/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Volvo 940/960 forskel ?
Fra : MFN


Dato : 21-11-06 15:35

Hvad er den egentlige forskel på disse to modeller ? Jeg kan se 960'eren på
nogen årgange har fået smallere forlygter og lidt rundere front, men er
bilen og motor ellers den samme ?

Gode eller dårlige erfaringer modtages med kyshånd.

mvh
Michael



 
 
Martin Sørensen (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-11-06 15:57


MFN wrote:
> Hvad er den egentlige forskel på disse to modeller ? Jeg kan se 960'eren på
> nogen årgange har fået smallere forlygter og lidt rundere front, men er
> bilen og motor ellers den samme ?
>
De fleste 960ere er svjv 6-cylindrede, dog har enkelte 4-benede med
kunstigt åndredræt sneget sig ind.

940ere er vist altid 4-cylindrede.

> Gode eller dårlige erfaringer modtages med kyshånd.
>
Har desværre ingen...

Martin


Kent Oldhøj (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 22-11-06 09:21

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in
news:1164121000.477792.74430@e3g2000cwe.googlegroups.com:

> De fleste 960ere er svjv 6-cylindrede, dog har enkelte 4-benede med
> kunstigt åndredræt sneget sig ind.

Mig bekendt er alle 960'ere 6-cylindrede. Kun på f.eks. det italienske
marked kunne man af skatteteksniske grunde få en 4-cylindret 2 liters
turbo.

Endelig har 960 et mere luksuriøst præg, med bedre udstyr.

> 940ere er vist altid 4-cylindrede.

Bortset fra turbodiesel versionerne. De havde VW's 6-cylindrede 2.4 liters.

Peter Frost (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 21-11-06 18:52

MFN skrev
> Hvad er den egentlige forskel på disse to modeller ? Jeg kan se 960'eren
> på nogen årgange har fået smallere forlygter og lidt rundere front, men er
> bilen og motor ellers den samme ?

Overordnet set så er 60'eren en Luxus model af basis udgaven 40. 60'eren har
alt i udstyr, og der kan fås nogle større motore. I 98 fik 960'eren det der
stadig i mine øjne er volvos smukkeste front. 960'eren blev i øvrigt til
S/V90.

> Gode eller dårlige erfaringer modtages med kyshånd.

Tja, må sq indrømme min mors 940 2,3 LT nu har rundet de 220.000 km, uden
det mindste af udstætte på drivlinien. Den har en smule rust i den ene dør
pga skade hun bare har ladet stå til, og så lugter den af katte pis ;)
Ellers er der vidst ikke lige noget, jo mine søstre har vidst bidt lid i
læder indtrækket i bagdørende. Og formodstanden til blæser motoren fik
sidste vinter, vidst nok samme tid udstødningen faldt af med et brag midt på
sprogø, men hvad havde hun næsten forestillet sig når man køre op over en
højkantsten, og man ignorere at bilen "har fået spors udstødning"

Så alt i alt er der skiftet dæk, olie vand, en modstand, et kadangled i
ratstammen, og udstødning. Jeg har dog påpeget at bagskiverne er begyndt at
rævne, men dem skifter hun nok ikke før hjulet falder af, kvinder !

Hvis du kan leve med bilen teknologisk er gammel så køb klart en 960'er.
Hvis du køber en 2,3 LT også kaldet Turbo og Classic får du 136 hk, men da
det er en lavtryksturbo kan du hente 70 hk uden det gør en foreskel på
levetiden på motoren. Personlig hvis jeg var til disse biler, var det nok
blevet en 960 med en af de 6 cyl motorere. Men tror ikke de er lige så km
villige som de 4 cyl.

V6'eren er i øvrigt en PSA motor, så pas på med dem, dem har en kammrat ikke
gode erfaringer med, sunket foringer osv. Men en motor kan skiftes på en
weekend ;)

Hvis der er mere du vil vide kan du bare spørge :)

