Citroen Xsara HDI 2.0, men hvilken model?
Fra : Sorenrv

Dato : 29-10-06 11:50

Hej

Da jeg skal til at pendle 80km hver vej tre dag om ugen, har jeg
skiftet min Citroen Berlingo (benzin) ud med en Citroen Xsara 2.0 HDI.
Det er en femdørs. Jeg har meget lidt forstand på biler, og derfor er
jeg glad for, at købet af Xsara-en foreløbig tegner til at blive en
succes . Bilen er første gang indregistreret i december 2003 og er
i følge forhandleren en 2004 model....men hvilken model? Jeg er
nysgerrig. Jeg kan se, at der både er Xsara HDI-ere med 90HK og 110HK
motorer, og baseret på at have prøvet andre HDI biler (Peugeot 307)
er mit gæt, at denne er en 90HK. Jeg ved ikke, hvordan jeg kan få det
bekræftet.

Hvad kan jeg skrive, som kan give fingerpeg om modellen? Der er ESP,
men det er der måske i alle modellerne nu om dage. Der er en
fabriksmonteret, ratbetjent, radio/CD-afspiller, men ikke
fabriksmonteret GPS. Der er ikke elektronisk betjening af bagruderne
fra førerkonsollen.

Er der noget særligt, jeg skal være opmærksom på m.h.t. bilen? Den
har kørt 133.000km og forhandleren gav den et kombineret 120.000km og
140.000km eftersyn og skiftede bl.a. bremserne for og bag. Så vidt jeg
ved, skal den der rem, tandrem hedder det vist, skiftes ved 160.000km,
ikke?

Det er godt nok vildt, så godt sådan en motor trækker i forhold til
den 1.6 benzinmotor, der sidder i Berlingoen.

På forhånd tak,

Søren

Fra : Mogens...

Dato : 29-10-06 12:28

"Sorenrv" <sorenrv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

> [...]
>motorer, og baseret på at have prøvet andre HDI biler (Peugeot 307)
>er mit gæt, at denne er en 90HK. Jeg ved ikke, hvordan jeg kan få det

Er der intercooler?
www.hi-speed.dk/xsara.html

Fra : Sorenrv

Dato : 29-10-06 12:33

Hej Mogens

> Er der intercooler?
> www.hi-speed.dk/xsara.html

Tak for linket. Jeg kan jo se, at dit spørgsmål er super relevant,
men hvordan skal jeg besvare det, når jeg ikke ved, hvordan jeg kan
finde ud af at checke, om der er intercooler ? Er det en dims, man
kan genkende ved at åbne motorhjælmen og se ned i motoren?

.....okay, er du imponeret af min bil-ekspertise nu ?

Søren

Fra : Mogens...

Dato : 29-10-06 12:35

>Tak for linket. Jeg kan jo se, at dit spørgsmål er super relevant,
>men hvordan skal jeg besvare det, når jeg ikke ved, hvordan jeg kan
>kan genkende ved at åbne motorhjælmen og se ned i motoren?

Ja, den køler indsugningsluften til din turbolader. Følg røret :)

>....okay, er du imponeret af min bil-ekspertise nu ?

Vi har jo en gruppe af samme grund - dele erfaring....

Fra : Sorenrv

Dato : 29-10-06 12:33

Hej Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-06 13:28

<
[...]

Der bør vel fremgå af registeringsattesten hvilken motor bilen er udstyret
med?

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-10-06 15:13

[...]

Ehhmm... det bør forhandleren da være _fuldstændig_ klar over??! Det lyder
da lidt uldent, såfremt du ikke umiddelbart kan få den relativt trivielle
oplysning fra ham...

Hvad siger registreringsattesten?

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Sorenrv

Dato : 29-10-06 20:20

Hej

Af registreringsattesten fremgår kun, at der er tale om en "Citroen
Xsara 2.0 HDI". Forhandlerende fortalte mig, at det var en "Family", og
grunden til, at jeg spørger her er, at jeg ikke har set andre Citroen
Xsara 2.0 diesel biler til salg brugt med modelbetegnelsen "Family",
så det......

