Sjusk ved klargøring af ny bil
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 23:28

Dette er rettet til dem af jer, som har købt en fabriksny bil:

Hvilke problemer har I oplevet umiddelbart efter leveringen af bilen, eller
problemer som kan tilbageføres til mangelfuld klargøring, og ikke mekaniske
fejl eller defekter på bilen?

Jeg spørger, fordi jeg har oplevet noget "ret vildt" synes jeg selv. Jeg har
købt min drømmebil for 3 uger siden, og indtil i går har der ingen problemer
været. Men pludselig i går, stopper bilen i midt i et lyskryds da alt
strømmen i bilen forsvinder! Det er regnvejr og mørkt, og sigtbarheden er
ikke den bedste. Havariblinket virker ikke engang.
Bilen har aut.gear og vil ikke ud af D, og kan derfor ikke skubbes væk!
Jeg ringer til det nødkaldsnummer der står i servicehæftet, og i løbet af ½
time kommer en aut. mekaniker. Har har lige fået ny arbejdsvogn, og derfor
mangler stor set alt udstyr i den. Ikke engang en lommelygte eller
multimeter forefindes. Efter ca. 10 minutter finder han bilens batteri (han
er lastbilsmekaniker og vidste ikke hvor batteriet sad på pågældende bil -
enten foran eller i baggagerummet). Han konstaterer kort efter, at
stelkablet (minuskablet) til batteripolen ikke er spændt overhovedet. Han
kan dreje den med fingrene.
Der er 99,9% sikkerhed for, at værkstedet der klargjorde min bil for 3 uger
siden, har glemt at fastspænde polerne til batteriet! Og vi snakker om et
tysk kvalitetsmærke og en bil til over 700.000 kr. Det er fandme skuffende
og flovt at stå midt i lyskryds med en helt ny bil der ikke kan køre. Jeg
blev ekstrem arrig! Selvfølgelig kan der ske menneskelige fejl, men jeg
mener jo at jeg har betalt for at undgå disse, ved at købe et dyrere mærke.
Der må forefindes regler/procedurer for, hvordan en bil klargøres. Punktum.
Hvis det var et lavprismærke ville jeg nok ikke blive så overrasket.
Jeg spurgte serviceteknikeren om man kunne forestille sig, at skruen til ÷
polen havde løsnet sig på 3 uger. Han grinte, og sagde "nej, ikke engang på
3 år". Han kunne stramme skruen ca. 9-10 omgange med skraldenøglen.

Hilsen Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-11-06 00:14

Søren B. wrote:

> [...]
> ske menneskelige fejl, men jeg mener jo at jeg har betalt for at
> undgå disse, ved at købe et dyrere mærke.

Og du kommer også til at betale, når du skal have bilen til eftersyn. Ved
klargøring kan man komme til at glemme ting - ved eftersyn bliver tingene
mange gange glemt med vilje. "Smør dørhængslerne med en olie den og den
type" ... nah, det kan en anden sgu gøre næste gang ... Kontrol af vand på
batteriet ... nahh, det plejer jo at være i orden på så´en en ny bil....

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus G.

Dato : 09-11-06 06:40

> [...]
> batteriet ... nahh, det plejer jo at være i orden på så´en en ny bil....
Der var vist en herinde som havde sin BMW til service i tyskland, hvor de
havde dummet sig lidt med den lange tjekliste, de havde bla. sat et fint
flueben ved "tjek om reservehjul er ok", men der var bare intet reservehjul
i bilen :) Og var man fræk, så ringede man til dem, og sagde at de har glemt
at smide reservehjulet i bilen igen ;)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Mogens...

Dato : 09-11-06 06:49

> [...]
> havde dummet sig lidt med den lange tjekliste, de havde bla. sat et fint
> flueben ved "tjek om reservehjul er ok", men der var bare intet

Det var min '03 BMW 530d som blev serviceret i München (købt som
brugtvogn i Frankfurt)

Vedr. manglende klargøring kender man det jo. Een af mine Galant'er
måtte efter mange klargøringsforsøg til en anden forhandler (mit krav),
idet alle døre, motorhjælp og bagklap ikke var monterede/justerede
korrekt. Han brugte een dag på det, og så var bilen iorden...

Fra : C. Caspersen

Dato : 09-11-06 09:55

> [...]
> reservehjul
> i bilen :) Og var man fræk, så ringede man til dem, og sagde at de har

Peugeot i Glostrup havde også checket servoolie på min gamle 106´er.

............................den havde ikke servostyring.

Værkføreren kunne ikke se, at værkstedet havde et troværdighedsproblem.

/Caspersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-06 06:00

"Søren B." skriver:

> [...]
> tysk kvalitetsmærke og en bil til over 700.000 kr. Det er fandme skuffende
> og flovt at stå midt i lyskryds med en helt ny bil der ikke kan køre.

Sådan kan det gå. Jeg har oplevet at et værksted ikkekunne finde ud af
sat spænde bundproppen så min bil dryppede olie. Bør jeg nævne at det
var et mærkevareværksted til "halvdyre tyske biler" ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-11-06 06:19

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> sat spænde bundproppen så min bil dryppede olie. Bør jeg nævne at det
> var et mærkevareværksted til "halvdyre tyske biler" ???

Det sker også de billige steder - f.eks. er det sket 2 gange for mig hos
Quickpot, Esbjerg. Blot var det oliefilteret der var ved at falde af.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 07:18

> Det sker også de billige steder - f.eks. er det sket 2 gange for mig hos
> Quickpot, Esbjerg. Blot var det oliefilteret der var ved at falde af.

Quickpot Holstebro udfører derimod sobert arbejde.
Men når udgangspunktet er godt, så ender altting godt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 07:16

"Søren B." <har ingen> skrev i en meddelelse

> blev ekstrem arrig! Selvfølgelig kan der ske menneskelige fejl, men jeg
> mener jo at jeg har betalt for at undgå disse, ved at købe et dyrere
> mærke.

Næppe.
Sådanne fejl sker. Også på biler i den 'øvre klasse' om du vil.
Det er da ærgerligt, men en dyr bil er ikke problemfri. Måske
tværtimod, da eens forventninger er noget højere.

> Der må forefindes regler/procedurer for, hvordan en bil klargøres.
> Punktum.

Klart. Men er disse klargøringsfolk meget anderledes end på andre værksteder
mon ?
Et 'billigmærke' kan sagtens ha' et højere arbejdsmoral end hos 'de fine og
dyre'.

> Hvis det var et lavprismærke ville jeg nok ikke blive så overrasket.

Jeg ville stadig mene det er træls at holde i et mørkt kryds. Selvom det
var kæden på min cykel som var røget af.

> Jeg spurgte serviceteknikeren om man kunne forestille sig, at skruen til ÷
> polen havde løsnet sig på 3 uger. Han grinte, og sagde "nej, ikke engang
> på 3 år". Han kunne stramme skruen ca. 9-10 omgange med skraldenøglen.

Er batteriet ikke monteret fra fabrikken.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 15:24

Olsen wrote:
> Er batteriet ikke monteret fra fabrikken.

Jo, men det bliver vist frakoblet når det står hos importøren i længere tid.
Min bil har vist stået 2½ måned, og man oplader batteriet påny når den
klargøres for at bilen leveres med et frisk batteri.
Men jeg vil spørge dér hvor jeg har købt bilen, hvad der er gået galt. For
hvis det er fabrikken der har sjusket, så vil jeg muligvis se mig om efter
et andet mærke næste gang.

Hilsen Søren

Fra : JK

Dato : 09-11-06 16:03

On Thu, 9 Nov 2006 15:24:23 +0100, "Søren B." <ingen mail> wrote:

> [...]
>hvis det er fabrikken der har sjusket, så vil jeg muligvis se mig om efter

Du har så fundet en rigtig troværdig forklaring på stort set den mest
oplagte tanketorsk værkstedet bag leveringen kunne lave. Noget andet
der er tilpasset udstilling er: dæktrykket (de sætter det ultrahøjt
ved udstilling)

Check hellere det og alle lignende ting, man kan komme på. Frostvæske
må man vel gå udfra, at de er bekendt med brugen af.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 21:03

"Søren B." <ingen mail> skrev i en meddelelse

> Jo, men det bliver vist frakoblet når det står hos importøren i længere
> tid. Min bil har vist stået 2½ måned, og man oplader batteriet påny når
> den klargøres for at bilen leveres med et frisk batteri.

Man bør kunne lade uden at ta' dem af, ledningerne.

> Men jeg vil spørge dér hvor jeg har købt bilen, hvad der er gået galt. For
> hvis det er fabrikken der har sjusket, så vil jeg muligvis se mig om efter
> et andet mærke næste gang.

Så vil du ikke kunne gøre andet end kikke efter noget andet hele tiden.,o)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-11-06 08:48

> [...]

> polen havde løsnet sig på 3 uger. Han grinte, og sagde "nej, ikke engang
> på 3 år". Han kunne stramme skruen ca. 9-10 omgange med skraldenøglen.

Hvorfor det?, du er naiv, hvis du tror bilens pris afspejler den service som
følger med, se bare på SMC,VW. De får "kam til deres hår", nu koreanerne vil
til at sælge biler med 5/7/12 års garanti, velogmærke selv om den ikke har
set et aut.værksted ;).

