Få hjul som sidder vildt fast?
Fra : mfn

Dato : 26-11-06 13:57

Passaten skal ud men hjulene med næsten nye dæk passer på svigermors bil.
Derfor ville jeg bytte om på dem inden. Det går også meget fint til jeg
skulle ha hjulet af det sidste - venste forhjul.

- jeg har seføl pillet alle bolte ud. Så har jeg taget en kæmpe hammer
(10-kgs) og tæsket med - men en træklods imellem seføli. Så har jeg giver
den WD40 i navet virker heller ikke. Det er ikke andet end 3-4 mdr siden de
kom på og det er alu så hvor hulen i uglen skal det hjul sidde SÅ fast?

Har nogen ideer til hvordan jeg får det frit - udover at ringe efter en TANK
og en tyk stålwire og trække med 5 tons i det?

Fra : Anders

Dato : 26-11-06 14:07

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> TANK
> og en tyk stålwire og trække med 5 tons i det?

På med boltene og så ud og køre og brems dem rigtigt godt varme.
Derefter af med bolte og hjul.

Er det ikke nok så løsn boltene 2-3 om og kør dem godt varme igen når det
siger klonk klonk er de løse. ( husk krydsnøgle så du kan spænde inden du
kører hjem igen)

Anders

Fra : Stefan

Dato : 26-11-06 14:17

> Har nogen ideer til hvordan jeg får det frit - udover at ringe efter en
> TANK
> og en tyk stålwire og trække med 5 tons i det?

Løsn boltene ganske lidt og er det ud og lave nogle ordentlige sving mens du
bremser, så skal det nok komme BTW. husk at rense dem for rust og gi
kobberfedt når du monterer dem igen, så er de lidt nemmere at få af næste
gang.

Stef

Fra : Brian

Dato : 26-11-06 17:16

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du bremser, så skal det nok komme BTW. husk at rense dem for rust og
> gi kobberfedt når du monterer dem igen, så er de lidt nemmere at få af

Man smider da ikke kobberfedt på sine alu-sutter... måske på gevindet på
boltene, men så heller ikke andre steder.

Fra : Stefan

Dato : 26-11-06 17:36

> Man smider da ikke kobberfedt på sine alu-sutter... måske på gevindet på
> boltene, men så heller ikke andre steder.
Jeg gør efter adskillige gange at have haft problemer med at få lortet af,
men nu har jeg nok heller ikke et personligt forhold til mine fælge

Stef

Fra : Menabra

Dato : 26-11-06 15:25

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> TANK
> og en tyk stålwire og trække med 5 tons i det?

Har aldrig set en 10 kgs hammer ?
Træklodsen skal imod fælgen ikke mod dækket.
Drej hjulet og slå et nyt sted hele vejen rundt
Hvis hjulet så stadig ikke er kommet af, har du for tynde arme )

Fra : mfn

Dato : 26-11-06 15:48

> Har aldrig set en 10 kgs hammer ?

Naaa det var vel også nærmere en gammel økse jeg lånte af min far ;) Altså
spids i den ene side og "hammer-formet" i den anden. Jeg kan huske vi bruge
den til at tyre kiler i brændestykker i gamle dage... ;)

> Træklodsen skal imod fælgen ikke mod dækket.

Jo jo det gjorde jeg skam også. Endte med at træklodsen (vel ca 20 cm tyk)
flækkede i tusind stumper.

> Drej hjulet og slå et nyt sted hele vejen rundt

Det fandt jeg også ud af til sidst - dog gav det nogen grimme mærker på
fælgene - men hvad faen de skal bare sidde på en oldsag af en skoda. Stod
vel og tæskede 20 min med den store hammer med træklodsen imellem men endte
med at slå på hvert "eger" på fælgen og så gav det endelig resultat.

På skodaen var der sjovt nok samme problem og der hjalp det at løsne dem en
omgang og så ellers blokere håndbremsen ved lav fart.

> Hvis hjulet så stadig ikke er kommet af, har du for tynde arme )
> mvh

Det lykkedes efter en hel dags kamr *pyhh*

Takker for forslag...

Fra : Stefan

Dato : 26-11-06 16:05

> Det lykkedes efter en hel dags kamr *pyhh*
>
> Takker for forslag...

Jeg har været med til at skære en fælge af med skærebrænder fordi den var
rustet fast!

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 16:24

> Jeg har været med til at skære en fælge af med skærebrænder fordi den var
> rustet fast!

Som en boremaskine i sidste ende også ville have kunnet klare

--
Tom

Fra : Stefan

Dato : 26-11-06 17:37

> Som en boremaskine i sidste ende også ville have kunnet klare

Det tager sgu lang tid at bore den over

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 19:09

> Det tager sgu lang tid at bore den over

Jep, 5-10 minutter går der nok

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-06 17:51

mfn skriver:

> Har nogen ideer til hvordan jeg får det frit - udover at ringe efter en TANK
> og en tyk stålwire og trække med 5 tons i det?

Løsn boltene og tag dem ud, løft bilen på donkraften præcist nok til at
hjulene stadigvæk rører jorden. Så tager du fat i overkanten af dækket
og rykeer ud mod dig selv og skubber indad igen, sådan "rokker" du
indtil dækket går løst. Du skal "blot" sikre dig at bilen ikke falder
ned af donkraften når fælgen går løs.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe