/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor er det nu lige ...
Fra : Mikkel Z. Herold


Dato : 13-11-06 13:18

.... at man altid skal skifte begge lygte-pærer, når den ene springer? Og
gør I det?

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face
But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"
Sting - The Wild Wild Sea

www.mzh.dk

 
 
Henrik Stidsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 13:20

It happens that Mikkel Z. Herold formulated :
> ... at man altid skal skifte begge lygte-pærer, når den ene springer? Og gør
> I det?

Fordi den anden sikkert også er slidt ;)

Jeg skiftede den ene forlygtepære for et par måneder siden, den anden
holder stadig. Samme med den ene baglygtepære som blev skiftet for et
halvt år siden.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Kåre (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 13-11-06 13:30


"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
news:45586271$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> ... at man altid skal skifte begge lygte-pærer, når den ene springer? Og
> gør I det?
>
> Mikkel
>
Hmmm. Har hørt en snakke om at den anden pære også vil springe i nærmeste
fremtid, pga. for høj spænding når den ene er sprunget... Den kan jeg ikek
helt fange. Så brude man skulle skifte samtlige pærer når bare een er død...

Tror mere det er for at sikre man har ensartet lys i begge sider.
Jeg skifter normalt kun den defekte. Har lige gjort det, og de havde ingen
problemer med den i synshallen.
Sørger så vidt som muligt altid at bruge samme type/fabrikat pære, så de
lyser nogenlunde ens.
Jeg ved ikke om de kan ændre lysintesnitet/farve med tiden?

Kåre



Anders Majland (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-11-06 13:42

> Jeg ved ikke om de kan ændre lysintesnitet/farve med tiden?

Intensiteten falder _meget_ med alderen. Det er derfor at folk der skifter
deres slidte mærkevare H4 pærer til nye noname "xenon-farve" /
"ultra-bright" etc godt kan have ret i at de har fået et bedre lys ud af
skiftet. Men de ville de ogås have fået ved bare at såtte nye alm mærkevarer
pærer i

Jeg skifter altid nær&fjernlys parvis da sandsynligheden for at den anden
snart springer er stor. De har jo lige mange driftstimer.

/A



Martin Bak (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 13-11-06 16:12


"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
news:455864cc$0$12589$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
> news:45586271$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> ... at man altid skal skifte begge lygte-pærer, når den ene springer? Og
>> gør I det?
>>
Ja.

> Jeg ved ikke om de kan ændre lysintesnitet/farve med tiden?
>
>
Især de almindelige glødelamper i baglygterne kan blive mørke, næsten sorte
i glasset med et betydeligt lystab til følge. Det samme gælder forøvrigt for
de små lamper i instrumentbelysningen. Det er en fantastisk oplevelse at
skifte disse i en ældre bil og pludselig opdage hvordan det hele stråler ;)

Martin



Hans L. Jørgensen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 13-11-06 21:52


"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
news:455864cc$0$12589$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Tror mere det er for at sikre man har ensartet lys i begge sider.

Ja - jeg skifter altid mine når efteråret kommer og de korte dage.

Når jeg skifter gemmer jeg altid en af de gamle pærer, således at jeg har en
hvis der skulle være en der springer, inden jeg får købt et nyt sæt.

> Jeg skifter normalt kun den defekte. Har lige gjort det, og de havde ingen
> problemer med den i synshallen.

Nej da den ikke taber så meget at lyset ikke er lovligt, men der er forskel
på en ny og en gammel brugt pære.

> Sørger så vidt som muligt altid at bruge samme type/fabrikat pære, så de
> lyser nogenlunde ens.

God ide.

> Jeg ved ikke om de kan ændre lysintesnitet/farve med tiden?
>

Det kan de og de gør det.




