Regler for håndholdt mobilsnak?
Fra : Thomas H.

Dato : 14-11-06 20:10

Nogen her der ved, om det stadig er ulovligt at snakke i mobil med en
ledning med øresnegl og mikrofonklips, hvis den ikke er fastmonteret?
Min arbejdsgiver mener nemlig ikke, at det er nødvendigt at smide et
håndfrit i firmabilerne, for vi har jo øresneglen!

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-11-06 20:38

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> writes:

> [...]
> Min arbejdsgiver mener nemlig ikke, at det er nødvendigt at smide et
> håndfrit i firmabilerne, for vi har jo øresneglen!

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C19980007760REGL

se 4.3 og 4.5

Fra : Martin Bak

Dato : 14-11-06 21:01

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C19980007760REGL
>
> se 4.3 og 4.5

Så har politimanden i "trafikradio" i dag udtalt sig i strid med fakta. Han
sagde nemlig til en lytter, at det var i orden at have telefonen i lommen,
hvis der var en knap man kunne besvare opkald med på ledningen. Jeg undrede
mig også over det.

Skal se om jeg kan finde et link.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 14-11-06 21:18

> Skal se om jeg kan finde et link.

Det var Vicepoliti inspektør Bent Mouboe der svarede i går i "P4-Panelet.

" Vicepoliti inspektør Bent Mouboe, er leder af Rigspolitiets
færdselsafdeling i Vejle og Haderslev. Han har igennem de sidste 6 år hver
fredag også besvaret spørgsmål på P4 programmet "Trafik på 4eren". "

Udsendelsen:

http://www.dr.dk/p4panelet/asx_filer/P4P_061113.asx

18:45 inde i udsendelsen

Han starter ganske vidst med at nævne at telefonen skal monteres i en
holder, men han giver senere lytteren ret I, at man må have telefonen i
lommen f.eks.

Martin

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-11-06 22:04

> Han starter ganske vidst med at nævne at telefonen skal monteres i en
> holder, men han giver senere lytteren ret I, at man må have telefonen i
> lommen f.eks.

Den kan jeg fint genkende.

Jeg spurgte for noget tid siden ved politiet, angående brug af mobiltelefon
uden fast holder, men med høresnegl & mikrofon.

Svaret.
Det vil være i orden at besvare opkald, hvis det kan gøres uden man skal
have mobilen op af lommen, altså med en knap på mikrofonen, til at besvare
opkald med.

Men en sådan opstilling må man ikke foretage udgående opkald fra, da man så
skal håndholde mobilen for at foretage opkald.

--
MVH Hans

Fra : Brian

Dato : 14-11-06 22:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men en sådan opstilling må man ikke foretage udgående opkald fra, da man
> så
> skal håndholde mobilen for at foretage opkald.

Hvad med stemmestyret opkald?

Fra : Gunnar007

Dato : 14-11-06 21:59

> [...]
> Han sagde nemlig til en lytter, at det var i orden at have telefonen i
> lommen, hvis der var en knap man kunne besvare opkald med på ledningen.

Grunden er nok, (at de herinde så ellers udskældte betjente, som i manges
øjne kun er ude på at gøre livet surt for deres små lovovertrædelser, det
vil sige overhale indenom, parkere ulovligt, køre for stærkt, und so
weiter.)
at politiet tolker lidt anderledes end retten gør.
Altså, de ville ikke skrive dig for at bruge en løsning af ovenstående
karakter.

Mit bud

Hilsen G

Fra : Karsten7870

Dato : 15-11-06 21:48

Martin Bak wrote:
> [...]
> Han sagde nemlig til en lytter, at det var i orden at have telefonen i
> lommen, hvis der var en knap man kunne besvare opkald med på ledningen.

På øresneglene findes der også mikrofon. Et opkald besvares med et lille
tryk på en kontakt på øresneglen. Det er fuldt ud lovligt. Spørgsmålet er
så, om man må "tage telefonen" op af lommen og selv kalde op - det aner jeg
ikke.

Man må også køre med højttaler og håndholdt mikrofon.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-06 22:26

Karsten7870 skriver:

> [...]
> så, om man må "tage telefonen" op af lommen og selv kalde op - det aner jeg

Telefonene skal sidde fast.

Tvivlsspørgsmålet der får politiet til at se gennem fingrene, er om en
lomme er "fast". Er den oppe af lommen er det helt sikkert ulovligt,
hvis den ikke er boltet fast til bilen.

> Man må også køre med højttaler og håndholdt mikrofon.

Ja, så længe at det er forsvarligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Karsten7870

Dato : 16-11-06 12:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Ja, så længe at det er forsvarligt.
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

"Fast" lomme - det må modsvare alle holdere til forskellige typer
mobilteleoner, og hvor der er tilslutning til både antenne og bilens
lydanlæg - eller separat.

Det sidste betragtes faktisk altid som forsvarligt. Der er også de systemer,
hvor mikrofonen er anbragt optimalt og hvor senderen tastes med en
ratkontakt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-11-06 16:53

Karsten7870 skriver:

> "Fast" lomme - det må modsvare alle holdere til forskellige typer
> mobilteleoner, og hvor der er tilslutning til både antenne og bilens
> lydanlæg - eller separat.

Det er jo her tvivlen ligger.

Fra : Karsten7870

Dato : 17-11-06 00:14

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Karsten7870 skriver:

> Det er jo her tvivlen ligger.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ja, så er det definitionen af fast lomme, vi skal frem til. Jeg har f.eks.
fast lomme i mine skjorter - jeg skriuer dem ikke af, når skjorterne går til
vask.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-06 19:58

"Thomas H." skriver:

> Nogen her der ved, om det stadig er ulovligt at snakke i mobil med en
> ledning med øresnegl og mikrofonklips, hvis den ikke er fastmonteret?

Det er det.

Omend politiet tokler reglerne en smule mere lempeligt.

> Min arbejdsgiver mener nemlig ikke, at det er nødvendigt at smide et
> håndfrit i firmabilerne, for vi har jo øresneglen!

Med telefonen "flydende" i forruden....