FDM-test - hvad bør laves
Fra : Morten Snedker

Dato : 02-11-06 20:29

Jeg har for nogle få måneder siden købt en VW Passat 1.8 Stcar, årgang
2000.

Som bekendt er der jo 6mdr garanti og 2 års reklamationsret. Jeg
besluttede mig derfor til at få foretaget en FDM-test af bilen, så jeg
kunne få lavet nogle ting indenfor garantien.

FDM fandt at følgende (blandt andet) "bør udbedres":

- Kondensvand i venstre forlygte
- El-bagrude: skade på varmetråde
- Bærekugler foran: slidt: venstre øverst, højre øverst
- Toe-in foran: Udenfor fabriksdata *** (hvad betyder det??)
- Døre: slidte hængsler/bolte: venstre fordør
- Låse: træg låsecylinder: bagdør
- Låse: skadet låsecylinder: bagdør

Der er flere ting end ovenstående Men: er det alle ting, hvor jeg med
god ret kan sige til forhandleren: det forventer jeg lavet uden
beregning, jf de 6 måneders garanti?

Derudover er der en række fejl, der er markeret som "trænger ikke til
omgående udbedring, men skal holdes under opsyn":

- Udstødningssystem: Flex ved forrør rusttæret
- Gearkasse: venstre ophæng slidt
- Ophæng/bærearme: slidt bøsning: venstre side og højre side

Hvordan bør jeg forholde mig til disse?

På forhånd tak for hjælpen!

Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk
Privat: www.vinthervej2.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 20:36

Morten Snedker skriver:

> Jeg har for nogle få måneder siden købt en VW Passat 1.8 Stcar, årgang
> 2000.

En 6 år gammel bil

> - Kondensvand i venstre forlygte

Måske udbedres, det kommer an på sælger.

> - El-bagrude: skade på varmetråde

Den får du næppe lavet.

> - Bærekugler foran: slidt: venstre øverst, højre øverst

Kan hænge sammen med:

> - Toe-in foran: Udenfor fabriksdata *** (hvad betyder det??)

Hjulene peger for meget ind mod hinanden (sådan her/ \), de skal have en
smule indad, men har for meget.

Svjh en kendt sliddel på passaterne af den årgang.

> - Døre: slidte hængsler/bolte: venstre fordør

Har de aldrig været vedligeholdt og døren brugt meget er det
forventeligt, med mindre at døren går meget trægt. Om det vil blive
lavet er op til sælger, det er ikke en kritisk fejl.

> - Låse: træg låsecylinder: bagdør

Den bliver alrig brugt.

> - Låse: skadet låsecylinder: bagdør

Den bliver aldrig brugt.

> Der er flere ting end ovenstående Men: er det alle ting, hvor jeg med
> god ret kan sige til forhandleren: det forventer jeg lavet uden
> beregning, jf de 6 måneders garanti?

Det er alle fejl der har været der da du har købt bilen.

Forhjulsophæng og sporing vil han måske æde, resten tror jeg at du
"hænger" på.

Normalt for en bil af den alder.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-11-06 20:50

Hej

Morten Snedker wrote:
> Der er flere ting end ovenstående Men: er det alle ting, hvor jeg med
> god ret kan sige til forhandleren: det forventer jeg lavet uden
> beregning, jf de 6 måneders garanti?

Har du fået skrevet garanti i slutsedlen? Hvis du regner med at
købeloven giver dig garanti, så tager du nemlig fejl.

Hvor mange km har bilen kørt. Hvis det er mange km, så kan du satse på
bærekuglerne da de kan udgøre en farerisiko på et tidspunkt og enhver
bil der sælges skal være sikkerhedsmæssigt i orden og det er der
købelovens reklamationsret bruges. Det er ikke forbudt at sælge en slidt
bil og det synes jeg de andre ting peger på.

> Hvordan bør jeg forholde mig til disse?

Igen. Det er ikke forbudt at sælge en slidt eller ringe vedligeholdt
bil. Du kan da spørge ham, men han vil nok afvise dem alle.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-11-06 21:24

On Thu, 02 Nov 2006 20:50:19 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Har du fået skrevet garanti i slutsedlen? Hvis du regner med at
>købeloven giver dig garanti, så tager du nemlig fejl.

Du har ret - der er ingen garanti. Der er 24 måneders reklamationsret,
and that's it.

Tak for indspark.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 21:37

> Du har ret - der er ingen garanti. Der er 24 måneders reklamationsret,
> and that's it.

I lyder sgu som nogle autoforhandlere...

Hvorfor skulle købeloven ændre sig fra en computer til en bil? Hvad er
argumenterne for at man ikke har 6mdr garanti?

/SWP

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 21:37

"Søren Wagner" skriver:

> Hvorfor skulle købeloven ændre sig fra en computer til en bil? Hvad er
> argumenterne for at man ikke har 6mdr garanti?

Købeloven siger intet om garanti - INTET.

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-11-06 21:43

On Thu, 2 Nov 2006 21:36:42 +0100, "Søren Wagner" <me på/fra cacba
snavs dk> wrote:

>Hvorfor skulle købeloven ændre sig fra en computer til en bil? Hvad er
>argumenterne for at man ikke har 6mdr garanti?

Der er garanti i det omfang forhandleren giver det - det er noget man
forhandler sig til.

Derudover er der 24 måneders reklamationsret i henhold til købeloven.
Den har samtidig en 6 måneders _formodningsregel_.

Den siger på nudansk:

"Hvis der i løbet af de første seks måneder efter købet viser sig at
være en fejl ved bilen, formodes fejlen at have været tilstede, da
bilen blev købt, og forhandleren skal derfor uden videre reparere
bilen, med mindre han kan sandsynliggøre, at du selv er skyld i
fejlen.

Hvis fejlen først viser sig efter, de seks måneder er gået, skal du
selv bevise, at fejlen var tilstede på købstidspunktet."

jf. http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/kort/bilkob/

Og der hvor tolkningen så ligger, er i begrebet "fejl". Hvad er fejl
og hvad er almindelig slid. Noget giver sig selv, andet ligger i en
grå-zone.

mhv

Fra : Brian

Dato : 02-11-06 22:07

"Søren Wagner" <me på/fra cacba snavs dk> skrev i en meddelelse

> I lyder sgu som nogle autoforhandlere...
>
> Hvorfor skulle købeloven ændre sig fra en computer til en bil? Hvad er
> argumenterne for at man ikke har 6mdr garanti?

Hvad er arhumenterne for at der er 6mdr garanti på en computer? Det er der
nemlig ikke...

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 22:28

> Hvad er arhumenterne for at der er 6mdr garanti på en computer? Det er der
> nemlig ikke...

Det mener jeg bestemt min lærer i Erhvervsret og Afsætning har sagt. Samt
diverse medier.

/SWP

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 22:28

"Søren Wagner" skriver:

> Det mener jeg bestemt min lærer i Erhvervsret og Afsætning har sagt.

Så skal han vidst til at finde et andet job.

> Samt diverse medier.

Nope

Fra : Morten Snedker

Dato : 02-11-06 23:18

On Thu, 2 Nov 2006 22:27:59 +0100, "Søren Wagner" <me på/fra cacba
snavs dk> wrote:

>Det mener jeg bestemt min lærer i Erhvervsret og Afsætning har sagt. Samt
>diverse medier.

Nu skal man jo ikke tro på alt, man hører:
http://www.virk.dk/nyheder/Danmarks%20Automobilforhandler%20Forening/artikel.aspx?id=%7B62CE6DA9-5A4F-4DEA-924E-F329D53B3A7E%7D

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-11-06 05:11

Søren Wagner wrote:

> Det mener jeg bestemt min lærer i Erhvervsret og Afsætning har sagt.

Enten skal han så have nyt job ellers skal du ikke sove så meget...

> Samt diverse medier.

Det er korrekt, at mange medier fordrejer sandhenden - men det gør ikke hvad
de siger/skriver til lov.

Det er korrekt, at de første 6 md. reklamationsret med omvendt bevisbyrde
nogle steder bliver opfattet som værende garanti og at det i nogle tilfælde
er 95 % det samme - men reklamationsret bliver ALDRIG til garanti.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 12:32

> Enten skal han så have nyt job ellers skal du ikke sove så meget...

Bgge muligheder kan være rigtigt :)

> [...]
> nogle steder bliver opfattet som værende garanti og at det i nogle
> tilfælde er 95 % det samme - men reklamationsret bliver ALDRIG til

Har ellers altid hørt det som 6 mdr garanti, 24 mdr reklamationsret.. men
det så så 24 mdr reklamationsret og 6 mdr hvor bevisbyrden er hos
forhandleren. ?

/Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:21

"Søren Wagner" skriver:

> Har ellers altid hørt det som 6 mdr garanti, 24 mdr reklamationsret.. men
> det så så 24 mdr reklamationsret og 6 mdr hvor bevisbyrden er hos
> forhandleren. ?

Det er 24 måneder, hvor de første 6 måneder er det sælger der har
bevisbyrden og de efterfølgende 18 er det køber.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-06 06:39

Hej

Søren Wagner wrote:

> Det mener jeg bestemt min lærer i Erhvervsret og Afsætning har sagt. Samt
> diverse medier.

Der har aldrig, aldrig, aldrig nogensinde været nogen retslig garanti
ifølge den danske købelov. Det er så uanset om det er den gamle eller
den nye købelov.

En garanti skal stille køber væsentlig bedre end reklamationsretten. En
garanti kan for eksempel dække at fejl udbedres indenfor 3 døgn uden
beregning for køber af nogen art. Det kan være at bilen hentes på
bopælen og at der stilles lånebil til rådighed.

Typisk dækker den bedre service en garanti giver at du ikke "mister" det
der er gået istykker i en kortere eller længere periode.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-11-06 07:27

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Typisk dækker den bedre service en garanti giver at du ikke "mister" det
> der er gået istykker i en kortere eller længere periode.

Eller at der repareres uden forbehold for fx., TADAAA, alm. slitage set i
forhold til "objektet", bilens, stand, alder etc.. Der dækker
"reklamationsretten" ikke nødvendigvis, man kan ikke reklamere en gl. bil ny
igen, det manglede da lige ;). Mange forhandlere giver alligevel den garanti
det først ½ år, men det er ikke noget man har krav på.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-11-06 22:52

Brian wrote:

> Hvad er arhumenterne for at der er 6mdr garanti på en computer? Det er der
> nemlig ikke...

Der er reklamationsret med omvendt bevisbyrde.

Købeloven - læg mærke til stk. 3

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud
fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der
på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den
først viser sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i
§§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den
manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1
nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med
salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.

Knus
Regnar

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-06 06:51

Hej

Søren Wagner wrote:
> Hvorfor skulle købeloven ændre sig fra en computer til en bil? Hvad er
> argumenterne for at man ikke har 6mdr garanti?

Argumentet er at ufattelig mange forbrugere har fået købeloven galt i
halsen og åbenbart stadig ikke har fattet reglerne på området. De tror
de kan tillade sig alt, være urimelige og forlange garanti på gamle
brugte varer.

Købeloven er meget fair for begge parter og gælder ligeså meget køberen
som sælgeren. Den gælder også hvis både køber og sælger er privatpersoner.

Og nej jeg er ikke forhandler af nogen art, men det kan irritere mig at
se folk opføre sig som om de må alt, bare fordi de har set Kontant,
Basta, Rabatten, TV2 Morgenhalløj osv som forøvrigt ofte vidergiver
inkorrekt information. Senest var det Basta som gav direkte forkerte
oplysninger omkring reglerne ved brugtbilshandel. Faktisk nævnte de
garanti som du selv nævner.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-11-06 08:26

Morten Snedker wrote:
> Der er flere ting end ovenstående Men: er det alle ting, hvor jeg med
> god ret kan sige til forhandleren: det forventer jeg lavet uden
> beregning, jf de 6 måneders garanti?

Hvad mente FDM du havde ret til (nu du var der)?

--
vh
Torben

Fra : Morten Snedker

Dato : 03-11-06 08:44

On Fri, 03 Nov 2006 08:26:20 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Hvad mente FDM du havde ret til (nu du var der)?

Det ved jeg ikke - det var hustruen der var hos dem med bilen.

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-11-06 09:40

Morten Snedker wrote:

> Det ved jeg ikke - det var hustruen der var hos dem med bilen.

Jeg ville så foreslå et opkald til dem for at få det maksimale ud af
testpengene. De har nok erfaring for hvad forhandlere bør, og hvad de
normalt accepterer. Det har nok også mere vægt hos forhandleren at have
FDM opbakning til kravene, end en stribe udskifter med synspunkter
herindefra (hvor vi alle hader brugtvognsforhandlere).

--
vh
Torben

Fra : TDN

Dato : 03-11-06 09:09

"Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne få lavet nogle ting indenfor garantien.
>
> FDM fandt at følgende (blandt andet) "bør udbedres":
>

> - Udstødningssystem: Flex ved forrør rusttæret

På den Passat jeg havde var der rustet hul i fleksrøret og det er noget lort
da man dengang (ved ikke om det stadig er sådan) ikke kunne købe en
rep.stykke, men skulle skifte katalysator da fleksrøret sad på denne. Jeg
mener det koster 6-8.000 kr. afhængig om det er hos uaut. eller aut. det
bliver skiftet.

Så vis den er på vej er det surt.

Mvh
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-11-06 16:05

TDN wrote:
> [...]
> kunne købe en rep.stykke, men skulle skifte katalysator da fleksrøret
> sad på denne. Jeg mener det koster 6-8.000 kr. afhængig om det er hos

Ja, så er det surt.
Spørgsmålet er blot om det kan forventes at den holder mere end 6 år og X
km.

Fra : TDN

Dato : 03-11-06 16:21

meddelelse news:454b5a7f$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, så er det surt.
> Spørgsmålet er blot om det kan forventes at den holder mere end 6 år og X
> [...]

Det passer nok meget godt, da min var ca. 7 år da jeg solgte den.

Mvh
Thomas

Fra : Morten Snedker

Dato : 03-11-06 17:20

On Fri, 3 Nov 2006 16:04:30 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Ja, så er det surt.
>Spørgsmålet er blot om det kan forventes at den holder mere end 6 år og X
>km.

Reperation/udbedring af udstødning er angivet på slutsedlen. De har
også skiftet det forreste stykke - men åbenbart er det ikke nok.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 16:35

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener det koster 6-8.000 kr. afhængig om det er hos uaut. eller aut. det

hmmm, jeg tror nu nok jeg kunne få en mekaniker til at svejse fleksrøret fra
en anden bil eller noget tilsvarende nyt på hvis der var tale om SÅ mange
penge

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 03-11-06 16:57

> [...]
>
> hmmm, jeg tror nu nok jeg kunne få en mekaniker til at svejse fleksrøret
> fra en anden bil eller noget tilsvarende nyt på hvis der var tale om SÅ

Dengang spurgte jeg både flere forskellige dæk/udstødnings firmaer og uaut.
og aut. værksteder, de sagde alle der ikke var noget at gøre. Jeg skulle
sælge bilen og gad ikke ofre så mange penge før salg, så det endte med at
jeg solgte den med fejlen til en forhandler. Det var en 1997'er som blev
solgt i 2004. Måske er en 2000 model anderledes.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 17:11

> [...]
> med at jeg solgte den med fejlen til en forhandler. Det var en 1997'er som
> blev solgt i 2004. Måske er en 2000 model anderledes.

Jeg tror bare at de ikke GAD at hjælpe dig.
De her Stainless Steel Flex Pipes kan/kunne sagtens fås som løsdele i
forskellige diametre. Og det tager ikke mange min. at skære den gamle af med
en vinkelsliber og svejse en ny på.
Men jeg kender det. Ford med flere gad heller ikke hjælpe mig, så jeg måtte
selv igang med at svejse et stykke på, dengang min havde eftermonteret turbo

--
Tom

Fra : Kent Nielsen

Dato : 03-11-06 09:50

> [...]
> kunne få lavet nogle ting indenfor garantien.
>
> FDM fandt at følgende (blandt andet) "bør udbedres":

KLIP

> Hvordan bør jeg forholde mig til disse?

Hej.
Ring til FDM teknisk/juridisk afdeling og få deres synspunkt.

Kent Nielsen

Fra : Morten Snedker

Dato : 04-11-06 10:19

On Thu, 02 Nov 2006 20:28:35 +0100, Morten Snedker <morten@nospam.dk>
wrote:

En beslægtet tråd i dk.videnskab.jura, som nogle måske har lyst til at
læse:

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/a38623df2c3fc92e/b56fa47ab311b9b8?lnk=st&q=definition+p%C3%A5+%22mangel%22&rnum=1&hl=da#b56fa47ab311b9b8