Hvor meget på trækket, med bremse?
Fra : Kåre

Dato : 06-11-06 09:38

Hvor meget må man smide på trækket på trækket, når der er påløbsbremse på?

Egenvægt: 1125kg
Totalvægt: 1675kg = 550 kg trailer uden bremse.

pft
Kåre

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-11-06 09:41

Kåre wrote:
> Hvor meget må man smide på trækket på trækket, når der er påløbsbremse på?
>
> Egenvægt: 1125kg
> Totalvægt: 1675kg = 550 kg trailer uden bremse.

Se på din registreringsattest, der står det påført (både med og uden bremse)

Thomas

Fra : Kåre

Dato : 06-11-06 10:04

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> Se på din registreringsattest, der står det påført (både med og uden
> bremse)

På registreringsattesten står kun de to tal som jeg har opgivet ovenfor.
Derfor ender spørgsmålet her...

Kåre

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-11-06 10:15

Kåre wrote:

> På registreringsattesten står kun de to tal som jeg har opgivet ovenfor.
> Derfor ender spørgsmålet her...

Hvis det er tilfældet, så er der vist nogen der har glemt at anføre
disse oplysninger under registreringen da trækket blev monteret. Hvis du
er heldig står det måske i motorrummet på en lille blikplade ellers skal
du have fat i typegodkendelsen for bilen.

Hvilken bil drejer det sig om? Det kan jo være der er nogen her der ved
det. Men jeg tror du skal kontakte motorkontoret for at høre hvad du
skal gøre for måske er dit træk slet ikke forsikret når det ikke er
registreret som værende monteret!

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 10:44

"Kåre" skrev

> På registreringsattesten står kun de to tal som jeg har opgivet ovenfor.

Så er trækket, hvis det er monteret, ikke registreret, så må det ikke
bruges.
Hvis du vil vide hvad den må trække hvis du monterer et træk, bliver vi nødt
til at vide hvilken bil det er, selv om du ikke er meget for at fortælle
det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-11-06 12:05

alexbo wrote:
> [...]
> Hvis du vil vide hvad den må trække hvis du monterer et træk, bliver
> vi nødt til at vide hvilken bil det er, selv om du ikke er meget for

egenvægt + 50kg

-Leon

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 12:13

"Leon Hulstroem" skrev

> egenvægt + 50kg

Hvis du vil forklare os kørekortreglerne, så må du gerne gøre det mere
detaljeret,
og måske i en ny tråd, denne handler om hvad Kåre´s bil må trække.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kåre

Dato : 06-11-06 12:45

> [...]
> Hvis du vil vide hvad den må trække hvis du monterer et træk, bliver vi
> nødt til at vide hvilken bil det er, selv om du ikke er meget for at

Ikke registreret, ja det skulle da lige passe... ;-( Nå det må jeg
undersøge.
Jeg har skam intet imod at fortælle hvilken bil. Troede bare at egenvægt og
totalvægt var oplysninger nok:

Mazda 626 2.0i GLX 1993

mvh
Kåre

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 13:21

"Kåre" skrev

> Mazda 626 2.0i GLX 1993

Så gættede jeg ikke helt forkert med en 626 1995.
På færdselstyrelsens hjemmeside kan du indtaste din bil og komme til din
typegodkendelse,
typenr. står på din reg.attest.
Der står de korrekte tal men det er sikkert de 550/1500 kg.

Hvis ikke det står på reg. attesten hvad den må trække, må den ikke trække
noget.
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

Bilens vægt har selvfølgelig betydning for trækmulighederne, men f.eks. må
Mazda MX5 og RX 7, slet ikke trække noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kåre

Dato : 06-11-06 14:02

> [...]
> Der står de korrekte tal men det er sikkert de 550/1500 kg.
>
> Hvis ikke det står på reg. attesten hvad den må trække, må den ikke trække

Ok, den siger 1150 kg

tak!
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-06 15:59

"Kåre" skriver:

> På registreringsattesten står kun de to tal som jeg har opgivet ovenfor.
> Derfor ender spørgsmålet her...

På registreringsattesten skal der stå "Synsfri sammnkobling"
og længere nede
"Påhængskrt. Største totalvægt m/bremser xxxx kg"
"Påhængskrt. Største totalvægt u/bremser xxx kg"

(I tilfældet Golf V hhv 1400 og 675 kg)

Ellers skal du ikke bryde dig om at sætte noget på krogen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kåre

Dato : 06-11-06 20:53

> [...]
>
> (I tilfældet Golf V hhv 1400 og 675 kg)
>
> Ellers skal du ikke bryde dig om at sætte noget på krogen.

Nå, nu har jeg haft papirerne fremme igen.
På registreringsattesten står intet om "Påhøngskøretøjets vægt..."
På omregistreringsblanketten har motorkontoret tilsyneladende (det var min
kone der ordnede det) først sat kryds i ""uden tilkoblingsanordning" og
rettet det til "med tilkoblingsanordning". Der er så også sat en ring
omkring "uden...", så det er vist gået helt galt for den rare dame...
Hun har også sat kryds IMELLEM felterne for nyt eller brugt køretøj... hun
har squ vist fået en gammel dansk til morgenkaffen...

Tilsyneladende står jeg så med en bil som fejlagtigt er registreret som uden
træk...
I forsikringen er der dog nævnt at den er med træk.

Hvor står jeg nu?
Skal den omregistreres for at for trækket med på registreringsattesten, og
smide 380,- ud af vinduet?
Eller kan motorkontoret ændre registreringen?

mvh
Kåre

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 21:56

"Kåre" skrev

> [...]
> Hun har også sat kryds IMELLEM felterne for nyt eller brugt køretøj... hun
> har squ vist fået en gammel dansk til morgenkaffen...

Det var sådan set også noget der skulle have været udfyldt inden, hvordan
skulle motorkontoret vide om der er træk på bilen.
Den flinke dame kunne bare have afvist din kone, og sendt hende hjem for at
udfylde papirene.

> Hvor står jeg nu?
> Skal den omregistreres for at for trækket med på registreringsattesten, og
> smide 380,- ud af vinduet?
> Eller kan motorkontoret ændre registreringen?

Ja hvis de har lavet fejlen, men det er ikke til at vide, stod trækket
anført på den gamle attest?
Hvis det gjorde blev din kone så spurgt om trækket stadig var monteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kåre

Dato : 06-11-06 23:28

> Ja hvis de har lavet fejlen, men det er ikke til at vide, stod trækket
> anført på den gamle attest?
> Hvis det gjorde blev din kone så spurgt om trækket stadig var monteret.

Ja som sagt så satte hun først kryds ved "uden", men rettede det så til
"med".
Min kone undrede sig også da hun så efterfølgende satte ring om "uden".
Jeg kan ikke huske hvad der stod på registreringsattesten fra sælger. Men
den blev i hvert fald købt som værende med træk.

Jeg tror nok bare de har fejlet på motorkontoret, så jeg må jo ringe til dem
og høre hvad der skal ske.

Kåre

Fra : alexbo

Dato : 07-11-06 20:00

"Kåre" skrev

> Jeg tror nok bare de har fejlet på motorkontoret, så jeg må jo ringe til
> dem og høre hvad der skal ske.

Hvis trækket har været anført på den gamle attest, er det sandsynligt de
laver den om, men det er rent faktisk den der underskriver anmeldelsen der
har ansvaret for at oplysningerne er korrekte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kåre

Dato : 08-11-06 10:09

> [...]
> laver den om, men det er rent faktisk den der underskriver anmeldelsen der
> har ansvaret for at oplysningerne er korrekte.

Jo, men anmeldelsen var jo sådan set god nok, bortset fra at der var sat
kryds i begge felter...
Den der har udført selve omregistreringen har så naturligt nok været i
tvivl, og valgt den som der fejlagtigt var sat bolle omkring.
Det var en fra motorkontoret der udfyldte den (mener jeg. Det var min kone
der var dernede).

Men jeg skal nok bare ringe til motorkontoret, så fixer de den såmænd nok.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-06 22:53

"Kåre" skriver:

> Nå, nu har jeg haft papirerne fremme igen.
> På registreringsattesten står intet om "Påhøngskøretøjets vægt..."

Så er den ikke med synsfri sammenkobling. Dit træk kan du bruge til et
cykelstativ.

> Tilsyneladende står jeg så med en bil som fejlagtigt er registreret som uden
> træk...

Ring til sælger (eller motorkontoret) og bed dem om at få en ny attest
lavet. Det gjorde de med min, da jeg fik den leveret og der ikke stod
synsfri sammenkobling - Der var sket en fejl.

Klasu
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 10:06

"Kåre" skrev

> Hvor meget må man smide på trækket på trækket, når der er påløbsbremse på?
Det er forskelligt for de enkelte biler, det er ikke udelukkende bilens vægt
der er afgørende.

> Egenvægt: 1125kg
> Totalvægt: 1675kg = 550 kg trailer uden bremse.
Jeg kan se på din udregning at du ønsker at bilen skal bære traileren og
ikke trække den, så må den også bære 550 kg. trailer med bremse.
Minus selvfølgelig din egen vægt og hvad bilen ellers slæber på.
Trækket i sig selv må nok bære omkring 75 kg.

Bortset fra det må en Mazda 626 1995 der har en egen/total vægt på 1125/1675
trække 550/1500 kg

Inden du nu siger at så passer tallene man må trække forskellen, så er det
fordi jeg har fundet tal der passer, man kan ikke som standard bare trække
egenvægt fra totalvægt og derved få trækket uden bremser.
Bilen må jo gerne både være fuldt læsset og stadig trække traileren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 06-11-06 10:22

Kåre wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> På registreringsattesten står kun de to tal som jeg har opgivet ovenfor.
> Derfor ender spørgsmålet her...
>
> Kåre

Hej Kåre

Det er på bilens attest du skal kigge. Det allerbedste du kan gøre er
at gå ind på f.eks.

http://www.rfsf.dk/164b3e80

MVH Leo

Fra : Morten

Dato : 09-11-06 15:21

prøv dette link tast din nr plade ind gå derefter ned under vægte så kan du
se det
http://biltorvet.dk/minbil/minbil.asp
Morten

----