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost



MFN (21-11-2006)
Kommentar
Fra : MFN


Dato : 21-11-06 19:44


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:45633cb3$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...
> MFN skrev
>> Hvad er den egentlige forskel på disse to modeller ? Jeg kan se 960'eren
>> på nogen årgange har fået smallere forlygter og lidt rundere front, men
>> er bilen og motor ellers den samme ?
>
> Overordnet set så er 60'eren en Luxus model af basis udgaven 40. 60'eren
> har alt i udstyr, og der kan fås nogle større motore. I 98 fik 960'eren
> det der stadig i mine øjne er volvos smukkeste front. 960'eren blev i
> øvrigt til S/V90.
>
>> Gode eller dårlige erfaringer modtages med kyshånd.
>
> Tja, må sq indrømme min mors 940 2,3 LT nu har rundet de 220.000 km, uden
> det mindste af udstætte på drivlinien. Den har en smule rust i den ene dør
> pga skade hun bare har ladet stå til, og så lugter den af katte pis ;)
> Ellers er der vidst ikke lige noget, jo mine søstre har vidst bidt lid i
> læder indtrækket i bagdørende. Og formodstanden til blæser motoren fik
> sidste vinter, vidst nok samme tid udstødningen faldt af med et brag midt
> på sprogø, men hvad havde hun næsten forestillet sig når man køre op over
> en højkantsten, og man ignorere at bilen "har fået spors udstødning"
>
> Så alt i alt er der skiftet dæk, olie vand, en modstand, et kadangled i
> ratstammen, og udstødning. Jeg har dog påpeget at bagskiverne er begyndt
> at rævne, men dem skifter hun nok ikke før hjulet falder af, kvinder !
>
> Hvis du kan leve med bilen teknologisk er gammel så køb klart en 960'er.
> Hvis du køber en 2,3 LT også kaldet Turbo og Classic får du 136 hk, men da
> det er en lavtryksturbo kan du hente 70 hk uden det gør en foreskel på
> levetiden på motoren. Personlig hvis jeg var til disse biler, var det nok
> blevet en 960 med en af de 6 cyl motorere. Men tror ikke de er lige så km
> villige som de 4 cyl.
>
> V6'eren er i øvrigt en PSA motor, så pas på med dem, dem har en kammrat
> ikke gode erfaringer med, sunket foringer osv. Men en motor kan skiftes på
> en weekend ;)
>
> Hvis der er mere du vil vide kan du bare spørge :)
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Peter Frost
>
>

Haha, tusind tak for det underholdende bidrag Så ved jeg jo det.

Men lad mig så spørge dig om du ved noget om 850'eren med 2,5 motoren ?
Konen ønsker sig voldsomt en stor stabil st.car, og jeg har sgu en
forkærlighed for Volvo, da en Amazon var min første vogn nogensinde. Og hvad
med rust i 940/850 modellerne ? Nogen siger jo de er galvaniseret fra 94' og
derefter, samt jeg har læst en norsk test om de mindst rustvillige biler,
hvor 850'eren lå i top 5. Men der er jo delte meninger om alle biler.

mvh
Michael



Brian Sørup (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 21-11-06 19:50


"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
news:456348e4$0$854$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> Men lad mig så spørge dig om du ved noget om 850'eren med 2,5 motoren
?

Så skal der findes Cola og Popcorn

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.





Ukendt (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-06 20:00

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45634a3c$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Så skal der findes Cola og Popcorn
>

LOL, eller noget blødt at lande på, når man falder i søvn, fordi klokken
bliver for mange..

MVH
Thomas H.



Peter Frost (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 21-11-06 20:05

Thomas H.Skrev :
> Brian Sørup skrev:
>> Så skal der findes Cola og Popcorn
>>
>
> LOL, eller noget blødt at lande på, når man falder i søvn, fordi klokken
> bliver for mange..

ROLF... Og nu breskrev jeg ikke engang i detaljer, og alligvel blev der en
smøre :D Hold kæft hvor jeg stadig er flad af grin !! Phuuuu.... ROLF !

---
Med Venlig Hilsen
Peter Frost



Peter Frost (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Frost


Dato : 21-11-06 20:02

MFN skrev:
> Haha, tusind tak for det underholdende bidrag Så ved jeg jo det.

Selv tak :) Min mor startet med en 144, så en 240, så en 240 St.car, så en
740 St.car, som hun smadret i en ulykke, med en anden Volvo, 240. Så en 740
SE St.car, som i øvrigt i følge Volvo var en serlig udgave her hjemme i
St.car og så til sidst den 940 Turbo St.Car hun har nu.

> Men lad mig så spørge dig om du ved noget om 850'eren med 2,5 motoren ?
> Konen ønsker sig voldsomt en stor stabil st.car, og jeg har sgu en
> forkærlighed for Volvo, da en Amazon var min første vogn nogensinde. Og
> hvad

Hm, tja hvad vil du vide, har vidst nok selv sårn en 2.5 20V men kan dårligt
huske hvordan den ser ud, håber Bilia kan pege på den i morgen når jeg
henter den ;)

> med rust i 940/850 modellerne ? Nogen siger jo de er galvaniseret fra 94'
> og derefter, samt jeg har læst en norsk test om de mindst rustvillige
> biler, hvor 850'eren lå i top 5. Men der er jo delte meninger om alle
> biler.

