vinterdæk smurt ind - noget svineri
Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 21:14

Så valgte jeg at jeg selv ville opbevare vinterdæk

Jeg fik så dækkene hjem i noget plastik

Dækkene og fælgerne er smurt ind i noget tykt olie, der nærmest lugter af en
kombination af lort og olie.
Også plastikken/poser omkring hjulene var fedtet godt ind i oolien.
Og så er der kommet noget tjære agtigt ind i hjulrillerne. Må også være fra
værkstedet

Da jeg afleverede bilen til skift var dækkene ikke smurt ind.

Så da jeg bar dem ind i skuret endte det med, at jeg ikke kunne røre noget
som helst.

Så den står rengøring af dæk her i weekenden.

MEN kan det være meningen, at værkstedet leverer sådan?

Jeg føler, det har gjort det. bare for at genere, fordi jeg ikke længere får
dem opbevaret hos dem.

Prisen var 338 kr, hvilket jeg også synes er skruet mere op end normalt.

Hvad mener I om det hele ?

Hvad giver i for skift af hjul, og er de også smurt totalt ind i olie ?

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 22-11-06 21:20

On Wed, 22 Nov 2006 21:13:35 +0100, "Müller" <gt8> wrote:

>MEN kan det være meningen, at værkstedet leverer sådan?

Næh, be' dem om at gøre dem rent.

>Prisen var 338 kr, hvilket jeg også synes er skruet mere op end normalt.

Prisen kendte du vel på forhånd?

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 21:26

Hmrm... rettelse:
Ikke vinterdæk der er smurt ind.
Sommerdæk er smurt ind.
Vinterdæk er jo sat på bilen.

> Næh, be' dem om at gøre dem rent.

kan jeg det? Ved ikke hvad kutume er for skift af hjul i branchen ?

> Prisen kendte du vel på forhånd?

Plejer at give 280 kr inkl. moms + pris for lagring, men de må vel have fået
prisstigning så
Eller tager de højere pris, fordi jeg ikke vil have dem opmagsineret hos
dem?

Fra : Gunnar007

Dato : 22-11-06 21:48

"Müller" <gt8> skrev i en meddelelse

> Plejer at give 280 kr inkl. moms + pris for lagring, men de må vel have
> fået prisstigning så

Øhh. gav du denne gang 338 kr incl moms ??

Hvis det er tilfældet, så har du da sparet 12 kr, for 280 kr + moms er 350
kr.

Hilsen G

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-06 22:42

> Øhh. gav du denne gang 338 kr incl moms ??
>
> Hvis det er tilfældet, så har du da sparet 12 kr, for 280 kr + moms er 350
> kr.

Har i dag givet 338 inkl. moms
Tidligere (i foråret hvor sommerhjul kom på) har jeg givet 280 inkl moms
Så det er en stigning på 58 kr

Men det jeg er mest knotten over er det oliefedt svineri.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-11-06 05:09

> Dækkene og fælgerne er smurt ind i noget tykt olie, der nærmest lugter af
> en kombination af lort og olie.

Hmmm, hvad tror du det er?, lo...& olie er et godt bud ;).

> Jeg føler, det har gjort det. bare for at genere, fordi jeg ikke længere
> får dem opbevaret hos dem.
>
> Prisen var 338 kr, hvilket jeg også synes er skruet mere op end normalt.

Hvad tror du selv, "så kan han lære det, den nærig r.." ;). Skift dækpusher,
jeg vil end ikke betro dem en punkteret trillebør :(.

> Hvad giver i for skift af hjul, og er de også smurt totalt ind i olie ?

Jeg skifter ikke, bla. af den grund køre jeg på Helårs hele året, og det
fungere fint. Også selv om jeg er kritisk vedr. køreegenskaber..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-06 10:59

Jørgen M. Rasmussen wrote on 23-11-2006 :
> Jeg skifter ikke, bla. af den grund køre jeg på Helårs hele året, og det
> fungere fint.

Men du skifter dem vel på et tidspunkt, ellers kan det godt være de
bliver trist at køre på efter nogen år ;)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-11-06 18:08

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men du skifter dem vel på et tidspunkt, ellers kan det godt være de bliver
> trist at køre på efter nogen år ;)

S'følig, jeg køre ikke på dæk <3mm., dvs. ~2*det lovbefalede min. krav. Og
udsk. frekvensen er min 4-5 år.Det eksempel er der sgu' mange
vinter/sommerdæk fantaster, som burde følge :(.

Fra : Karsten7870

Dato : 24-11-06 12:13

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> S'følig, jeg køre ikke på dæk <3mm., dvs. ~2*det lovbefalede min. krav. Og
> udsk. frekvensen er min 4-5 år.Det eksempel er der sgu' mange
> vinter/sommerdæk fantaster, som burde følge :(.

