Ladelampen lyser svagt
Fra : TL

Dato : 08-11-06 12:24

Jeg har ikke den store indsigt i auto-el og er derfor lidt i vildrede.
Ladelampen lyser ganske svagt og det gør den ganske uafhængig af, om lyset
eller fx el-bagruden er tændt eller slukket på vognen. Dog kan jeg
fremprovokere lidt mere lys i lampen, nå bremselyset tændes (??). Jeg har
med et voltmeter målt spændingen på batteriet og den er:

12,8 volt på morgenkoldt batteri uden motoren i gang.
Stiger til 13,2 volt med motoren i tomgang med lys tændt.
Stiger yderligere til 13,4 volt med motoren i tomgang og alt lyset slukket.
Falder så til 12,9, når bilen slukkes.

Jeg kunne ikke måle den store forskel om motoren gik i tomgang eller ved fx
2000 omdrejninger - spændingen steg kun omkring 0,1 volt.

Hvad er jeres bud - er generatoren "slidt", dårlig stelforbindelse
eller...??

Thomas, MG Montego

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-11-06 12:30

TL skrev:
> [...]
> 2000 omdrejninger - spændingen steg kun omkring 0,1 volt.
>
> Hvad er jeres bud - er generatoren "slidt", dårlig stelforbindelse

Min golf II lavede det samme, jeg skiftede kullene i generatoren, så
holde det op.

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 12:40

"TL" <Thomas.Larsen//FJERN//@uni-c.dk> wrote in message
> [...]
> fx 2000 omdrejninger - spændingen steg kun omkring 0,1 volt.
>
> Hvad er jeres bud - er generatoren "slidt", dårlig stelforbindelse

Umiddelbart lyder 13,2 V lige i underkanten. min audi leverer 14,2 V når
motoren kører. måske er det børsterne i generotren som er slidte (kul'ene),
men det kan da også være en dårlig stel :)

/David

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-11-06 13:05

TL wrote:
> [...]
> 2000 omdrejninger - spændingen steg kun omkring 0,1 volt.
>
> Hvad er jeres bud - er generatoren "slidt", dårlig stelforbindelse

Hmm. Det er muligvis samme problem som min Rover 600 havde (nu du kører
engelsk) - hvis kullene er fine, så split generatoren ad og kig efter
smeltede lodninger. Jeg reparerede selv min.

Omvendt kan jeg sige at den heller ikke havde høj ladespænding, jeg
mener det var omkring 13,5V ved 2500o/min

--
vh
Torben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-11-06 13:24

"TL" <Thomas.Larsen//FJERN//@uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kunne ikke måle den store forskel om motoren gik i tomgang eller ved
> fx 2000 omdrejninger - spændingen steg kun omkring 0,1 volt.

Du har lavet en god fejlsøgning, hatten af for det, men kunne mistænke dig
for at ha' læst med fra "sidelinjen" et stykke tid :). 13,2-3 V. er for
lidt, der skal være 13,7-14,3 V. med tændt fjernlys og 2000- omdr. på
motoren.

> Hvad er jeres bud - er generatoren "slidt", dårlig stelforbindelse
> eller...??

Det er hurtigt at checke op på, om alle pol,kabelsko & forbindelser er
faste, gode og fri for ir og "gnat". Husk der er to ender på en ledning ;).
Ellers kan det være kullene. Hvor gl. er akku.,batteriet?, man kan mistænke
at det har tabt en celle. Det er prøvet at det kunne holde de ~13 V., men
det holdt max. en dag. Så skulle bilen ha' starthjælp :(.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-11-06 18:41

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> at det har tabt en celle. Det er prøvet at det kunne holde de ~13 V., men
> det holdt max. en dag. Så skulle bilen ha' starthjælp :(.

Hvis en celle var død ville han ikke måle 12,8V på et koldt batteri uden
motoren igang. Jeg tror også mest at kullene i generatoren er færdige
eller tæt ved.

Thomas

Fra : kazz

Dato : 08-11-06 17:35

Prøv at banke lidt på generatoren med skaftet af en skruetrækker eller en
hammer mens motoren kører.
Slukker ladelampen helt er det 100 % sikkert at der er kullene i generatoren
som er slidte.
De fleste generatorer er rimeligt nemme selv at skifte kul i, et sæt nye kul
koster omkring 100-200 kr

Kazz

Fra : TL

Dato : 08-11-06 18:39

1000 tak for alle svarene!!! Jeg vil følge jeres råd mht. den videre
fejlsøgning.

Hilsen Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-11-06 19:51

TL wrote:

> [...]
> Stiger til 13,2 volt med motoren i tomgang med lys tændt.
> Stiger yderligere til 13,4 volt med motoren i tomgang og alt lyset

Det kunne godt være en afbrudt ensretterdiode i generatoren.

Mvh. Uffe Ravn