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 15:19

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Hvorfor det?, du er naiv, hvis du tror bilens pris afspejler den
> service som følger med, se bare på SMC,VW. De får "kam til deres
> hår"

Jamen så er jeg naiv
Jeg forventer bedre service hos BMW og Mercedes-Benz og Porsche end hos
discountmærkerne. Også på værkstedet.

Hilsen Søren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-11-06 17:23

"Søren B." <ingen mail> skrev i en meddelelse

> Jeg forventer bedre service hos BMW og Mercedes-Benz og Porsche end hos
> discountmærkerne. Også på værkstedet.

Self. gør du det, du har jo betalt for det. Men jeg er bange for du bliver
klogere. Fx. dumper VW gang på gang i div. kunde-tilfredsheds test, men når
de samme værksteder betjener Skoda-kunder, består de med glans?. Forskellen
er de forventninger kunden møder op med. Så skru ned for forventningerne, og
bliv et gladere menneske ;).

Fra : Deaster

Dato : 09-11-06 20:55

Søren B. skrev:

> Jamen så er jeg naiv
> Jeg forventer bedre service hos BMW og Mercedes-Benz og Porsche end hos
> discountmærkerne. Også på værkstedet.

Så bliver du vist slemt skuffet, svjv. er det vist Toyota som bliver
kåret som dem med de mest tilfredse værkstedskunder.

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : claus b. p.

Dato : 10-11-06 11:27

"Søren B." <ingen mail> wrote in message

> Jamen så er jeg naiv
> Jeg forventer bedre service hos BMW og Mercedes-Benz og Porsche end hos
> discountmærkerne. Også på værkstedet.

Det burde man også kunne, ikke mindst da fx. Mercedes nu tager næsten
1000kr/time for værkstedsarbejde. Desværre er det ikke tilfældet!!! Min
dumpede til syn efter at have været på autoriseret værksted hvor de havde
lavet et serviceeftersyn til 16000kr.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-06 08:45

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> dumpede til syn efter at have været på autoriseret værksted hvor de havde
> lavet et serviceeftersyn til 16000kr.

16000 for et eftersyn ?
Hvad er det for en verden vi lever i hehe...
Eller er kunderne nervøse ?
Eller naive ?
Hvad sker der ?
Hvad fik du får de 16000 ???
16 timers arbejde eller 2 timers arbejde
og en meget kostbar del udskiftet ?

Fra : claus b. p.

Dato : 14-11-06 10:09

"Olsen" <-> wrote in message

> [...]
> Hvad sker der ?
> Hvad fik du får de 16000 ???
> 16 timers arbejde eller 2 timers arbejde
Der blev skiftet forhjulslejer, dvs. de skifter hele navet, bagbremser og
ellers kun småting. Jeg må indrømme at de udviser en forbløffende
kreativitet mht. at finde på faste akkordpriser. Hvad mener i fx. om denne
her: Kombiinstrument af- og påmonteret: 517,30 (+moms). Man tager med 2
fingre, trækker instrumentet ud, fjerner 2 stik bagpå, - og vice versa når
det skal ind! Udskiftning af 6!!! udvendige pærer, 370,30 (+moms). Der var
ingen defekte pærer da jeg afleverede bilen, men de udskifter dem åbenbart
preventivt... Selv små ting som pakninger, skruer og emballageafgift
bliver skrevet på regningen. Det er selvfølgelig meget normalt i den
branche, men til en timepris på næsten 1000 kr. (739,- + moms) skulle man
tro at det ikke kunne svare sig at notere det på regningen.

/Claus

/Claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-11-06 14:00

claus b. p. wrote:
> [...]
> branche, men til en timepris på næsten 1000 kr. (739,- + moms) skulle man
> tro at det ikke kunne svare sig at notere det på regningen.

Svare sig? Du betaler jo også den timeløn..

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-11-06 09:30

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det sker også de billige steder - f.eks. er det sket 2 gange for mig hos
> Quickpot, Esbjerg. Blot var det oliefilteret der var ved at falde af.

Hvis oliefilteret falder af mens motoren kører går der vel ikke ret
lang tid før man står med en død motor ?

Fra : Brian

Dato : 09-11-06 19:05

Henrik Stidsen wrote:

> Hvis oliefilteret falder af mens motoren kører går der vel ikke ret
> lang tid før man står med en død motor ?

Nææ, men det falder næppe sådan lige af, medmindre din motor vibrerer på den
helt rigtige måde så det kan skrue sig selv af.

Og dog, det er muligvis en "feature" på en Peugeot

/Brian