/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Møtrikspænder til trykluft - hvad er bedst~
Fra : Lars Knudsen


Dato : 04-11-06 14:44

Halløj,

Jeg havde tænkt mig at købe en møtrikspænder - bare for at ha' lidt
mere legetøj til kompressoren og så er det jo alligevel tid til at
sætte vinterdækkene på om lidt.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1006&iItemId=116159


Til 229 sek med indstilleligt vridmoment.

Fungerer de mon OK og spænder med nogenlunde korrekt moment i praksis?
Jeg er godt klar over at jeg jo nok ikke får super-duper
kvalitetesværktøj til den pris, men der er også blot tale om at skrue
fælge af/på.....


** Lars


 
 
Møller (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-11-06 14:57


"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message
news:6t5pk2hdunfetqbj5proj4596p51pepa0t@4ax.com...
> Halløj,
>
> Jeg havde tænkt mig at købe en møtrikspænder - bare for at ha' lidt
> mere legetøj til kompressoren og så er det jo alligevel tid til at
> sætte vinterdækkene på om lidt.
>
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1006&iItemId=116159
>
>
> Til 229 sek med indstilleligt vridmoment.
>
> Fungerer de mon OK og spænder med nogenlunde korrekt moment i praksis?
> Jeg er godt klar over at jeg jo nok ikke får super-duper
> kvalitetesværktøj til den pris, men der er også blot tale om at skrue
> fælge af/på.....

Fungerer OK, men du skal altså ikke tro, at du kan undvære en momentnøgle
til at spænde hjulene fast med, den er fremragende til at skrue alle
skruer/møtrikker af med, og lige spænde dem til, men det er momentnøglen der
skal tage det sidste.
Husk olie på gevind før tilspænding, når du har spændt til korrekt moment,
løsn og spænd igen, så har du ensartet og maksimal kraft i skruerne, i
henhold til det opgivne moment.
Husk: Alu.fælge større moment end til stålfælge. Jeg skal 10 Nm op.

Møller



Klaus D. Mikkelsen (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-11-06 15:20

"Møller" skriver:
>
> Husk: Alu.fælge større moment end til stålfælge. Jeg skal 10 Nm op.

Som regel.....

Golf V = 120nM på både stål og alu (har også samme konus).


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-06 18:35


"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:454c9c61$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Husk olie på gevind før tilspænding, når du har spændt til korrekt moment,
> løsn og spænd igen, så har du ensartet og maksimal kraft i skruerne, i
> henhold til det opgivne moment.

.....hvilket er FORKERT, der skal INGEN olie på før tilspænding da man netop
ikke får den korrekte klemkraft men i stedet risikerer at ødelægge bolten på
grund af den dobbelte klemkraft.
ENHVER der VED noget om møtrikker og bolte kan bekræfte dette

--
Tom



Møller (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-11-06 22:19


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:454ccf3b$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> news:454c9c61$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Husk olie på gevind før tilspænding, når du har spændt til korrekt
moment,
> > løsn og spænd igen, så har du ensartet og maksimal kraft i skruerne, i
> > henhold til det opgivne moment.
>
> ....hvilket er FORKERT, der skal INGEN olie på før tilspænding da man
netop
> ikke får den korrekte klemkraft men i stedet risikerer at ødelægge bolten

> grund af den dobbelte klemkraft.
> ENHVER der VED noget om møtrikker og bolte kan bekræfte dette

Nå.

Altså ved du altså intet, selvom du råber, ellers må du oplyse hvor du har
dine oplysninger fra.

Er dette rablende åndsvagt:
http://www.at.dk/sw4712.asp næstsidste sætning
http://www.dowcorning.com/content/molykote/itg/page14.asp
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/6CCB4A8F-B92E-4B16-B0C0-2D51D493B07A/0/PFE00A101.pdf
http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/52B199F5-6E75-4752-B580-9BDF159C4971/0/RZ0ZE101.pdf
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getdoc.aspx?DocID=9478

Eller er der kommet en ny teknisk standard for Skruer og Skrueforbindelser.
Ifølge fabrikanter af momentnøgler skal gevind rengøres og smøres let med
olie, der bør ikke bruges fedt eller molybdæn, med mindre dette er
foreskrevet.

Og der er i de tekniske forskrifter jeg har adgang til foreskrevet ren
gevind og olie, for at sikre den korrekte trækkraft i stedet for moment. det
foreskrives endog, at man for at opnå den korrekte kraft, skal løsne og
stramme hver enkelt skrue igen, da kraften ellers kan svinge op til 80%, og
ved flangesamlinger og stålkonstruktioner kan det vist være farligt med
ukorrekt moment.

Så henvis mig til en der kender til skruer og møtrikker (bolte er en skrue
med møtrik på )

Møller



Ukendt (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-11-06 11:02


"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:454d046c$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> news:454ccf3b$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
>> news:454c9c61$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> > Husk olie på gevind før tilspænding, når du har spændt til korrekt
> moment,
>> > løsn og spænd igen, så har du ensartet og maksimal kraft i skruerne, i
>> > henhold til det opgivne moment.
>>
>> ....hvilket er FORKERT, der skal INGEN olie på før tilspænding da man
> netop
>> ikke får den korrekte klemkraft men i stedet risikerer at ødelægge bolten
> på
>> grund af den dobbelte klemkraft.
>> ENHVER der VED noget om møtrikker og bolte kan bekræfte dette
>
> Nå.
>
> Altså ved du altså intet, selvom du råber, ellers må du oplyse hvor du har
> dine oplysninger fra.
>
> Er dette rablende åndsvagt:
> http://www.at.dk/sw4712.asp næstsidste sætning
> http://www.dowcorning.com/content/molykote/itg/page14.asp
> http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/6CCB4A8F-B92E-4B16-B0C0-2D51D493B07A/0/PFE00A101.pdf
> http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/52B199F5-6E75-4752-B580-9BDF159C4971/0/RZ0ZE101.pdf
> http://webservice.oxygenekatalog.dk/getdoc.aspx?DocID=9478

Nej der behøver ikke at være noget åndsvagt i at anbefale en smørring af
gevindet såfremt det er konstruktøren der gør det og har taget højde for det
i sine beregninger. Dette er meget vigtgt at skelne imellem, i forhold til
det brugeren gør.


> Eller er der kommet en ny teknisk standard for Skruer og
> Skrueforbindelser.
> Ifølge fabrikanter af momentnøgler skal gevind rengøres og smøres let med
> olie, der bør ikke bruges fedt eller molybdæn, med mindre dette er
> foreskrevet.

Jeg vil tro at du tager dette ud af en helhed hvor vigtige informationer
mangler. Igen, det er kun hvis konstruktøren har medtaget denne smørring i
sine opgivelser. Reelt set så snakker vi om et tilspændingsmoment på en
50-60 Nm på en hjulbolt hvis man smørrer den, (i stedet for 100 Nm uden
smørring).
Denne teori bag hvordan man spænder en bolt eller møtrik kan man vælge at se
bort fra, hvis man er ligeglad med om man ødelægger sine bolte, men hvis man
som jeg er konstruktør i industriel sammenhæng og hvor det har en betydning
med korrekt skrueforbindelse, ja så er det meget vigtigt at man forstår
teorien bag ved det at spænde korrekt.


> Og der er i de tekniske forskrifter jeg har adgang til foreskrevet ren
> gevind og olie, for at sikre den korrekte trækkraft i stedet for moment.
> det
> foreskrives endog, at man for at opnå den korrekte kraft, skal løsne og
> stramme hver enkelt skrue igen, da kraften ellers kan svinge op til 80%,
> og
> ved flangesamlinger og stålkonstruktioner kan det vist være farligt med
> ukorrekt moment.

Igen det kan være meget rigtigt hvad du skriver også med de 80% som let kan
være over 100%. Dette er hvad konstruktøren opgiver ud fra
skruefabrikanternes datablade. Men når der ikke er opgivet noget om smørring
så skal der heller ikke smørres, ellers er der stor sansynlighed for at
ødelæge skruen.

Jeg har en sjov historie om en stor vindmøllefabrikant hvor montagefolkene
ikke vidste hvordan man spænder korrekt. De præsterede at ødelægge
hundredvis af bolte der holder røret fast til undergrunden, netop fordi de
smurte boltene og spændte dem med det moment som blev opgivet. Sidenhen har
de måtte skifte boltene i x antal vindmøller for en større sum penge.

Det er vigtigt at forstå at det aldrig kan være en producent af en
momentnøgle eller en automekaniker for den sags skyld der kan afgøre om en
bolt skal smøres eller ej. Det er ene og alene konstruktøren.

> Så henvis mig til en der kender til skruer og møtrikker (bolte er en skrue
> med møtrik på )

F.eks Bossard som producerer mange af deres bolte bliver fordelt over landet
i forskellige sammenhænge.

Kort sagt er teorien følgende:
Enhver bolt fungerer på det første stykke af en momentkurve som en
strækbolt, altså at man har en fjedrende kraft hvor bolten strækker sig og
trækker sig sammen igen når den bliver løsnet. Dette kaldes
trækkraftspænding hvor fabrikanten opgiver hvad hans bolte kan klare.
Derefter kommer vi til et område man kalder flydekraftspænding hvor metallet
får en deformation og ikke er i stand til at gå helt tilbage til sin
oprindelige position eller form. Allerede her er bolten ødelagt.
Spænder man endnu mere så når man brudkraften hvor bolten enten rives over
eller ænder sin dimension (typisk diameter der bliver mindre) på det
svageste sted.

Den kraft der skal til at holde 2 emner sammen kalder man klemkraften og den
er ikke den samme som tilspændingsmomentet.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Hvis man monterer en momentmåler der kan måle klemkraften mellem f.eks et
hjul og anlægsfladen. Så vil man kunne måle hvornår man nærmer sig
flydekraftspændingen hvor vi får en varig deformation af bolten. Man kan
godt sige at hvis man smørrer et gevind så nås flydekraften allerede ved 60
Nm i stedet for ved 120 Nm. Olien gør at flere kræfter bliver overført til
klemkraft og mindre til sætning i gevindet.

Læseren må tage forbehold for mine skriveriske evner til at forklare samt
evt. stavefejl. Men det er i grove træk forklaringen for hvorfor man ikke
bare må opfinde sine egne metoder og i stedet skal holde sig til det
konstruktøren via div. vejledninger opgiver. Det er kun konstruktøren der
har viden om hvordan tingene skal spændes så man får optimal tilspænding.

Derfor kan man sagtens finde dokumenter der siger at man skal smørre en
given bolt, men hvis der ikke står man skal, så må man heller ikke gøre det.
Tilspændingsmomentet er væsentlig forskellig for en bolt med og uden olie,
fedt, zink og lign.

Helt galt går det hvis man forbryder sig mod denne teori når strækboltene i
topstykket skal spændes. Så risikerer man enten at ødelægge strækboltene,
man får den bobbelte klemkraft og dermed ødelægges topstykke eller pakning
så topstykket ikke bliver tæt.
For egen regning:
Jeg vil tro at når folk oplever at deres nyrenoverede topstykke som er
blevet slebet osv. stadig giver et forbrug af kølervæske, så kan en del af
det henføres til viden omkring korrekt tilspænding.
Bilfabrikkerne der laver millioner motorer, de VED hvordan man spænder
tingene sammen så det bliver optimalt.

--
Tom



Møller (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 05-11-06 12:51


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:454db69b$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> news:454d046c$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> > news:454ccf3b$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
> >> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:454c9c61$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
KLIP
> Jeg vil tro at du tager dette ud af en helhed hvor vigtige informationer
> mangler. Igen, det er kun hvis konstruktøren har medtaget denne smørring i
> sine opgivelser. Reelt set så snakker vi om et tilspændingsmoment på en
> 50-60 Nm på en hjulbolt hvis man smørrer den, (i stedet for 100 Nm uden
> smørring).
> Denne teori bag hvordan man spænder en bolt eller møtrik kan man vælge at
se
> bort fra, hvis man er ligeglad med om man ødelægger sine bolte, men hvis
man
> som jeg er konstruktør i industriel sammenhæng og hvor det har en
betydning
> med korrekt skrueforbindelse, ja så er det meget vigtigt at man forstår
> teorien bag ved det at spænde korrekt.

Først kort: jeg er enig med i de beskrevne teoretiske betragtninger.

Jeg skriver også at momentet bruges til at få frembragt et trækspending i
slrueforbindelsen, men der er, som du skriver, mange forhold der gør, at
moment ikke umiddelbar kan omsættes til trækspændingen, der er
friktionskooficienter i gevind, underlag o.s.v., samt de indgående
komopnenters elastasitet: bolt, flange, skiver o.s.v samt smøring.
KLIP
> Igen det kan være meget rigtigt hvad du skriver også med de 80% som let
kan
> være over 100%. Dette er hvad konstruktøren opgiver ud fra
> skruefabrikanternes datablade. Men når der ikke er opgivet noget om
smørring
> så skal der heller ikke smørres, ellers er der stor sansynlighed for at
> ødelæge skruen.


> Jeg har en sjov historie om en stor vindmøllefabrikant hvor montagefolkene
> ikke vidste hvordan man spænder korrekt. De præsterede at ødelægge
> hundredvis af bolte der holder røret fast til undergrunden, netop fordi de
> smurte boltene og spændte dem med det moment som blev opgivet. Sidenhen
har
> de måtte skifte boltene i x antal vindmøller for en større sum penge.
>
Det er da underligt, at de ikke anvender hydraulisk boltstrækker fra SKF, så
ville de da aldrig komme ud for det problem, det bruges da af
skibsmotorbyggere.

> Det er vigtigt at forstå at det aldrig kan være en producent af en
> momentnøgle eller en automekaniker for den sags skyld der kan afgøre om en
> bolt skal smøres eller ej. Det er ene og alene konstruktøren.

Ja, men det du går ud fra, er normalt engangssammenboltning, hvor der er
fuld kontrol over de ydre faktorer, medens der ved f.eks hjulbolte oftes vil
være rust, snavs og andet, hvorfor oliering af gevind vil give et mere
ensartet resultat, da man her ikke kan sikre sig, at evt. brunering,
cadmiering og så v. vil være ubeskadiget og medvirkende til "smøring"


> F.eks Bossard som producerer mange af deres bolte bliver fordelt over
landet
> i forskellige sammenhænge.



>
> Kort sagt er teorien følgende:
> Enhver bolt fungerer på det første stykke af en momentkurve som en
> strækbolt, altså at man har en fjedrende kraft hvor bolten strækker sig og
> trækker sig sammen igen når den bliver løsnet. Dette kaldes
> trækkraftspænding hvor fabrikanten opgiver hvad hans bolte kan klare.
> Derefter kommer vi til et område man kalder flydekraftspænding hvor
metallet
> får en deformation og ikke er i stand til at gå helt tilbage til sin
> oprindelige position eller form. Allerede her er bolten ødelagt.
> Spænder man endnu mere så når man brudkraften hvor bolten enten rives over
> eller ænder sin dimension (typisk diameter der bliver mindre) på det
> svageste sted.

Heller ikke her er vi uenige

>
> Den kraft der skal til at holde 2 emner sammen kalder man klemkraften og
den
> er ikke den samme som tilspændingsmomentet.
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Svarer vist til det jeg skrev, så vi er ikke uenige om dette,
>
> Hvis man monterer en momentmåler der kan måle klemkraften mellem f.eks et
> hjul og anlægsfladen. Så vil man kunne måle hvornår man nærmer sig
> flydekraftspændingen hvor vi får en varig deformation af bolten. Man kan
> godt sige at hvis man smørrer et gevind så nås flydekraften allerede ved
60
> Nm i stedet for ved 120 Nm. Olien gør at flere kræfter bliver overført til
> klemkraft og mindre til sætning i gevindet.
>

Jeg vil nu foretrække en kraftmåler for som du skriver, moment og kraft
er ikke samme størrelse, men det moment er på møtrik for at opnå kraft i
skrue., det bedste er vel at måle forspånding ved at trække i bolt.

> Læseren må tage forbehold for mine skriveriske evner til at forklare samt
> evt. stavefejl. Men det er i grove træk forklaringen for hvorfor man ikke
> bare må opfinde sine egne metoder og i stedet skal holde sig til det
> konstruktøren via div. vejledninger opgiver. Det er kun konstruktøren der
> har viden om hvordan tingene skal spændes så man får optimal tilspænding.

Der burde være korrekt, men jeg har set konstruktíoner, hvor konstruktøren
ikke har fulgt fabrikantens forskrifter, så det må være konstruktøren der
har ansvaret for at konstruktionen er korrekt, og demontage og montage skal
følge hans forskrifter, men det er ikke ensbetydende med, at han har fulgt
bolteleverendørens forskrifter, man kan kun håbe.

> Derfor kan man sagtens finde dokumenter der siger at man skal smørre en
> given bolt, men hvis der ikke står man skal, så må man heller ikke gøre
det.
> Tilspændingsmomentet er væsentlig forskellig for en bolt med og uden olie,
> fedt, zink og lign.
Hvor det oftes foreskrives efterspænding efter et bestemt brugsperiode, da
der i enhver skrueforbindelse vil ske en sætning, da momentet i skruen kan
få denne til at vride sig lidt, underlagsmateriealer sætte sig m.v.

Enig

>
> Helt galt går det hvis man forbryder sig mod denne teori når strækboltene
i
> topstykket skal spændes. Så risikerer man enten at ødelægge strækboltene,
> man får den dobbelte klemkraft og dermed ødelægges topstykke eller pakning
> så topstykket ikke bliver tæt.

> For egen regning:
> Jeg vil tro at når folk oplever at deres nyrenoverede topstykke som er
> blevet slebet osv. stadig giver et forbrug af kølervæske, så kan en del af
> det henføres til viden omkring korrekt tilspænding.
> Bilfabrikkerne der laver millioner motorer, de VED hvordan man spænder
> tingene sammen så det bliver optimalt.

Ja, men her er der tale om masseproduktion, hvor samlingselementerne typisk
er overfladebehandlet så friktionen er entydig.

Så i teorien er i helt enige, tror jeg, så det er blot et spørgsmål om hvad
der er praktisk i det virkelige liv, når konstruktioner har forladt
fabrikken, og der er du nok i den situation at de fleste af jeres
konstruktioner ikke skal demonteres og monteres af ufaglært personer.

Og for øvrigt mener jeg, at dækmontrørenes momentværktøj er meget mere
farlige end olie på gevind ved fastskruning af hjul

Og så her jeg lige blevet nødt til at skimme noget omkring: tolerancer,
Skruer og skrueforbindelser, og andre samlingsmetoder.
For det er jo gammel lærestof.




Ukendt (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-11-06 20:41


"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:454dd0f5$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Det er vigtigt at forstå at det aldrig kan være en producent af en
>> momentnøgle eller en automekaniker for den sags skyld der kan afgøre om
>> en
>> bolt skal smøres eller ej. Det er ene og alene konstruktøren.
>
> Ja, men det du går ud fra, er normalt engangssammenboltning, hvor der er
> fuld kontrol over de ydre faktorer, medens der ved f.eks hjulbolte oftes
> vil
> være rust, snavs og andet, hvorfor oliering af gevind vil give et mere
> ensartet resultat, da man her ikke kan sikre sig, at evt. brunering,
> cadmiering og så v. vil være ubeskadiget og medvirkende til "smøring"

Ja bare det at anvende en bolt 2. gang kan resultere i en helt anden
klemkraft. Men summa sumarum så giver en smørring af et gevind ca. det samme
som at spænde samme bolt med 150 - 200 Nm uden olie......det er ret let at
efterbevise hvis man har kraftmåleren.


> Så i teorien er i helt enige, tror jeg, så det er blot et spørgsmål om
> hvad
> der er praktisk i det virkelige liv, når konstruktioner har forladt
> fabrikken, og der er du nok i den situation at de fleste af jeres
> konstruktioner ikke skal demonteres og monteres af ufaglært personer.
>
> Og for øvrigt mener jeg, at dækmontrørenes momentværktøj er meget mere
> farlige end olie på gevind ved fastskruning af hjul

Jep, det er totalt uansvarlig hvis hjulet kun monteres med den automatiske
nøgle som vel ikke engang er blevet kalibreret siden den forlod fabrikken.


> Og så her jeg lige blevet nødt til at skimme noget omkring: tolerancer,
> Skruer og skrueforbindelser, og andre samlingsmetoder.
> For det er jo gammel lærestof.



--
Tom



Møller (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 05-11-06 17:57


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:454db69b$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> news:454d046c$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> > news:454ccf3b$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
> >> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:454c9c61$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>
> >> > Husk olie på gevind før tilspænding, når du har spændt til korrekt
> > moment,
> >> > løsn og spænd igen, så har du ensartet og maksimal kraft i skruerne,
i
> >> > henhold til det opgivne moment.
> >>
> >> ....hvilket er FORKERT, der skal INGEN olie på før tilspænding da man
> > netop
> >> ikke får den korrekte klemkraft men i stedet risikerer at ødelægge
bolten
> > på
> >> grund af den dobbelte klemkraft.
> >> ENHVER der VED noget om møtrikker og bolte kan bekræfte dette
> >
> > Nå.
>>
> Det er vigtigt at forstå at det aldrig kan være en producent af en
> momentnøgle eller en automekaniker for den sags skyld der kan afgøre om en
> bolt skal smøres eller ej. Det er ene og alene konstruktøren.

Som så skal huske at angive hvilke konditioner han har beregnet
konstruktionen ud fra

Og ved hjulbolte, som startede denne tråd, tror jeg, at der er en ret stor
sikkerhedsmargen før boltene trækkes over, det er nok nærmere deformering af
fælge der er problemet, samt overvridning af skruerne, hvis disse er
korroderede og meget snavsede, så momentet kommer højt op uden at
klemkraften er opnået.

>
> > Så henvis mig til en der kender til skruer og møtrikker (bolte er en
skrue
> > med møtrik på )
>
> F.eks Bossard som producerer mange af deres bolte bliver fordelt over
landet
> i forskellige sammenhænge.

Bossard oplyser i deres dokumentation generelt friktion i gevind for
forskellige overfladebehandlinger og gevind smurt med olie og MoS2-pasta:
f.eks:
http://www.bossard.com/techinfo/en/extdoc/TT_32-32.pdf
og under momenter for at opnå foreskrevne kraft i højstyrke bolte tabel 1
side 5 (DIN 18800 part 7) i
http://www.bossard.com/techinfo/en/extdoc/TT_35-39.pdf
synes jeg, at kunne se, at der bruges olie eller MoS2. Olie kræver et
tilspændingsmoment der er 20% højere end ved MoS2, tilspænding uden smøring
er ikke nævnt

så skal vi ikke lade det blive ved det

Møller



Benny (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 05-11-06 12:07


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:454ccf3b$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> news:454c9c61$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Husk olie på gevind før tilspænding, når du har spændt til korrekt
>> moment,
>> løsn og spænd igen, så har du ensartet og maksimal kraft i skruerne, i
>> henhold til det opgivne moment.
>
> ....hvilket er FORKERT, der skal INGEN olie på før tilspænding da man
> netop ikke får den korrekte klemkraft men i stedet risikerer at ødelægge
> bolten på grund af den dobbelte klemkraft.
> ENHVER der VED noget om møtrikker og bolte kan bekræfte dette

Ja du har fejl. Har været med til at konstruere en pumpestation til en
boltstrækker til vindmølleindustrien og har også arbejdet sammen med en
maskiningeniør der havde konstrueret kraner. Han sagde altid lidt på
gevinnen men intet mellem de 2 anlægsflader (kran arm).
Boltstrækkern anvendes for at undgå der ikke ensartede friktion der
fremkommer når møtrikken køres rundt. Der trækkes, møtrikken spændes med
fingeren og kraften slippes.

Benny



Brian (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 04-11-06 15:08

Lars Knudsen wrote:
> Halløj,
>
> Jeg havde tænkt mig at købe en møtrikspænder - bare for at ha' lidt
> mere legetøj til kompressoren og så er det jo alligevel tid til at
> sætte vinterdækkene på om lidt.

Jeg har en magen til den du linker til, og den er såmænd OK. Det justerbar
moment skal du dog ikke tage videre seriøst, der er 4 trin at vælge imellem.

Eneste anke er at den ikke virker for godt med sådan en bette 24liters
hobbykompressor, der fås alle steder til 3-400,-

/Brian



Lars Knudsen (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 04-11-06 23:59

On Sat, 4 Nov 2006 15:07:51 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>> Jeg havde tænkt mig at købe en møtrikspænder - bare for at ha' lidt
>> mere legetøj til kompressoren og så er det jo alligevel tid til at
>> sætte vinterdækkene på om lidt.
>
>Jeg har en magen til den du linker til, og den er såmænd OK. Det justerbar
>moment skal du dog ikke tage videre seriøst, der er 4 trin at vælge imellem.

Ahh... Heh... Ja det virker lidt upræcist Nå, jeg vil i øvrigt
også gerne ha' den for at kunne på/afmontere klippebladene på
plænetraktoren - de er noget rigtig l**t at få af med manuelt værktøj
syntes jeg.


>Eneste anke er at den ikke virker for godt med sådan en bette 24liters
>hobbykompressor, der fås alle steder til 3-400,-

Den kompressor jeg fik tiltusket mig har 50 liter tank og kan i følge
manualen levere 260 liter luft pr. minut ved 6 bar. Så den burde kunne
trække den...

** Lars

Uffe Ravn (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-11-06 18:02

Lars Knudsen wrote:

>> Eneste anke er at den ikke virker for godt med sådan en bette
>> 24liters hobbykompressor, der fås alle steder til 3-400,-
>
> Den kompressor jeg fik tiltusket mig har 50 liter tank og kan i følge
> manualen levere 260 liter luft pr. minut ved 6 bar. Så den burde kunne
> trække den...

Selv en lille kompressor kan bruges, det kræver bare godt tålmodighed imens
den genopbygger trykket.

Mvh. Uffe Ravn



Klaus D. Mikkelsen (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 04-11-06 15:19

Lars Knudsen skriver:
>
> Jeg havde tænkt mig at købe en møtrikspænder - bare for at ha' lidt
> mere legetøj til kompressoren og så er det jo alligevel tid til at
> sætte vinterdækkene på om lidt.
>
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1006&iItemId=116159
>
> Til 229 sek med indstilleligt vridmoment.

En møtrikløsner.

> Fungerer de mon OK og spænder med nogenlunde korrekt moment i praksis?

Nej

Det anbefales ikke at skrue på med luft, om end andet så kun når
møtrikken er at på gevindet så kan de hjælpes indad med luft, frem for
med fingrene. Moment spænder du med en momentnøgle.....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Niels Bengaard (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 04-11-06 15:42

> Det anbefales ikke at skrue på med luft, om end andet så kun når
> møtrikken er at på gevindet så kan de hjælpes indad med luft, frem for
> med fingrene. Moment spænder du med en momentnøgle.....

Hvad med de momenttoppe de anvender på luftværktøj på hjulcentre?
Aner ikke hvordan de virker, men har da set dem til salg som professionelt
værktøj i diverse kataloger.

Niels



Per Rasmussen (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 04-11-06 16:12


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:454ca6a8$0$3485$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Det anbefales ikke at skrue på med luft, om end andet så kun når
>> møtrikken er at på gevindet så kan de hjælpes indad med luft, frem for
>> med fingrene. Moment spænder du med en momentnøgle.....
>
> Hvad med de momenttoppe de anvender på luftværktøj på hjulcentre?
> Aner ikke hvordan de virker, men har da set dem til salg som professionelt
> værktøj i diverse kataloger.
>
> Niels
Og her gik jeg og troede , at du var prof. Volvo mekaniker.
Momenttop/Momentstav er et stykke fjederstål som drejer ved det angivne
tilspændingsmoment/ fjederkonstant. Et ganske nyttigt stykke værktøj til
brug sammen med luftnøgler. Men brug den ALDRIG til at løsne med, for så har
du 2 stk ubrugeligt metal (been there).
Venlig hilsen
Per Rasmussen



Niels Bengaard (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 04-11-06 16:54

>>> Det anbefales ikke at skrue på med luft, om end andet så kun når
>>> møtrikken er at på gevindet så kan de hjælpes indad med luft, frem for
>>> med fingrene. Moment spænder du med en momentnøgle.....
>>
>> Hvad med de momenttoppe de anvender på luftværktøj på hjulcentre?
>> Aner ikke hvordan de virker, men har da set dem til salg som
>> professionelt værktøj i diverse kataloger.
>>
>> Niels
> Og her gik jeg og troede , at du var prof. Volvo mekaniker.
> Momenttop/Momentstav er et stykke fjederstål som drejer ved det angivne
> tilspændingsmoment/ fjederkonstant. Et ganske nyttigt stykke værktøj til
> brug sammen med luftnøgler. Men brug den ALDRIG til at løsne med, for så
> har du 2 stk ubrugeligt metal (been there).
> Venlig hilsen
> Per Rasmussen

Sorry at måtte skuffe dig, jeg er kemiingeniør, så biler og specielt Volvo
er bare min interesse.

Niels



Møller (04-11-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 04-11-06 22:24


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
news:454ca6a8$0$3485$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Det anbefales ikke at skrue på med luft, om end andet så kun når
> > møtrikken er at på gevindet så kan de hjælpes indad med luft, frem for
> > med fingrene. Moment spænder du med en momentnøgle.....
>
> Hvad med de momenttoppe de anvender på luftværktøj på hjulcentre?
> Aner ikke hvordan de virker, men har da set dem til salg som professionelt
> værktøj i diverse kataloger.
>
> Niels

Min dækleverandør bruger en manuel momentnøgle.
Alle der har fået hjul monteret f.eks hos AGL, har vist oplevet, at hjulene
næsten ikke er til at få af igen, og når man kontrollerer deres moment er
det oftest alt for højt og uens, jeg har set, at de hare en trykluftspænder
på hver siden af bilen og jeg tvivler på, at de er kalibrerede endsige
ens justerede på deres lille fingerskrue

Møller




Lars Knudsen (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 05-11-06 00:00

On Sat, 04 Nov 2006 15:19:23 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>> Fungerer de mon OK og spænder med nogenlunde korrekt moment i praksis?
>
>Nej
>
>Det anbefales ikke at skrue på med luft, om end andet så kun når
>møtrikken er at på gevindet så kan de hjælpes indad med luft, frem for
>med fingrene. Moment spænder du med en momentnøgle.....


Ja ok... Anede mig jo nok - og at det bare var dovenskab når den
lokale dæk-online puher frisk spænder dækkende på plads med luft.

Tak for svaret.

** Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste