Skal skiver skiftes, når dæk skiftes?
Fra : malnitz@gmail.com

Dato : 29-11-06 11:45

Hej

Min volvo 240 vugger når jeg kører langsomt, og jeg formoder derfor,
at dækkene er skævt slidt og skal skiftes ?? (jeg mærker også nogle
gange rystelser i rattet ved høj hastighed)

Når jeg bremser ved lav hastighed bremser bilen i nøk og jeg formoder
derfor at skiverne er skæve eller hvad?

Jeg skiftede skiverne for ét år siden og efterfølgende bremsede
bilen ikke i nøk men vuggede stadig ved lav hastighed.

Er der nogen der har et bud på, hvorfor de allerede er blevet skæve
(hvis de altså er det). Kan det være dækkene (som sikkert har været
slidt skævt længe)? eller er det fordi bilen skal spores?

Under alle omstændigheder bør jeg få skiftet skiver samtidig med at
jeg skifter dæk??

- malnitz

Fra : Martin Bak

Dato : 29-11-06 12:03

<malnitz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>gange rystelser i rattet ved høj hastighed)
>
>Når jeg bremser ved lav hastighed bremser bilen i nøk og jeg formoder

Det er det nok, ja.

> [...]
>(hvis de altså er det). Kan det være dækkene (som sikkert har været
>slidt skævt længe)? eller er det fordi bilen skal spores?

Sikkert fordi afledningen af varme sker "skævt". Hvis du holder bilen på
bremserne når skiverne er varme, kan varmen ikke afledes hvor klodserne
presses mod skiverne. Jeg har samme problem med min Mazda.
Bedre skiver vil måske kunne løse problemet.

>Under alle omstændigheder bør jeg få skiftet skiver samtidig med at
>jeg skifter dæk??

Ja, eller få dem drejet af.

Martin

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 29-11-06 15:41

"Jeg skiftede skiverne for ét år siden "

Er det uoriginale? Jeg fik samme problem efter at have købt skiver som ikke
var originale. Husker ikke fabrikatet desværre.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Brian

Dato : 29-11-06 16:01

malnitz@gmail.com wrote:
> Hej
>
> Min volvo 240 vugger når jeg kører langsomt, og jeg formoder derfor,
> at dækkene er skævt slidt og skal skiftes ?? (jeg mærker også nogle
> gange rystelser i rattet ved høj hastighed)

Start med at få dem afbalanceret.

/Brian

Fra : Ole N

Dato : 30-11-06 10:20

[...]

Startmed at hejse bilen op for at mærke efter om hjullejerne er i orden !

Køb derefter 4 gode Michelin-dæk og 4 nye skiver.

Der er formodentligt "gået en kasse" og dækkene er livsfarlige at køre på.
Det hjælper IKKE at få dem afbalanceret - dækkene er lige skæve.

mvh
Ole