Uha, uha. På den tid blivert gummiet skørt, hvilket tydeligt kan ses på
siderne af karkassen. Buk siden kraftigt, og du vil se, hvordan gummiet
sprækker. Dette gælder også om så der er 4-5 mm mønster tilbage. Det gælder
i øvrigt uanset opbevaringsforhold.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-11-06 12:47

"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sprækker. Dette gælder også om så der er 4-5 mm mønster tilbage. Det
> gælder i øvrigt uanset opbevaringsforhold.
Enig, men den viden burde du lufte noget oftere, når fok prædiker for 2 sæt
dæk aht. holdbarheden. Fakta er at det ene, vinterdækkene har kortest
holdbarhed, falder for datoen, og skal over skulderen næsten inden de er
"kørt til" ;).

Fra : Brian

Dato : 24-11-06 13:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> 2 sæt dæk aht. holdbarheden. Fakta er at det ene, vinterdækkene har
> kortest holdbarhed, falder for datoen, og skal over skulderen næsten

Det kommer da an på hvor mange km man kører. Mange af dem med 2 seperate sæt
dæk, er nok også dem der er stærkt afhængig af bilen og tilbagelægger en del
km årligt.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-11-06 16:23

> Det kommer da an på hvor mange km man kører. Mange af dem med 2 seperate
> sæt dæk, er nok også dem der er stærkt afhængig af bilen og tilbagelægger
> en del km årligt.

Men får du dem ikke høvlet ned inden for overskuelig tid, er resten tabt. Og
jeg mener det <3mm., det lovbefalede min. på 1.6mm er for lidt.

Fra : Karsten7870

Dato : 24-11-06 23:59

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> holdbarhed, falder for datoen, og skal over skulderen næsten inden de er

Jo da, Nu er det jo sådan, at vinterdæk eller snedæk består af en meget
blødere gummiblanding. En måde at undgå, at de bliver for gamle vil så være
at køre dirttrack på ny alfaltvej med mange sving. Så løser aldersproblemet
af sig selv.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 23-11-06 10:20

Den Wed, 22 Nov 2006 21:13:35 +0100 sendte "Müller" <gt8> følgende
røgsignaler:

>Så valgte jeg at jeg selv ville opbevare vinterdæk
>
>Jeg fik så dækkene hjem i noget plastik
>
>Dækkene og fælgerne er smurt ind i noget tykt olie, der nærmest lugter af en
>kombination af lort og olie.

Jeg ville rense dækkene med det samme, for olie "æder"/mørner dækgummi
svjh.

--
- "Muslimerne synes at svin er urene dyr, hvorfor det?"
- "Jah, det er vel fordi at de ruller sig i deres egen afføring."

Fra : Stig Sørensen

Dato : 23-11-06 10:25

> [...]
> får dem opbevaret hos dem.
>
> Prisen var 338 kr, hvilket jeg også synes er skruet mere op end normalt.

De fleste dækværksteder, jeg kender til, tilbyder opbevaring som en service.
Det er noget kunderne kræver/forventer.
Dækværkstederne vil helst være fri for besværet.
Det er meget nemmere når kunden selv kommer med hjulene.

Stig Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-11-06 15:21

Müller wrote:

> Hvad mener I om det hele ?

> Hvad giver i for skift af hjul, og er de også smurt totalt ind i olie
> ?

Jeg synes du skulle ringe ned til firmaet og spørge hvad meningen er. Hvis
det var mig, ville jeg optage telefonsamtalen (det er nemt på nyere
mobiltelefoner) og så se hvad der skete ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 23-11-06 18:40

Müller wrote:

> Jeg føler, det har gjort det. bare for at genere, fordi jeg ikke
> længere får dem opbevaret hos dem.

Det tror jeg nu ikke, det er der sgu ingen der har tid til lige for tiden.
Som en anden påpeger, er det jo også meget nemmere for dem, bare at smide de
gamle hjul i bagagerummet, end at køre dem til opbevaring.

En mulighed kan være at mekanikeren har arbejdet med handsker, der så er
blevet lidt nasset af at røre ved selve dækket.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 11:22

> [...]
>
> En mulighed kan være at mekanikeren har arbejdet med handsker, der så er
> blevet lidt nasset af at røre ved selve dækket.

Ja, det er nok det.
Efter at have brugt 10 klude og en masse rensebenzin og en gang sæbevask har
det hjulpet på sommerhjulene. Dog sidder der stadig noget tilbage, men det
er ikke så meget. Når det ikke er så meget kan jeg vel bare lade det tørre.
Hvor lang tid tager det for olie i fri luft at tørre?