--
MVH Hans



Ukendt (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-06 15:16

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in message
news:45586271$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> ... at man altid skal skifte begge lygte-pærer, når den ene springer? Og
> gør I det?
>

Fabrikanterne er ufatteligt gode til at "time" hvor mange timer sådan en
halogen-fætter holder, så der går som regel ikke længe fra at den ene er
røget, til den anden ryger .... så når man nu er i gang med at skifte, kan
man da lige så godt tage begge med det samme.

Det samme gør sig gældende i projektorer, hvor lampen gerne skal holde
2000-3000 timer

/David


Jørgen M. Rasmussen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 13-11-06 17:13


"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse
news:45586271$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> ... at man altid skal skifte begge lygte-pærer, når den ene springer? Og
> gør I det?
>
Fordi at de er ca. lige gamle, driftttimer, så den anden springer teoretisk
snart. I praksis holder det ikke, ledningslængder gør måske den ene får en
1/4 V. mindre end den anden, pga. lygte monteringen får en måske flere "hug"
når fronthjelmen lukkes etc. etc. . Jeg skifter når de springer, for jeg kan
selv gøre det på 15 min incl. at trille lygtehøjden på plads, så jeg IKKE
BLÆNDER modkørende :(. Det kan andre ikke, mange nye biler skal nærmes flås
fra hinanden, læs; på værksted. Så er det nok klog policy at skifte begge.
Selv om den ene, afh. af driften, kan køre meget mere end den anden. Men
det skal siges lysudbyttet også bliver umærkeligt dårligere med "alderen".



Mikkel Z. Herold (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Z. Herold


Dato : 13-11-06 22:04

On 13-11-2006 17:13 Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Jeg skifter når de springer, for jeg kan
> selv gøre det på 15 min incl. at trille lygtehøjden på plads, så jeg IKKE
> BLÆNDER modkørende

Det må jeg lige høre mere om - jeg sætter bare den nye pære i på samme
måde som den gamle sad. Skal man gøre mere?

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face
But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"
Sting - The Wild Wild Sea

www.mzh.dk

Møller (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 13-11-06 22:27


"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in message
news:4558ddb3$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> On 13-11-2006 17:13 Jørgen M. Rasmussen wrote:
> > Jeg skifter når de springer, for jeg kan
> > selv gøre det på 15 min incl. at trille lygtehøjden på plads, så jeg
IKKE
> > BLÆNDER modkørende
>
> Det må jeg lige høre mere om - jeg sætter bare den nye pære i på samme
> måde som den gamle sad. Skal man gøre mere?
>

Pudse lygteglassene udvendigt.

Og lige det med at skifte begge pærer:
Før halogenpærer, var det fordi glasset bliver sværtet, idet glødetråden
langsomt smelter og metallet afsætter sig på det "kolde" glas.
På moderne halogenpærer er det ikke helt så nødvendigt, da den afdampede
metal fra glødetråden ikke sætter sig fast på glasset der bliver helvedes
varmt, det er derfor det er kvartsglas, det kan klare det høje temperaturer,
det er også derfor du ikke må tage på den med fingrene, da du, når den er
varm afsætter et stykke hud, og når den er kold: sved, som brænder fast og
formindsker lystgennemgang.

Men du kan regne med, at alle pærer har en begrænset levetid, så udskift dem
begge, og behold en gamle der er OK som reserve.

Du bør skifte dine øvrige pære jævnligt, da positionslys og baglys er tændt
hele tiden, og bliver sorte før de springer, du kan hermed måske forhindre,
at en eller anden svagtseende overser dit baglys.

Du kan jo købe to bagpærer, og prøve at skifte en og se om du kan se
forskel, det tror jeg du kan.

Og er du i tvivl om hvilke pærer der passer til din bil se her:

http://makeashorterlink.com/?C12042A2E
http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=430&z=7
http://www.aftonbladet.se/bil/0102/12/lamptest.html er lidt gammel, men
bedre end intet.

Forlys vil jeg vælge Philips Vision plus eller Bosch plus 60 eller lignende
mærkevarer.

Møller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408886
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste