har på min side (www.vovhund.dk) en menu lavet som et
javascript - ligger i den sorte bjælke under billedet. I aftes
installerede jeg Internet Explorer 7.0 og nu kan jeg ikke længere
se menuen - er der nogen der kan hjælpe mig her? Om ikke andet
hvordan slipper jeg så af med Explorer 7 så jeg kan geninstallere
6.0?

Med venlig hilsen
Mette

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-06 21:51

Mette Bech wrote:
> [...]
> installerede jeg Internet Explorer 7.0 og nu kan jeg ikke længere
> se menuen - er der nogen der kan hjælpe mig her?

Jeg vil foreslå dig helt at skrotte den javascript-menu. Den fungerer heller
ikke i Firefox og Opera.

Du kan finde tilsvarende menuer her:
http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/ - og de virker fint i alle
browsere.

Om ikke andet
> hvordan slipper jeg så af med Explorer 7 så jeg kan geninstallere
> 6.0?

Det kan vist ikke lade sig gøre - men med en ordentlig menu (som de
foreslåede) er det heller ikke nødvendigt. Tænk i øvrigt på, at det nytter
ikke dine brugere, om du på din maskine får held til at afinstallere IE7,
det bliver din menu ikke anderledes af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-06 21:51

Den 01-12-06 21.29 skrev Mette Bech følgende:

> [...]
> se menuen - er der nogen der kan hjælpe mig her? Om ikke andet
> hvordan slipper jeg så af med Explorer 7 så jeg kan geninstallere

Var det ikke bedre at få rettet siden? Hvis der er andre end dig, der
skal se den, vil de jo opleve samme problem. Og på et tidspunkt vil alle
modtage Internet Explorer 7 via Windows Update. Menuen vises for øvrigt
heller ikke i min Firefox.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Dos: Lynhurtigt og brugervenligt styresystem...

Fra : Mette Bech

Dato : 01-12-06 22:20

Tak for svarene - det lykkedes mig at klare problemet selv - også i
IE7 og Firefox... så mon ikke min menu er "ordentlig" nok??

Fra : jopa

Dato : 03-12-06 20:43

Mette Bech skriblede bla:
> Tak for svarene - det lykkedes mig at klare problemet selv - også i
> IE7 og Firefox... så mon ikke min menu er "ordentlig" nok??

Jo den er sikkert ordentlig nok for dig, men der er stadig mange der ikke
kan bruge den

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-12-06 13:57

Mette Bech skrev:
> Tak for svarene - det lykkedes mig at klare problemet selv - også i
> IE7 og Firefox... så mon ikke min menu er "ordentlig" nok??

Det er den muligvis, det centrale problem med en javascript menu er
imidlertid langt større: De brugere som ikke har javascript, når ikke
længere end til forsiden.

Det er kun omkring 4% af de unikke brugere som ikke har javascript, så
man kunne forledes til at tro at det er et lille problem, men blandt de
4% har vi de fleste af søgemaskinerne.

Søgemaskinerne læser ikke javascript, så en menu lavet med javascript,
uden en "fallback" dvs. en alternativ løsning der træder i kraft for dem
uden javascript, blokerer ret effektivt for indeksering udover forsiden.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-12-06 01:45

Jesper Brunholm skrev:

> Det er kun omkring 4% af de unikke brugere som
> ikke har javascript

Andre steder siger de 12-13%, men statistik kan
natyrligvis snyde.

Vi må bare konstatere at alle ikke får det fulde udbytte
ud af det, fordi denne del enten ikke kan køre javascript,
eller har valgt at slå det fra.

Det ser vi alt for ofte.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-12-06 14:09

Jesper Brunholm skrev:

> Det er den muligvis, det centrale problem med en javascript
> menu er imidlertid langt større: De brugere som ikke har
> javascript, når ikke længere end til forsiden.

Det kommer sør'me an på hvilken slags javascriptmenu man anvender.

En fornuftig opbygget javascriptmenu (som fx
<http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>) anvender fallback så
brugere uden javascript *ikke* mister navigationsmuligheder.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-12-06 15:52

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>) anvender fallback så
> brugere uden javascript *ikke* mister navigationsmuligheder.

Det var netop det jeg prøvede at tydeliggøre med min sidste sætning om
fallback, men det var nok ikke klart nok formuleret

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-06 17:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>) anvender fallback så
> brugere uden javascript *ikke* mister navigationsmuligheder.

Det er ikke en ren javascript-menu som Jettes. Det er en html-liste, der
bliver pakket sammen af et javascript og så pakker ud på ønskede steder
enten ved klik eller peg med musen.

Det gør den store forskel f.eks. for søgemaskinerne, som uden problemer kan
aflæse adresserne i listen.

Åbn en side med en mha-menu og disable javascript i browseren - menuen er
der stadig.
Åbn Mettes side og disable javascript - menuen er pist væk, kun en række
døde tekster er tilbage.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-12-06 17:18

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er ikke en ren javascript-menu som Jettes. Det er en
> html-liste, der bliver pakket sammen af et javascript og så
> pakker ud på ønskede steder enten ved klik eller peg med
> musen.

Det er stadig en javascriptmenu. Jeg har ikke set Jettes menu, men
reagerede bare på Jespers udsagn om "det centrale problem med en
javascript menu". Her skæres alle js-menuer over en kam - og det
synes jeg er uheldigt.

Der er gode og dårlige javascript-menuer - desværre nok flest af de
dårlige, men i stedet for at skyde efter teknologien (javascript)
giver det mere mening at agitere for at den anvendes korrekt.
Javascript er klart det mest velegnede at benytte til interaktive
menuer på en side, men man skal huske at tage højde for brugere
(herunder søgemaskiner) der ikke kan benytte det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-12-06 11:01

Allan Vebel skrev:

> Andre steder siger de 12-13%, men statistik kan
> natyrligvis snyde.

12-13 % lyder meget højt sat. Hvis man ser bort fra søgemaskiner
(som uanset at der er mange botter kun bør udgøre en marginal del
af de unikke brugere), er der kun meget få brugere der har koblet
javascript fra (langt hovedparten aner næppe hvordan det gøres).

Men uanset om det er 1, 4 eller 12 % er det en dårlig ide at se
bort fra brugere uden javascript - ikke mindst fordi søgemaskinerne
får problemer med siden hvis der kræves javascript for at bruge
den.