Giver du plads?
Fra : DaFosia

Dato : 02-11-06 20:06

Hej!

Motorvej: Jeg kører i venstre spor med 120. Jeg nærmer mig en lastbil
og kan se at der kommer en bil med høj fart.(140?). Jeg vurderer, at
han kan nå at komme forbi mig, inden jeg når lastbilen. Det kunne han
også, men bag ham kom endnu en bil med høj fart......så enten kunne
jeg bremse op eller overhale lastbilen.

Jeg vælger at overhale lastbilen og bilen bag mig udtrykker sin
utilfredshed med at dytte og give mig fingeren da han køre forbi. Jeg
smiler og vinker til staklen.....

Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-11-06 20:09

"DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Nej.

/Caspersen

Fra : Peter Frost

Dato : 02-11-06 20:42

DaFosia skriver:
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Ja, det ville jeg højst sandsynligt, jeg ville i hvert tilfælde i hvert
fald, træde speederen i bund, for at være til så lidt mulig gene for ham i
overhalings-sporet.

Dog er det som regl mig der er bremseren i dette tilfælde ! Vi kunne alle
sammen lære meget af tyskerne. Det er en drøm at køre på Autobahn ! Glæder
mig ikke overvældende til min tur mellem Valby og Pad-by i morgen !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-11-06 17:28

Peter Frost wrote:
> [...]

> Dog er det som regl mig der er bremseren i dette tilfælde ! Vi kunne
> alle sammen lære meget af tyskerne. Det er en drøm at køre på

Hvad er det du mener tyskerne er så gode til på autobanen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning

Dato : 03-11-06 18:30

>Ja, det ville jeg højst sandsynligt, jeg ville i hvert tilfælde i hvert
>fald, træde speederen i bund, for at være til så lidt mulig gene for ham i
>overhalings-sporet.

Tillykke, det bliver så dig der bliver målt ved næste motorvejsbro og
stoppet 500 meter længere henne. Og her er betjenten ligeglad med om
ham bagved "pressede" dig.

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 19:00

On Fri, 03 Nov 2006 18:29:40 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Tillykke, det bliver så dig der bliver målt ved næste motorvejsbro og
>stoppet 500 meter længere henne. Og her er betjenten ligeglad med om
>ham bagved "pressede" dig.

Øhh.. Han skriver jo blot at han vil accelere op så han ikke generer
den bagvedkørende. Hvis den bagvedkørende kører 130 behøver han jo
blot komme op på det samme. Hvor bliver politiet så involveret?
Forudsat at han har trukket ud med tilstrækkelig afstand til den
bagvedkørende selvfølgelig!

/Kent Glerup

Fra : Henning

Dato : 04-11-06 00:32

> [...]
>blot komme op på det samme. Hvor bliver politiet så involveret?
>Forudsat at han har trukket ud med tilstrækkelig afstand til den

Der skrives "jeg ville i hvert tilfælde i hvert fald, træde speederen
i bund" - gør du det i mange sekunder er du hurtigt over det tilladte.
Hvis grænsen er 110 og du nærmer dig de 130, koster det en bøde Jeg
antager naturligvis, at man kører det maksimalt tilladte, specielt når
der overhales.

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-11-06 00:45

On Sat, 04 Nov 2006 00:32:29 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>Hvis grænsen er 110 og du nærmer dig de 130, koster det en bøde Jeg
>antager naturligvis, at man kører det maksimalt tilladte, specielt når

Det er vist din helt egen fortolkning der fortæller at han vil over
fatgrænsen.

Jeg er ofte i en situation hvor jeg kører omkring 100 i højre bane.
Hvis der så er et hul i venstre bane (som bevæger sig med 130), så
bliver der altså lagt mest muligt olie ind over stemplerne indtil jeg
er oppe på 130!

Jeg kan ikke se at der sker noget interessant for politiet i den
situation.

/Kent Glerup

Fra : Khawk

Dato : 04-11-06 17:19

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:a8knk25qthloldigi7mtebp7b4b5rkq77s@4ax.com...

> [...]
> Hvis grænsen er 110 og du nærmer dig de 130, koster det en bøde Jeg
> antager naturligvis, at man kører det maksimalt tilladte, specielt når

Tjaa, hvis jeg træder speederen i bund mens jeg kører den tilladte hastighed på motorvejen så går der nok omkring 30 sekunder inden jeg kører hurtigt nok til at politiet stopper mig. Her forudsætter jeg at jeg ikke gearer ned. Sådan en Suzuki Swift af ældre årgang med lille motor har ikke mange ekstra kræfter at give af ved den hastighed.

mvh
Kim

Fra : Henning

Dato : 04-11-06 17:38

On Sat, 4 Nov 2006 17:19:09 +0100, "Khawk" <khawk@FjernDette.edb.dk>
wrote:

>Tjaa, hvis jeg træder speederen i bund mens jeg kører den tilladte hastighed på motorvejen så går der nok omkring 30 sekunder inden jeg kører hurtigt nok til at politiet stopper mig. Her forudsætter jeg at jeg ikke gearer ned. Sådan en Suzuki Swift af ældre årgang med lille motor har ikke mange ekstra kræfter at give af ved den hastighed.

Træder jeg speederen i bund i 5. gear med 110km/t, går der ikke mange
sekunder før jeg er på 130+ Skide turbo diesel

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:13

Peter Frost skrev:
> [...]
> sammen lære meget af tyskerne. Det er en drøm at køre på Autobahn ! Glæder
> mig ikke overvældende til min tur mellem Valby og Pad-by i morgen !

Nu har jeg, bl.a., kørt i Tyskland siden 1986. Men den der, højt
besungne, tyske trafikkultur er det ikke lykkedes mig at få øje på endnu.

Derimod har det ikke været problemer med at få øje på en trafikkultur så
egoistisk at det grænser til det uhyggelige.

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : JS

Dato : 04-11-06 19:56

Finn Guldmann wrote:
> [...]
> Derimod har det ikke været problemer med at få øje på en trafikkultur
> så egoistisk at det grænser til det uhyggelige.

Enig, jeg kan heller ikke se at tyskerne skulle være så dygtige...

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-06 20:15

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig, jeg kan heller ikke se at tyskerne skulle være så dygtige...

Jeg er nu temmelig uenig. Godt nok er der også en del tyskere der kører som
vi gør i danmark men generelt vil jeg nu mene der er stor forskel. Jeg
oplever stort set aldrig en tysker der smutter over for gult eller rødt lys.
Fingeren er heller ikke brugt så ofte i tyskland men måske fordi det giver
en bøde at gøre det i tyskland.
Tyskerne har dog en klar forventning om at man ikke ligger og nosser rundt
ude i venstre spor på motorvejene, fordi så får man lys og lygter m.m. Jeg
har måtte sande det nogle gange når min mondeo ikke har været hurtig nok
(170+) hvilket er intet sammenlignet med en større tysk bil hvor det kan gå
rimelig hurtigt.
Men generelt er tyskerne ikke særlige tålmodige så hvis man laver bare den
mindste fejl så kommer horn og lys, hvilket kan være noget øv.
Men man skal også venne sig til at i tyskland skal alt gå lidt hurtigere.
Man skal være hurtigere til at accelerere fordi indfaldsveje er korte, man
skal være hurtigere til at bremse pga. deres mange bilkøer, på hovedveje er
det 100 Km/t og motorveje > 120 samt at man får overhalet hurtigt.

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-06 08:19

Tom wrote:

> [...]
> kører som vi gør i danmark men generelt vil jeg nu mene der er stor
> forskel. Jeg oplever stort set aldrig en tysker der smutter over for

Tyskerne har rødtlyskameraer placeret rundt i deres byer. Måske tror de også
de eksisterer i DK?

> Fingeren er heller ikke brugt så ofte i tyskland
> men måske fordi det giver en bøde at gøre det i tyskland.

Nemlig!

> [...]
> har været hurtig nok (170+) hvilket er intet sammenlignet med en
> større tysk bil hvor det kan gå rimelig hurtigt.

Det må være noget med din kørestil ;) Min Goller har aldrig set langt lys i
spejlene - og det er ikke fordi den bevæger sig hurtigere end lysets
hastighed ;)

> Men generelt er tyskerne ikke særlige tålmodige så hvis man laver
> bare den mindste fejl så kommer horn og lys, hvilket kan være noget
> øv.

Jeg er ikke enig. Jeg bor i et område hvor der kommer rigtig mange tyskere
og der er tit stangkørsel. Hvem lukker andre ind i denne endeløse kø -
tyskerne i køen. Det er _aldrig_ en dansker.

Undtagen, naturligvis, når jeg kommer kørende i køen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-11-06 19:16

Per Henneberg Kristensen submitted this idea :
> Tyskerne har rødtlyskameraer placeret rundt i deres byer. Måske tror de også
> de eksisterer i DK?

Det har de jo også gjort - var det ikke i Århus de eksperimenterede med
dem ? Svjh droppede man dem fordi resultatet ikke var godt nok.

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 17:38

> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?
>
> Nej.
>
> /Caspersen

Fint. Men så skal du heller ikke undre dig over, at vi er nogle der bliver
ude i venstre spor indtil vi er helt sikre på at vi ikke bliver tørret af
bag på en lastbil.

--

MVH

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 20:11

[...]

--------------------------
Ja, jeg ville bremse.
Man må ikke påbegynde en overhaling når andre er ved at overhale og alt
tyder jo netop på at du var ved at blive overhalet.
Jeg bliver også irriteret når nogen trække ud mens jeg er igang med en
overhaling.......det er dog yderst sjældent at jeg gider signalere min
utilfredshed af den grund...så vælger jeg bare at bremse jeg om jeg er ved
at overhale.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 20:14

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:08

Tom skrev:
> [...]
> overhaling.......det er dog yderst sjældent at jeg gider signalere min
> utilfredshed af den grund...så vælger jeg bare at bremse jeg om jeg er ved

Nu melder historien jo ikke noget om at påbegynde en overhaling, men om
at opgive den man er i gang med for at give plads til at andre kan køre
mere end tilladt.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-06 20:13

DaFosia wrote:
> [...]
> smiler og vinker til staklen.....
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Ja.
Men netop det du har oplevet gør at man ikke gider trække ind...

Fra : DaFosia

Dato : 02-11-06 20:16

C. Caspersen skrev:
> "DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?
>
> Nej.
>
> /Caspersen

Hvis jeg kan se, at nogen er ved at komme i klemme, giver jeg dem lige
et par sekunders mulighed for at komme ud ved at sænke min hastighed
en smule.

Fra : DaFosia

Dato : 02-11-06 20:19

Morten Fruergaard skrev:

> Ja.
> Men netop det du har oplevet gør at man ikke gider trække ind...

Ja, for det er jo alternativet, at man må begynde sin overhaling
tidligere og ikke trække ind mellem lastbiler, for at være sikker på
ikke at komme i "klemme".....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 20:29

DaFosia skriver:

> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Blive inde bagved. Så er man sikker på at man ikke får en uopmærksom
idiot op i røven.

Hvad kan man tabe ?

10 sekunder ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 20:45

> Hvad kan man tabe ?
>
> 10 sekunder ?

Æren og stoltheden af at sådan en nar overhaler... Og de 10 sekunder kan
være lang tid bag en lastbil....

/Cacba

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 20:52

"Søren Wagner" skriver:

> Æren og stoltheden af at sådan en nar overhaler... Og de 10 sekunder kan
> være lang tid bag en lastbil....

Æren og stoltheden er længe genoprejst når man er lige bag ham, mens han
sidder og bander og svovler over den næste der kører en smule
langsommere end ham selv, eller en lastbil der overhaler.

Han har brændt en masse brændstof af og du har kørt pænt....

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 21:11

> Han har brændt en masse brændstof af og du har kørt pænt....

Brændstof kan jeg nikke ja til. Skiftede for en måned siden fra en Suzuki
Alto 1,1 til en Honda Civic ES 1,6i .. det er lige en halv gang mere i
brændstofforbruget...

Køre pænt? Ja... Nu skal den her bil jo lige prøves af inden det bliver
glat.. :]

/Cacba

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-11-06 20:33

On 2 Nov 2006 11:06:29 -0800, "DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>smiler og vinker til staklen.....
>
>Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Plus, at så vidt jeg husker - må man ikke trække ud til overhaling på
motorvej hvis man er til ulempe for dem der kører i banen du skifter
til. Det er man jo.

Alt efter forholdene plejer jeg sædvanligvis at vælge at give bare
lidt ekstra gas, trække forbi lastbilen - og så ind.

** Lars

Fra : DaFosia

Dato : 02-11-06 20:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> DaFosia skriver:

> Blive inde bagved. Så er man sikker på at man ikke får en uopmærksom
> idiot op i røven.
>
> Hvad kan man tabe ?
>
> 10 sekunder ?

2 minutter i en bil med 60HK :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 20:51

DaFosia skriver:

> 2 minutter i en bil med 60HK :)

Nej 10 sekunder, for lige om lidt hænger han alligevel oppe i røven af
en anden.

Sidste weekend kørte vio til vestjylland. Fartpiloten står på 90 (-4% i
fejlvisnong så omkring 85km/t) på de store landeveje derovre. Vi blev
overhalet af ind til flere som vi, når vi kom til næste by alligevel
kørte bagved igen, selvom de havde været langt foran. Og det endda uden
at have kørt for stærkt i byerne.

Jeg oplever det gang på gang.....

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 20:59

> [...]
> overhalet af ind til flere som vi, når vi kom til næste by alligevel
> kørte bagved igen, selvom de havde været langt foran. Og det endda uden

Men du oplever så ikke glæden ved at overhale andre....

/Cacba

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-06 21:15

"Søren Wagner" skriver:

> Men du oplever så ikke glæden ved at overhale andre....

Jo, mange holde 80 på speedometret.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-11-06 23:38

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Jo, mange holde 80 på speedometret.

Det er så dem du har liggende i røven når du kører gennem en by?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 06:27

"Kent Oldhøj" skriver:

> Det er så dem du har liggende i røven når du kører gennem en by?

Det kan del let være....

Fra : Rune Larsen

Dato : 02-11-06 21:18

Søren Wagner wrote:
> Men du oplever så ikke glæden ved at overhale andre....

Mener du det seriøst?

Jeg vil da helst undgå at overhale andre, da mange desværre reagerer
irrationelt på at blive overhalet ved diverse ulovligheder, som fx at
accelere, dytte eller blinke efter overhaling.
Men der skal jo være plads til alle.

Den væsenligste grund til at have en motor på 100+ hk er at slippe forbi
de tåber, der nægter at blive overhalet, og som begynder at accelerere
for at man kan komme tæt på eller allerbedst ramme en modkørende.

Mvh Rune

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 21:30

> [...]
> de tåber, der nægter at blive overhalet, og som begynder at accelerere
> for at man kan komme tæt på eller allerbedst ramme en modkørende.

Havde tidligere en Suzuki Alto.. der var det umuligt at komme forbi de
tåber. Der blev man altid pænt bagved næsten alt.

Nu ahr ejg en Honda Civic... Og det er en fryd at vise de tåber bagende...

Men ja, oplever alt for mange der slinger, ligger tet på midten. Dog ikke så
tit de accelerer før jeg er kommet forbi... Mest når man er forbi, vil de
vise at de godt kan følge med...

/Cacba

Fra : Per O.

Dato : 02-11-06 23:25

KLIP

> Den væsenligste grund til at have en motor på 100+ hk er at slippe forbi
> de tåber, der nægter at blive overhalet, og som begynder at accelerere
> for at man kan komme tæt på eller allerbedst ramme en modkørende.

Når jeg komemr ud for dette, blinker jeg til højre, og trækker ind. Så kan
de vælge om de vil bremse eller ramle sammen med mig. Indtil nu har de alle
bremset. Jeg vil ikke ramle ind i en modkørende, eller sætte en uskyldig
modkørendes liv på spil, fordi en idiot sætter farten op. Så tager jeg
hellere ham der forårsager ulykken med ud på marken end at ramle frontalt
ind i den uskyldige modkørende.
--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-11-06 17:31

Per O. wrote:

> [...]
> farten op. Så tager jeg hellere ham der forårsager ulykken med ud på
> marken end at ramle frontalt ind i den uskyldige modkørende.

Hvad er det for en bil der er så meget tungere end dem du overhaler at de
ikke kan bringe din bagende i pendulbevægelse ved at de rammer dig?

--
Per, Esbjerg

Fra : DaFosia

Dato : 02-11-06 21:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> overhalet af ind til flere som vi, når vi kom til næste by alligevel
> kørte bagved igen, selvom de havde været langt foran. Og det endda uden

Præcist samme oplevelse har jeg, når jeg kører i vores bil med 60HK.
Det er meget underholdende og afslappende :)

Fra : Lars Holst

Dato : 02-11-06 21:15

"DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> said in news:1162494389.335220.115490
> [...]

> smiler og vinker til staklen.....
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Tja..............
Det er jo ikke lovligt at trække ud i yderbanen i det tilfælde du
beskriver, så jeg synes det er irrellevant at spørge hvad man lyster og
plejer.
man skal bare holde sig i sin egen vogbane indtil vognbaneskift kan ske
uden ulempe for andre trafikanter.
Hvis bilen i yderbanen har brug for så meget at tip-toe bremsepedalen, så
kan det koste et klip i kortet for den der skifter vognbane.

Jeg ville blive bag lastbilen.

--
Lars Holst

Fra : K+T

Dato : 02-11-06 21:26

[...]

Under ingen omstændigheder - han har ikke mere ret til venstrebanen end du!

Knud

Fra : Lars Jensen

Dato : 02-11-06 23:38

K+T skrev:
> [...]
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?
>
> Under ingen omstændigheder - han har ikke mere ret til venstrebanen end du!

Sådan noget ævl Knud - han trækker ud, selv om han er ved at blive
overhalet.

Da han tydeligvis ikke har lyst til at accellererer for at komme
hurtigere forbi lastbilen, kan han i stedet bremse ned, og trække ud når
der bliver plads.

Men han gør sikkert som nogle fjolser gør - de blinker, og trækker ud -
for alle ved jo, at når bare man har blinket - så aktiverers bremserne
på de bagfra kommende automagisk, så man får plads!?

> Knud

Lars B

Fra : martin

Dato : 03-11-06 11:22

"Lars Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message

> [...]
> for alle ved jo, at når bare man har blinket - så aktiverers bremserne på
> de bagfra kommende automagisk, så man får plads!?

Sikke noget Ævl Lars han ligger allerede og flyder i venstre bane, så han
trækker ingen steder....

MArtin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:22

Lars Jensen skrev:
> [...]
> for alle ved jo, at når bare man har blinket - så aktiverers bremserne
> på de bagfra kommende automagisk, så man får plads!?

Citat: "Motorvej: Jeg kører i venstre spor med 120"

For mig betyder det at der ER trukket ud til overhaling af lastbilen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 06:33

Finn Guldmann skriver:

> Citat: "Motorvej: Jeg kører i venstre spor med 120"
>
> For mig betyder det at der ER trukket ud til overhaling af lastbilen.

Du tager fejl, prøv at læs hele teksten når du står op....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 13:48

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Du tager fejl, prøv at læs hele teksten når du står op....

Det gjorde jeg også. Hvorfor jeg ikke forstår hvorfor man skulle trække
ind, i første omgang, når man er påbegyndt sin overhaling.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 14:39

Finn Guldmann skriver:

> Det gjorde jeg også. Hvorfor jeg ikke forstår hvorfor man skulle trække
> ind, i første omgang, når man er påbegyndt sin overhaling.

Spørgsmålet er om havn ahvde gang i en ovehalning, eller blot "flød
rundt" i venstresporet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 15:29

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Spørgsmålet er om havn ahvde gang i en ovehalning, eller blot "flød
> rundt" i venstresporet.

Nu blev der jo nævnt en lastbil. Som han var begyndt at overhale.

At han så, under denne overhaling, bliver indhentet af andre biler kan
jeg ikke se kan være hans problem.

Jeg er enig i at den med at trække ud umiddelbart foran andre ikke
holder vand.

Men jeg kan da sagtens komme ud for at begynde en overhaling hvor jeg
ikke kan se anden trafik bagfra, ej heller lys fra andre, men alligevel
få lys og fingre fra en der har indhentet mig mens jeg overhaler.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-06 08:20

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> ikke kan se anden trafik bagfra, ej heller lys fra andre, men
> alligevel få lys og fingre fra en der har indhentet mig mens jeg

Nok fordi du har problemer med at komme over 90 og kun kører 1 km/t
hurtigere end den du overhaler ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-06 00:13

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Nok fordi du har problemer med at komme over 90 og kun kører 1 km/t
> hurtigere end den du overhaler ;)

Også selvom hastighedsforskellen er størrere.

Det er noget med at der findes en del mennesker der mener at lastbiler
slet ikke har noget at gøre i 2. spor.

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 02-11-06 21:45

[...]

der har været mange forslag. men der mangler da et - min version

Jeg kører 200km dagligt på motorvej - i jylland hvor farten svinger mere
(fra vel 80 .> 159,9 )

Jeg trækker ind til højre hele tiden. nærmer jeg mig noget jeg skal
overhale trækker jeg ud lige før jeg når derhen såfremt muligt. kommer der
en "stime" som du beskriver, lader jeg ham der kan nå at komme forbi, komme
forbi. Den næste må sænke farten lidt for mig, men jeg trækker så
tilgengæld ind igen med det samme selvom jeg så et ½ minut senere skal ud.
Dermed er jeg til gene for nogle, men meget begrænset, og samtidigt skal jeg
ikke køre og bremse hele tiden eller køre og spærre i venstre sporet i
unødigt lang tid.

Jeg ser ikke motorvejens spor 2 som et overhalingsspor. Det er bare et
hurtigere spor. Det med overhalingsspor gælder vist kun for teoribogen, og
så motorvejen ved hirtshals. alle andre steder er da godt fyldt op, og det
gælder om at få trafikken til at flyde bedst muligt...

Fra : Henning

Dato : 02-11-06 21:55

> [...]

>Motorvej: Jeg kører i venstre spor med 120. Jeg nærmer mig en lastbil
>og kan se at der kommer en bil med høj fart.(140?). Jeg vurderer, at

Mener du højre eller venstre spor? Er du trukket ud til overhaling
allerede?

Fra : Stoffer

Dato : 02-11-06 22:25

"DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> wrote in message
[...]

----

Pedalen i bund og trække ud, uden at nogen skal til at bremse.
Hvis jeg er i spare humør, så slippe pedalen og trække ud når det er muligt,
uden nogen skal røre ved bremsen.

Jeg ser venstre bane, som overhalingsbane.
Og ja, jeg overhaler i højre bane, hvis der er nogen som ikke ser venstre
som overhalingsbanen.
Hvis man kører i venstre bane uden at overhale, så betyder det jo blot at
man skal dreje til venstre ved næste kryds...

Men pointen er, at man er til gene, hvis den anden part skal bremse.

Fra : Tyfon

Dato : 03-11-06 18:23

"Stoffer" <smap@me.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> man skal dreje til venstre ved næste kryds...
>
> Men pointen er, at man er til gene, hvis den anden part skal bremse.

Hvis den anden kommer med 130+ Ja så er det jo egentlig ham der har et
problem

Køre jeg 130 så overhaler jeg sku selv om jeg kan se der kommer en der køre
hurtigere .. 130kmt er mig bekendt højeste tilladte hastighed på danske
motorveje

OK er det ikke mulig for ham at nå at bremse ned så venter jeg .. men
ellers ikke

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 19:01

Tyfon skriver:

> Hvis den anden kommer med 130+ Ja så er det jo egentlig ham der har et
> problem

Nej

> Køre jeg 130 så overhaler jeg sku selv om jeg kan se der kommer en der køre
> hurtigere .. 130kmt er mig bekendt højeste tilladte hastighed på danske
> motorveje

Og ?

Er du betjent ?
Bestemmer du ?

Nej i færdselsloven står der at du ikke må være til gene, det betyder
også at selvom folk vil køre 135 hvor du mener at 125 (eller 130 i følge
dit speedometer) er rigeligt, så er det bare ind til højre.

Men okay det er dit kørekort der får et klip....

Fra : Stoffer

Dato : 04-11-06 15:33

"Tyfon" <no@spam.dk> wrote in message

> [...]
> danske motorveje
>
> OK er det ikke mulig for ham at nå at bremse ned så venter jeg .. men

Hvis man har en bil med 60 hk og endelig er kommet op på 155 km/t, så er det
pisse træls, at bremse ned i 10 sek. Og så bruge 5 min på at komme op på 155
igen

Men jeg synes ikke, at man skal trække ud, hvis der skal bremses. -men hvis
man kan nøjes med at slippe speeder, så er der som sådan ikke noget i vejen
for at gøre det, hvis bare der trækkes ind igen hurtigst muligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 16:23

on 04-11-2006, Stoffer supposed :
> Hvis man har en bil med 60 hk og endelig er kommet op på 155 km/t, så er det
> pisse træls, at bremse ned i 10 sek. Og så bruge 5 min på at komme op på 155
> igen

Hvis man har en bil med 60hk er man da også selv ude om det ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:19

Stoffer skrev:
> [...]
> man skal dreje til venstre ved næste kryds...
> Men pointen er, at man er til gene, hvis den anden part skal bremse.

Er der lysregulering i de kryds der er på motorvejen?

Fra : Stoffer

Dato : 04-11-06 15:29

> Er der lysregulering i de kryds der er på motorvejen?

Det er der åbenbart nogen, som tror ;)

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-11-06 22:47

> [...]

>han kan nå at komme forbi mig, inden jeg når lastbilen. Det kunne han
>også, men bag ham kom endnu en bil med høj fart......så enten kunne

Her ville jeg også smutte forbi lastbilen.

> [...]
>smiler og vinker til staklen.....
>
>Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Nej. Jeg ville forvente at "bil nummer 2" i venstre bane har overskuet
at jeg vil forbi lastbilen. Jeg regner derfor med at han forventer at
jeg trækker ud i venstre bane.

Jeg trækker selvfølgelig ikke ud på en måde der er til fare!

/Kent Glerup

Fra : Per O.

Dato : 02-11-06 23:27

[...]

Jeg giver plads, da jeg selv hader de nokkefår som bliver liggende ude i
venstre side når det ikke er nødvendigt. Når der er fri bane i højre side,
og andre kan nå at komme forbi før man selv har brug for venstre bane, så
bliver jeg i højre bane. Det værste som kan ske, er at der skal to biler
forbi med stor fart, hvilket kun koster mig få sekunder, og det kan jeg godt
leve med.

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-11-06 08:41

DaFosia skrev:
> [...]
> smiler og vinker til staklen.....
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Mikael

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-11-06 08:42

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-11-06 08:57

[...]

Kan se at alle flueerotikerne er gået i seng.

Er der tale om 3 spor på motorvejen, da du jo skriver at kører i venstre
spor ;)))

--
MVH Hans

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-11-06 09:00

DaFosia wrote:
> Hej!
>
> Motorvej: Jeg kører i venstre spor med 120.

Hvad ligger du og roder i venstre vejbane for? er højre vejbane fyldt
op?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : TDN

Dato : 03-11-06 09:18

DaFosia wrote:
> [...]
>
> Motorvej: Jeg kører i venstre spor med 120.

Hvad ligger du og roder i venstre vejbane for? er højre vejbane fyldt

Enig, man skal holde til højre, og hvis man vil overhale skal det ske uden
at genere dem der er igang med en overhaling uanset deres hastighed, så hvis
de bliver nødt til at bremse op fordi du trækker ud er det dig (Dafosia) der
laver noget ulovligt.

Det er utroligt der er så mange her fra gruppen der opfinder deres egne
færdelsregler, men det ser man jo også dagligt hvis man færdes på motorvejen
hvordan folk vælter ud i overhalingsbanen enten uden at orientere sig eller
også skider de på dem der kommer bagfra skal bremse op for at undgå
kollision. Lad os få noget mere videopoliti på vejene med en skarpsleben
saks så nogen af disse med deres egne færdelsregler kan blive belært.

Mvh
Thomas

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 19:33

> [...]
> skarpsleben saks så nogen af disse med deres egne færdelsregler kan blive

Hvorhenne i Danmark kan man køre i venstre spor på en motorvej med 140km/t
uden at gøre noget ulovligt?

Husk nu at du og alle andre ikke har en skid ret til at bryde
hastighedsgrænserne og beslaglægge venstresporet til jeres definition af
fartgrænserne.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 20:21

Il Duce skriver:

> Hvorhenne i Danmark kan man køre i venstre spor på en motorvej med 140km/t
> uden at gøre noget ulovligt?

Det har absolut intet med sagen at gøre.

Du hverken kan eller skal bestemme, hvor hurtigt andre kører, men tage
hensyn.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-06 20:44

After serious thinking Klaus D. Mikkelsen wrote :
> Du hverken kan eller skal bestemme, hvor hurtigt andre kører, men tage
> hensyn.

Det er sjovt som den regel kun gælder for dem der kører langsomt
(=overholder fartgrænsen).

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 22:13

> Det har absolut intet med sagen at gøre.
>
> Du hverken kan eller skal bestemme, hvor hurtigt andre kører, men tage
> hensyn.

Så jeg skal lægge mig med 90km/t bag en lastvogn for at give plads til dem
der vil køre langt hurtigere end tilladt? Du er sq ikke for rask at høre på.

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 22:29

Il Duce skriver:

> Så jeg skal lægge mig med 90km/t bag en lastvogn for at give plads til dem
> der vil køre langt hurtigere end tilladt?

Hvis du ikke skal være til gene ?

Ja

> Du er sq ikke for rask at høre på.

Det kan du jo påstå lige så længe du vil. Også når en uopmærksom idiot
brager op i ræøven af dig med 160km/t, fordi du trækker ud. Fedt at
ligge på båren og skrige "Klaus er sku ikke for rask at høre på"....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:27

TDN skrev:
> [...]
> kollision. Lad os få noget mere videopoliti på vejene med en skarpsleben
> saks så nogen af disse med deres egne færdelsregler kan blive belært.

Det er virkelig utroligt det her.

Er der virkelig ingen der kan forholde sig til problemet udfra at
Dafosia allerede er trukket ud for at overhale lastbilen, og at han så
bliver indhentet at et par biler der ikke kan nøjes med at køre 130 (110
?) km/t?

Der står da ingen steder at der bliver trukket ud for næsen af de
hurtige biler.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 06:34

Finn Guldmann skriver:

> Der står da ingen steder at der bliver trukket ud for næsen af de
> hurtige biler.

Jo.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-11-06 09:36

[snip]
>Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Nej.

Michael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-06 10:27

DaFosia wrote:
> [...]
> smiler og vinker til staklen.....
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Næ, han kunne bare have lettet speederfode en lille smule.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : martin

Dato : 03-11-06 11:18

[...]

Hvorfor "Dæhlen-Dhylen" ligger du i venstre spor ??

Er du en af de klovne der ligger i yder banen, med 120 , med en fri
inderbane ?? :-/

Martin.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:28

martin skrev:
> [...]
> Hvorfor "Dæhlen-Dhylen" ligger du i venstre spor ??
> Er du en af de klovne der ligger i yder banen, med 120 , med en fri

Hvad har du gjort ved lastbilen? Den var der da lige før, og var ved at
blive overhalet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 10:35

It happens that Finn Guldmann formulated :
> Hvad har du gjort ved lastbilen? Den var der da lige før, og var ved at blive
> overhalet.

Han har vel bare blinket med det lange lys så den forsvinder ? ;)

Fra : Lars Holst

Dato : 03-11-06 13:43

> [...]

> smiler og vinker til staklen.....
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Svarene i denne tråd viser endnu engang hvor mange der burde have taget
pappet.
Utrolig mange svarer at de vil handle i strid med færdselsloven.
Skam Jer.

--
Lars Holst

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 03-11-06 14:25

On 03 Nov 2006 12:43:20 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
>@k70g2000cwa.googlegroups.com:

>Svarene i denne tråd viser endnu engang hvor mange der burde have taget

Nix.

Svarene i denne tråd afslører hvor dårlige folk er til at læse hvad
der står.

--
Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-11-06 15:02

Folmer Rasmussen wrote:

> Nix.
>
> Svarene i denne tråd afslører hvor dårlige folk er til at læse hvad
> der står.

Er du sikker? Det kunne jo være dansktalende englændere eller japanere
allesammen

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:30

Folmer Rasmussen skrev:
> Nix.
> Svarene i denne tråd afslører hvor dårlige folk er til at læse hvad
> der står.

Den tror jeg jeg vil tolke som at du er den eneste, bortset fra mig
selv, der fik det hele med og ikke svarede udfra egne, fejlagtige
antagelser.

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 19:37

> Svarene i denne tråd viser endnu engang hvor mange der burde have taget
> pappet.
> Utrolig mange svarer at de vil handle i strid med færdselsloven.
> Skam Jer.

Hvis man kører 120km/t og dermed maksimalt kører 10km/t langsommere end man
må er der sq vist grænser for hvor meget man kan genere ved at trække ud for
at overhale en lastbil. Hvis man trækker ud 100 meter foran en bil der kører
130km/t (for den kan jo næppe køre hurtigere i Danmark - dem der mener det
er forkert at trække ud holder jo hårdt på færdselsloven) kan den
bagfrakommende knap nå at hale ind på den "langsomtkørende" bil inden denne
er forbi lastbilen. Men kommer man med 160km/t er det naturligvis
irreterende at der kommer en lovlydig bilist og generer en i
overhalingsbanen...

--

MVH

Thomas

Fra : Lars Holst

Dato : 03-11-06 20:39

"Il Duce" <not@valid.dk> said in

> [...]
> med 160km/t er det naturligvis irreterende at der kommer en lovlydig
> bilist og generer en i overhalingsbanen...

Om så den bagfrakommende i venstre spor kører 315 km/t er det stadig
ulovligt at skifte vognbane hvis det er til gene for
vedkommende...........hvis han på nogen måde er nødt til så meget som at
kysse sin bremsepedal p.g.a. den andens vognbaneskift.

Den hurtigkørendes forseelse vurderes for sig og ham der skifter vognbane
får vurderet sin forseelse seperat.

Begge dele er ulovligt.

Det er total misforstået selvtægt hvis du tror du har ret til at skifte
vognbane med det formål at sænke den andens hastighed til et lovligt
niveau.

Det koster et klip i dit pap hvis det overværes af en betjent som vælger
at handle på det.

Den anden kan han jo ikke fange alligevel, så i ærgelse over dette faktum
giver han dig en ekstra voldsom opsang for din forseelse.
Din bil bliver tjekket for alt der kan fælde den, du skal puste, din bil
gennemgåes for tyvekoster og narko, du bliver undersøgt rektalt for
smuglergods, du bliver deponeret i en flygtningelejr indtil det er
afklaret om du har opholdstilladelse i DK, du skal cleares for med
sikkerhed ikke at være knyttet til terrorsagen i Vollsmose, Dine
skattepapirer gennemgås etc. etc.

Hold dig hellere i højre vognbane til der er plads til at skifte vognbane
uden gene for andre trafikanter.

--
Lars Holst

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 03-11-06 20:52

On 03 Nov 2006 19:39:13 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
>skattepapirer gennemgås etc. etc.
>
>Hold dig hellere i højre vognbane til der er plads til at skifte vognbane

Alt sammen sanktioner jeg på det kraftigste kan tilslutte mig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 22:09

> [...]
> vedkommende...........hvis han på nogen måde er nødt til så meget som at
> kysse sin bremsepedal p.g.a. den andens vognbaneskift.

Gu fanden er det da røv. Maksimal tilladt hastighed er 130km/t og hvis man
kører hurtigere end det uden udrykning er det helt og andeles på eget
ansvar. Naturligvis trækker jeg ikke ud så jeg risikerer at blive påkørt,
men jeg må som udgangspunkt forvente, at andre trafikanter overholder
færdselsreglerne. Og hvis man kører 120km/t er det noget nær umuligt at være
til gene ved at trække ud.

> Hold dig hellere i højre vognbane til der er plads til at skifte vognbane
> uden gene for andre trafikanter.

Hvad med at du i stedet overholdte hastighedsgrænserne og dermed undgik den
"farlige" situation at en anden bilist trækker ud foran dig med 120km/t.
Kører du 130km/t kan du i 99 % af tilfældene holde passende afstand ved at
lette foden fra speederen i 1 sekund.

Men stol blot på, at jeg ikke trækker ud foran dig næste gang jeg med
120km/t nærmer mig en lastbil. Jeg har nemlig lang tid inden jeg nærmer mig
lastbilen vurderet min hastighed, din hastighed og lastbilens hastighed og
hvis der er en blot forsvindende lille risiko for at jeg skal til at ligge
og køre 90km/t bag en lastbil for at give plads til at du kan køre race i
venstre spor, så har jeg trukket ud længe inden mit møde med lastbilen. Det
er bestemt ikke mere ulovligt end at køre mere end 130km/t og så kan du jo
jonglere lidt rundt med dine politifolk og prøve at gætte på hvem der får
den største bøde. Ham der trak ud 200 meter før lastbilen eller ham der
kørte væsentligt over 130km/t og efterfølgede kørte med al for kort afstand.

I øvrigt er dette kun et problem i "lorte-jeg er mig selv nærmest-Danmark".
I Tyskland kan selv bilerne med 180km/t fatte, at en bil med 120km/t i
indersporet der nærmer sig en langsom lastbil nok gerne vil overhale og
giver derfor plads.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 22:35

Il Duce skriver:

> Gu fanden er det da røv.

Tjah, det er dit kørekort der får et klip.
Men du kan vel argumentere på samme måde overfor betjenten i civilvognen
du trak ud foran...jeg er sikker på at bruger du sætningen "Gu fanden er
det da røv", skal du nok få det sjovt....

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 03-11-06 23:51

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> [...]
> du trak ud foran...jeg er sikker på at bruger du sætningen "Gu fanden er
> det da røv", skal du nok få det sjovt....

Hørhovstopstands... Der er altså ulempe og ulempe. Man må ikke trække
ud så man er "til ulempe" men det betyder altså ikke at man skal være
væk fra venstre vognbane inden ham med de 315 km har indhentet en,
eller at bare man kører stærkt nok så har alle andre bare at holde ind
til højre. Den bagfra kommende skal bare kunne tage farten af i god ro
og orden.

Ellers kunne man med samme logik holde evigt ved højresving ud fra
en sidevej hvis man ikke tør køre mindst lige så hurtigt som alle dem
der kommer med for høj hastighed fra venstre og på et eller andet
tidspunkt vil indhente en og blive nødt til at bremse ned.

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 09:57

> [...]
> du trak ud foran...jeg er sikker på at bruger du sætningen "Gu fanden er
> det da røv", skal du nok få det sjovt....

Hvad er risikoen for at en betjent i en civilvogn vil køre for stærkt, prøve
at tørre mig af bag på en lastbil, når jeg trækker ud demonstrativt vil
holde foden på speederen og efterfølgende forsøge at give mig skyld for
noget som helst?
Hvorfor mener du, at de lovlyde bilister skal begynde at køre på en speciel
måde for at tilgodese dem der absolut vil køre for stærkt i ydersporet?

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:04

Il Duce skriver:

> [...]
> at tørre mig af bag på en lastbil, når jeg trækker ud demonstrativt vil
> holde foden på speederen og efterfølgende forsøge at give mig skyld for

Den er der, men igen, det er dit kort det går ud over.

> Hvorfor mener du, at de lovlyde bilister skal begynde at køre på en speciel
> måde for at tilgodese dem der absolut vil køre for stærkt i ydersporet?

Det siger loven.

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:13

> Det siger loven.

Der står helt sikkert ikke noget sted i loven, at man skal gøre noget som
helst for folk der kører for stærkt.

Det er pudsigt, at du er så egoistisk, at du mener, at det er ok at du
bryder loven ved at køre for stærkt, men alligevel kan du finde en masse
argumenter i loven for at jeg ikke må overhale en lastbil med 120km/t.
Engang i mellem kan du åbenbart godt bruge færdselsloven, bare den passer i
dit kram.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:16

Il Duce skriver:

> Der står helt sikkert ikke noget sted i loven, at man skal gøre noget som
> helst for folk der kører for stærkt.

Der står at du ikke må være til gene og der nævnes intet om hastigheden
på dine medtrafikanter.

> Det er pudsigt, at du er så egoistisk, at du mener, at det er ok at du
> bryder loven ved at køre for stærkt

Nej, det har jeg aldrig påstået.

> men alligevel kan du finde en masse
> argumenter i loven for at jeg ikke må overhale en lastbil med 120km/t.

Du må ikke være til gene for andre, skal de bremse er du til gene og har
et potentielt klip i dit kørekort.

> Engang i mellem kan du åbenbart godt bruge færdselsloven, bare den passer i
> dit kram.

Næh.
Det er vidst dig der gør det......

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 13:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Du må ikke være til gene for andre, skal de bremse er du til gene og har
> et potentielt klip i dit kørekort.

Den der med ikke at være til gene for andre, gælder den ikke også for
dem der kører for stærkt?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 14:39

Finn Guldmann skriver:

> Den der med ikke at være til gene for andre, gælder den ikke også for
> dem der kører for stærkt?

Jo. Og ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 15:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jo. Og ?

Ergo vi er igen derhenne hvor gensidig hensyn bliver relativ og ensidig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 18:46

Finn Guldmann skriver:

> Ergo vi er igen derhenne hvor gensidig hensyn bliver relativ og ensidig.

Ergo er det et klip i kørekortet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 21:05

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ergo er det et klip i kørekortet.

Jeg syntes ikke den stod på listen.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-11-06 14:17

"Il Duce" <not@valid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> argumenter i loven for at jeg ikke må overhale en lastbil med 120km/t.
> Engang i mellem kan du åbenbart godt bruge færdselsloven, bare den passer

Jeg har ikke set Klaus D. hævde endsige antyde at det er OK at køre for
stærkt, men blot påpeget at to ulovligheder ikke ophæver hinanden. At den
der kører hurtigere end loven tillader det pågældende sted klart gør noget
ulovligt, men det gør den der trækker ud foran en anden lovbryder såfremt
denne er til gene også. Det er jo heller ikke tilladt at trække ud foran
folk (være til gene) fordi den ene forlygtepære er gået, eller fordi de
taler i håndholdt telefon.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 13:53

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det siger loven.

§§?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 14:40

Finn Guldmann skriver:

> §§?

Pas.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 15:31

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Finn Guldmann skriver:
> Pas.

Kan vi derudaf udlede at det "kun" var en påstand?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-06 22:37

on 03-11-2006, Il Duce supposed :
> Naturligvis trækker jeg ikke ud så jeg risikerer at blive påkørt, men jeg må
> som udgangspunkt forvente, at andre trafikanter overholder færdselsreglerne.

Med den holdning er det utroligt du ikke er blevet smadret adskillige
gange ... hvis du derimod som udgangspunkt forventer at andre folk
kører som idioter og skider på færdselsloven så har man langt større
"overlevelsesrisiko"

> Og hvis man kører 120km/t er det noget nær umuligt at være til gene ved at
> trække ud.

Det er da nemt, hvordan kan du tro at 10km/t overhovedet ikke betyder
noget ?

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 09:55

> [...]
> gange ... hvis du derimod som udgangspunkt forventer at andre folk kører
> som idioter og skider på færdselsloven så har man langt større

Det er muligt det er utroligt for dig, men så prøv at læse hvad jeg skriver.
Jeg skriver netop at jeg ikke trækker ud så jeg risikerer at blive påkørt,
men at jeg trækker ud så der er en risiko for at bilen der kommer bagfra
skal lette på gassen, evt. bremse en smule. Jeg trækker sq ikke ud for at
fremkalde katastrofeopbremsninger.

> Det er da nemt, hvordan kan du tro at 10km/t overhovedet ikke betyder
> noget ?

Hvis vi antager, at jeg skal bruge 100 meter på at overhale en lastbil der
kører 90km/t. Altså jeg trækker ud 40 meter før, lastbilen har en vis længde
og jeg efterfølgende trækker ind 40 meter efter, så vil sådan en overhaling
med 120km/t tage godt 10 sekunder.
Hvis jeg trækker ud foran en bil der kører 130km/t 100 meter foran bilen, så
vil han i løbet af de 10 sekunder hale 77 meter ind på mig, men kan altså
ikke ramme mig. Hvis han letter det mindste på gassen kan han endda holde
sin sikkerhedsafstand.
Jeg synes det fremgår ret klar, at det kun er et problem at der trækker
biler ud med 120km/t hvis man kører hurtigere end man må.

--

MVH

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 10:38

Il Duce wrote :

> [...]
> lette på gassen, evt. bremse en smule. Jeg trækker sq ikke ud for at

Det var nu også en mere generel betragtning - hvis du går ud fra at
alle andre overholder færdselsloven og kører pænt så sætter du altså
dig selv i en farligere situation end hvis du forventer at folk kører
skidt.

> [...]
> ikke ramme mig. Hvis han letter det mindste på gassen kan han endda holde sin

77 meter - så har han 33 meter tilbage, med 120km/t er det 1 sekunds
kørsel og altså kun halvdelen af hvad der bør være. Skal han slække på
gassen begynder vi at snakke om ulempe.

> Jeg synes det fremgår ret klar, at det kun er et problem at der trækker biler
> ud med 120km/t hvis man kører hurtigere end man må.

Som du kan se viser din egen udregning at det ikke er tilfældet.

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 11:49

> 77 meter - så har han 33 meter tilbage, med 120km/t er det 1 sekunds
> kørsel og altså kun halvdelen af hvad der bør være. Skal han slække på
> gassen begynder vi at snakke om ulempe.

På ingen måde. Hvis det var så simpelt skulle ca. alle bilister have klip i
kørekortet fordi de ved deres tilstedeværelse på vejene er til ulempe på en
eller anden måde. Man må ikke være til unødig ulempe, men at man skal lette
lidt på gassen fordi der er en der overhaler en lastbil foran en, det har
intet at gøre med at ham der overhaler er til ulempe.

--

MVH

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 12:13

Il Duce presented the following explanation :

> [...]
> lidt på gassen fordi der er en der overhaler en lastbil foran en, det har
> intet at gøre med at ham der overhaler er til ulempe.

Bemærk her forskellen på ulempe og unødig ulempe. Hvis der kun er 3
køretøjer på vejen, dig, lastbilen og ham der kører 130 så vil jeg mene
du er til unødig ulempe hvis du trækker ud 100m foran ham. Er der
derimod normal trafik så er det ikke unødig ulempe og så er det lovligt
efter den om at unødig ulempe er ulovligt men at man ind i mellem
bliver nød til at være lidt til ulempe for at få trafikken afviklet
(kan ikke lige huske § numre på de regler der handler om det).

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-11-06 12:27

On Sat, 04 Nov 2006 12:13:21 +0100, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

> [...]
>bliver nød til at være lidt til ulempe for at få trafikken afviklet
>(kan ikke lige huske § numre på de regler der handler om det).

Det kan jeg heller ikke, men de er meget brugte i forbindelse med at
en bus skal ud fra en holdeplads.

Ikke sådan at forstå, at de ikke bruges ellers.

Hvis vi ser bort fra det der med at trække ud, og fokuserer på en
overhaling der er i gang, som f.eks. en personbil der er ved at
overhale en lastbil på en motorvej med f.eks. 120 km/t., så er det
ikke umuligt at man er til ulempe for en bagfrakommende, der evt.
kører lidt over den tilladte hastighed, men forbudt er det s'gu ikke.

Det er naturligvis ikke hensynsfuldt over for dem der er ude at nyde
køreoplevelsen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Denis

Dato : 05-11-06 22:55

Hmm. Hvordan regnede du egentlig det ud?

Hvis du skal bruge 100 meter (afstand får lastbil nås + lastbil + afstand
efter lastbil)...
Lastbil kører 90km/t (=25m/s)
Du kører 120km/t (=33,3m/s)

Lidt matematik siger at lastbilen på 12 sekunder har tilbagelagt 300 meter.
Du har i samme tidsrum tilbagelagt 400 meter (hermed 100 meter til
overhaling).

Hvis en bagvedkørende (130km/t=36,1 m/s) nærmer sig vil det kun være med
33,3 meter på 12 sekunder.
Da du har "trukket ud" 100 meter foran ham har han altså rigelig tid til at
slække farten (man har jo trods alt heller ikke påkørsels-ret).

Jeg mener godt at han kan klare det med at lette foden fra speederen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-06 08:24

Denis wrote:
> [...]

> til at slække farten (man har jo trods alt heller ikke påkørsels-ret).
>
> Jeg mener godt at han kan klare det med at lette foden fra speederen.

Kan du sige: Sikkerhedsafstand!

Så bliver de 100 meter lige pludselig til 35 meter (sikkerhedsafstand halber
tacho).

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens F

Dato : 06-11-06 14:08

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Kan du sige: Sikkerhedsafstand!
>
> Så bliver de 100 meter lige pludselig til 35 meter (sikkerhedsafstand halber
> tacho).

Hvordan bliver 100 - 36,1 = 35 ?

Hvis vi forudsætter at den bagfrakommende ikke slækker på farten vil
afstanden ved afslutningen af overhalingen af lastbilen være reduceret
fra 100 m til 100 - 33,3 = 66,7 m, hvilket (halber tacho) burde række
til en fart på 66,7 * 2 = 133,4 km/t.
--

Jens F

Fra : Lars Holst

Dato : 03-11-06 22:42

"Il Duce" <not@valid.dk> said in

Klippelippelip en masse forfejlet øregas.

Du tager ganske simpelthen fejl og er hermed dumpet til teoriprøven som du
også dumpede i samtlige klassetrin i specialklassen.

--
Lars Holst

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 09:48

> Klippelippelip en masse forfejlet øregas.
>
> Du tager ganske simpelthen fejl og er hermed dumpet til teoriprøven som du
> også dumpede i samtlige klassetrin i specialklassen.

Nu har jeg tre forskellige kørekort og har derfor været til tre teoriprøver
og tre køreprøver og har aldrig dumpet en eneste. Men måske skyldes det, at
der i teoriprøven ikke indgår spørgsmålet: Du kører med 120km/t på en
motorvej hvor du må køre 130km/t og nærmer dig en lastbil. Vil du 1: Slippe
gassen og køre med 90km/t bag lastbilen til du er helt sikker på at du kan
overhale lastbilen uden at genere de bilister der kører 160km/t eller 2: Vil
du trække ud, så du ikke er til gene for dem der kører 130km/t, men måske
kan være årsag til at en bilist der kører 160km/t i 1-2 sekunder må sætte
farten ned til 120km/t?

Igen: Jeg vil skide på hvor hurtigt du tror du har ret til at køre i
overhalingsbanen. Jeg trækker ikke ud så jeg risikerer at blive påkørt, men
at du skal lette på gassen fordi du ikke kan fortsætte med at køre for
stærkt, det rager mig lige så langsomt. Men igen: Det havde anet mig, at man
ikke får tag for at trække ind og lade en enkelt bil komme forbi så fremover
gør jeg som det allerede var ved at gå op for mig: Bliver ude i
overhalingsbanen til jeg er sikker på at jeg ikke bliver tørret af bag på en
lastbil af en idiot der mener, at man dels har ret til at køre hurtige end
130km/t, dels har ret til ikke at køre hensynsfuldt.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 09:52

Il Duce skriver:

> Igen: Jeg vil skide på hvor hurtigt du tror du har ret til at køre i
> overhalingsbanen.

Klippe, klippe, klippe kort.

"Jeg vil skide på hvordan du opfører dig i trafikken, jeg gør, hvad der
passer mig selv bedst" det er en god holdning at have.....

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:06

> Klippe, klippe, klippe kort.
>
> "Jeg vil skide på hvordan du opfører dig i trafikken, jeg gør, hvad der
> passer mig selv bedst" det er en god holdning at have.....

Ja. Prøv nu lige at få gang i dit hoved og argument sagligt for hvor meget
man kan genere en bagfrakommende med 130km/t hvis man trækker ud med
120km/t.

Jeg er en meget hensynsfuld bilist, men jeg lægger ikke min kørestil om for
at hjælpe dem der mener de har ret til at bryde loven.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:10

Il Duce skriver:

> Ja. Prøv nu lige at få gang i dit hoved og argument sagligt for hvor meget
> man kan genere en bagfrakommende med 130km/t hvis man trækker ud med
> 120km/t.

Men kan du se om den bagfrakommende kører 130 eller 150 ?

> Jeg er en meget hensynsfuld bilist, men jeg lægger ikke min kørestil om for
> at hjælpe dem der mener de har ret til at bryde loven.

Det er dit kort det går ud over, når du ikke tager hensyn - ikke mit.

Men du har jo også 3 at tage af

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:18

> Men kan du se om den bagfrakommende kører 130 eller 150 ?

Hvis man vælger at køre 150km/t et sted hvor man må køre 130km/t har man
bevist valgt at overtræde loven og må således også være klar over, at ens
kørsel kan være "overraskende" for andre bilister. Hvis jeg kan se at bilen
kører meget stærkt trækker jeg naturligvis ikke ud så jeg risikerer at blive
påkørt, men hvis jeg kan se, at jeg kan trække ud så betids, at ham bagfra
har alle muligheder for at komme ned i fart, så er jeg ret ligeglad med hvor
hurtigt han kører.

Er du nu misundelig?

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:23

Il Duce skriver:

> Er du nu misundelig?

Næh, men det lader til at du har brug for 9 klip....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-06 09:57

Il Duce wrote:

> [...]
> en bil med 120km/t i indersporet der nærmer sig en langsom lastbil
> nok gerne vil overhale og giver derfor plads.

Det er løgn! Jeg er utallige gange blevet klemt inde bag en lastbil selv om
jeg har nærmet mig den med god fart. Bilerne i ydersporet har monteret en
solskærm ind i mod det høre spor, så de er fri for at tage stilling til
noget som helst andet end ham de kører alt for tæt på i deres eget spor.

--
Per, Esbjerg

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:11

> [...]
> noget som helst andet end ham de kører alt for tæt på i deres eget spor.

Det er så muligt at det er din oplevelse. Sidste år på vej til Italien
oplevede jeg kun en eneste gang at der ikke blev givet plads til mig (en
BMW...) og i år kan jeg ikke huske nogle tilfælde. Det er sq mærkeligt at
jeg med min åbenbart negative holdning til folk der kører for stærkt kan
komme hele vejen gennem Tyskland i ren fryd og gammen.

--

MVH

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-06 12:19

Il Duce wrote:

> Det er så muligt at det er din oplevelse. Sidste år på vej til Italien
> oplevede jeg kun en eneste gang at der ikke blev givet plads til mig
> (en BMW...) og i år kan jeg ikke huske nogle tilfælde.

Jeg har min erfaring og jeg har været i Italien 3 gange i år og var også
dernede 3 gange sidste år.

Så deeet ....

> Det er sq
> mærkeligt at jeg med min åbenbart negative holdning til folk der
> kører for stærkt kan komme hele vejen gennem Tyskland i ren fryd og
> gammen.

Det kan godt være at du selv opfatter den som negativ.

Men forkert er den i hvert fald hvad angår din anden del af diskussionen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Holst

Dato : 05-11-06 12:36

"Il Duce" <not@valid.dk> said in

> [...]
> bil med 120km/t i indersporet der nærmer sig en langsom lastbil nok
> gerne vil overhale og giver derfor plads.

Du mangler tydeligvis erfaring. Jeg kører sydover 3-4 gange årligt og har
gjort dette i mere end 20 år.
Dette fænomen du beskriver eksisterer ikke i Tyskland eller andre EU lande.
Det tætteste du kan komme er i Sverige hvor folk kører med hat og
strikketøj alle som en.

--
Lars Holst

Fra : Il Duce

Dato : 05-11-06 14:58

> [...]
> lande.
> Det tætteste du kan komme er i Sverige hvor folk kører med hat og

Du har sikkert ret i det med erfaringen, for jeg lærer da lige så stille og
roligt, at der findes en horde af egoistiske bilister derude, der kun tænker
på sig selv når de kører.

Jeg er selv sydover 2-3 gange årligt de sidste 10 år, så jeg har da mødt en
tysker eller to. Når der i venstre spor kører en lang kø af overhalende
biler og en af bilerne bag mig pludseligt øger afstanden idet jeg haler ind
på en lastbil, så er jeg ret overbevist om, at det er noget han gør for at
hellere ofre hele sikkerhedsafstanden op til næste bil for at være sikker på
at holde mig inde i 1. spor, men sådan er folk så forskellige.
Hvis jeg kørte så dårligt som egoisterne påstår, så tror jeg det ville kunne
ses på de andre trafikanters fingre, lange lys osv, men der er ingen der
kører op i røven af mig, blinker af mig eller det der er værre. Ikke før jeg
passerer grænsen til Danmark hvor man tydeligvis er en hedning hvis man
vover sig ud med 120km/t for at overhale en lastbil.

--

MVH

Thomas

Fra : Brian Larsen

Dato : 03-11-06 13:50

DaFosia skrev:
> [...]
> smiler og vinker til staklen.....
>
> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Helt sikkert jeg ville, jeg kunne aldrig finde på at trække ud foran
andre der er ved at overhale.

Jeg håber du tager hans dytten til efterretning og næste gang enten
trykker lidt på speederen og kommer afsted eller bliver inde til
højre når du er ved at blive overhalet - sådan som loven
foreskriver.

--
// brian - SV1000S K6

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 15:12

Brian Larsen wrote:

> Helt sikkert jeg ville, jeg kunne aldrig finde på at trække ud foran
> andre der er ved at overhale.

Læs lige originalen en gang til: DaFosia ligger allerede i venstre spor med
120 og trækker dermed ikke ud foran den bagfrakommende. Hans "brøde" er at
han ikke trækker ind bag ved lastbilen og bremser ned til de 80-90 stykker
sådan tøffer af sted med.

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:20

Ebbe Kristensen skriver:

> [...]
> han ikke trækker ind bag ved lastbilen og bremser ned til de 80-90 stykker

Læs lige originalen 1 gang til.......

Så kan du se at ovenstående er skrupforkert....

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 03-11-06 15:30

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> Ebbe Kristensen skriver:

> Læs lige originalen 1 gang til.......
>
> Så kan du se at ovenstående er skrupforkert....

Kan vi ikke lige få den igen fra hestens mule? Jeg er forvirret. Måske
har han bare glemt at venstre er den side hvor tommelfingeren sidder
til højre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:31

Peter Dalgaard skriver:

> Kan vi ikke lige få den igen fra hestens mule? Jeg er forvirret. Måske
> har han bare glemt at venstre er den side hvor tommelfingeren sidder
> til højre.

Manden ligger og sover i venstre spor med 120 km/t., så kommer der en
bagfrakørende med højere hastighed og manden vil trække ind til højre
for at give plads. Nu er han så i højre vognbane og trækker du foran den
næste hurtigtkørende i venstre vognbane (overhalningsbanen).

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 03-11-06 20:39

> [...]

> for at give plads. Nu er han så i højre vognbane og trækker du foran den
> næste hurtigtkørende i venstre vognbane (overhalningsbanen).

Jamenøh, hvad har det med at give plads at gøre? Det ligner mere et
spørgsmål om at vælte ud i forbikørende trafik.

Var der i øvrigt mon 110 eller 130 det sted?

(Jeg har nu også prøvet den med at afbryde en overhaling af en stribe
CV'er ved 130 fordi der lå en på min bagsmæk der øjensynlig havde mere
travlt. Opdage at man ikke bare lige afpasser farten til sin nye
vejbane ved at slippe speederen men må bremse for ikke at køre op bag
i den forankørende CV, hvorefter man ligger med 85 og venter på at et
mindre færgetræk triller forbi inden der bliver hul så man kan komme
ud igen.)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-11-06 15:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Læs lige originalen 1 gang til.......
>
> Så kan du se at ovenstående er skrupforkert....

Søreme så. Jeg overså at han bliver passeret af den første hurtigtkørende
bil.

I så fald er sagen klar. Det er bare at blive i højre spor indtil der frit
så man kan trække ud igen og komme forbi.

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 16:30

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I så fald er sagen klar. Det er bare at blive i højre spor indtil der frit
> så man kan trække ud igen og komme forbi.

Jep, ellers må man "tage" den signalgivning som den bagvedkørende med rette
giver

Men hva' sådan en situation som er beskrevet her oplever man jo HVER gang
man er på motorvejen, så intet nyt under solen der

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Læs lige originalen 1 gang til.......
> Så kan du se at ovenstående er skrupforkert....

Hvad læser du da i originalen?

At der ingen lastbil er?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 06:36

Finn Guldmann skriver:

> Hvad læser du da i originalen?

Det har jeg forklaret, men til ære for dig der er kommet trær hjem fra
arbejde skal jeg da nok gentage:

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:01

> [...]
> for at give plads. Nu er han så i højre vognbane og trækker du foran den
> næste hurtigtkørende i venstre vognbane (overhalningsbanen).

Perfekt. Du har jo lige netop selv givet svaret på hvorfor der er nogle der
"ligger og sover" med 120km/t i den vejbane du åbenbart ene mand har købt og
betalt. For hvorfor skulle man hjælpe andre og trække ind 100 meter får man
haler ind på en lastbil hvis takken er, at dem bagfra gør hvad de kan for at
tørre en af?

Jeg er lidt overrasket over, at danske bilister åbenbart er så ufatteligt
egoistiske. I Tyskland har jeg stort set ikke oplevet problemer med at
trække ind når der er kommet en kø af biler bag mig i venstre vejbane og så
alligevel blive lukket ud når jeg kom op til næste lastbil. For tyskerne
kunne godt regne ud, at jeg så efterfølgende fluks ville trække ind foran
lastbilen og lade dem fortsætte.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:06

Il Duce skriver:

> [...]
> haler ind på en lastbil hvis takken er, at dem bagfra gør hvad de kan for at

Fordi man altid skal holde til højre....
Fordi man skal give plads til sine medtrafikanter.

> Jeg er lidt overrasket over, at danske bilister åbenbart er så ufatteligt
> egoistiske.

Det er netop _dig_ der har den egositiske holdning og tilmed bryder

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-11-06 10:13

On Sat, 04 Nov 2006 10:05:34 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Fordi man altid skal holde til højre....
>Fordi man skal give plads til sine medtrafikanter.

>--

Næh, det skal man ikke altid.

Man skal holde til højre i det omfang den øvrige trafik tilsiger det.

Du ville også have godt af at få opfrisket forskellen på de to
begreber "ulempe" og "unødig ulempe".

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 13:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Perfekt. Du har jo lige netop selv givet svaret på hvorfor der er nogle der
> Fordi man altid skal holde til højre....
> Fordi man skal give plads til sine medtrafikanter.

Gælder det ikke også dem der vil køre for stærkt?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 14:40

Finn Guldmann skriver:

Fra : Brian Larsen

Dato : 03-11-06 14:39

Christian B. Andresen skrev:

> Næ, han kunne bare have lettet speederfode en lille smule.

<ironi>
Det er nemlig den rigtige indstilling.
Jeg overholder selv heller ikke vigepligt, for de andre idioter kan
sgu' da bare bremse lidt op.
</ironi>

--
// brian -SV1000S K6

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-11-06 15:17

Ebbe Kristensen wrote:

> Hans "brøde" er at
> han ikke trækker ind bag ved lastbilen og bremser ned til de 80-90 stykker
> sådan tøffer af sted med.

Nej, hans bøde er at han ligger og dribler rundt ude i venstre spor
uden synderlig grund. Havde han holdt til højre ville han ikke være i
dilemmaet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-11-06 02:32

Lars Hoffmann skrev:
> Nej, hans bøde er at han ligger og dribler rundt ude i venstre spor
> uden synderlig grund. Havde han holdt til højre ville han ikke være i
> dilemmaet.

Mener du dermed at hvis man ikke kører mere end tilladt må man ikke
overhale lastbiler?

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 16:41

On 2 Nov 2006 11:06:29 -0800, "DaFosia" <dafosia@yahoo.dk> wrote:

Kan vi ikke prøve at vende situationen lidt?

Hvis du kører i venstre spor og observerer at en forankørende i højre
spor er ved at indhente en lastbil, letter du så på speederen (eller
accelererer), så du kan hjælpe den forankørende ud i venstre spor?

/Kent Glerup

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-11-06 17:40

Kent Glerup wrote:
> [...]

> spor er ved at indhente en lastbil, letter du så på speederen (eller
> accelererer), så du kan hjælpe den forankørende ud i venstre spor?

Det er der faneme ingen der gør (jeg er tit den der indhenter lastbilen). Og
/når/ de overhaler en, så er de også både døve og blinde (hører ingen horn
og ser ikke fars blinken).

Bakspejlene kunne de lige så godt afmontere for de næste 10 km. Og da de
tilsyneladende hverken ser frem eller bagud, hvad så med en orienterende?

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 18:15

On Fri, 3 Nov 2006 17:39:52 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Det er der faneme ingen der gør (jeg er tit den der indhenter lastbilen). Og
>/når/ de overhaler en, så er de også både døve og blinde (hører ingen horn
>og ser ikke fars blinken).

Det er desværre også min erfaring. Hvis folk var lidt mere opmærksomme
og fokuserede på at hjælpe trafikken på gled, ville det være til gavn
for os alle. Det virker desværre endda som om nogle folk bevidst
prøver at fange én bag en lastbil...

>Bakspejlene kunne de lige så godt afmontere for de næste 10 km. Og da de
>tilsyneladende hverken ser frem eller bagud, hvad så med en orienterende?

Jeg synes der er foruroligende mange som først flytter sig fra venstre
bane når den bagvedkørende _har_ bremset ned.

/Kent Glerup

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-06 19:16

Kent Glerup presented the following explanation :
> Jeg synes der er foruroligende mange som først flytter sig fra venstre
> bane når den bagvedkørende _har_ bremset ned.

Der skal jo lige være et sted at flytte sig hen ikke ? ;)

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 19:18

On Fri, 03 Nov 2006 19:15:39 +0100, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Kent Glerup presented the following explanation :
>
>Der skal jo lige være et sted at flytte sig hen ikke ? ;)

He he, selvfølgelig.

Min tanke var mest på de tåber som flandrer afsted i venstre bane på
en ellers tom motorvej.

/Kent Glerup

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-06 19:53

Kent Glerup wrote :
> Min tanke var mest på de tåber som flandrer afsted i venstre bane på
> en ellers tom motorvej.

Ja de er rimelig trælse, lidt ligesom dem der trækker ud til overhaling
1½ km før de når til den de skal overhale og samtidig kører markant
under hastighedsgrænsen.

Fra : Henning

Dato : 03-11-06 18:28

On Fri, 03 Nov 2006 16:41:07 +0100, Kent Glerup
<kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:

> [...]
>spor er ved at indhente en lastbil, letter du så på speederen (eller
>accelererer), så du kan hjælpe den forankørende ud i venstre spor?

Hvis jeg kører i venstre bane, er det fordi jeg er trukket ud for at
overhale ham du taler om? Under alle omstændigheder lader jeg cruise
controlleren om min hastighed, dvs. jeg ændrer den ikke en tøddel

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 18:57

On Fri, 03 Nov 2006 18:27:56 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Hvis jeg kører i venstre bane, er det fordi jeg er trukket ud for at
>overhale ham du taler om? Under alle omstændigheder lader jeg cruise
>controlleren om min hastighed, dvs. jeg ændrer den ikke en tøddel

Så det rører dig ikke at han nu er "fanget" bag lastbilen?

Men vi kan da prøve at vende den lidt mere:

Du kører nu bag en anden i højre bane, I indhenter en lastbil.
Afventer du nu at den forreste af jer trækker ud, eventuelt ved at
sænke din hastighed en smule, eller får du bare vognen ud i venstre
bane hurtigst muligt?

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 19:09

On Fri, 03 Nov 2006 18:57:01 +0100, Kent Glerup
> [...]

>Afventer du nu at den forreste af jer trækker ud, eventuelt ved at
>sænke din hastighed en smule, eller får du bare vognen ud i venstre

Normalen på danske motorveje er, at hvis 2-3 biler bliver fanget bag
en lastbil af en overhalende kolonne, bliver overhalingsrækkefølgen
for bilerne bag lastbilen 3-2-1 pga. den bagerste får plads først.
Min erfaring er, at selv om jeg gør plads til ham foran - tydeligt -
er det sjældent han fatter det, og man kan ikke holde "køen" i
yderbanen ret længe, så hvis han ikke vågner op må han selv om det. Så
får bryggerhestene noget diesel og vi _er_ kørt.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 19:13

On Fri, 03 Nov 2006 19:09:22 +0100, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>yderbanen ret længe, så hvis han ikke vågner op må han selv om det. Så
>får bryggerhestene noget diesel og vi _er_ kørt.

Det er også min erfaring. Men det er da rart at høre at du giver den
forankørende chancen :) Det er ellers ikke normen...

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 19:35

On Fri, 03 Nov 2006 19:12:50 +0100, Kent Glerup
<kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote:

>Det er også min erfaring. Men det er da rart at høre at du giver den
>forankørende chancen :) Det er ellers ikke normen...

Jeg prøver faktisk...........vil du se mine Brasso-regninger for at få
glorien pudset?.*gg*..........Nej, helt ærligt......når man prøver at
være flink derude bliver folk så chokerede de ringer til polisen og
anmelder en mulig spiritist *g*
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henning

Dato : 04-11-06 00:36

> [...]

>Afventer du nu at den forreste af jer trækker ud, eventuelt ved at
>sænke din hastighed en smule, eller får du bare vognen ud i venstre

Igen - min hastighed er konstant, jeg rører sjældent fartpiloten på
motorvejen. Jeg trækker ud når der er plads, inden jeg er for tæt på
den forankørende. Naturligvis checker jeg der er plads i venstre
vognbane inde jeg trækker ud - men kommer der en 500 meter bagfra med
1000 km i timen tager jeg mig ikke af ham. Jeg kigger i sidespejl og
over skulderen een gang, er der ikke noget stort i nærheden trækker
jeg ud.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-06 00:43

Henning wrote on 04-11-2006 :
> men kommer der en 500 meter bagfra med
> 1000 km i timen tager jeg mig ikke af ham.

Han er nok også forbi dig før du når at reagere ret meget ;) (1000km/t
= 277,78m/s)

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-11-06 00:49

On Sat, 04 Nov 2006 00:36:13 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>1000 km i timen tager jeg mig ikke af ham. Jeg kigger i sidespejl og
>over skulderen een gang, er der ikke noget stort i nærheden trækker

Jamen så finder jeg da lige Brasso'en frem!
Hvis jeg ser en bil relativt langt bagude i venstre bane, prøver jeg
gerne at få fuldført min overhaling så han ikke behøver tage farten
af.

Når din fartpilot er aktiveret, er det så ikke muligt kortvarigt at
træde på speederen? Så futter den vel bare ned på ønskede hastighed
når du slipper igen, smart!

/Kent Glerup

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:02

> Når din fartpilot er aktiveret, er det så ikke muligt kortvarigt at
> træde på speederen? Så futter den vel bare ned på ønskede hastighed
> når du slipper igen, smart!

Hvad hvis man kører 110km/t hvor man må køre 110km/t? Skal man så kortvarigt
bryde loven for at undgå at genere evt. andre lovbrydere?

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:07

Il Duce skriver:

> Hvad hvis man kører 110km/t hvor man må køre 110km/t? Skal man så kortvarigt
> bryde loven for at undgå at genere evt. andre lovbrydere?

Næh, man kan slå fartpiloten fra og sænke hastigheden og lade
lovovertræderen komme forbi.

Fra : Il Duce

Dato : 04-11-06 10:15

> Næh, man kan slå fartpiloten fra og sænke hastigheden og lade
> lovovertræderen komme forbi.

LOL!

Du har da lige givet det klammeste dumme argument. Igen: Jeg begynder ikke
at tilrette min kørestil bevidst efter at nogle vil bryde loven.

--

MVH

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:16

Il Duce skriver:

> LOL!
>
> Du har da lige givet det klammeste dumme argument. Igen: Jeg begynder ikke
> at tilrette min kørestil bevidst efter at nogle vil bryde loven.

Ergo vælger du at bryde loven...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-11-06 10:30

On Sat, 04 Nov 2006 10:16:01 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Il Duce skriver:

>Ergo vælger du at bryde loven...

>--

Nej, det gør han ikke.

Han er i gang med at overhale en lastvogn med en hastighedsdifference
på minimum 50 km/t.

Det er helt lovligt, og vil ikke være til unødig ulempe for en
bagfrakommende.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 10:33

Folmer Rasmussen skriver:

> Han er i gang med at overhale en lastvogn med en hastighedsdifference
> på minimum 50 km/t.

Ved at køre 120-130 forbi en lastbil ?

De fleste lastbiler kører 90km/t på motorvej.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-11-06 10:41

On Sat, 04 Nov 2006 10:33:15 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Folmer Rasmussen skriver:

>Ved at køre 120-130 forbi en lastbil ?
>
>De fleste lastbiler kører 90km/t på motorvej.

>--

Det var en tyrkfejl. Der skulle selvfølgelig stå 30 km/t.

Pardon.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-11-06 10:44

On Sat, 4 Nov 2006 10:02:18 +0100, "Il Duce" <not@valid.dk> wrote:

>Hvad hvis man kører 110km/t hvor man må køre 110km/t? Skal man så kortvarigt
>bryde loven for at undgå at genere evt. andre lovbrydere?

Nej, man _skal_ ikke! Men jeg gør det ofte :)

Det får trafikken til at glide bedre, og jeg har (desværre) ikke noget
politiskilt, så det er ikke min opgave at håndhæve loven.

/Kent Glerup

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 19:40

> [...]
> spor er ved at indhente en lastbil, letter du så på speederen (eller
> accelererer), så du kan hjælpe den forankørende ud i venstre spor?

Jo naturligvis. Loven siger man skal køre hensynsfuldt og det er bestemt
ikke hensynsfuldt at lukke en anden bilist inde bag en lastbil. Men det er
kun i Tyskland sådanne manøvre kan gennemføres...

--

MVH

Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-11-06 20:17

Il Duce wrote:

> Hvorhenne i Danmark kan man køre i venstre spor på en motorvej med 140km/t
> uden at gøre noget ulovligt?

Hvilket er fuldstændig ligegyldigt for den oprindelige skrivers
udelæggelse, da det ikke giver ham ret til at svinge ud foran, eller
for den sags skyld ligge i venstre spor hvis der er plads i højre.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Il Duce

Dato : 03-11-06 22:12

> [...]

udelæggelse, da det ikke giver ham ret til at svinge ud foran, eller
for den sags skyld ligge i venstre spor hvis der er plads i højre.

---

Det er da absolut ikke ligegyldigt. Der er langt større risiko for at det er
farligt at svinge ud foran en anden bil hvis hastighedsforskellen er 40km/t
end hvis den er 10km/t.

Det kan vel ikke være så svært at fatte, at den nærmest er umuligt at skabe
en farlig situation hvis man trækker ud med 120km/t og de andre bilister
overholder hastighedsgrænserne? Hvor lang tid uden gas tager det at reducere
farten fra 130km/t til 120km/t?

--

MVH

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-06 12:13

DaFosia wrote:
> [...]

> smiler og vinker til staklen.....

> Nå, men ville du give plads i sådan en situation?

Ja - du har tydeligvis bare trukket ud uden at se dig for. Ellers ville han
ikke dytte og give dig finger.

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-11-06 12:30

On Sat, 4 Nov 2006 12:13:06 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Ja - du har tydeligvis bare trukket ud uden at se dig for. Ellers ville han
>ikke dytte og give dig finger.

>--

Åhh, javel så!?

Det mener du ikke kan forekomme uden at der ligger en overtrædelse af
færdselsloven til grund for det?

Så er du s'gu ikke så observant i trafikken som jeg troede.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-06 08:28

Folmer Rasmussen wrote:

> Åhh, javel så!?

> Det mener du ikke kan forekomme uden at der ligger en overtrædelse af
> færdselsloven til grund for det?
>
> Så er du s'gu ikke så observant i trafikken som jeg troede.

Når jeg kommer med fakts skal du ikke komme med løgnehistorier :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-11-06 08:59

Il Duce wrote:

> [...]
> I Tyskland kan selv bilerne med 180km/t fatte, at en bil med 120km/t i
> indersporet der nærmer sig en langsom lastbil nok gerne vil overhale og

Yeah right. Jeg bor i Spanien og hernede bliver der bestemt ikke kørt
mere hensysfuldt end i DK. Måske dem der "giver plads" i tyskland blot
er blevet trætte af at give fingeren når et fjols svinger ud foran
dem.

Hvis jeg ligger i overhalingsbanen med en lang række biler til højre
og der er en der ligger lige op bag en lastbil så bremser jeg da
bestemt heller ikke ned for at lade ham komme forbi. Hvor i
færdselsloven står der at ham der skal skifter vognbane har
prioritet? Hvis jeg ligger bag en lastbil venter jeg da bestemt også
til der er et hul stort nok til at jeg kan overhale uden at nogen andre
skal bremse ned. Det virker for mig som simpel logik.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Il Duce

Dato : 05-11-06 15:04

Flot du kalder mig fjols, men uanset om du bor i Spanien eller Danmark, så
er du dansker og har dermed med stor sandsynlighed "arvet" den egoistiske
kultur.

Så skal du bare ikke undre dig næste gang der er en der ligger i
venstresporet selvom han kunne være trukket ind i højresporet i 5-10
sekunder for at lukke 1-2 biler ud af en hel kø forbi.

Lad os forestille os et scenarie: Du kører i overhalingsbanen med 160km/t,
overhaler en lastbil og nærmer dig endnu en lastbil 100 meter fremme - på
Autobahn... Bagfra kommer der en Porsche med særdeles høj fart, over
200km/t. Du kan vælge mellem at trække ind bag lastbilen, men må så bremse
for at undgå at køre op i lastbilen eller du kan vælge at blive i
overhalingsbanen men så må Porschen bremse ned for at undgå at køre op i
dig. Hvad gør du?

--

MVH

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-06 08:26

Il Duce wrote:

> Lad os forestille os et scenarie: Du kører i overhalingsbanen med
> 160km/t, overhaler en lastbil og nærmer dig endnu en lastbil 100
> meter fremme - på Autobahn...

Lastbilen er du forbi på få sekunder - ham bagved kan vente.

--
Per, Esbjerg

Fra : Il Duce

Dato : 06-11-06 19:58

> Lastbilen er du forbi på få sekunder - ham bagved kan vente.

Enig. Det samme gør sig IMO også gældende hvis den overhalende kører 120km/t
og ham bagfra kører hurtigere.

--

MVH

Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-11-06 23:21

Il Duce wrote:

> Flot du kalder mig fjols,

Jeg kalder ham der trækker ud foran en anden et fjols - det var ikke
specifikt myntet på dig.

> men uanset om du bor i Spanien eller Danmark, så
> er du dansker og har dermed med stor sandsynlighed "arvet" den egoistiske
> kultur.

Eller den danske navlebeskuethed der gør at vi tror vi har eneret på
egoisme eller janteloven. Jeg taler ikke kun om hvordan jeg kører,
men om hvordan jeg også observerer at andre kører.

> [...]
> for at undgå at køre op i lastbilen eller du kan vælge at blive i
> overhalingsbanen men så må Porschen bremse ned for at undgå at køre op i

Jeg ville aldrig komme i ovennævte situation da jeg efter første
lastbil ville trække ind til højre. Jeg ville således ligge i højre
vejbane når porschen kommer drønende og da jeg ikke har prioritet
over ham der kommer bagfra vil jeg sænke farten og blive bag lastbilen
indtil der er plads i højre bane.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-06 10:46

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> ?) km/t?
>
> Der står da ingen steder at der bliver trukket ud for næsen af de

Det er udfra det jeg har kommenteret.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk