Ruderne dugger til..
Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 01:27

Findes der et godt husråd for at forhindre ruderne - og især - frontruden i
at dugge til? Jeg ejer en Opel Astra stc. fra '98 og den har det sgi svært
ved at holde ruderne klare, selv med fulde omdrejninger på blæseren.
/LarsZK

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-06 06:01

LarsZK skriver:

> [...]
> at dugge til? Jeg ejer en Opel Astra stc. fra '98 og den har det sgi svært
> ved at holde ruderne klare, selv med fulde omdrejninger på blæseren.

Puds ruden, hvis det ikek er belvet gjort inden for de sidste 3 måneder,
kan du godt gøre det 4 gange i træk.

Luft ud i bilen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 08:50

Ok... det trænger de nok til

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-11-06 14:29

LarsZK wrote:

> Ok... det trænger de nok til

Vand med opvaskemiddel, så forsvinder problemet.

Skulle ruderne begynde at dugge til når du bruger blæseren, så er det fordi
dit varmeapparat er utæt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 18:09

> Vand med opvaskemiddel, så forsvinder problemet.
>
> Skulle ruderne begynde at dugge til når du bruger blæseren, så er det
> fordi dit varmeapparat er utæt.

Uha det lyder dyrt. Jeg vil prøve de andre løsninger først, men tak for
rådet.
/LarsZK

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 09-11-06 08:36

LarsZK skrev:
> [...]
> at dugge til? Jeg ejer en Opel Astra stc. fra '98 og den har det sgi svært
> ved at holde ruderne klare, selv med fulde omdrejninger på blæseren.

Tænd for klimaanlægget......

Mvh
Hornsved

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 08:50

yeah right...

Fra : Dennis Yssing

Dato : 09-11-06 16:02

Prøv evt at skifte pollenfilter, hvis du har sådan et...

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 18:10

"Dennis Yssing" <d.yssingFJERN@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv evt at skifte pollenfilter, hvis du har sådan et...

Den er vist ikke så gammelt, men tak for rådet.
/LarsZK

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-11-06 09:12

hornsved@post6.tele.dk writes:

> Tænd for klimaanlægget......

Øv, det var min joke..

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 18:11

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Øv, det var min joke..

Synes i virkelig den var sjov

Fra : Brian

Dato : 09-11-06 16:57

hornsved@post6.tele.dk wrote:

> Tænd for klimaanlægget......

Virker ikke under 5 grader på mange (alle?) potter. Et faktum jeg havde
glemt den anden dag, så jeg troede lortet var stået af

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-11-06 09:00

> [...]
> i at dugge til? Jeg ejer en Opel Astra stc. fra '98 og den har det sgi
> svært ved at holde ruderne klare, selv med fulde omdrejninger på blæseren.

Er den fugtig i "bunden", måtter etc., så find ud af hvorfor. Check evt. om
varmeapparatet er utæt, bruger den kølevæske, lugter det "sjovt", kemisk,
når der skrues op for varmen? :(.

Fra : claus b. p.

Dato : 09-11-06 11:54

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> om varmeapparatet er utæt, bruger den kølevæske, lugter det "sjovt",
> kemisk, når der skrues op for varmen? :(.
Check også lige om recirkulations systemet virker. (Hvis den har sådan et)
Jeg havde samme problem i en bil, det blev værre og værre, til sidst fandt
jeg ud af at klappen der skulle forhindre ny luft i at komme ind, når man
havde sat den på recirkulation, ikke åbnede ved almindelig brug. Så den
fugtige luft i bilen blev inde i bilen. Uanset hvor meget man skruede op for
blæseren.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 18:06

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde sat den på recirkulation, ikke åbnede ved almindelig brug. Så den
> fugtige luft i bilen blev inde i bilen. Uanset hvor meget man skruede op

Aha.. Ja det er måske der problemet ligger. Den knap dur nemlig ikke!
Er det mon dyrt at få lavet?
/LarsZK

Fra : Brian

Dato : 09-11-06 19:02

LarsZK wrote:

> Aha.. Ja det er måske der problemet ligger. Den knap dur nemlig ikke!
> Er det mon dyrt at få lavet?

Ikke hvis det bare er knappen der har hængt sig.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 22:26

> Ikke hvis det bare er knappen der har hængt sig.
>
> /Brian
ok, det håber jeg så. Den kan nelig ikke trykkes ind.
/Lars

Fra : Møller

Dato : 09-11-06 14:41

"LarsZK" <please..> wrote in message
> [...]
> at dugge til? Jeg ejer en Opel Astra stc. fra '98 og den har det sgi svært
> ved at holde ruderne klare, selv med fulde omdrejninger på blæseren.

Teoretisk ( og praktisk) sker der det, at vinduernes temperatur kommer ned
på eller under dugpunktstemperaturen for luften i bilen, kold luft, kolde
flader kan indeholde mindre vand end varm luft. den varme luft i bilen køles
ned på vinduerne, det kan du ikke forhindre, med mindre du kan hæve
temperaturen på vinduerne til over dugpunktet for den aktuelle relative
fugtighed (RF).

Det er set samme fænomen du kan se på en flaske/dåse øl du henter fra
køleskabet og tager med ud i solvarmen, selvom solen bager ned, så kommer
der dug på overfladen på flaske/dåse

Altså varm luft i massevis op over vinduerne.

Det vidunderprodukterne gør er ikke at fjerne vandet, men ændre
overfladespændingen i vandet, du får ikke mindre vand på ruden, men alle de
små dråber, der gør ruden uigennemsigtig , flyder sammen så du skal se
gennem en vandhinde, det virker som vinduet blive gennemsynlig.

Almindelig opvaskemiddel på en klud gør det samme. kom koncentreret
opvaskemiddel på en klud, lad den tørre og du har nu en klud, der ved
overtørring af fugtige (våde) vinduer afgiver lidt sæbe, og så er
overfladespændingen ændret og du kan se ud gennem vinduerne. kan du få fat
på noget Extran er det det bedste, det bruger bl.a. i laboratorier til at
nedsætte overfladespændingen på glas.

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 18:07

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på noget Extran er det det bedste, det bruger bl.a. i laboratorier til at

Tak for det gode råd! Det skal helt sikkert prøves.
/LarsZK

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 23:45

> [...]
> i at dugge til? Jeg ejer en Opel Astra stc. fra '98 og den har det sgi
> svært ved at holde ruderne klare, selv med fulde omdrejninger på blæseren.

Tænd for el-forruden.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 00:43

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse

> Tænd for el-forruden.

Hvor er det nu kontakten sidder til den?
Er det den røde knap der sidder i bagagerummet eller er det den gule
drejeknap under motorhjelmen?

Fra : Martin Vollert

Dato : 10-11-06 03:12

kimila skrev:

> Tænd for el-forruden.

Nemlig !!! den er sgu godt nok dejlig her i tiden, og den bliver kun
bedre når der kommer frost

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Denis

Dato : 10-11-06 20:45

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig !!! den er sgu godt nok dejlig her i tiden, og den bliver kun bedre
> når der kommer frost

Er det egentlig ikke kun Ford det kan tilbyde det?

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-11-06 16:17

Denis skrev:

> Er det egentlig ikke kun Ford det kan tilbyde det?

Tjaa der skal nok være andre biler man kan få det i, men Ford er vist de
eneste der kommer det i de fleste af deres biler.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 16:35

> Tjaa der skal nok være andre biler man kan få det i, men Ford er vist de
> eneste der kommer det i de fleste af deres biler.

Jeg har set det i en Toyota Carina II SLI fra 1994.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.