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 20:55

On 29 Oct 2006 02:49:30 -0800, "Sorenrv" <sorenrv@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bekræftet.
>
>Hvad kan jeg skrive, som kan give fingerpeg om modellen? Der er ESP,

Hvad står den opgivet til på reg. attesten. 90 HK står til 18,2 km/l
og 110 HK til 18,9 km/l. Iøvrigt ser det også ud til, at den "lille"
vejer 1225 og den "store" 1250.
www.hvorlangtpaaliteren.dk
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Sorenrv

Dato : 29-10-06 21:26

Hej

> Hvad står den opgivet til på reg. attesten. 90 HK står til 18,2 km/l
> og 110 HK til 18,9 km/l. Iøvrigt ser det også ud til, at den "lille"
> vejer 1225 og den "store" 1250.
> www.hvorlangtpaaliteren.dk

Aha, så disse oplysninger fremgår af registreringsattesten?
Foreløbig har jeg kun "Kvittering for anmeldelse", og af den fremgår
der ikke meget brugbart. Som jeg forstår det på dig, kan jeg blot
vente på den egentlige registreringsattest og bruge de deraf
fremgående oplysninger.

Tak!

Hov, nu har "har dig". Som Xsara ejer hvilke fælge/vinterdæk vil du
anbefale. Jeg er sikker på, at jeg skal have nogle, da noget af min
transport foregår på landevejene på Stevns. Den forrige ejer af min
Xsara har sat alufælge på, men jeg er ikke specielt hooked på at
bruge penge på alufælge til vinterdækkene, hvis der ikke er en god
grund til det.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 21:41

On 29 Oct 2006 12:26:29 -0800, "Sorenrv" <sorenrv@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Xsara har sat alufælge på, men jeg er ikke specielt hooked på at
>bruge penge på alufælge til vinterdækkene, hvis der ikke er en god

Jeg kører med standard stålfælge med Michelin Alpin A2 i dimension
185/65 R15 - lidt store i forhold til standard men det var hvad
forhandleren anbefalede. Han mente at 195/55 R15 var for dyre, selv om
det er standardmontering. Den kører fint på de sko - vi har ikke haft
problemer gennem to sæsoner. De dæk var en del af "pakken", da vi
handlede ny bil, så vi har ikke set på alternativer.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 29-10-06 21:44

Sorenrv skrev:
> [...]
> Xsara har sat alufælge på, men jeg er ikke specielt hooked på at
> bruge penge på alufælge til vinterdækkene, hvis der ikke er en god

hvis motorkodedelen af chassisnummeret er RHY er det en 90 hk, hvis den
hedder RHZ er det en 110 hk

opbygning cirka som følger VF7 xx RHY x 123456789

Keld

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 30-10-06 00:34

[...]

Tillykke med øsen! Havde i et par år en 2002-model 'Weekend' (st.car) -
glimrende bil, med en forrygende motor imo.
Masser af bundtræk og laaangt på literen. Pladsen i den, på trods af, at det
var en st. car, var dog ikke voldsomt imponerende.

Min var en 110hk udgave, dvs. den med intercooler. Hvis din er en
2004-model, er jeg næsten helt sikker på, at det også er en 110hk-model. Jeg
er næsten sikker på, at Citroën droppede 'den lille motor' i de sidste
udgaver.

Hvis ikke tandremmen er skiftet er det nok værd at få det gjort snarest. En
lidt omstændlig affære, til 3-4.000,- kr (måske mindre, hvis du er heldig).
Men, ryger remmen pludselig, gør motoren det samme..! => Dyrt! Der går
masser af historier om fejl på det elektriske system - lys, køre-computer
mv. på Citroën'er. Jeg havde ingen probs. med min. Måske var jeg heldig,
måske er rygterne overdrevne.

Vinterdæk: Jeg havde et sæt Firestone FW (eet eller andet) til Xsara'en, som
var hæderlige, men jeg ville nok vælge GoodYear Ultra Grip 7, eller Michelin
Alpin A2 (eller hvad de hedder) i dag.

/Asger

Fra : Sorenrv

Dato : 30-10-06 11:32

Kære alle

Okay, nu har jeg fået rigtigt gode svar, og det takker jeg for!

>hvis motorkodedelen af chassisnummeret er RHY er det en 90 hk, hvis den
hedder RHZ er det en 110 hk
>opbygning cirka som følger VF7 xx RHY x 123456789

Okay, det lyder godt, for i følge disse oplysninger har min Xsara
110HK motor.

Hvad angår vinterdæk, så tak for inspirationen, jeg vil givetvis
lægge mig op af de typer fælge/dæk, som I bruger, og som I er
tilfredse med.

Søren