Jamen vi jo en del der mener at 850'eren er bilen ! Så simpelt ! Men jeg er
ikke indvidere slot af min egen, da den lige har kostet mig 30K for en ny
automatgearkasse, det jo ikke lige frem salgs "trick" ;) Men jeg købte så
også en af de billigste af de dyre, hvis du forstår. Vil du ha en Volvo, så
syntes jeg helt bestemt du skal gå efter en 8½'er. De føltes 10 år yngre i
forhold til en 940. Og min mors er 2 år yngre ;)

Jeg er igang med at lave www.volvo850.dk lige nu er der blot et forum, der
ikke er kommet gang i. Og pt er jeg igang med at lave en kopi af
bibliotek.dk som svendeprøve, så den står lidt stille ind til jul.

Men umiddelbart skal du mht rust holde dig fra 91/92 sedan, de ruster i
bagklappen og skærmkanter. Min egen er en 10/93 fra 94. Intet rust over
hovedt !

Der er en håndfuld kendte fejl, så som bankelyde i bagtøj (bagstøddæmper
lejer nemme at skifte), AC kompressor koblings afstand, Baklyskontakt på
automatgear, Øvre motorbøsning, Hjullejer for, Olielakage mellem motor og
gearkasse. Det er ting du skal kikke godt efter ved køb, nogle 850'ere har
disse fejl. Andre er perfekte, mange er perfekte, men gå efter de dyrere,
uden at give for meget, bed eventuelt om en FDM test.

Selve motoren og det gælder hele serien, er der ikke noget at sætte på, der
er enkelte der har nogle små ting, somregl små pakninger osv, min egen en
indsprujtnings dysse pakning, og Brian en pakdåse til den ene knast. De
lyder jo rigtig godt !

Hvor i landet bor du, så kan du få en tur, i en 2.5 20V med BSR udstødning
;)

Jeg kan findes på MSN hvis du vil ha specifikke detajler :)

Kik så forresten lige på denne her : http://www.backspegeln.com/

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost



MFN (21-11-2006)
Kommentar
Fra : MFN


Dato : 21-11-06 20:14


"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:45634d32$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
> MFN skrev:
>> Haha, tusind tak for det underholdende bidrag Så ved jeg jo det.
>
> Selv tak :) Min mor startet med en 144, så en 240, så en 240 St.car, så en
> 740 St.car, som hun smadret i en ulykke, med en anden Volvo, 240. Så en
> 740 SE St.car, som i øvrigt i følge Volvo var en serlig udgave her hjemme
> i St.car og så til sidst den 940 Turbo St.Car hun har nu.
>
>> Men lad mig så spørge dig om du ved noget om 850'eren med 2,5 motoren ?
>> Konen ønsker sig voldsomt en stor stabil st.car, og jeg har sgu en
>> forkærlighed for Volvo, da en Amazon var min første vogn nogensinde. Og
>> hvad
>
> Hm, tja hvad vil du vide, har vidst nok selv sårn en 2.5 20V men kan
> dårligt huske hvordan den ser ud, håber Bilia kan pege på den i morgen når
> jeg henter den ;)
>
>> med rust i 940/850 modellerne ? Nogen siger jo de er galvaniseret fra 94'
>> og derefter, samt jeg har læst en norsk test om de mindst rustvillige
>> biler, hvor 850'eren lå i top 5. Men der er jo delte meninger om alle
>> biler.
>
> Jamen vi jo en del der mener at 850'eren er bilen ! Så simpelt ! Men jeg
> er ikke indvidere slot af min egen, da den lige har kostet mig 30K for en
> ny automatgearkasse, det jo ikke lige frem salgs "trick" ;) Men jeg købte
> så også en af de billigste af de dyre, hvis du forstår. Vil du ha en
> Volvo, så syntes jeg helt bestemt du skal gå efter en 8½'er. De føltes 10
> år yngre i forhold til en 940. Og min mors er 2 år yngre ;)
>
> Jeg er igang med at lave www.volvo850.dk lige nu er der blot et forum, der
> ikke er kommet gang i. Og pt er jeg igang med at lave en kopi af
> bibliotek.dk som svendeprøve, så den står lidt stille ind til jul.
>
> Men umiddelbart skal du mht rust holde dig fra 91/92 sedan, de ruster i
> bagklappen og skærmkanter. Min egen er en 10/93 fra 94. Intet rust over
> hovedt !
>
> Der er en håndfuld kendte fejl, så som bankelyde i bagtøj (bagstøddæmper
> lejer nemme at skifte), AC kompressor koblings afstand, Baklyskontakt på
> automatgear, Øvre motorbøsning, Hjullejer for, Olielakage mellem motor og
> gearkasse. Det er ting du skal kikke godt efter ved køb, nogle 850'ere har
> disse fejl. Andre er perfekte, mange er perfekte, men gå efter de dyrere,
> uden at give for meget, bed eventuelt om en FDM test.
>
> Selve motoren og det gælder hele serien, er der ikke noget at sætte på,
> der er enkelte der har nogle små ting, somregl små pakninger osv, min egen
> en indsprujtnings dysse pakning, og Brian en pakdåse til den ene knast. De
> lyder jo rigtig godt !
>
> Hvor i landet bor du, så kan du få en tur, i en 2.5 20V med BSR udstødning
> ;)
>
> Jeg kan findes på MSN hvis du vil ha specifikke detajler :)
>
> Kik så forresten lige på denne her : http://www.backspegeln.com/
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Peter Frost
>

