DAB radio igen igen lad vær
Fra : Møller

Dato : 10-11-06 13:17

http://epn.dk/teknologi/it/article8079.ece

Men igen: det er jo op til den enkelte, om han/hun vil investere i
teknologien.

Jeg ville ikke

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 10-11-06 14:21

Møller skrev:
> http://epn.dk/teknologi/it/article8079.ece
>
> Men igen: det er jo op til den enkelte, om han/hun vil investere i
> teknologien.
>
> Jeg ville ikke

Ergo du vil heller ikke investere i en bil, da dn bliver forældet,
eller en LCD skærm ?

DAB i sin nuværende form er kommet for at blive i mindst de næste 10
år.

Klaus

Fra : John Sahl

Dato : 10-11-06 15:29

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
> DAB i sin nuværende form er kommet for at blive i mindst de næste 10
> år.

Enig. Der sker ingenting her hjemme den næste tid, som gør at DAB ikke er en
ganske god teknologi at benytte som privatperson. Og det virker glimrende i
bilradioer!

--
John Sahl

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-06 15:45

> Enig. Der sker ingenting her hjemme den næste tid, som gør at DAB ikke er
> en ganske god teknologi at benytte som privatperson. Og det virker
> glimrende i bilradioer!

Er dækningen blevet landsdækkende ? F.eks huske jeg huller fra holbæk til
odden og igen på djursland fra ebeltoft til randers

Fra : John Sahl

Dato : 10-11-06 15:46

Anders Majland wrote:
> Er dækningen blevet landsdækkende ? F.eks huske jeg huller fra holbæk
> til odden og igen på djursland fra ebeltoft til randers

Jeg kan da lige få en status fra min testpilot på området

--
John Sahl

Fra : Møller

Dato : 10-11-06 16:22

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppe@post6.tele.dk> wrote in message
Møller skrev:
> [...]
> teknologien.
>
> Jeg ville ikke

>Ergo du vil heller ikke investere i en bil, da dn bliver forældet,

Der et alternativet jeg tænker på, jeg mener, at du for de samme penge kan
få noget der er bedre.
Og som jeg skriver, det er et personligt valg.

>eller en LCD skærm
Kun til PC, for der er det 100% digital, men fladskærm-TV: nej, det er et
dårligere billede end i de alm. tubemodtagere, der er alt for tå kanaler der
sender digitalt, eller HDTV for den sags skyld, og der er ved at komme bedre
alternativer, og før der er HDTV i digital form, er det efter min mening kun
et livsstilssymbol.

>DAB i sin nuværende form er kommet for at blive i mindst de næste 10år.

Hvorfor så satse på noget man ved bliver forældet på 10 år

Møller

Fra : Thomas

Dato : 10-11-06 21:53

> [...]
> bedre
> alternativer, og før der er HDTV i digital form, er det efter min mening

Et LCD/plasma TV er bare _så_ meget pænere - det er nok derfor de fleste
vælger det skal du se ;)

> Hvorfor så satse på noget man ved bliver forældet på 10 år

En DAB radio koster 1.000 kr.... 100 kr. pr. år - enten har du en MEGET
stram økonomi eller også er du bare nærig ;)

--
Mvh/TK
1999 BMW E46 328i mit Vollausstatung ;)

Fra : Denis

Dato : 10-11-06 22:19

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så satse på noget man ved bliver forældet på 10 år
>

> Møller

Den computer man lige har købt er da også forældet.
Og vi har vel alle en computer

Denis

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-11-06 09:21

> Hvorfor så satse på noget man ved bliver forældet på 10 år

Kan man så konkludere du ikke har nogen kone/kæreste ..?

--
MVH Thomas
http://www.lalala.dk/gratisfilm.phtml - Lej GRATIS DVD film!

Fra : Anders Majland

Dato : 11-11-06 12:16

> Hvorfor så satse på noget man ved bliver forældet på 10 år

Hvorfor ikke hvis man mener at man har glæde af det de 10år til en fornuftig
pris ?
Vi har 3 DAB modtagere. En transisterradio, en usb pc modtager (God til at
optage stream'en direkte med) og en lommeradio), men derfor hører jeg nu
alligevel mest fm radio

Med lommeradioen har jeg testet dækning langst den del af vejnettet jeg
benytter oftest. Og for et par år siden var der så mange huller med den
(selv på mc og med ekstra antenne) at jeg indtil videre har droppet det til
bilen. Den radio/cd spille der sidder der er vi godt tilfreds med, men
skulle den skiftes imorgen ville jeg da igen overveje om den også skulle
have DAB (og MP3)

Ligeledes har vi haft DVB-T modtagerer i huset i snart 2år . I starten kunne
vi kun modtage fra testsenderen i Nibe men har nu også midtvest og
østjylland. De modtagere bliver også forældede når der kommer betalingstv på
dvb-t og det kan jo være allerede i 2009. Men selvom de ikke understøtter
nye kodningsformater vil de stadig kunne bruges til de 3 kanaler vi har
nu....

Vi har dog endnu ikke skiftet crt tv'ene ud med fladskærme - Der afventer
jeg hvad der sker mhs tunere i 2009, men har så suppleret med en projektor
istedet og en pc tuner / htpc løsning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-06 18:03

"Møller" skriver:

> Der et alternativet jeg tænker på, jeg mener, at du for de samme penge kan
> få noget der er bedre.

Sjovt nok kan DAB give bedre radiomodtagelse end FM flere steder i
landet.

> Kun til PC, for der er det 100% digital, men fladskærm-TV: nej, det er et
> dårligere billede end i de alm. tubemodtagere,

Du har set på de forkertte modeller af plasma.

> og der er ved at komme bedre alternativer,

Hvilke ?

> er det efter min mening kun et livsstilssymbol.

Det har du jo ret til at mene.

Problemet er bare at du praktisk taget ikke kan finde et ordentligt CRT
tv ud over dem i en prisklase, hvor du lige så godt kan købe plasma

> Hvorfor så satse på noget man ved bliver forældet på 10 år

Hvilken bil har du ?
Er den forældet om 10-15 år ?

Har du en PC ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-06 09:03

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppe@post6.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:1163164833.739347.158040@f16g2000cwb.googlegroups.com...
Møller skrev:
> [...]

eller en LCD skærm ?

DAB i sin nuværende form er kommet for at blive i mindst de næste 10

*LOL*
Godt jeg fravalgte at læse samtilige indlæg ang. 'tudefjæs'
længere oppe...Here We Go Again.:

Fra : Michael Hjorth

Dato : 12-11-06 23:44

On Fri, 10 Nov 2006 13:17:01 +0100, Møller wrote:

> http://epn.dk/teknologi/it/article8079.ece
>
> Men igen: det er jo op til den enkelte, om han/hun vil investere i
> teknologien.

Der er ikke meget du kan købe hvis du aldrig køber noget hvor der allerede
er en ny teknologi under udvikling!

Jeg skal høre radio i min bil i dag, så jeg kan vælge mellem DAB og FM.
Jeg har valgt en som kan begge dele, vel vidende at begge teknologier vil
forsvinde i løbet af nogle år. Hvis jeg stadig har bilen når næste
radioteknologi går i æteren ja så kan jeg jo bare skifte radioen - så dyrt
er det da heller ikke - vel vidende at den nye teknologi vil blive forældet
i løbet af nogle år.... (og så starter vi forfra).

> Jeg ville ikke

Det må du da også helt selv bestemme.

Michael.

Fra : claus b. p.

Dato : 14-11-06 11:11

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> wrote in message
> http://epn.dk/teknologi/it/article8079.ece
>
> Men igen: det er jo op til den enkelte, om han/hun vil investere i
> teknologien.
>
> Jeg ville ikke

Der er en test af DAB radioer i det nye "Tænk". Mit første indtryk er, - det
er godt nok for dyrt!. Der er en enkelt til 599 (dårlig) en til 749 (god) og
resten koster fra 1000 til 3000 kroner. Det kan man da få en heavy
ghettoblaster med FM, CD og MP3 for. Den nye digitale teknologi burde
principielt gøre apparaterne billigere, men man kan jo frygte, at der er for
lille et marked. (Det bliver i hvert fald småt, hvis priserne holder). På
bilradioer er det kun ganske få modeller der har DAB, og de er endnu dyrere.
Når man tænker på at en digital TV modtager (DVB-T) nu kan fås for 300kr...
Så vil jeg hellere se TV.

/Claus

Fra : Møller

Dato : 14-11-06 11:47

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
det
> er godt nok for dyrt!. Der er en enkelt til 599 (dårlig) en til 749 (god)

Lille produktion giver høje priser, der er for lille efterspørgsel på
verdensplan til at de store producenter vil lave en produktionslinie der kan
spytte radioer ud på markedet.

En DAB burde kunne fås som reklamegave når man køber et tidsskrift: 3 blade
+ en DAB 49,95kr + fragt

Der kom en kreds for få år siden der gør det billigt, derfor har B&O smidt
en sådan i nogle af deres apparater uden "ekstraomkostning", selvom de ikke
ønsker at markedsføre det som en selvstændig enhed, de var ellers med i den
tidlige udviklings og test periode,

Mange giver den kun en levetid på 5 år hvis de ikke ændre teknikken til at
kunne behandle andet end
I USA bruger man HD Radio, mens Japan har valgt standarden ISDB-T, der også
bruges til mobilvideo.

Men i udlandet siges det således:
DAB står for digital audio broadcast, men forkortelsen er blevet omdømt til
dead and buried - død og begravet.

http://makeashorterlink.com/?G15421C1E
http://politiken.dk/erhverv/article168837.ece den er ikke så gammel.
test og holdning i PCWorld:
http://www.pcworld.dk/art/7917?a=category&i=215
http://www.pcworld.dk/art/7783?a=related&i=7917
så DAB: RIP

PS: inden de sædvanlige skribenter overfalder dette indlæg: jeg har intet
imod DAB radioer og køberne hertil, men jeg prøver blot at give potentielle
købere et bredere grundlag til at tage beslutning på inden de bruger deres
penge på dette legetøj.

Ja jeg ved godt at det høre hjemme i en anden NG-gruppe, men debatten
startede her vedrørende bilradioer, så den bibeholdes her

Møller

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-11-06 13:41

claus b. p. wrote:

> Når man tænker på at en
> digital TV modtager (DVB-T) nu kan fås for 300kr... Så vil jeg
> hellere se TV.

I bilen?

Mvh. Uffe Ravn