Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon d200 og Novoflex 400mm
Fra : Ole Pedersen

Dato : 01-12-06 12:24

Jeg har en ældgammel Novoflex 400mm, den med pistolhåndtaget. Den er jo kun
med bajonet og ikke noget med kobling til blænder og den slags pjat. Vil der
være noget i vejen for at bruge den på et d200 hus?

på forhånd tak
Ole

Fra :    ab©

Dato : 01-12-06 13:27

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en ældgammel Novoflex 400mm, den med pistolhåndtaget. Den er jo
> kun med bajonet og ikke noget med kobling til blænder og den slags pjat.
> Vil der være noget i vejen for at bruge den på et d200 hus?

Ikke hvis der er tale om et objektiv, hvor der er udfræsning i bagkanten
svarende til Nikons AI-objektiver
(http://www.aiconversions.com/images/VGA242.8AIsTop.jpg - den kant, der
slutter ved F16 på billedet)

ab©

Fra : MW

Dato : 01-12-06 18:17

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Ikke hvis der er tale om et objektiv, hvor der er udfræsning i bagkanten
> [...]

Med lidt held er kanten der slet ikke, Novoflex'en er med forvalgsblænde så
der er ingen koblinger til kamarahuset, ellers må det være en simpel sag med
en fil at sikre Novoflex adapteren mod at komme i karambolage med Ai
koblingen på kamerahuset.

MW

Fra :    ab©

Dato : 01-12-06 19:49

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så der er ingen koblinger til kamarahuset, ellers må det være en simpel
> sag med en fil at sikre Novoflex adapteren mod at komme i karambolage med

Det var måske lidt sjovere, hvis den kunne "komme i karambolage" med
AI-koblingen, så belysningsmåleren kunne benyttes med kobling

ab©

Fra : MW

Dato : 01-12-06 20:05

> Det var måske lidt sjovere, hvis den kunne "komme i karambolage" med
> AI-koblingen, så belysningsmåleren kunne benyttes med kobling

Det bliver en meget lang stang fra blænderingen, men man kan meget med
aradit og et par cykeleger

mvh/MW

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-12-06 11:40

Tak for diverse input, det er en pre-AI udgave, så det bliver nok noget med
en fil, hvis jeg ikke kan finde et bagstykke der passer til. Det lyder
besnærende med et par cykeleger, elegant bliver det ikke, og jeg har stadig
ikke løst problemet med springblænden.

mvh
Ole

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-12-06 12:58

> [...]
> besnærende med et par cykeleger, elegant bliver det ikke, og jeg har
> stadig ikke løst problemet med springblænden.

For lige at afslutte dette.
Det ser ud til at lykken står den kække bi, for Novoflex har været så
fremsynede at deres bajonet slet ikke kommer i nærheden af AI-dimsen, så
hvis det er det eneste der er problemet er jeg lige kommet i besiddelse af
en 400mm, der jo med crop-faktor og hele svineriet vel svarer til en 600mm.
Så er det jo bare at se om datidens optik, stadig er skarp nok til dagens
standard.

mvh
Ole