/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Citroen Xsara - El problem
Fra : mope31@sol.dk


Dato : 19-11-06 14:21

Hej

Vedr. Citroen Xsara 2.0 HDI fra 99

Til morges oplevede jeg følgende:

Jeg satte bilen til tænding og alle lamper begyndte at blinke,
speedometer- og omdrejningstæller-pinden kørte et par gange op på
fuld skrue, hvorefter det stoppede lidt men lidt lamper blinkede af og
til.

Når jeg drejer nøglen helt om så kører startmotoren et par omgang
med meget lidt energi og går istå.

Lygterne lyser ret svagt og går helt ud når jeg forsøger at starte.

Nu blinker stadig alle lamperne de stopper dog igen, men især
forvarmerlampen lyser en del og også den lamp der viser en nøgle
(start spærre vel?) blinker og bliver ved med det.

Jeg har målt på batteriet - det viser 14 volt, når jeg drejer
startnøglen ryger det ned på 2-3 volt og begynder at ryge lidt.

Jeg har også målt på en pære i forlygten - den svinger mellem 7-10
volt.

Jeg har monteret et andet batteri som jeg ved virker - det giver samme
problem.

Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?


 
 
Hans L. Jørgensen (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 19-11-06 14:35


<mope31@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:1163942483.527251.73680@m7g2000cwm.googlegroups.com...
Hej

Vedr. Citroen Xsara 2.0 HDI fra 99

Til morges oplevede jeg følgende:

Jeg satte bilen til tænding og alle lamper begyndte at blinke,
speedometer- og omdrejningstæller-pinden kørte et par gange op på
fuld skrue, hvorefter det stoppede lidt men lidt lamper blinkede af og
til.

Når jeg drejer nøglen helt om så kører startmotoren et par omgang
med meget lidt energi og går istå.

Lygterne lyser ret svagt og går helt ud når jeg forsøger at starte.

Nu blinker stadig alle lamperne de stopper dog igen, men især
forvarmerlampen lyser en del og også den lamp der viser en nøgle
(start spærre vel?) blinker og bliver ved med det.

Jeg har målt på batteriet - det viser 14 volt, når jeg drejer
startnøglen ryger det ned på 2-3 volt og begynder at ryge lidt.

Jeg har også målt på en pære i forlygten - den svinger mellem 7-10
volt.

Jeg har monteret et andet batteri som jeg ved virker - det giver samme
problem.

Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?


Nej men - check i første omgang stelkabler, det er meget ofte her årsagen
ligger..






Ukendt (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-06 15:21


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45605d78$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
>
> <mope31@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:1163942483.527251.73680@m7g2000cwm.googlegroups.com...
> Hej
>
> Vedr. Citroen Xsara 2.0 HDI fra 99
>
> Til morges oplevede jeg følgende:
>
> Jeg satte bilen til tænding og alle lamper begyndte at blinke,
> speedometer- og omdrejningstæller-pinden kørte et par gange op på
> fuld skrue, hvorefter det stoppede lidt men lidt lamper blinkede af og
> til.
>
> Når jeg drejer nøglen helt om så kører startmotoren et par omgang
> med meget lidt energi og går istå.
>
> Lygterne lyser ret svagt og går helt ud når jeg forsøger at starte.
>
> Nu blinker stadig alle lamperne de stopper dog igen, men især
> forvarmerlampen lyser en del og også den lamp der viser en nøgle
> (start spærre vel?) blinker og bliver ved med det.
>
> Jeg har målt på batteriet - det viser 14 volt, når jeg drejer
> startnøglen ryger det ned på 2-3 volt og begynder at ryge lidt.
>
> Jeg har også målt på en pære i forlygten - den svinger mellem 7-10
> volt.
>
> Jeg har monteret et andet batteri som jeg ved virker - det giver samme
> problem.
>
> Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?
>
>
> Nej men - check i første omgang stelkabler, det er meget ofte her årsagen
> ligger..

Ville jeg også tippe omend 14V ikke er muligt at måle på et 12V batteri når
motoren har været slukket i et stykke tid.

--
Tom



Morten Fruergaard (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-11-06 14:37

mope31@sol.dk wrote:
> Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?

Hvis du har et batteri, som er helt i order og stort nok, og spændingen
ryger ned på 2-3 V, så har du med stort sandsynlighed en kortslutning et
sted...

Bliver ledningerne - den kraftige + og stel ledning ikke helt varm/lun, når
den ryger ned på 2-3 V?


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



KubikH (19-11-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 19-11-06 15:16


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45605dfb$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
> mope31@sol.dk wrote:
>> Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?
>
> Hvis du har et batteri, som er helt i order og stort nok, og spændingen
> ryger ned på 2-3 V, så har du med stort sandsynlighed en kortslutning et
> sted...
>
> Bliver ledningerne - den kraftige + og stel ledning ikke helt varm/lun,
> når den ryger ned på 2-3 V?
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort

Hæ det der med de 2 - 3 volt under startforsøg , og lugten af røg.
Jeg fandt "Fejlen" engang på en Porsche 911 .... den stod i gear, og med
trukket håndbremse
Startmotorer er stærke ..... men!

Mvh
Niels



mope31@sol.dk (19-11-2006)
Kommentar
Fra : mope31@sol.dk


Dato : 19-11-06 18:48


Morten Fruergaard skrev:
> mope31@sol.dk wrote:
> > Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?
>
> Hvis du har et batteri, som er helt i order og stort nok, og spændingen
> ryger ned på 2-3 V, så har du med stort sandsynlighed en kortslutning et
> sted...
>
> Bliver ledningerne - den kraftige + og stel ledning ikke helt varm/lun, når
> den ryger ned på 2-3 V?
>
>

Arg... jeg har måske dummet mig. Forsøgte mig med batteriet fra en
benzin bil, men dette er en diesel og kræver flere ampere.

Jeg ringede efter falck, skulle jo have flyttet øsen. De satte
startkabler på og den startede!

Det undrer mig dog stadig lidt at lamperne blinker på den måde, og
ikke mindst at speedometer og omdrejningstæller står og hopper helt
vildt, hvis det bare er fordi der er lidt strøm på. (Jeg husker ikke
om de også hoppede med batteriet monteret fra benzin bilen)
Og hvorfor ryger det fra batteriet, hvis det blot er fordi der er for
lidt strøm?

Nå - jeg køber mig et nyt batteri i morgen og krydser fingre for at
det ikke sker igen.


Morten Fruergaard (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-11-06 20:03

mope31@sol.dk wrote:
> Arg... jeg har måske dummet mig. Forsøgte mig med batteriet fra en
> benzin bil, men dette er en diesel og kræver flere ampere.


Ikke meget...

En OK batteri fra en benzin burde sagtens kunne starte en diesel.
Med mindre det det er batteri fra en Fiat Uno, som prøver at starte min 4,2
R6 diesel...

> Det undrer mig dog stadig lidt at lamperne blinker på den måde, og
> ikke mindst at speedometer og omdrejningstæller står og hopper helt
> vildt, hvis det bare er fordi der er lidt strøm på.


ALT kan ske, når der er for lav spænding


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408598
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste