185/60R15 på 65Jx15 fælg ?
Fra : Brian

Dato : 31-10-06 17:15

Hejsa

Som i emnelinien - burde et dæk i størrelsen 185/60R15 ikke lige nøjagtig
kunne side ordentligt på en 6,5x15 fælg ?

Jeg har stået og prøvet en ½ times tid, men kanten af dækket kommser sgutte
langt nok ud til fælgkanten, så man kan pumpe dækket

Tips og tricks fra garvede dækmontricer er velkomne

/Brian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-10-06 19:31

Brian wrote:
> Hejsa
>
> Som i emnelinien - burde et dæk i størrelsen 185/60R15 ikke lige
> nøjagtig kunne side ordentligt på en 6,5x15 fælg ?

Jo.

> Jeg har stået og prøvet en ½ times tid, men kanten af dækket kommser
> sgutte langt nok ud til fælgkanten, så man kan pumpe dækket
>
> Tips og tricks fra garvede dækmontricer er velkomne

Tag en slange og fyld lidt luft i. Læg slangen på et bord, læg dæk+fælg
nedover, og fyld luft i dækket...
Slangen med luft i vil forhindre luften i at slippe ud, og dæksiden vil
stille og roligt blive presset ud...

Sådan fik jeg 2 af 4 dæk på, hvor der manglede ca. 7 cm for at slutte tæt...

Ellers har en rigtig dækmontør forskelligt værktøj...

Fra : Brian

Dato : 31-10-06 20:01

Morten Fruergaard wrote:

> Jo.

Puha, troede sgu lige jeg havde fået forkøbt mig

> Tag en slange og fyld lidt luft i. Læg slangen på et bord, læg
> dæk+fælg nedover, og fyld luft i dækket...
> Slangen med luft i vil forhindre luften i at slippe ud, og dæksiden
> vil stille og roligt blive presset ud...

Må se om jeg kan finde en slange - noget siger mig at det ikke bliver nemt.

> Ellers har en rigtig dækmontør forskelligt værktøj...

Og du har helt ret, jeg er ikke en rigtig dækmontør

Jeg arbejder dog i et firma hvor vi sælger og servicerer værkstedsudstyr, så
jeg har adgang til "det hele"... så mon ikke der kan findes en løsning.

/Brian

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 31-10-06 20:38

On Tue, 31 Oct 2006 20:00:47 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]
>jeg har adgang til "det hele"... så mon ikke der kan findes en løsning.

Der er jo altid cowboy-metoden - Diesel-start i rigelige mængder, og
en friskstrøget tændstik. Det virker i hvertfald på nogle dæk.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Brian

Dato : 31-10-06 20:46

Morten From Søndergaard wrote:

> Der er jo altid cowboy-metoden - Diesel-start i rigelige mængder, og
> en friskstrøget tændstik. Det virker i hvertfald på nogle dæk.

Altså sætte ild til dækket ? Det lyder ihvertfald spændende - meget
spændende

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-10-06 21:02

Brian wrote:

> Altså sætte ild til dækket ? Det lyder ihvertfald spændende - meget
> spændende

Det er vist sådan man gør (bla) på Island når de er ude i deres
monster-ombyggede landcruisers med meget meget lidt luft i dækkene og
køre på gletchere og lign. Det sker vist ofte at dækket bliver vredet så
meget at de mister luften. Har set på video hvor de så lige giver den en
spray med æter eller lign. og så en lighter på, vruuf og værsgo' så er
dækket fint på igen. Brutalt men vist meget effektivt

Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-11-06 07:46

Hej

Brian wrote:
> Altså sætte ild til dækket ? Det lyder ihvertfald spændende - meget
> spændende

For 15-17 år siden arbejdede jeg som arbejdsdreng på et bilværksted.
Hvis dækket ikke lige ville ud, så blev der tømt lightergas ned i det og
så en tændstik på. Jeg ville dog ikke selv binde an med at prøve det
derhjemme.

Fra : alexbo

Dato : 31-10-06 20:18

"Brian" skrev

> Jeg har stået og prøvet en ½ times tid, men kanten af dækket kommser
> sgutte langt nok ud til fælgkanten, så man kan pumpe dækket

Hvis du har noget dieselstart fylder du lidt af det hele vejen rundt i
dækket, holder hovedet væk og tænder, SLAM siger det og dækket er på plads.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 31-10-06 21:58

alexbo wrote:

> Hvis du har noget dieselstart fylder du lidt af det hele vejen rundt i
> dækket, holder hovedet væk og tænder, SLAM siger det og dækket er på
> plads.

Det lyder til at det er vejen at gå - et lille SLAM fra morgenstunden, er jo
ikke at sige skidt til

/Brian

Fra : Brian

Dato : 03-11-06 17:03

alexbo wrote:

> Hvis du har noget dieselstart fylder du lidt af det hele vejen rundt i
> dækket, holder hovedet væk og tænder, SLAM siger det og dækket er på
> plads.

Det kunne jeg så ikke få til at virke, der skete ikke meget andet end lidt
flammer.

Istedet fandt jeg sådan en ring man skubber ned over dækkanten og spænder -
så gik det smertefrit

/Brian

Fra : Per Nordahl

Dato : 03-11-06 18:34

> [...]
>
> Hvis du har noget dieselstart fylder du lidt af det hele vejen rundt i
> dækket, holder hovedet væk og tænder, SLAM siger det og dækket er på

Minder om engang i ca. 1984 - med en Taunus, på vej sydpå. Ved ikke hvad
er skete men motor/tænding nægtede at gøre som jeg ville. Står hvor der
er mere en 1½ km. ml. gårdende, fuld oppakning, på vej på skiferie.
Noget måtte gøres? Noget af det jeg havde i bilen var
diesel/benzin-start, så så den fik lidt ud over motorrummet hist og her.
Tænding på, en stor stikflamme, motoren kørte ,derefter upåklagligt
resten af turen Ikke at anbefale til nogen, men her virkede det.
Enten var det bilen, eller mig der var sur. Men jeg vandt
Ps: Havde prøvet alt muligt med tændrør, tændkabler. og alt hvad jeg
kunne komme i tanke om, incl. dobb. kaburator (2 spjæld). den var
ligeledes udstyret med elektron. tænding.
Den bedste bil jeg nogen sinde har haft (Taunus 2,3 Ghia V6).
Har såmænd også haft commendore 2.5. Der ER altså lidt mere over en
6-benet, selv de gamle.
God dag til jer alle.
Mvh.Thulfen

Fra : Per Nordahl