Erfaringer med BWM 323 eller 328 stc årgan~
Fra : Vilas

Dato : 06-11-06 12:48

Hej,

Jeg er på udkig efter en bil med lidt mere plads, og er faldet for BWM
og deres 323 eller 328 E36 stc.

Jeg har dog absolut ingen erfaringer med med BMW, så jeg kunne godt
bruge lidt input i den retning.
Hvad skal man være opmærksom på, hvordan er driftsomkostningerne osv.

Jeg forventer at ville hente en hjem fra Tyskland eller lign., men
heller ikke her har jeg nogen erfaringer.
Kan man selv gøre det eller er det nogen man for et rimeligt beløb kan
betale sig fra og hvordan sikre man sig man ikke køber et lig?

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-11-06 14:01

"Vilas" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg er på udkig efter en bil med lidt mere plads, og er faldet for BWM
> og deres 323 eller 328 E36 stc.

Jeg kører en E36 320i fra '92 med en 323i M52 fra '96 ilagt. Bilen er
kanonlækker at køre i, men det behøver jeg næppe at fortælle ...
driftomkostningerne udgøres hovedsageligt af benzinomkostninger og
forsikring. Reservedelene er ret billige. En 323i går ca. 10,5Km/l ved
blandet kørsel og yder 170HK og et solidt bundtræk. 0-100 klares på 8 sek.
Jeg vil ikke anbefale den, hvis du har langt på arbejde, til gengæld er der
meget køreglæde, hvis du spørger mig. Bilen er også forholdsvis "billig" i
anskaffelse. Regn med ca. 100k for et velholdt eksemplar i en ordentlig
farve. Det du skal passe mest på er overhovedet at køre i den, for du
slipper sandsynligvis aldrig BMW igen

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Vilas

Dato : 06-11-06 14:10

On Mon, 6 Nov 2006 14:01:23 +0100, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> [...]
>anskaffelse. Regn med ca. 100k for et velholdt eksemplar i en ordentlig
>farve. Det du skal passe mest på er overhovedet at køre i den, for du

ok, det lyder jo lækkert, kører vel ca. 12-15K om året, og min
nuværende går ca. 12,5 km/l så det er ikke så slemt.

Men er der noget som man skal være opmærksom på med denne model,
bemærk det er stationcar udgaven jeg er interesseret i, da der skal
være plads til en kombivogn.
De 100K, er det for en 323 stc eller en 320 sedan og hvad med 328
udgaven?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-11-06 14:16

Vilas skrev:

> De 100K, er det for en 323 stc eller en 320 sedan og hvad med 328
> udgaven?

Kig evt. hér:

http://www.bilbasen.dk/
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 16:11

Vilas wrote:

> [...]
> Kan man selv gøre det eller er det nogen man for et rimeligt beløb kan
> betale sig fra og hvordan sikre man sig man ikke køber et lig?

Jo sydligere i Tyskland du henter bilen, jo bedre er det som regel. Priserne
bliver lavere jo sydligere du kommer, og klimaet bedre. Hvordan sikrer du
dig mod et lig? Godt spørgsmål. Se efter bilens generelle fremtoning. Er
lakken original, er det et stort plus. E36 vil gerne ruste lidt i
skærmkanterne, så kig efter med det. Du bør sikre dig at alt eludstyr
virker. Det bliver hurtigt dyrt at reparere på elsoltag osv. Lad ikke
småfejlene hobe sig op. Det bliver møgdyrt at lave. En servicebog er også at
foretrække. Ellers så lyt til motoren. En BMW har den mest blærede
gangkultur du overhovedet kan opdrive, så motoren skal gå helt jævnt og uden
tikken. Bilen skal ligeledes trække helt jævnt med et tydeligt spark omkring
4000 rpm. Gearskiftet skal gå stramt og præcist. Hvis bilen er lidt
"slasket" bagtil, kan det skyldes bagbro-bøsningerne som er en svaghed på
BMW. De skal skiftes ca hvert andet år, afhængig af kørsel. Det er en bon på
ca. 2kkr. Ellers gælder ca. de samme regler som ved køb af andre brugte
biler.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : TDN

Dato : 06-11-06 18:47

> [...]
> Kan man selv gøre det eller er det nogen man for et rimeligt beløb kan
> betale sig fra og hvordan sikre man sig man ikke køber et lig?

Bagagerummet er lille i forhold til andre stc. kun 410 liter, så prøv lige
om barnevognen kan være der først, hvis i skal have sådan en med.

Mvh
Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 06-11-06 19:28

> [...]

> og deres 323 eller 328 E36 stc.
> Jeg har dog absolut ingen erfaringer med med BMW, så jeg kunne godt

Havde vi "talt" sammen for nogen tid siden, havde jeg sagt noget andet.
Undgå at prøve een i gennem lidt længere tid, fordi så er du hooked !

Nu har vi imidlertid 3 stk, hvoraf jeg kører en '03 BMW 530d Touring.
Alle har sænket M-undervogn, importerede fra Tyskland og derfor med
ALT muligt udstyr - verdammt gut !

> Hvad skal man være opmærksom på, hvordan er driftsomkostningerne osv.

Fornuftige - faktisk går en benzinudgave nemt over 10 km/l trods
mange hypper og 6 cylindre. Vi kører også 325i cabrio og 328i sedan.

http://bilimport.tkrath.dk

> Kan man selv gøre det eller er det nogen man for et rimeligt beløb kan
> betale sig fra og hvordan sikre man sig man ikke køber et lig?

Spring ud i det. Du kan sikrer dig ved at få udarbejdet et DEKRA-siegel
eller lade et sutoriseret værksted gennemgå bilen for dig (typisk een time)