er køler væske "bare" køler væske?
Fra : Onix

Dato : 11-11-06 14:17

Hej

Opdagt i dag at kølervæske beholderen på min Fabia årgang 2003 står ca. 1 cm
under minimum. Vil selvfølgelig ha noget på så den står på mindst minimum i
beholderen.

MEN kan ikke finde ud af om jeg bare køber noget tilfældigt kølervæske på
tanken i nærhenden eller om jeg skal forbi en Skoda forhandler ?

Jeg tror (måske er jeg naiv) at kølervæske bare er kølervæske ,,,,,,,,,,?

Vh
Onix

NB: Kølervæsken i beholderen i bilen er rød.(hvis det skulle betyde noget
ift. jeres svar)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 14:29

Onix wrote:
> [...]
> tanken i nærhenden eller om jeg skal forbi en Skoda forhandler ?
>
> Jeg tror (måske er jeg naiv) at kølervæske bare er kølervæske ,,,,,,,,,,?

Det er desværre ikke tilfældet... der findes AFAIK 3 forskellige typer,
og man må ikke blande de forskellige typer. Prisen på de forskellige
typer variere rimelig meget, og VAG kører IIRC på den der (desværre) er
dyr (relativt set)

> NB: Kølervæsken i beholderen i bilen er rød.(hvis det skulle betyde noget
> ift. jeres svar)

Normalt er farven med til at artsbestemme typen, men ikke nødvendigvis.
Du bliver nød til at have fat i din brugsforvirring for bilen og se
hvilken type de anbefaler. Alternativet er at køre på VAG værksted og få
den fyldt op.

Thomas

Fra : Aksel

Dato : 11-11-06 15:26

Fra : Aksel

Dato : 11-11-06 15:27

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Onix
>
> NB: Kølervæsken i beholderen i bilen er rød.(hvis det skulle betyde noget

Hvis der kun mangler en cm. kan du bare fylde op med vand, det er under ½
liter.

Hilsen Aksel

Fra : Onix

Dato : 11-11-06 16:16

Hej

Men hvis jeg bare fylder vand i (destilleret går jeg udfra ?) så vil det vel
gå ud over frostsikringen ?

Vh
ONix

Fra : Aksel

Dato : 11-11-06 21:31

> Hej
>
> Men hvis jeg bare fylder vand i (destilleret går jeg udfra ?) så vil det
> vel gå ud over frostsikringen ?
>
> Vh
> ONix

Det gør det, men med så lille en mængde vil det kun ændre frysepunktet et
par grader, hvis du er usikker på om det er i orden er du nødt til at få et
værksted til at kontrollere kølervædsken og enten skifte eller fylde efter
med den samme type som der er på i forvejen..

Hilsen Aksel

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-06 16:50

> NB: Kølervæsken i beholderen i bilen er rød.(hvis det skulle betyde noget
> ift. jeres svar)
Du fylder op til det står ½vejs mel. Min og Max = 1 l+/-. af erfaring, den
har en kugleformet beholder?. Og det er ikke lige meget hvad du hælder på,
det skal være G12-kompatibelt. Som regel er det rødt som det org., både
T.Hansen og Biltema sælger det. Du kan godt hælde vand på, sågar postevand,
men både frostsikring og korrosionsbeskyttelsen bliver nedsat :(.