hvad laver den der løse dims på termostate~
Fra : Martin Bak

Dato : 02-11-06 21:13

Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
flangen af en termostat.
Hvorfor gør der det?

--
Martin

Fra : Møller

Dato : 02-11-06 21:25

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
> flangen af en termostat.
> Hvorfor gør der det?

Den sikrer et mindre flow gennem ventilen indtil den åbner, så du får lidt
vand ud i radiatoren (køleren) og til følere
Den virker som en primitiv og enkel kontraventil.
Møller

Fra : Martin Bak

Dato : 02-11-06 22:16

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vand ud i radiatoren (køleren) og til følere
> Den virker som en primitiv og enkel kontraventil.

Forstået. Men det virker som et system der kunne trænge til fornyelse.. Det
ville f.eks. være komfortabelt, om man kunne skifte termostaten uden at
tappe vand af. Måske en udviklingsafdeling i en bilkoncern skulle tage
kontakt til Danfoss?

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-11-06 07:57

Martin Bak wrote:

> [...]
> ville f.eks. være komfortabelt, om man kunne skifte termostaten uden at
> tappe vand af. Måske en udviklingsafdeling i en bilkoncern skulle tage

Jeg tror det vil være uforholdsmæssigt meget dyrt at udvikle så det
virker upåklageligt. Det er også de færreste der har behov for at skifte
en termostat (udover her i afgiftsramte Danmark hvor bilerne lever meget
længere end gennemsnittet) og når du så endelig skifter termostaten er
det jo en god lejlighed til at få skiftet kølevæsken også, den skal vist
egentlig skiftes hver 3-4 år for at beholde sin optimale køleevne.

Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-11-06 22:04

> Det har altid undret mig. Der sidder altid sådan en fladklemt nitte på
> flangen af en termostat.
> Hvorfor gør der det?

Den omtalte Nitte dækker over et lille hul hvorigennem der selv når
thermostaten er lukket sikrer at der er vandgennemstrømning (dog i en meget
mindre mængde), hvis ikke dette hul fandtes i thermostaten ville motoren
ganske simpelt koge længe inden thermostaten åbnede, da det varme vand ikke
kunne nå frem til thermostatens følelegeme og påvirke denne.

For 30-40 år siden oplevede man ret ofte at dette lille hul tilstoppede
p.g.a. ofte efterfyldning af vand og deraf okker og slamdannelse fra
urenheder i vandet, og resultatet var en kogende motor.

--
MVH Hans