Polering fra bunden
Fra : Alvin A. Bang

Dato : 02-11-06 22:16

Hej!

Jeg har, på nettet, prøvet at finde en vejledning til hvordan man polerer en
bil fra "bunden" ved at rense al gammel voks af og derefter bygge den op til
den fineste mulige glans. Jeg har en professionel polermaskine og diverse
skum og lammerondeller. Er der nogen som har et link til en vejledning
Mvh
Alvin

Fra : Bjarne Haug

Dato : 03-11-06 09:37

"Alvin A. Bang" <alvinbang@mail.dk> wrote in message
> [...]
> op til den fineste mulige glans. Jeg har en professionel polermaskine og
> diverse skum og lammerondeller. Er der nogen som har et link til en

Har du brug for en bil at teste på?

Kender ikke noget link, andet end der vist findes en vejledning på www.dr.dk
et eller andet sted som jeg selv har fulgt.

vh
Bjarne

Fra : Bjarne Haug

Dato : 03-11-06 09:38

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Biler/20060502160522.htm

Herfra kan du nok finde nogle videre link.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-11-06 10:18

Alvin A. Bang wrote:
> [...]
> den fineste mulige glans. Jeg har en professionel polermaskine og diverse
> skum og lammerondeller. Er der nogen som har et link til en vejledning

Jeg fik min blegrøde Audi poleret op til "laserrot" af en kammerat (der
er klargøringsmand). Jeg vaskede bare bilen grundigt, derefter gik han
direkte på den med en grov polérpasta på polérmaskinen. Det tog det
yderste "døde" laklag, og evt. voks osv. var ikke et issue. Efter en
runde med den grove pasta, fik den en efterpolering med den fine, og til
slut en lakforsegling af de gode. Det tog ham ca. 3 timer ialt.

Jeg husker ikke mærket af polermidlerne, men køb det de professionelle
bruger - f.eks. hos Baden Jensen. Der er IMHO bedst chance for et godt
resultat.

--
vh
Torben

Fra : CBA

Dato : 03-11-06 13:36

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/52eb96dba7c68e5f/f4d03bd0adf04ca5?lnk=st&q=pit-lane.dk&rnum=1&hl=da#f4d03bd0adf04ca5

Glem alt om "vidundermidler"

Den eneste måde hvormed du kan få din lak tilbage i ny bil standard (eller
bedre/flottere) er med knofedt, regn med 4-6 timers arbejde!

Sonax er det eneste produkt tilgængeligt for "gør det selv folk" i Danmark,
som efter min mening kan skabe den glans og dybde i lakken, som er så
eftertragtet!

Følg TGH´s glimrende opskrift..............eller send bilen til en
professionel.

Professionel lak-rens/konservering/frembringelse af dybde og glans i lakken
indebærer, kort fortalt flg.

Grundig vask med skummende affedter/shampoo.

Afrensning af den "kontaminering" som lakken har været udsat for over tid,
så som syreregn, bremsestøv, industrinedfald (fra industriskorstene mv.),
udstødningsgasser, fugleklatter, kalkpletter osv.

Dette foregår med slibe-ler også kaldet Claybar.......... .

Ridser der er så dybe at man kan se det bare metal, skal vandslibes/renses
og have Paint touch up.....Sådan at ridsen fyldes med lak........De ramte
områder indgår specielt i næste punkt...........

Lakken skal nu inspiceres for andre større ridser, som afhængig af dybden af
disse skal fjernes med meget aggressiv polish eller evt. vandslibning med
efterfølgende "op til flere trins-polering" i de ramte områder, hvor
aggressiviteten af polishen mindskes indtil man når det niveau som man vil
benytte som start niveau i næste trin..............

Herefter skal lakken dybde og glans, genoprettes. Aggressiviteten af den
polish der bruges afgøres i det enkelte tilfælde af lakkens tilstand. Ved
stærkt falmet lak og/eller lak med mange små ridser/swirlmarks fra
tankstationens vaskemaskine og andet, poleres lakken i flere trin -igen med
faldende aggressivitet i polishen- indtil den ønskede dybde/ glans er
opnået.

Først nu skal lakken forsegles. Hvis du starter med at forsegle lakken har
du afskåret dig selv fra at få fjernet forurening og ridser i lakken samt
muligheden for at opnå dybde og glans..........

Her er vi så fremme ved "fedtet fra din finger" som sidste trin kan der
lægges op til mange lag voks på lakken og i mange herrens år og den dag i
dag indeholder produkter til dette, voks /olie. De fleste entusiaster kender
produkter indeholdende "Carnauba" som er voks/fedt udvundet af bladene fra
carnauba palmen. I dag bruges der dog også produkter som er 100 %
syntetiske.

Såehhh, glem alt om vidundermidler og følg TGH´s udmærkede "gør det selv"
procedure eller lad en professionel gøre arbejdet..........

Med venlig hilsen

Claus

pit-lane.dk (website under construction)

P.S Selv sværger jeg 100% til produkter fra Meguiars

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-11-06 17:50

> [...]
> den fineste mulige glans. Jeg har en professionel polermaskine og diverse
> skum og lammerondeller. Er der nogen som har et link til en vejledning

Jeg har en enkel veiledning fra Autoglym på min hjemmeside:
http://www.mercefreaken.com/vedlikehold.htm

Jeg bruker i det store og hele samme fremgangsmåte, men dog med polermaskin
samt diverse tricks jeg har tilegnet meg med årene

--
Michael Nielsen
1991 Mercedes-Benz W140 400 SE

www.mercefreaken.com