DAB radio - igen igen
Fra : Jesper

Dato : 20-11-06 10:00

Sidste spørgsmål
Har bestemt mig for en DAB radio - ved godt at teknikken hurtigt er på vej
til forældelse, men finder mer prisen beskeden og programudvalget
attraktivt.
Sidste spørgsmål - jeg skal åbenbart bruge en ny antenne. Jeg synes de
vinduesantenner Thansen og co anbefaler ligner noget pangel, med kabler
der ligger og roder i kabinen etc.
Vil ikke til at rode med kabeltræk til en helt ny tagantenne - det ville
også blive for dyrt.

Kan det gøres smart (og let), eller er det bare sådan det er ?

På forhånd tak

Jesper

Fra : Mikkel Lund

Dato : 20-11-06 11:08

Jesper skrev:
> [...]
> også blive for dyrt.
>
> Kan det gøres smart (og let), eller er det bare sådan det er ?

Hej

DAB sender på de gamle sort hvid tv frekvenser, alså på VHF båndet mere
specifikt 227,360 MHz. Det vil sige at du kan bruge en VHF antenne, som
findes i mange forskellige former. En af dem er vertikal stang antenne.
Så hvis din gamle antenne passer i din nye radio, så skulle det virke.
Det kan dog være du for en størrer forstærkning med en mere specifik DAB
antenne.
Jeg tror at gunden til at der findes specifikke DAB antenner er at
standarten ligge op til at man kan sende på flere meget forskellige
bånd, og der for har man egenligt bruge for flere antenner, som de så
har bygget sammen i en. F.eks den har butikken med T har to antenner (en
lang en kort).

Mikkel
Mikkel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-11-06 11:15

Mikkel Lund wrote:

> DAB sender på de gamle sort hvid tv frekvenser, alså på VHF båndet

Der sendes nu stadig Farve-TV i VHFbåndet, det vil der blive gjort i et par
år endnu.

> Så hvis din gamle antenne passer i din nye radio, så
> skulle det virke. Det kan dog være du for en størrer forstærkning med
> en mere specifik DAB antenne.

Aldeles korrekt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Mikkel Lund

Dato : 20-11-06 11:40

Uffe Ravn skrev:

> Der sendes nu stadig Farve-TV i VHFbåndet, det vil der blive gjort i et par
> år endnu.

Jaja, men DAB ligge specifik i det område som før blev brugt til S/H TV

Fra : Morten

Dato : 20-11-06 11:15

Hvorfor bruger du ikke bare den ant som sidder på bilen
det er jo kun til at modtage på.
bølgelængden for alm fm radio ligger på ca 3 meter og bølgelængden for dab
ligger på ca 1.5 meter.
Det vil sige at din ant bare skal være halvt så lang.
Så hvis det er en teleskop antenne så er det jo let nok
Har selv prøvet og måle på forskelleige radio antenner og der er ikke ret
mange som har resonans alligevel
(afstemt til frekvensen) så det kan vidst være hip som hap.
Dog skal du være opmærksom på om der er indbygget antenneforstærker i din
antenne hvis den er afstemt til 88-108 mhz så kan den godt dæmpe en del.

Morten

news.tja4mwoocdhq1q@xn--stationr1-m3a...

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 21-11-06 22:45

On Mon, 20 Nov 2006 10:00:22 +0100, Jesper wrote:

> [...]
> også blive for dyrt.
>
> Kan det gøres smart (og let), eller er det bare sådan det er ?

Ja, både og. Den behøver ikke fylde så meget, men du slipper ikke for at
trække kabler til den. Jeg har en Blaupunkt antenne, den klistres på
indersiden af forruden (så der skal ikke laves huller i bilen) og fungerer
fint, men du skal trække +12V hen til den (da den har indbygget
forstærker), finde et godt stelpunkt (jeg brugte skruen til solskærmen) og
naturligvis trække antennekablet tilbage til radioen.

Michael.

Fra : Jesper

Dato : 23-11-06 23:16

> [...]
> og
> naturligvis trække antennekablet tilbage til radioen.

Tak for svaret.

Det var det jeg var bange for - at teknikken hurtigt er på vej ud, er hvad
det er, men jeg gider simpelthen ikke have 2-3 løse kabler til at ligge og
rasle inde i kabinen :(
Farvel DAB.
Fandt ellers programudbudet interessant.

Nogen med et godt bud på en CD radio, gerne med MP3 kodex på CD´en ?
Prisklasse 2000-3000 kr. Tuneren skal være god, 4 gange 20-25 watt på
forstærkeren rækker.

--
Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-11-06 06:21

Jesper skriver:

> Det var det jeg var bange for - at teknikken hurtigt er på vej ud,

Hurtigt på vej ud ?

Om 10 år er der stadig DAB i Danmark

> er hvad
> det er, men jeg gider simpelthen ikke have 2-3 løse kabler til at ligge og
> rasle inde i kabinen :(

Det skal du da heller ikke.

> Nogen med et godt bud på en CD radio, gerne med MP3 kodex på CD´en ?
> Prisklasse 2000-3000 kr. Tuneren skal være god, 4 gange 20-25 watt på
> forstærkeren rækker.

Blaupunkt Woodstock DAB 54
http://www.eaid.dk/testcenter.php?action=vis&id=73

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper

Dato : 24-11-06 09:03

Den 24.11.2006 kl. 06:20 skrev Klaus D. Mikkelsen
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den>:

> Jesper skriver:

> Hurtigt på vej ud ?
>
> Om 10 år er der stadig DAB i Danmark
10 år eller 5 år - det er lige meget, det holder nok lige så længe som
radioen ;)

> Det skal du da heller ikke.
Det er så det springende punkt. Forklar venligst.
Kører en Octavia II `06 , regner med at der skal installeres en separat
DAB antenne. Hvis jeg skal til at betale en meker X timer for installation
og kabeltræk for at få den op på taget bliver prisen for høj - betingelsen
for at det her hænger sammen er at jeg selv kan sætte radioen i - eller at
en evt. installation ihvertfald ikke overskrider en time

> Blaupunkt Woodstock DAB 54
> http://www.eaid.dk/testcenter.php?action=vis&id=73
Ja den er bestemt fed og nok den jeg primært overvejede - alternativt denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c=777841728&n=1200266494&pn=-2096567137
God pris ?

--
Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-11-06 15:57

Jesper skriver:

> 10 år eller 5 år - det er lige meget, det holder nok lige så længe som
> radioen ;)

Garanteret.

> Det er så det springende punkt. Forklar venligst.
> Kører en Octavia II `06 , regner med at der skal installeres en separat
> DAB antenne.

Hvis ikke den er købt med det i forvejen - ja

> [...]
> for at det her hænger sammen er at jeg selv kan sætte radioen i - eller at
> en evt. installation ihvertfald ikke overskrider en time

Rudeantenne er ordet.

Du skal ikke op på taget, men have en lille fiks rudeantenne der kan
trækeks op i den ene side af forruden.

> Ja den er bestemt fed og nok den jeg primært overvejede - alternativt denne
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=777841728&n=1200266494&pn=-2096567137
> God pris ?

Pas, Blaupunkten kan tage SD kort (og optage derpå).

Fra : Michael Hjorth

Dato : 26-11-06 23:26

On Fri, 24 Nov 2006 09:03:00 +0100, Jesper wrote:

> [...]
> for at det her hænger sammen er at jeg selv kan sætte radioen i - eller at
> en evt. installation ihvertfald ikke overskrider en time

Jeg har selv installeret min antenne, det tog en times tid og var ikke
noget større problem da jeg alligevel havde alle ledningene ude af hullet
for at montere radioen samtidig. Jeg skubbede kablerne til antennen ind bag
plastickappen ved højre side af forruden uden at afmontere noget som helst
og fik listet dem om bag handskerummet ved at løsne et par skruer og så
var den hjemme. Om noget tilsvarende kan lade sig gøre i din bil kan jeg
ikke sige, men hvis en mekaniker som kender bilen påstår det tager mere end
en time så tager han ihvertfald røven på dig.

Michael.

Fra : Jesper

Dato : 27-11-06 15:04

> [...]
> end
> en time så tager han ihvertfald røven på dig.

Tak

--
Jesper