Skoda Fabia 1,4 spørgsmål
Fra : Bent

Dato : 02-11-06 21:21

Hej Gruppe.

Nu har jeg beslutte mig til at jeg vil købe en Skoda Fabia Combi 1,4 med 75
hk. Jeg har idag været ude og prøvekøre en model fra 2003, som stort set var
som jeg ønskede. Der var dog nogle små ting der generede mig:

1) Gearstangen gik ikke automatisk tilbage til neutral position sidevers når
man havde den i frigear. Der var god ingen problemer med at få den i de
forskellige gear. Ifølge sælgeren var det blot et spørgsmål om at den skulle
smøres, men kan jeg mon stole på det, eller kan jeg risikere at der er noget
galt med gearkassen i denne model?

2) Bilen havde en del tynde ridser. Ifølge sælger var det blot et spørgsmål
om polering, da bilen bestod af et lag maling, og uden på det et lag lak.
Han mente at disse små ridser kunne poleres væk i det yderste lag lak. Har
han mon ret i det?

3) Da jeg kørte en tur i bilen, oplevede jeg at den trak en smule til højre
når man slap rattet. Ifølge sælger var dette blot et spørgsmål om vejens
hældning eller evt. et forkert dæktryk. Er det noget jeg skal bekymre mig
om?

Bilens pris var 129.995, og den havde kørt 83.000. Sælger ville sørge for at
gearskiftet blev smurt inden salg, ligesom han ville sørge for et 90.000 km.
serviceeftersyn incl. udskiftning af tandrem. Bortset fra ovenstående og et
repareret stenslag på den foreste kofanger, så jeg ikke umiddelbart
problemer ved bilen. Hvad mener i om sådan et køb, og hvad kan man forvente
at få i kontantrabat på sådan en bil ved en lille lokal forhandler?

Mvh.

Bent

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 02-11-06 21:37

> [...]
> skulle smøres, men kan jeg mon stole på det, eller kan jeg risikere at der
> er noget galt med gearkassen i denne model?

har vores to feliciaer også gjort og her HJALP smørring, så den tror jeg på

> [...]
> lag lak. Han mente at disse små ridser kunne poleres væk i det yderste lag

Tjae, hvis det er så nemt, og hvis prisen svarer til en bil uden ridser, så
kan jo passende få det gjort inden du giver ham en stak penge, ikk

> [...]
> højre når man slap rattet. Ifølge sælger var dette blot et spørgsmål om
> vejens hældning eller evt. et forkert dæktryk. Er det noget jeg skal

Vejens hældning, hø Njae nok nærmere dårlige dæk, sporing des lige.
Det skal fixes!

> [...]
> umiddelbart problemer ved bilen. Hvad mener i om sådan et køb, og hvad kan
> man forvente at få i kontantrabat på sådan en bil ved en lille lokal

Jeg synes jo det er dyrt, men fabia ER dyr, såeee... Meeen kan man ikke få
en ny (godt nok en 54hk for omkring 130k ?)

Tandrem ? 1,4 75hk, er det ikke netop den gamle skoda motor i opboret
udgave (GOD motor forøvrigt!!!). Hvis ja, så har den kæde der aldrig skal
skiftes, så det slipper han jo nemt om ved ikk

Kontant rabat - ja fandme !!! mindt 5kkr gerne 10!

Fra : Bent

Dato : 02-11-06 21:53

Hej Tom.

Jeg er imponeret over de hurtige svar man får i denne gruppe!

> har vores to feliciaer også gjort og her HJALP smørring, så den tror jeg
> på

Fedt. Det er faktisk det der er min største bekymring. Men det lader altså
ikke til at det er et større problem.

> Tjae, hvis det er så nemt, og hvis prisen svarer til en bil uden ridser,
> så kan jo passende få det gjort inden du giver ham en stak penge, ikk

Tjoo, men bilen ligger faktisk i den billige ende af tilsvarende biler, men
har til gengæld også 80.000 km bag sig, hvor andre blot har kørt omkring
50.000
Men du har ret, han skal da få lov at forsøge sig inden køb. Så må vi jo
tage den derfra.

> Vejens hældning, hø Njae nok nærmere dårlige dæk, sporing des lige.
> Det skal fixes!

Ja, han tilbød det faktisk selv - altså det med sporing. Så det må jeg også
holde ham op på.

> Jeg synes jo det er dyrt, men fabia ER dyr, såeee... Meeen kan man ikke
> få en ny (godt nok en 54hk for omkring 130k ?)

Jeg så en ny hos Maul i Skanderborg for 139.995,- Men som du selv siger så
er det en model med 68 hk, og ikke i en combi udgave. Jeg vil gerne have god
plads på min skiferie, så jeg kan ikke nøjes med den lille model. Samtidig
syntes jeg at der alligevel er lidt mere ryk i udgaven med 75 hk, men
indrømmet - det er ikke en racerbil :)

> Tandrem ? 1,4 75hk, er det ikke netop den gamle skoda motor i opboret
> udgave (GOD motor forøvrigt!!!). Hvis ja, så har den kæde der aldrig skal
> skiftes, så det slipper han jo nemt om ved ikk

Jeg må nok indrømme at jeg er lidt forvirret i dette spørgsmål, men jeg er
ret sikker på at jeg har fået at vide at 1,4 modellen med de 75 hk, er en
model med tandrem.

> Kontant rabat - ja fandme !!! mindt 5kkr gerne 10!

Det var også i det leje jeg havde tænkt mig at forhandle. Evt. som vinterdæk
og navigation til min skiferie ;)

Tak for dine svar!

Bent

Fra : Kasper Christensen

Dato : 02-11-06 22:38

Nu kan jeg ikke se spørgsmålet der startede denne debat, men jeg kan
bidrage med følgende:

Jeg har lige solgt min fabia combi (2001, 97.000 km, rimelig stand) til
78.000 kr til en skodaforhandler. Den komemr nok til at koste 100.000
eller 104.000 tror jeg.

Så kan du selv vurdere om det er dyrt. Fabia er en god bil hvis den ikke
går i stykker hele tiden.

Mvh

Kasper

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-06 22:38

On Thu, 2 Nov 2006 21:36:53 +0100, "tom \(cordoba sdi\)"
<skodskod@yahoo.com> wrote:

>Tandrem ? 1,4 75hk, er det ikke netop den gamle skoda motor i opboret
>udgave (GOD motor forøvrigt!!!). Hvis ja, så har den kæde der aldrig skal
>skiftes, så det slipper han jo nemt om ved ikk

1,4 60 og 68 HK er den gamle stødstangsmaskine med knastkæde. I
Fabia'en en rimelig maskine, i Felicia en støjende møgkværn.
1,4 75HK (og 101HK) er VW's 16-ventilede maskine. Den skal have ny
tandrem omkring de 100.000 km.

/Kent Glerup

Fra : Bent

Dato : 08-11-06 22:51

Hej Alle.

Tak for jeres råd i forbindelse med køb af Skoda Fabia.
Jeg har nu købt bilen, og er altså blevet en lykkelig Skoda ejer :)
Så skal jeg bare have fundet en der vil overtage min gode gamle Renault 19
til en høj pris ;)

Bent

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-06 22:42

On Thu, 2 Nov 2006 21:21:06 +0100, "Bent"
<NO_SPAMschierff@NO_SPAMhotmail.comNO_SPAM> wrote:

> [...]
>smøres, men kan jeg mon stole på det, eller kan jeg risikere at der er noget

Den _skal_ selv gå retur. Denne gearkasse har tidligere givet
problemer, men på en 2003'er burde der ikke være noget. Vores har nu
gået næsten 100.000 og der er ikke antydningen af mislyde fra
gearkassen.

> [...]
>Han mente at disse små ridser kunne poleres væk i det yderste lag lak. Har

Få ham til at polere et lille område (eller hele bilen), så du har syn
for sagen!

> [...]
>hældning eller evt. et forkert dæktryk. Er det noget jeg skal bekymre mig

Det skal den så bare ikke gøre ved afleveringen.

> [...]
>problemer ved bilen. Hvad mener i om sådan et køb, og hvad kan man forvente
>at få i kontantrabat på sådan en bil ved en lille lokal forhandler?

Få dine ovennævnte punkter nedfældet i købsaftalen, så det er en
betingelse for handlen. Så kan du jo bare afvise handlen hvis det ikke
er OK.
Fornuftigt med tandremmen, det er alligevel ved at være på tide.

/Kent Glerup