Mit projekt og jeg... Volvo Amazon :D
Fra : Jonny Jensen

Dato : 06-11-06 00:13

Hej NG!

Well, lige en kort intro først, da jeg, forhåbentlig, kommer til at hænge ud
en del herinde: Jeg har besluttet mig at jeg skal have mig en Volvo Amazon.
Stand og alder underordnet, næsten, bilen skal bare være den rette for mig.

Mit projekt: Få den køreklar, hvis den ikke allerede er det, få den
registreret som veteranbil, og med rammen på 8 år mellem syn, skal der
pilles ved den. Den skal ikke være i original stand, nogle vil nok hade mig
for det, men det er jo min beslutning :) Jeg planlægger at købe bilen
indenfor de næste 2-3 mdr, og bruge det næste halve til hele år på at den
bare skal være i orden. Jeg har arbejdet på et værksted i 4 år for nogle år
siden, har rodet meget med motorcykler (HD) og kender en del mennesker med
masser af teksnisk viden og erfaring, så den del af det har jeg styr på.

Har dog et par småspørgsmål, som jeg håber folk herinde kan besvare, evt
gerne med links til steder hvor jeg kan finde den info jeg er ude efter. Det
gør mig intet hvis jeg skal læse en hel del mere, jeg har allerede læst
meget, blandt andet hele Amazonens historie, dens specs (selvfølgelig), de
forskellige typer, diverse hjemmesider med andres erfaringer vedrørende
sådan et projekt, samt alle tegninger, manualer, reparationsguider osv jeg
har kunne komme i nærheden af.

Jeg vil have at den er så lovlig som muligt, men skulle der være vise ting
som er i gråzonen, så kan jeg leve med det. Der skal være lidt sjov og lir.
Den behøver ikke kunne gå igennem syn (udover første gang), bare den ikke
bliver smidt af vejen ved en evt kontrol af færdselspolitiet. Så er det på
det rene.

Her kommer så nogle af de ting jeg ikke umiddelbart har fundet, eller er
usikker på.

Hvad må man i DK udskifte af motor? Har set mange steder hvor folk smider en
nyere 2.0 motor i fra en 240 fra '73/'74, men er det lovligt, eller er det
omregistrering osv?

Dørophæng? Er det kostruktive ændringer? Suicide-døre ville være lir, men
den går ikke i DK, vel?

Tuning bliver der ikke meget af, de 80-100 HK som sådan en 2.0 har, alt
efter type, er fint til min cruiser (det er jo ikke en racerbil jeg bygger),
men for god ordens skyld det er 25% man må smide oveni ikke?

Affjedring og bremser havde jeg forestillet mig skulle have en renovering og
nogle ny-tilføjelser, så det bliver lidt mere opdateret. Igen, hvor meget må
man gøre ved dem?

Andre ting jeg skal være opmærksom på eller måske har overset, så fyr
endelig løs :)

Håber at få en masse feedback og at folk vil være med til at lytte og hjælpe
lidt undervejs.

Mvh

Jonny Jensen.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 19:54

On Mon, 6 Nov 2006 00:13:03 +0100, "Jonny Jensen"
<zedechiahFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Stand og alder underordnet, næsten, bilen skal bare være den rette for mig.
>
>Mit projekt: Få den køreklar, hvis den ikke allerede er det, få den

<...>

Jeg klippede lige alle spørgsmålene, dem har jeg ikke klare svar på,
men jeg ved, hvor din projektbil kunne stå. Jeg var inde og se efter
en bil at futte frem og tilbage til Hørsholm i og mellem alle
japanerne, tyskerne og koreanerne stod denne her

http://billisten.bilinfo.dk/1x2biler/showcars.asp?ID=634801575

Held og lykke med dit projekt - jeg har ikke nogen ide om, hvor god
den er og heller ikke om prisen er rimelig - det eneste jeg med
sikkerhed ved, er at bilhandlere sjældent forlanger for lidt
Det kan være, der står en meget bedre bil et andet sted.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Anders Majland

Dato : 08-11-06 21:45

> [...]
> sikkerhed ved, er at bilhandlere sjældent forlanger for lidt
> Det kan være, der står en meget bedre bil et andet sted.

For et par uger siden stod et afhentningstilbud ved en bilhandler mellem
holbæk og odden - Jeg tror der stod 3000kr eller sådan i ruden men den så
også træt ud ... Den ene forlygte hang ud.... Jeg kan ikke huske hvad
adressen er men det er ikke den "store" i vig men en anden der ligger på
sydsiden af vejen