Køb af "lettere brugt" Xsara 2.0 HDI - 90 ~
Fra : OleOlsen

Dato : 05-11-06 17:21

Hej Gruppe....

Jeg kigger på ovenstående og og er lidt i tvivl om bla. holdbarheden af de
to motorer.

Min mekaniker siger at han har skifte motor ud på adskillige af de gamle med
1.9 TD motor.

Så vidt jeg ved er forskellen på 90 og 110 HK At 110HK er med Intercooler.

Den må være dyr at reparere på - eller hvad og bliver det nødvendigt?

Mit budget siger HDI 5 Dørs men jeg kunne da også godt drømme om en
Stationcar.

Så hedder det vist 1.6 Benzin.

Og jeg drømmer da også om at den kun må være fire år gammel og have kørt max
100K.

Er mine ønsker urealistiske?

PFT
MVH
Ole....

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-11-06 17:35

On Sun, 5 Nov 2006 17:21:25 +0100, "OleOlsen"
<OleOlsen@JulemandensXmasGirl.dk> wrote:

> [...]
>to motorer.
>
>Min mekaniker siger at han har skifte motor ud på adskillige af de gamle med

Der hentyder han vel til forgængeren for HDI'erne. Det er egentlig
ikke mit indtryk at den gamle TD'er skulle være en dårlig
konstruktion. Sådan én burde kunne rende mange km.

>Den må være dyr at reparere på - eller hvad og bliver det nødvendigt?

Dieselmaskiner er per definition dyrere at reparere på end benzinere..
Men en HDI med f.eks. 100 kkm på klokken bør kunne rende mange
problemfri kilometer!

/Kent Glerup

Fra : OleOlsen

Dato : 07-11-06 19:39

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Der hentyder han vel til forgængeren for HDI'erne.
Jep. TD = Turbo Diesel ikke HDI..
Det er bla. derfor jeg kigger HDI - og så noget med årgangen.

Det er egentlig
> ikke mit indtryk at den gamle TD'er skulle være en dårlig
> konstruktion. Sådan én burde kunne rende mange km.
Mekkeren siger noget med topstykket. Det koster da vist penge.?

> Dieselmaskiner er per definition dyrere at reparere på end benzinere..
> Men en HDI med f.eks. 100 kkm på klokken bør kunne rende mange
> problemfri kilometer!
Også fra PSA?

Fra : Jens

Dato : 07-11-06 21:11

> Også fra PSA?

Min PSA-diesel har nu rundet 308.000 km uden at kny. Udover service har
den fået skiftet en luftmassemåler og en remskive. Hverken dyrt eller
kompliceret.

Jeg har i øvrigt ikke mødt nogen med forstand på de dele, der anfægter
kvaliteten af PSA-dieselmotorer.
--

Jens F

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 05-11-06 20:31

"OleOlsen" <OleOlsen@JulemandensXmasGirl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Stationcar.
>
> Så hedder det vist 1.6 Benzin.
>
> Og jeg drømmer da også om at den kun må være fire år gammel og have kørt

Havde en Xsara 110HK st.car fra 2002 i to-tre år. Købte den, da den havde
kørt 65000 km og solgte den, da den havde kørt ca 130000 km. Jeg havde ingen
problemer med motoren overhovedet. Heller ikke med resten af bilen. lidt
sprængte pærer i forlygterne i vinterperioderne, og en fejl på
udendørs-termometeret var, hvad jeg oplevede.

Nye bremser, og ved 120000 km ny tandrem. Begge dele ordnede min gamle
'ikke-mærke' mekaniker. Det var de eneste større udgift jeg havde på bilen,
bortset fra alm. periode-tjek, hos samme mekaniker.

Motoren er en perle imo. masser af bundtræk, hurtig i afsættet og den kører
laaangt på literen. Pladsen i bilen er det så som så med. Især ved
bagsæderne, er benpladsen ikke voldsom.

Er bilen serviceret korrekt og i øvrigt virker velholdt, ville jeg ikke ha'
betænkeligheder med en Xsara HDi. Men en dieselmotor er ganske rigtigt
dyrere at reparere på, end en benzinmotor.

/Asger Ellekrog

Fra : OleOlsen

Dato : 07-11-06 20:01

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEtv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'ikke-mærke' mekaniker. Det var de eneste større udgift jeg havde på
> bilen, bortset fra alm. periode-tjek, hos samme mekaniker.
Kan du huske en cirka pris?
Jeg har "næsten" lige fået skiftet på ZX'eren (Benzin) Omkring 1000,-

> Motoren er en perle imo. masser af bundtræk, hurtig i afsættet og den
> kører laaangt på literen. Pladsen i bilen er det så som så med. Især ved
> bagsæderne, er benpladsen ikke voldsom.
Pladsen har jeg også observeret - men hvad er der ellers af biler?
Vi bliver som regel alligevel kun to i bilen... meeen det kunne da være rart
med lidt mere benplads deromme til passagerene.

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 07-11-06 22:43

"OleOlsen" <OleOlsen@JulemandensXmasGirl.dk> skrev i en meddelelse

> "Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEtv.dk> skrev i en meddelelse

>>> MVH

> [...]
> Vi bliver som regel alligevel kun to i bilen... meeen det kunne da være
> rart med lidt mere benplads deromme til passagerene.

Husker ikke prisen på bremse-skiftet, men mindes det ikke som specielt dyrt.
Tandremmen var lidt pebret - ca. 3000,- kr., alt incl.

Hvis det skal være en HDi (el. lign. 'moderne' dieselmotor) er Xsara'en
absolut et af de bedste bud imo. PSA's har lange traditioner for at lave
holdbare og velkørende dieselmotorer. VW's TDi'er (i fx. en Golf st. car -
ca. samme størrelse) har også et godt rygte, men jeg tror du kommer til at
betale mere for sådan een, alene fordi det er en VW. Det er dog min egen
antagelse.

Mht. pladsen, hvis I alligevel kun kører to i bilen, det meste af tiden,
ville jeg ikke betænke mig overhovedet. Jeg var/er i ca. samme situation,
dog også med et barn i barnestol på bagsædet. På den årlige kano/kajak-tur
til Sverige med rødderne (tre mand i alt, heraf to på 1,90m, med en uges
oppakning + kajak på taget) kørte vi, de ca. tre år jeg havde bilen, hvert
år i Xsara'en. Det var lidt trangt, men med et par ekstra stop under vejs,
gik det fint.

Vi skiftede den egentlig mest for fornyelsens skyld, og fordi vi fik et godt
tilbud på en Peugeot 407 SW 1,6 HDi - yep, stadig HDi..! Man bliver sgu
afhængig af bundtrækket imo. Dog lidt mindre i 1,6'eren uden intercooler og
samtidig i en tungere bil. Men kørt rigtigt er det en overraskende kvik
motor, og diesel-økonomien er stadig i top.

/Asger Ellekrog

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 09:07

OleOlsen wrote:
> "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse
> Det er egentlig
> Mekkeren siger noget med topstykket. Det koster da vist penge.?

> Også fra PSA?

Ja
PSA's HDi dieselmotorer kan køre mange kilometre. Vores 2001'er 306'er
har kørt 224.000 km og kører 17,5 km/l. En kollegas 406'er har kørt
over 300.000 og jeg kender til HDi'ere med over 400.000 km på
tælleren så hvis den er passet på er det en god motor.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk