Kia Carnival motor??
Fra : Lars Hansen

Dato : 01-11-06 15:07

Hej i Gruppen

Vi har nu kig på den nye Kia Carnival 2.9 HPDI EX´er og køber nok sådan én.
I den gamle udgave var det Mitsubishi der lavede motoren (Har jeg hørt), men
er der mon nogen her i gruppen der ved hvem der leverer motoren til den nye
udgave af Carnival´en??

Det virker jo lidt mistænkeligt at det stadig er en 2,9´er og at det ifølge
forhandleren IKKE skulle være en Mitsubishi-motor denne gang.......

Mvh
Lars Hansen

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-11-06 15:10

On Wed, 1 Nov 2006 15:07:19 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

> [...]
>
>Det virker jo lidt mistænkeligt at det stadig er en 2,9´er og at det ifølge
>forhandleren IKKE skulle være en Mitsubishi-motor denne gang.......

Efter hvad jeg har læst, så er det en revideret udgave af den første
maskine.

Jeg håber for jer at den nye Carnival er en _meget_ bedre bil end den
første!!!

/Kent Glerup

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-11-06 16:46

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Efter hvad jeg har læst, så er det en revideret udgave af den første
> maskine.

Se, det var en information jeg kunne bruge til noget....

> Jeg håber for jer at den nye Carnival er en _meget_ bedre bil end den
> første!!!

Dette var til gengæld en information jeg IKKE kunne bruge til noget. Jeg er
efterhånden lidt træt af folk der skriver at den gamle Kia Carnival var og
er en lor..bil! Det er meget sjældent folk gider at skrive hvorfor det er en
lor..bil, og så kan jeg bare ikke bruge det til en rygende fis. Jeg kender
flere der har en sådan og er utroligt glade for den.
Så folkens! Til alle dem der skriver at det er en lor..bil, kom frem med
saglige argumenter!!!!
(Dette er ikke specielt beregnet på dig Kent, men på dem som gentagne gange
hegler Carnival´en ned uden gode begrundelser)

> /Kent Glerup

Mvh
Lars Hansen

Fra : Kent Glerup

Dato : 01-11-06 17:47

On Wed, 1 Nov 2006 16:45:35 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

>Se, det var en information jeg kunne bruge til noget....

Det er blot hvad jeg erindrer. Hæng mig endelig ikke op på det!

> [...]
>lor..bil, og så kan jeg bare ikke bruge det til en rygende fis. Jeg kender
>flere der har en sådan og er utroligt glade for den.

Hmm.. Hvis du søgte lidt tilbage i denne gruppe, ville du finde nogle
begrundelser, også fra mig.

>Så folkens! Til alle dem der skriver at det er en lor..bil, kom frem med
>saglige argumenter!!!!

Jamen jeg har da tid til at gentage mig selv :)

For lav udveksling i styretøj. Irriterende ved bykørsel.
Elendigt førersæde, sammenligningsgrundlag: Touran, Ny Zafira, Scenic,
Fabia.
Gearstang sidder imho for langt væk.
Totalt følelsesløse køreegenskaber.
Ekstremt støjende motor
Meget blød undervogn, jeg ville ikke prøve en undvigemanøvre i den!

>(Dette er ikke specielt beregnet på dig Kent, men på dem som gentagne gange
>hegler Carnival´en ned uden gode begrundelser)

Bare rolig, jeg holder nok til det :)

/Kent Glerup

Fra : TDN

Dato : 01-11-06 18:28

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det virker jo lidt mistænkeligt at det stadig er en 2,9´er og at det
> ifølge forhandleren IKKE skulle være en Mitsubishi-motor denne gang.......

Her er en FDM test af den nye model:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/339FB36C-A64B-47FF-B74F-28BF9B7DF37C/0/52.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-11-06 19:15

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej Thomas

Se, DET var information så det batter. Tusind tak for linket.

Mvh
Lars Hansen

Fra : KASO

Dato : 02-11-06 06:52

> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Thomas
>
> Se, DET var information så det batter. Tusind tak for linket.

Og lidt mere:

Fra http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=5090 :

Om den nye Kia Carnival, der opnåede et langt bedre samlet resultat end
forgængeren og altså fire af fem stjerner, hedder det, at man skal helt
tilbage til 1999 for at finde en bil, der klarede sig lige så dårligt i
selve frontaltesten. Nøjere studium af testresultatet på den officielle Euro
NCAP hjemmeside www.euroncap.com viser da også, at fodrummet gik op i
sammenføjningerne, da komponenter i motorrummet blev presset bagud.

---------------------------

Mao.: Sikkerheden er mindre ringe end forgængeren - men stadig ringe. Den
bliver nok ikke bedre af at der bliver skåret hul i taget og tilføjet
yderligere vægt

Hvorfor ikke kigge efter en lidt mere sikker bil - evt. en let brugt, men
langt sikrere i samme prisklasse?

Fra : Soren Hansen

Dato : 02-11-06 10:53

Lars Hansen wrote:
> [...]
>
> Det virker jo lidt mistænkeligt at det stadig er en 2,9´er og at det ifølge
> forhandleren IKKE skulle være en Mitsubishi-motor denne gang.......

Hej Lars,
Vi har bestilt den nye Kia Carnival Camper med automatgear. Jeg vil
antage, at det er Kia selv, eller måske Hyundai, Kias ejer, der har
leveret dieselmotoren, da de efterhånden har lang tids erfaring med diesel.

Som jeg forstår det, er det ikke meget andet end volumen, de har
genbrugt fra den gamle motor.

Mht ydelsen, så kan du på bokstuning.dk få en boks, der øger ydelsen til
222 HK og 412 NM, og som umiddelbart kan pilles af, hvis du skal til
service på det autoriserede værksted og er nervøs for fabriksgarantien.
Du skal dog til syn med bilen og have det registreret på
registreringsattesten, så det er ikke helt risikofrit.

Mht sikkerheden, så er det rigtigt, at frontal kollisionen ser skidt ud
for førerens nedre regioner, primært underbenene. Læg dog mærke til, at
den får fuld point på sikkerheden ved sidekollision og at en del af de
point, den mister er på tekniske detaljer, som kun en selealarm, dårlig
markering af isofix beslag og til/frakoblingen af passagersæde-airbag.

Se evt http://kiaklub.dk/viewtopic.php?t=25, hvor EuroNcap-testen
diskuteres, eller http://kiaklub.dk/viewtopic.php?t=12, hvor en
amerikansk crashtest kommenteres. Amerikanerne konkluderer, at det er
den sikreste minivan, de nogensinde har testet. Selvom det er en længere
model, ser fronten ud til at være den samme, men der er vist forskel i
testen, mht hvor "frontalt", en frontal-kollision er (hvor stor en del
af bilerne, der rammer hinanden).

Mvh
Søren Hansen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-11-06 13:42

"Soren Hansen" <kiaklubslet@kiaklubslet.dk> wrote in message

> [...]
> hvor "frontalt", en frontal-kollision er (hvor stor en del af bilerne, der

Og husk at usa testen af markandt nemmere end euroncap samt at us biler er
frygtelige - de har jo ingen af de biler vi kalder sikre, Turan Altea Scenic
osv...

De er alle generationer foran Kia mht sikkerhed.. men i det mindste er den
ikke direkte livsfarlig længere.. nu kun små farlig..

Fra : Soren Hansen

Dato : 03-11-06 11:13

Flemming Lynggaard wrote:
> [...]
>
> De er alle generationer foran Kia mht sikkerhed.. men i det mindste er den
> ikke direkte livsfarlig længere.. nu kun små farlig..

Small MPV'erne, som du nævner, er generelt 1-2 generationer foran MPV
segmentet, (formodentlig ofrer bilfabrikkerne lidt mere opmærksomhed på
dette populære segment), men hvis jeg sammenligner med de andre biler
MPV segmentet, som er de biler vi har haft kig på, skiller Carnival'en
sig ikke voldsomt ud.
Det er selvfølgelig kritisabelt at en spritny model ikke redder sig fem
stjerner, når det kan lade sig gøre. Vi har så valgt ikke at betale en
forsikringspræmie på 1-200.000 for den øgede sikkerhed for fører og
forsædepassager, som en tilsvarende Ford koster, fordi den ikke fås i
Camper-udgave.

/Søren

http://kiaklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:17

Soren Hansen skriver:

> [...]
> forsikringspræmie på 1-200.000 for den øgede sikkerhed for fører og
> forsædepassager, som en tilsvarende Ford koster, fordi den ikke fås i

Ingen af camperne er blevet crashtestet.

Du fjerner stivheden i taget og indfører en ordentlig jernplade i
bunden. Du kan såmænd risikere at bilen knækker sammen omkring dig......

Teoretisk set var du måske lige så godt tjent med en 78'er simca....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-11-06 20:39

> [...]
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Hej Klaus

Rigtigt, man har endnu aldrig set at de gider teste en camper, nok mest af
den simple årsag at danmark er det eneste land hvor man for alvor ser de
"små" biler ombygget til campere. Måske fordi danmark er det eneste land
hvor vi betaler for 3 biler når vi bare skal have én.

Men derimod er det ikke rigtigt at man smider en jernplade i bunden......
Det var der ganske rigtigt nogle mærker der gjorde før og måske stadig. Men
for Kia´ens vedkommende er det en direkte usandhed. Den vejer stort set det
samme om det er en 7-personers eller en camper.
Jeg har selv været med til at afmontere jernpladen i en ældre Ford Galaxy
med MEGET forbedrede køreegenskaber til følge, men det kan man ikke i en Kia
da den simpelthen bare er bygget så tung.

Til Alle

Jeg takker for de mange input om Kia´en som jo åbenbart, hvis jeg læser
indlæggene rigtigt, aldrig burde være opfundet da det jo tilsyneladende er
en bil der er mere farlig end at springe fra et charterfly i 10 kilometers
højde uden faldskærm.
Jeg har svært ved at tro på at en så ny bil skulle være så farlig og så
dårlig, så jeg tror sgu jeg køber den. (Ikke for at provokere, men fordi jeg
får meget for pengene).
Jeg beklager hvis det lyder som et surt opstød, men jeg ville ønske at dem
med positive kommentarer til bilen ville komme ud af busken.

Når/Hvis jeg køber den skal jeg nok komme med mine oplevelser på skrift. Så
må vi jo se om de er ligeså negative som mange andres.
"Arrighed slut!"

Mvh
Lars Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 22:26

Lars Hansen skriver:

> [...]
> "små" biler ombygget til campere. Måske fordi danmark er det eneste land
> hvor vi betaler for 3 biler når vi bare skal have én.

Tjah, så er der så mange andre goder.

> [...]
> for Kia´ens vedkommende er det en direkte usandhed. Den vejer stort set det
> samme om det er en 7-personers eller en camper.

Okay, Altså fjerner man kun stivheden i karossen.

> [...]
> en bil der er mere farlig end at springe fra et charterfly i 10 kilometers

Næh, vælger man en der i forvejen er ringe og skærer taget af den, er
den bare endnu ringere. Det er jo et valg man selv må tage.

> Jeg har svært ved at tro på at en så ny bil skulle være så farlig og så
> dårlig, så jeg tror sgu jeg køber den. (Ikke for at provokere, men fordi jeg
> får meget for pengene).

Får du mere end i en brugt bil ?

> Jeg beklager hvis det lyder som et surt opstød, men jeg ville ønske at dem
> med positive kommentarer til bilen ville komme ud af busken.

Har du overvejet at der ikke er så mange med positive kommentarer ?

> Når/Hvis jeg køber den skal jeg nok komme med mine oplevelser på skrift. Så
> må vi jo se om de er ligeså negative som mange andres.

Det glæder vi os til

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 23:34

On Fri, 3 Nov 2006 20:39:07 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

> [...]
>en bil der er mere farlig end at springe fra et charterfly i 10 kilometers

Jeg fatter simpelthen ikke hvordan du kan få den opfattelse!
Du overvejer køb af den _nye_ Carnival, som (forhåbentligt) er en
langt mere moderne konstruktion end den gamle.
Du spørger selv efter erfaringer med den gamle, hvilket du har fået.
Men hvorfor overfører du disse betragtninger til den nye model?

>Jeg har svært ved at tro på at en så ny bil skulle være så farlig og så
>dårlig, så jeg tror sgu jeg køber den. (Ikke for at provokere, men fordi jeg
>får meget for pengene).

Når du blander den gamle og nye model sammen, så må det jo gi'
forvirring.

>Jeg beklager hvis det lyder som et surt opstød, men jeg ville ønske at dem
>med positive kommentarer til bilen ville komme ud af busken.

Tjahh, du lyder sgu' ærlig talt som en fornærmet lille skoledreng :)
Du finder ingen begejstrede kommentarer om den gamle model fra folk
med bare lidt medfødt bilentusiasme! Det _er_ bare en skodvogn.
Men fut da en tur i en gammel model, hop derefter i den nye. Hvis du
derefter synes den nye model er en skøn vogn, jamen så er sagen jo
klar :) Men så vil du tilgengæld give mig ret i at den gamle udgave er
noget infamt bras.

>Når/Hvis jeg køber den skal jeg nok komme med mine oplevelser på skrift. Så
>må vi jo se om de er ligeså negative som mange andres.
>"Arrighed slut!"

Jeg fatter ikke hvordan du kan ryge op i det røde pga. nogen
kommentarer om en (møg) bil. Du bad jo selv om kommentarerne.
Der er ingen her der har kritiseret den nye Carnival!

Bemærk forøvrigt hvordan bilpressen modtog den gamle.. Det er altså
ikke kun mig der er negativt stemt :)
Den nye har jo fået noget bedre ord med på vejen

/Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 03-11-06 20:09

"Soren Hansen" <kiaklubslet@kiaklubslet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette populære segment), men hvis jeg sammenligner med de andre biler MPV
> segmentet, som er de biler vi har haft kig på, skiller Carnival'en sig

Det er da noget gedigent vrøvl!

Biler som Ulysse, C8, 807, Espace, S-max etc. er da klasser bedre - og de
fleste af dem fåes som camper, hvis det er et krav.
For de fleste, vil nummeret mindre som f.eks. en Grand Scénic eller en C4
Picasso rigeligt kunne dække behovet - og de er langt billigere i drift samt
langt sikrere.

> [...]
> forsikringspræmie på 1-200.000 for den øgede sikkerhed for fører og
> forsædepassager, som en tilsvarende Ford koster, fordi den ikke fås i

Nej - I har fravalgt sikkerheden for at en smule mere plads!

Iøvrigt skal du sammenligne totaløkonomi, hvis du skal sammenligne med
f.eks. Smax - og så tvivler jeg på at der er den store forskel regnet over
nogle år. Anskaffelsespris er langtfra den eneste/vigtigste parameter i en
bils økonomi.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 20:15

KASO skriver:

> [...]
> nogle år. Anskaffelsespris er langtfra den eneste/vigtigste parameter i en

Jeps, men så tit som S-max holder på værksted, så.......

(vi overvejede at skifte fra VW sharan som er _en_del_ reperationsplaget
til s-max, indtil vi hørte om andre firmaer der har fået dem....)

Fra : KASO

Dato : 03-11-06 20:22

> [...]
>
> (vi overvejede at skifte fra VW sharan som er _en_del_ reperationsplaget
> til s-max, indtil vi hørte om andre firmaer der har fået dem....)

Jeg har kun set få på gaden - jeg troede det var fordi de ikke var kommet
fra forhandlerne endnu - jeg var ikke klar over, at det var fordi de holdt
på værksted

Man kunne jo også bare "nøjes" med sådan
en:http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=258801631&page=1

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 20:24

KASO skriver:

> Man kunne jo også bare "nøjes" med sådan
> en:http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=258801631&page=1

Så er Ford'en sku kønnere.

Vi er heldigvis forskellige.......

Fra : KASO

Dato : 03-11-06 20:30

> KASO skriver:

> Så er Ford'en sku kønnere.

Tjah - det synes jeg nu også - men check lige motor, udstyr m.m. - der
mangler ikke ligefrem noget!

> Vi er heldigvis forskellige.......

Ellers ville det være for kedeligt!

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-11-06 23:39

On Fri, 03 Nov 2006 20:14:57 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
>(vi overvejede at skifte fra VW sharan som er _en_del_ reperationsplaget
>til s-max, indtil vi hørte om andre firmaer der har fået dem....)

Så køb jer nogen nye Zafira'er
Så får I også et herligt personligt forhold til den lokale
værkfører...

Opel var dybt forundret over at vore 3 vogne kunne fejle de samme
ting. Så snakkede jeg med min mekker som holder service på 6
tilsvarende Zafira'er. Tror du der var lidt sammenfald mellem fejlene
på de ialt 9 vogne??

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 06:32

Kent Glerup skriver:

> Så køb jer nogen nye Zafira'er
> Så får I også et herligt personligt forhold til den lokale
> værkfører...

Det har jeg så også hørt fra en tidligere kollga jeg tilfældigvis mødte.
Han har været vant til at køre sportsvan i en 6-8 år og corolla før
det.

De havde lige fået zafira i stedet for sportsvan, den ene var grudigt
fajlbehæftet ved leveringen., den anden har død aircon og for øvrigt har
værkstedet tapet handskerummet til, da det springer op hele tiden og de
kan ikek få det lavet, så det kan lukke.....

> [...]
> ting. Så snakkede jeg med min mekker som holder service på 6
> tilsvarende Zafira'er. Tror du der var lidt sammenfald mellem fejlene

Hvad var der galt med dem ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-11-06 10:56

On Sat, 04 Nov 2006 06:31:59 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>værkstedet tapet handskerummet til, da det springer op hele tiden og de
>kan ikek få det lavet, så det kan lukke.....

Ifølge Opel har de aldrig set defekte handskerumsklappe før... Vi fik
skiftet på den sidste af de tre igår... De nye klapper virker fint, og
er tilsyneladende ændret i konstruktionen, sært :)

>Hvad var der galt med dem ?

Sakset fra en tidligere tråd:

Handskerumsklap defekt (x3) (Klap skiftet x3)
Mislyd fra kabineblæser (x2) (Blæser skiftet x2)
Knirkelyd fra rat (x3) pga manglende smørelse ved airbag'ens slæbering
Oliestandsmåler med helt eget (italiensk) liv (x3) (sådan er de bare)
Knagelyde fra forhjulsophæng (x2) (Smurt x2)
Defekte forlygtespulere (x1) (Slange hoppet af)
Defekt styring af instrumentbelysning (x1) (Skiftet x1)

Lge nu er den ene på weekendbesøg hos Opel. Den fik rettet sine fejl
igår, men noget gik galt med airbagsystemet, så det skal der ses på
mandag. Men det er nu fair nok.

Opel har været gode til at løse fejlene hurtigt. Min har nu været
fejlfri i et godt stykke tid, og det er altså en dejlig bil når den
kører :)

/Kent Glerup

Fra : Soren Hansen

Dato : 05-11-06 00:52

KASO wrote:
> [...]
> nogle år. Anskaffelsespris er langtfra den eneste/vigtigste parameter i en

Den "smule mere plads" føles som en verden til forskel for vores
familie, så vi har ikke været i tvivl om at gå fra small MPV klassen til
MPV klassen!
Ulysses, C8 og 807 er for mig at se en tand bedre, sikkerhedsmæssigt.
Der er stadig langt til perfekt. I 2003 kommer fra 4 til 5 stjerner ved
at montere ekstra selealarmer. Hvor innovativt. Vi var meget
interesserede i dem, og prisen var ikke voldsomt afskrækkende ifht
Carnival'en, men JEG sad elendigt i dem pga manglende benplads. Andre
ville sikkert sidde bedre i dem.
S-Max og Galaxy var interessante sikkerheds- og udseendemæssigt, men
prisen og de erfaringer jeg har hørt fra Galaxy-ejere gør, at jeg ikke
tror på at totaløkonomien er i nærheden af den, jeg får ved Carnival'en.
Jeg HAR prøvet at eje Renault. Aldrig mere! Tre forskellige autoriserede
værksteder har jeg haft den tvivlsomme fornøjelse at frekventere og hver
gang bilen kom fra service betalte jeg en formue og fik ikke rettet de
fejl, jeg påpegede inden.
De Carnival-ejere, jeg har snakket med er alle glade for deres bil og
har haft meget få reparationer med rigtigt gode erfaringer med
værkstederne. Søg lidt efter danske Carnival-ejere. Det er svært at
finde andet end begejstrede udtalelser.

Jeg er personligt mere til cruise-stilen, som Carnival'ens køreoplevelse
lægger op til, end motorjournalisternes køren til jernet. Især når
familien er med.
Familien synes IKKE, det er særligt sjovt, når JEG har det sjovt bag
rattet og er egentligt ret ligeglade med, hvor skarpe kurver jeg kan
tage i en dejlig Mazda 5'er, og hvor direkte styringen er, i forhold til
en Kia Carnival, når de ligger og er ved at kaste op bagi, fordi den er
for trang og de har dårligere udsyn.

Bilvalg er en meget personlig ting, hvilket også fremgår med al tydelig
i denne tråd og generelt i alle bilfora og -nyhedsgrupper. Mange
mennesker føler sig kvalificeret til at kommentere biler og mærker ud
fra hvad de har læst eller set i fjernsynet, fremfor hvad de selv har
oplevet på egen krop.
Jeg kender til andet, hvor jeg klart foretrækker at prøve det selv,
fremfor fjernsynet eller læsning (nudge, nudge, know what I mean?) og
jeg har det på samme måde med biler. Heldigvis har konen det på samme
måde, også hvad angår biler, så vi har prøvet rigtigt mange biler, før
vi traf vores valg, ud fra vores kriterier og vores behov.

/Søren
http://kiaklub.dk

Fra : KASO

Dato : 07-11-06 08:33

> Den "smule mere plads" føles som en verden til forskel for vores familie,
> så vi har ikke været i tvivl om at gå fra small MPV klassen til MPV
> klassen!

Så I fravalgte sikkerheden for at få mere plads?

> [...]
> sad elendigt i dem pga manglende benplads. Andre ville sikkert sidde bedre

Sikkerheden er en del bedre (selv om jeg er enig i at selealarmer intet har
med sagen at gøre), men det hjælper jo ikke, hvis man ikke kan sidde
ordentligt..

> S-Max og Galaxy var interessante sikkerheds- og udseendemæssigt, men
> prisen og de erfaringer jeg har hørt fra Galaxy-ejere gør, at jeg ikke
> tror på at totaløkonomien er i nærheden af den, jeg får ved Carnival'en.

Det må du gerne uddybe (jeg har ingen erfaring med den nye generation - de
gl. Sharan/Galaxy/Alhambra var ikke verdens bedste kvalitet - jeg kender
ikke de nye).

> [...]
> værksteder har jeg haft den tvivlsomme fornøjelse at frekventere og hver
> gang bilen kom fra service betalte jeg en formue og fik ikke rettet de

Nu er man jo ikke forpligtet til at bruge Renaultværksteder (som bestemt
godt kan være ringe!!) til andet end deciderede garantisager - så dét er da
ikke et argument for at fravælge sikkerheden!

> [...]
> haft meget få reparationer med rigtigt gode erfaringer med værkstederne.
> Søg lidt efter danske Carnival-ejere. Det er svært at finde andet end

Jeps - få driftsfejl i de første år - men er den "langtidsholdbar"?
Rustbeskyttelsen er traditionelt (mindst) lige så ringe som sikkerheden - og
de begejstrede udtalelser er typiske for de, der glæder sig over de penge de
har sparet (men som endnu ikke har oplevet "bagsiden af medaljen").

> [...]
> Carnival, når de ligger og er ved at kaste op bagi, fordi den er for trang

Enig!! Mange motor"journalister" glemmer at skelne mellem biltyper og
vurderer ud fra ens kriterier. Derfor vandt Seat Altea (høj hatchback) på et
tidspunkt "Bilmagasinet"s test af MPV-er. Seat kørte mest sportsligt - men
er iøvrigt ikke en MPV - de egentlige, primære egenskaber (plads,
fleksibilitet, sikkerhed, komfort) for en MPV så de helt bort fra i
bedømmelsen. Total tåbeligt.....

Vi har selv en (sænket) Mégane Coupé og en Grand Scénic - to meget
forskellige biler, der hver især er gode biler - til dét de er bygget til.
Hver ting til sin tid!

> [...]
> også hvad angår biler, så vi har prøvet rigtigt mange biler, før vi traf
> vores valg, ud fra vores kriterier og vores behov.

Fint - og det skal der jo også være plads til. Det ville være kedeligt, hvis
vi alle kørte i det samme. Jeg undrer mig bare, når man vælger en af
markedets sikkerhedsmæssigt ringeste biler til at transportere hele sin
familie i - jeg vælger selv anderledes (men det er jo så mit valg )

Fra : Soren Hansen

Dato : 07-11-06 10:26

KASO wrote:

> Så I fravalgte sikkerheden for at få mere plads?

Som jeg tidligere har skrevet, så ser jeg sikkerhedsniveauet i bilen som
en form for forsikringspræmie. I vores tilfælde har jeg betalt den fulde
præmie for mine børn, som sidder bagi, hvor resultatet af crashtesten
var i top. Jeg har slækket på præmien foran, hvor resultatet langt fra
var perfekt.
Vi kunne have valgt en ældre brugt Chrysler med endnu større komfort,
men med en komplet mangel på sikkerhedstænkning. Vi kunne have valgt en
S-Max med større sikkerhed, men så med mangel på oplevelser, fordi vi
skulle spare mere for at få råd til den, ifølge vores estimering af
totaløkonomi. Vi kunne også helt have fravalgt bil, da det er endnu sikrere.
Vi fravælger jævnligt sikkerhed til fordel for oplevelser, når vi lader
ungerne klatre i træerne i skoven, når vi tager på bilferie fremfor
flyrejse og når vi tager på skiferie fremfor daseferie.
Mht om ændringen i tagkonstruktionen for en camper udgør en
sikkerhedsmæssig risiko, så har jeg endnu ikke stødt på nogen
undersøgelser af, hvordan det påvirker resultatet af et sammenstød. Jeg
har ingen illusioner om, at det ligefrem skulle blive bedre at skære hul
i taget, men har en, måske fejlagtig, antagelse af, at nogen har tænkt
en anelse, før de har fundet en løsning. Hvis nogen er stødt på
undersøgelser eller artikler om problemstillingen, vil jeg meget gerne
høre om det.

> [...]
> gl. Sharan/Galaxy/Alhambra var ikke verdens bedste kvalitet - jeg kender

Det var Ford generelt og specielt den gamle Galaxy, jeg tænkte på. Jeg
har ikke hørt nogen erfaringer med kvaliteten af S-Max eller den nye Galaxy.

> Nu er man jo ikke forpligtet til at bruge Renaultværksteder (som bestemt
> godt kan være ringe!!) til andet end deciderede garantisager - så dét er da
> ikke et argument for at fravælge sikkerheden!

Jeg brugte dem til de første par services, til en banal nødreparation
umiddelbart op til en ferie (hvor værkstedet snød mig med regningen, så
det drev, på trods af at jeg havde siddet 10-15 meter fra bilen, mens de
lavede arbejdet), og så til en mere kringlet sag, hvor min uautoriserede
mekaniker ikke havde det rigtige målegrej. Bilen endte med at blive
solgt med det sidste problem, fordi vi simpelthen opgav at slås mere med
Renault, der efter eget udsagn havde løst problemet (igen og igen).

> [...]
> de begejstrede udtalelser er typiske for de, der glæder sig over de penge de
> har sparet (men som endnu ikke har oplevet "bagsiden af medaljen").

Kia har ganske rigtigt haft rustproblemer og har det sikkert endnu, som
så mange andre. Jeg regner helt sikkert med at give bilen en
rustbehandling, som noget af det første.
Der kører efterhånden en del gamle Carnivaler rundt, som har kørt som
håndværkerbiler eller campingtrækkere med masser af kilometer. Det er
ikke mit indtryk, at der har været store problemer med disse, udover
hvis man har undladt rustbehandlingen.

> [...]
> markedets sikkerhedsmæssigt ringeste biler til at transportere hele sin
> familie i - jeg vælger selv anderledes (men det er jo så mit valg )

Jeg er enig i, at man kan få sikrere biler, men den er langt fra det
ringeste valg, som jeg læser crashtest resultater fra USA og EuroNCAP.
Du kan ikke umiddelbart sammenligne antallet af stjerner mellem de
forskellige kategorier. Når man crashtester, er det mod objekter i samme
størrelse som den testede bil. Jeg tror på, at den store bil giver mig
en større chance i et sammenstød, som EuroNCAP skriver på deres
hjemmeside og som jeg ser det, sidder mine børn rigtigt godt beskyttet
omme bagi.

Mvh Søren
http://kiaklub.dk

Fra : TDN

Dato : 04-11-06 13:44

> [...]
>
> Det virker jo lidt mistænkeligt at det stadig er en 2,9´er og at det
> ifølge forhandleren IKKE skulle være en Mitsubishi-motor denne gang.......

Fandt lidt mere om den nye Kia:

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061104/BEGGE/111040711/1288/STIFTEN

Knapt så positivt.

Mvh
Thomas

Fra : Lars Hansen

Dato : 06-11-06 10:48

> [...]
>
> Det virker jo lidt mistænkeligt at det stadig er en 2,9´er og at det
> ifølge forhandleren IKKE skulle være en Mitsubishi-motor denne gang.......

Hej igen

Jeg lovede jo at vende tilbage når/hvis vi købte en Kia Carnival. Vi har
ikke købt endnu, men prøvet.

Jamen, så var vi i weekenden ude at prøve karetten. Ifølge sælgeren var den
gamle motor en Huyndai-motor og den nye er en viderebygning af en ny
Huyndai-motor. Bare de kunne blive enige om det de sælgere....... hhhmmmmmm
Nå! Fred være med det. Prøveturen var desværre ikke så lang da sælgeren
absolut IKKE var interesseret i kunder i biksen. Det var jo også lørdag og
han havde tydeligvis trukket nitten med en weekendvagt. Bedre blev det jo
nok heller ikke af at han lige sekundet før havde solgt en spritny Alfa.

Prøveturen var jo en drøm. Hold da kæ... hvor den kører dejligt i forhold
til en 10 år gammel Kia Sephia. Motoren arbejder som en drøm selvom man godt
kan mærke at de 185 heste har 2100 kilo at trække afsted med. Jeg tror at
den bokstuning der bliver foreslået et sted i tråden bliver aktuel hvis/når
vi køber den.

Men alt i alt er jeg temmeligt imponeret over køreegenskaber, motor og
komfort.
Nu skal I ikke tro at jeg kun sammenligner med en 10 år gammel Kia Sephia.
Jeg er vant til at køre Ford Mondeo 1.8 2005 og Opel Zafira DTI 2005.
I køremåde er der slet ingen sammenligning med hverken Mondeo eller Zafira
(Set med mine øjne). Det er jo en noget større bil og kører også som sådan.
Jeg havde nok regnet med at den var meget lig med Zafira´en, men snydt
igen........ Den føles MEGET større end min Zafira som jo i specifikationer
ikke er meget mindre.
Man sidder højt og faktisk overraskende godt i den nye Carnival på alle
sæder, og motorlarm er der næsten ingenting af. Vi kunne sidde én på
førersædet og én på 3. sæderække og snakke sammen med normal
stemmeføring..... imponerende!!

Til en samlet pris, med udstyr, på 371.000 kroner er det næsten 100 %
sikkert at vi køber sådan én.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Brian

Dato : 06-11-06 19:13

Lars Hansen wrote:

> Til en samlet pris, med udstyr, på 371.000 kroner er det næsten 100 %
> sikkert at vi køber sådan én.

Jamen så skal du jo bare have spredt det gode budskab, så den kan få rystet
det dårlige rygte af sig

/Brian