Levende Søkort kort til OziExplorer
Fra : Ole Pagh

Dato : 26-06-01 14:47

Hej, er der nogen der har kendskab til et program eller en metode, der kan
forvandle de kort (vist med navn: *.it) der er i "Det Levende Søkort" til et
format som OziExplorer kan læse ?

Hvis kalibreringen af kortene kunne komme med ville det være superlækkert.

med venlig hilsen

Ole Pagh

Fra : jl

Dato : 27-06-01 21:27

Ole Pagh skrev i meddelelsen ...
> [...]
>format som OziExplorer kan læse ?
>
>Hvis kalibreringen af kortene kunne komme med ville det være superlækkert.

Hej
Jeg kan fortælle hvordan jeg løste samme problem.
Du kan gemme kortudsnit fra DLS - vælg størst muligt.
Hvert kort kræver 16 - 20 udsnit som du nummererer.
I PaintshopPro el.lign. henter du det første udsnit ind og udvider 'canvas'
til ca. 4000x6000 pix.
Derefter indsætter du de øvrige som 'floating selection' så de passer
nøjagtigt.
Til slut reducerer du antal farver til 256 , retter kanterne til og gemmer
som TIF-fil.
Da bredde og længde linier følger med er det enkelt at kalibrere i QZI.
Mvh

JL

Fra : Dan

Dato : 27-06-01 23:12

> Til slut reducerer du antal farver til 256 , retter kanterne til og gemmer
> som TIF-fil.

Kunne du ikke poste de TIFF-filer som du har lavet i dk.binær?
Lidt dumt at der er mange som sætter sig til at lave disse, når de nu engang er lavet...

TIA,
Dan

Fra : jl

Dato : 28-06-01 21:37

Dan skrev i meddelelsen <9hdlsb$q9v$1@sunsite.dk>...

> Kunne du ikke poste de TIFF-filer som du har lavet i dk.binær?
> Lidt dumt at der er mange som sætter sig til at lave disse, når de nu
> [...]
Hej
I princippet kunne jeg nok sende kortene, men dels er der jo et spørgsmål om
rettigheder - men hvis du selv har CD-ROMen er det vel mindre. Det andet
problem er, at jeg er på vej på ferie og det drejer sig om mange Mbytes så
det kniber med tiden.
MVH JL

Fra : Dan

Dato : 29-06-01 05:14

> I princippet kunne jeg nok sende kortene, men dels er der jo et spørgsmål om
> rettigheder - men hvis du selv har CD-ROMen er det vel mindre.

Jo, jeg har skal "Det levende søkort" - genialt program forøverigt

> problem er, at jeg er på vej på ferie og det drejer sig om mange Mbytes så
> det kniber med tiden.

Nåh, hold du bare ferie
Det kan godt vente et par uger til du kommer hjem

Go' ferie,
Dan

Fra : Boerge Mueller

Dato : 02-07-01 10:19

Jeg har spurgt KMS og Des Newmann (OZI) om ikke de kunne lave et samarbejde,
jeg har ikke hørt noget siden. Måske vi tilsammen kunne lægge et pres på KMS
for at OZI kan læse .it formatet?

mvh
/Børge

Fra : Boerge Mueller

Dato : 02-07-01 10:42

Jeg har netop afsendt en mail til projektlederen hos KMS og Des Newman, om
muligheden for at de kunne samarbejde om at OZI kan læse .it formatet,
umiddelbart ser det positivt ud.

mvh
/BØrge

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-07-01 15:47

Det var da et flot projekt du der (måske) har startet op med at få OZI og
DLS til at kunne snakke sammen. Håber virkelig at det lykkes, ellers må vi
vel ALLE sende en e-mail med ønske/krav om det til KMS.
DLS er fint med alle sine billeder og havneplaner etc. men OZI er suverent
med hensyn til alle sine fine navigations funktioner, som fungerer helt i
overensstemmelse med Windows konventioner, og uden alle de dumme VBScripts
som DLS anvender, og som gør det ufattelig sløvt og ustabilt (synes jeg).
Alene det at når man har sejlet i eks. 6 timer, så er der logget 6 * 60 * 60
= ca. 22000 positioner. (1 / sekund), og det har man jo overhovedet ikke
brug for; det tager flere minutter, bare at se i logbogen.

Men kan man ikke finde (eller lave) et oversættelses program, der oversætter
*.it filer til noget af det som OZI forstår ?.
Et eller andet sted fornemmer jeg at *.it filerne er en slags *.TIF (GeoTIFF
?) filer, som er modificeret lidt. Hvem har forstand på den slags ?.

med venlig hilsen
Ole Pagh

--klip--

Fra : Ole Pagh

Dato : 28-06-01 07:42

Hej jl. og gruppen

Tak for tipset, det har jeg tidligere prøvet, men man bliver tosset i
hovedet af alle de udsnit og kopier.
Jeg fandt et program på internettet der ovenikøbet selv kunne 'klistre'
udsnit sammen ved at sammenligne ens områder i kanterne af kopierne. Det
hjalp lidt, men alligevel...
Jeg ved godt at der cirkulerer versioner af OziEx. med hele Danmark som
Tyske Søsportskort, men jeg synes at de kort er så usandsynligt grimme ...,
jeg kan meget bedre lide de Danske.

Det filformat som KMS anvender tror jeg nok er en variant af "GEOTIFF" fil
type. (jeg er ikke ret meget inde i billedformater), men den billedfremviser
som er i Det Levende DANMARKSkort 2000 kan vise udsnit af søkortene i Det
Levende SØkort, men det kan billedfremviseren i Søkortet IKKE.
I billedfremviseren kan man vælge filtyperne .it og .tif samt .bmp (tror
jeg nok, fra hukommelsen. Jeg har ikke programmet kørende her på jobbet).

Er der computer eksperter her, må de meget gerne supplere eller rette mine
udsagn.

mvh Ole Pagh

-klip-

Fra : Bo