Okay ... du er simpelthen ...... VOLVO-MANDEN
Jeg takker mange gange.
Michael



Niels Bengaard (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 21-11-06 20:04

> V6'eren er i øvrigt en PSA motor, så pas på med dem, dem har en kammrat
> ikke gode erfaringer med, sunket foringer osv. Men en motor kan skiftes på
> en weekend ;)

960 har mig bekendt altid haft en af volvos række 6 cyl motorer, enten 2.5 l
eller 3.0 l. De V6 motorer du taler om kom tilbage i 70'erne i 264 og gik
igen i de senere 760 modeller.

Niels



Morten (21-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 21-11-06 21:27



> 960 har mig bekendt altid haft en af volvos række 6 cyl motorer, enten 2.5
> l eller 3.0 l. De V6 motorer du taler om kom tilbage i 70'erne i 264 og
> gik igen i de senere 760 modeller.
>
> Niels

Hvis den har 204HK er det musigvis PSA'en. Var i weekenden med en S90
(faceliftet 960) med en række 6'er 24V, og den er jeg ret sikker på er
Volov's egen. Grrr... Fin vogn!

\Morten



KMH (22-11-2006)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 22-11-06 05:58


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45634da9$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > V6'eren er i øvrigt en PSA motor, så pas på med dem, dem har en kammrat
> > ikke gode erfaringer med, sunket foringer osv. Men en motor kan skiftes

> > en weekend ;)
>
> 960 har mig bekendt altid haft en af volvos række 6 cyl motorer, enten 2.5
l
> eller 3.0 l. De V6 motorer du taler om kom tilbage i 70'erne i 264 og gik
> igen i de senere 760 modeller.
>
> Niels
>
>

V6 maskinerne blev først set i 264 (262) modellerne som en 2.7 L
I 760'erne blev det så til en 2.8 og senere en 3.0 L
Men det er og bliver en PSA motor.
Jeg har selv kørt en del med 2.7 og 2.8 motorerne og dem kan jeg ikke
anbefale (noget med nogle meget små oliekanaler til toppen som havde det med
at stoppe til).
3.0 maskinen har jeg så ingen erfaring med.

M.v.h.
Kim



Kent Oldhøj (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 22-11-06 09:33

"KMH" <no@spam.dk> wrote in
news:4563d8d7$0$12624$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> V6 maskinerne blev først set i 264 (262) modellerne som en 2.7 L
> I 760'erne blev det så til en 2.8 og senere en 3.0 L
> Men det er og bliver en PSA motor.

3 liters PSA'en har aldrig siddet i en Volvo.

> 3.0 maskinen har jeg så ingen erfaring med.



Benny N. Juul (22-11-2006)
Kommentar
Fra : Benny N. Juul


Dato : 22-11-06 08:20

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
news:45630e76$0$916$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad er den egentlige forskel på disse to modeller

Det kan vel anskues på flere måde, man kunne sige at det mærkes tydeligt at
der i f.eks. 1993 var en prisforskel mellem 940 - 960 på over 400.000 Danske
kroner, og 960 var i flere år Volvo's flagskib, det medfører også at de folk
der købte en 960 var af den flinke type mht. afkrydsning på
ekstraudstyrslisten, så i en 960 får du en bil med komfort, udstyr og finish
i top, hvorimod der skal kigges længere efter automatgear, justerbart rat!,
klimaanlæg, læder o.s.v. i en 940. Har du først siddet/kørt en 960 vil du få
sværere ved at vælge en 940

Jeg kører selv i en 760(1990) som er "forstudiet" til 940/960 dog med den
"dårlige" PSA B280F motor som dog indtil nu har kørt 335000 kilometer uden
problemer og stadig intet olieforbrug har, jeg har også en 740(1987) og der
er ingen tvivl om hvilken bil alle vil kører i, når famlien skal i skoven.
Her er et par link der beskriver lidt kort omkring volvo 940/960:
http://www.volvoclub.org.uk/history/960sed.shtml
http://www.volvoclub.org.uk/history/940est.shtml
http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/D27919CE-185A-4398-87A7-F7DBB955E603/12877/Beg700_900.pdf

Mvh.
Benny



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste