? vedr. momentnøgle
Fra : Nyhedskigger

Dato : 04-11-06 15:42

Jeg har købt en momentnøgle, mest til hjulskiftebrug. Men da jeg pakkede den
ud af kassen lå der en lille seddel der bl.a. siger "En momentnøgle må ikke
bruges til at løsne med, da det kan skade nøglen"

Hvad skade kan den tage af det? Det var jo også for at få et mere
"magtfuldt" værktøj jeg købte den!
Vil det sige den ikke kan tåle at spænde linksgevind? Det vil jeg have svært
ved at forstå ;-\ der sidder da en lille "omskifter" som på en alm.
skraldenøgle.

Jeg har nu brugt den alligevel til at løsne med, selv om jeg havde set
sedlen..(!) Jeg skruede den op på ca 150 nm (max 200) og brugte den til at
løsne med og der kom da heller ikke noget "knæk" fra den. Da jeg skulle
spænde de nye hjul fast virkede det umiddelbart ok det hele... altså på 100
nm > 110 nm.

Det kan den vel holde til, hva?

Mvh/kjeld
.... som nok må sande at jeg førhen har overspændt boltene

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-11-06 16:03

Nyhedskigger wrote:
> "En momentnøgle må ikke bruges til at løsne med, da det kan skade nøglen"
>
> Hvad skade kan den tage af det?"

En momentnøgle er et kalibreret præcisionsinstrument, og derfor bør man
ikke bruge den til de grove opgaver.
Den kan sagtens spænde venstre om, og hvis den ikke klikker, når du
løsner boltene sker der nok ikke noget ved det.

> Det var jo også for at få et mere "magtfuldt" værktøj jeg købte den!

Så skulle du nok få fat i et jernrør til at sætte på krydsnøglen i stedet :)

> Mvh/kjeld
> ... som nok må sande at jeg førhen har overspændt boltene

Det gjorde jeg også før jeg fik en momentnøgle. Husk også kobberfedt på
fælgens anlægsflade mod navet, så ruster hjulet ikke fast, og lidt på
boltgevindet, men ikke på hovedet af bolten, da den så kan løsne sig.

Mvh Rune

Honda Civic 1998
333.333 km, MB3, D15Z8

Fra : Nyhedskigger

Dato : 05-11-06 09:24

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så skulle du nok få fat i et jernrør til at sætte på krydsnøglen i stedet
> :)

hæ hæ - jeg mente bare det så mere "klogt" ud med et stykke værktøj der
ligner prof

mvh/kjeld

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-06 09:25

Nyhedskigger skriver:

> hæ hæ - jeg mente bare det så mere "klogt" ud med et stykke værktøj der
> ligner prof

Jeps, man skal bare vide, hvad værktøjet er beregnet til.....

Om end andet kan du altid købe dig en stor skraldenøgle.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-11-06 09:38

"Nyhedskigger" <kks@volapyg.dk> skrev i en meddelelse news:97188$454d9fa0

> hæ hæ - jeg mente bare det så mere "klogt" ud med et stykke værktøj der
> ligner prof

Tværtimod, det ser TEMMELIG uproff ud når det bruges forkert. Så lyser det
langt væk, at her er en som ikke har check på tingene ;).

Fra : Nyhedskigger

Dato : 05-11-06 09:47

> Tværtimod, det ser TEMMELIG uproff ud når det bruges forkert. Så lyser det
> langt væk, at her er en som ikke har check på tingene ;).

Jeg lover at aldrig gøre det mere...

mvh/kjeld
(Jeg syntes nu også at en krydsnøgle med et jernrør ser fjollet ud

Fra : Benny

Dato : 05-11-06 11:48

> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lover at aldrig gøre det mere...
>
> mvh/kjeld
> (Jeg syntes nu også at en krydsnøgle med et jernrør ser fjollet ud

Det brugte vi altid hvis vores 3/4" tommer luftnøgle ikke kunne løsne
bolterne. Det var på et entreprenørmaskineværksted (pyha).

Benny

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 06-11-06 20:03

> [...]

> fælgens anlægsflade mod navet, så ruster hjulet ikke fast, og lidt på
> boltgevindet, men ikke på hovedet af bolten, da den så kan løsne sig.

Brug ikke kobberfedt, hvis du har alufælge. De tærrer væk!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 18:56

Nyhedskigger skriver:

> Jeg har købt en momentnøgle, mest til hjulskiftebrug. Men da jeg pakkede den
> ud af kassen lå der en lille seddel der bl.a. siger "En momentnøgle må ikke
> bruges til at løsne med, da det kan skade nøglen"

Jeps

> Hvad skade kan den tage af det? Det var jo også for at få et mere
> "magtfuldt" værktøj jeg købte den!

Har du da problemer med at dine bolte sidder fast ?

Mine bolte har ikke været løsnet siden forsommeren, men kunen alligevel
tages med den lille korte nøgle der følger med bilen.

> Vil det sige den ikke kan tåle at spænde linksgevind? Det vil jeg have svært
> ved at forstå ;-\ der sidder da en lille "omskifter" som på en alm.
> skraldenøgle.

Hvis den kan "klikke begge veje" kan den.

> Jeg har nu brugt den alligevel til at løsne med, selv om jeg havde set
> sedlen..(!) Jeg skruede den op på ca 150 nm (max 200) og brugte den til at
> løsne med og der kom da heller ikke noget "knæk" fra den.

Så må vi formode at dine bolte har siddet fast med under 150Nm

> ... som nok må sande at jeg førhen har overspændt boltene

Sådan er vi nok mange der har haft det, indtil der kom en momentnøgle i
hånden.

Fra : Nyhedskigger

Dato : 05-11-06 09:30

> Har du da problemer med at dine bolte sidder fast ?

Nø, tja, men fast sidder de! Men du har jo lagt mærke til min lille fodnote,
så det bliver nok bedre fremover

> Mine bolte har ikke været løsnet siden forsommeren, men kunen alligevel
> tages med den lille korte nøgle der følger med bilen.

Heldig kartoffel

mvh/kjeld

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-06 09:34

Nyhedskigger skriver:

> Heldig kartoffel

Eller godt værktøj ?

Til gengæld har jeg ikke fået renset godt nok af, så baghjulene sad
_FAST_ på centerringen.'

I de sidste 10 år har jeg brugt "den gamles" momentnøgle, en svend på
godt og vel en meter i længden, at spænde 110nm med den var nemt, den
kunne næsten klare det selv......

Nu har jeg fået min egen (den billige fra Harald Skrald, som er ret
præcis i det område jeg bruger den i), den er kun ½ meter lang (ca) men
det går fint.

Fra : Nyhedskigger

Dato : 05-11-06 09:44

> Nyhedskigger skriver:

> Eller godt værktøj ?

.... samt go'e overarme(?)

> Nu har jeg fået min egen (den billige fra Harald Skrald, som er ret
> præcis i det område jeg bruger den i), den er kun ½ meter lang (ca) men
> det går fint.

Det er jo dén jeg har købt (best.nr. 5071)
Den er altså noget bedre end det legetøj der ligger ved reservehjulet!

mvh/kjeld

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-06 09:51

Nyhedskigger skriver:

> ... samt go'e overarme(?)

Det er blot et spørgsmål om at rette armene ud og lægge vægten i

> Det er jo dén jeg har købt (best.nr. 5071)

FDM teste den sammen med andre billige (og en halvdyr) nøgler, har ramte
den rimeligt præcist i forhold til en recerencemåling

> Den er altså noget bedre end det legetøj der ligger ved reservehjulet!

Pas, personligt bruger jeg "legetøjet" til at løsne boltene med uden de
store problemer og så enden af den lille "skruetrækker" til at skrue
boltene helt ud med. Momentnøglen kommer kun til når der skal spændes
til igen.

Til gengæld havde jeg voldsomme problemer første gang jeg skulle pille
alubasserne af. VW havde spændt dem lige hårdt nok (og sikkert ikke
smurt gevind), samtidig med at de havde siddet der i 1½ år. Det kostede
en skraldenøgle fra et billigt sæt.

Fra : Benny

Dato : 05-11-06 11:51

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:454DA205.C1792C37@du.kan.finde.den...

> ... samt go'e overarme(?)

> Det er jo dén jeg har købt (best.nr. 5071)
> Den er altså noget bedre end det legetøj der ligger ved reservehjulet!

Den så jeg også på og så gik jeg over til Biltema og købte deres testvinder.
Det der Harald noget holder jeg helst fingerne fra.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-06 12:02

Benny skriver:

> Den så jeg også på og så gik jeg over til Biltema og købte deres testvinder.
> Det der Harald noget holder jeg helst fingerne fra.

Sjovt nok er HN modellen mest præcis i netop det område de fleste har
brug for (sådan ca 120Nm) og koster kun 1/3.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/202BA1F0-ECCA-4E0D-9800-C59B75EB1940/0/8689.pdf

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-11-06 09:30

"Nyhedskigger" <kks@volapyg.dk> skrev i en meddelelse news:21e96$454ca6a2

> Hvad skade kan den tage af det? Det var jo også for at få et mere
> "magtfuldt" værktøj jeg købte den!

Præcisionen ødelægges, det er et måleværktøj, svare til at bruge en
skydelære som svensknøgle :((.. . Du kan lige så godt nøjes med en kryds,
hjulnøgle og 1 m. vandrør + en fiskevægt, det er begrænset hva' du kan
ødelægge på det setup ;).

Fra : Nyhedskigger

Dato : 05-11-06 09:35

> Præcisionen ødelægges, det er et måleværktøj, svare til at bruge en
> skydelære som svensknøgle :((.. .

Jeg er ved at forstå pointen - jeg må så bare huske det til næste gang

mvh/kjeld