/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk ?
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-06 16:35

Mon ikke gode sommerdæk totalt set
er det sikreste valg, de dage i vinter,
der IKKE ligger sne.

Vejene saltes og er ofte mere
våde end belagt med sne.

Og vinterdæk virker kun bedre i sne.

Hvorfor så bøvle og bekoste på
vinterdæk og fælge, når det faktisk
er minimal virkning man får ?

Er man pendler og køre ad småveje
er det sikkert et ok valg, ellers ikke.

Hvad siger meningsdannerne ?



 
 
BJ (28-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-10-06 16:40


"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
news:454378b1$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

> Hvad siger meningsdannerne ?

I henhold til en kendt dækfabrikant skulle et godt helårdæk være o.k.

http://eu.goodyear.com/dk_dk/tires/repository/EagleVector/index.jsp

Vi er blot nogen, der gerne vil frem i (næsten) alle situationer.

http://eu.goodyear.com/dk_dk/tires/repository/UltraGripPerformance/profile.jsp

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



MikLarsen@gmail.com (28-10-2006)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 28-10-06 17:02


Olsen skrev:

>
> Hvad siger meningsdannerne ?

Der er mange der
netop undskylder sig med at de kan bare lade bilen stå når der ligger
sne, men det er de færreste der gør. Ikke mindste når man skal retur
til København efter at have besøgt tante Oda i Ålborg og der lige
kom 5cm sne mens man var der.

Jeg er ikke stor tilhænger af flere regler, men vi burde gøre som
Tyskland. Her skal dækkene passe til underlaget ellers vanker der.

Jeg har vinterdæk til mine biler og har altid haft det, men jeg vil
heller ikke lade vejret bestemme hvad jeg skal og hvornår jeg skal
det.

Mikael


Morten Fruergaard (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-10-06 18:43

MikLarsen@gmail.com wrote:
> Jeg er ikke stor tilhænger af flere regler, men vi burde gøre som
> Tyskland. Her skal dækkene passe til underlaget ellers vanker der.

Det er jeg så ikke helt...

Jeg har et par biler, som ikke har vinterdæk (de er M+S mærket, men jeg tror
ikke at de har "snefnug" mærket), men jeg garanterer dig, at de aldrig
kommer til at sidde fast, hvor vinterdæk ville...

Så reglen skal måske mere være ala advarselstrekanten - hvis man har brug
for vinterdæk, og ikke har det, så er der bøde...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



alexbo (28-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-10-06 17:06


"Olsen" <-> skrev

> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.

Jo, sommerdæk og tågelys er det bedste valg i vintersæsonen.

mvh
Alex Christensen



BJ (28-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-10-06 17:18


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:45437ffb$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

KLIP

>> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
>> er det sikreste valg, de dage i vinter,
>> der IKKE ligger sne.
>
> Jo, sommerdæk og tågelys er det bedste valg i vintersæsonen.

Nemlig, samtlige dækfabrikanter anbefaler derfor også deres gode sommerdæk
til vinterbrug.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-10-06 17:22

Olsen skriver:
>
> Hvad siger meningsdannerne ?

Et godt helårsdak, hvis man ikek vil købe deciderede vinterdæk.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morten Lorenzen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 28-10-06 21:32

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4543839E.F2E52750@du.kan.finde.den...

> Et godt helårsdak, hvis man ikek vil købe deciderede vinterdæk.

Det findes ikke. Og hvorfor skulle man ikke købe vinterdæk.

Og hvorfor ikke købe vinterdæk? Sommerdæk er tilpasset sommeren, dvs. de
arbejder bedst i +grader og lever længst der.
Vinterdæk er tilpasset kolde temperaturer, og arbejder bedst der, og har
naturligvis også en længere levetid.

Hvorfor køre på helårsdæk? - Man sætter sig mellem to stole.
Når man kører på vinterdæk, slider man jo ikke på sommerdækkene, og omvendt.
Dækudgifterne bliver da absolut ikke større på sigt af at købe både sommer
og vinterdæk, men du vinder en kæmpe fordel ved at køre på dæk der er
beregnet til årstiden.

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Jens Olsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 29-10-06 00:05

On Sat, 28 Oct 2006 22:31:54 +0200, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> wrote:

>Dækudgifterne bliver da absolut ikke større på sigt af at købe både sommer
>og vinterdæk, men du vinder en kæmpe fordel ved at køre på dæk der er
>beregnet til årstiden.
>
>-M
>'06 BMW 325i Coupé E92
>'86 Ford Sierra RS Cosworth
>

Men hvor skal man dog opbevare det ekstra sæt når man bor i en lille
toværelses?

Jens

Martin Johansen [600~ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 29-10-06 02:01

In article <4543e1bd.16142982@dtext.news.tele.dk>,
ingen@spam.invalid (Jens Olsen) wrote:

> On Sat, 28 Oct 2006 22:31:54 +0200, "Morten Lorenzen"
> <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> wrote:
>
> >Dækudgifterne bliver da absolut ikke større på sigt af at købe både sommer
> >og vinterdæk, men du vinder en kæmpe fordel ved at køre på dæk der er
> >beregnet til årstiden.
> >
> >-M
> >'06 BMW 325i Coupé E92
> >'86 Ford Sierra RS Cosworth
> >
>
> Men hvor skal man dog opbevare det ekstra sæt når man bor i en lille
> toværelses?

Forældre, venner, forhandleren?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Klaus D. Mikkelsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-10-06 07:27

Morten Lorenzen skriver:
>
> > Et godt helårsdak, hvis man ikek vil købe deciderede vinterdæk.
>
> Det findes ikke.

Mener du at der ikke findes helårsdæk, eller gode helårsdæk ?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morten Lorenzen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 29-10-06 12:16

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:454449D1.E878C976@du.kan.finde.den...

> Mener du at der ikke findes helårsdæk, eller gode helårsdæk ?

Det sidste.

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Jørgen M. Rasmussen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-10-06 18:54


"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:45448d32$0$3490$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:454449D1.E878C976@du.kan.finde.den...
>
>> Mener du at der ikke findes helårsdæk, eller gode helårsdæk ?
>
> Det sidste.
>
Taler du af erfaring, el. skriver du det for det siger "man", selv har jeg
god erfaring. Kun "slidstyrken" vs. sommerdæk er ikke deres stærke side.
Mht. at fordele sliddet over 2 sæt dæk: Husk gummiet i dine vinterdæk er
blevet for gl. efter 4 år, og de bør kasseres, hvis de skal "leve op til
standarten".



Morten Lorenzen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 30-10-06 20:13

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4544ea37$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Taler du af erfaring, el. skriver du det for det siger "man", selv har
> jeg god erfaring. Kun "slidstyrken" vs. sommerdæk er ikke deres stærke
> side. Mht. at fordele sliddet over 2 sæt dæk: Husk gummiet i dine
> vinterdæk er blevet for gl. efter 4 år, og de bør kasseres, hvis de skal
> "leve op til standarten".

Inden jeg flyttede hjemmefra kørte jeg rundt i mine forældres bil, som kørte
på noget helårsdæk, type Michelin eller sådan noget.
Hos mig holder et sæt dæk ca. 40.000 km dvs. maks ½ år. - Så jeg har ikke
dæk ældre end 4 år. Dessuden foreskriver fabrikkerne 6 år.


-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth



BJ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-10-06 15:34


"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4543be0d$0$851$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

>> Et godt helårsdak, hvis man ikek vil købe deciderede vinterdæk.
>
> Det findes ikke. Og hvorfor skulle man ikke købe vinterdæk.

Naturligvis findes de. Jeg har endda givet et eksempel på det.

Det er lige ringe/godt til det hele og hvis man er tilfreds med det, så for
ingen alarm.

> Og hvorfor ikke købe vinterdæk? Sommerdæk er tilpasset sommeren, dvs. de
> arbejder bedst i +grader og lever længst der.
> Vinterdæk er tilpasset kolde temperaturer, og arbejder bedst der, og har
> naturligvis også en længere levetid.

De fylder.

> Hvorfor køre på helårsdæk? - Man sætter sig mellem to stole.
> Når man kører på vinterdæk, slider man jo ikke på sommerdækkene, og
> omvendt. Dækudgifterne bliver da absolut ikke større på sigt af at købe
> både sommer og vinterdæk, men du vinder en kæmpe fordel ved at køre på dæk
> der er beregnet til årstiden.

De sidder permanent på bilen.

Hvis der overhovedet skal ændres på den holdning, skal der indføres et nyt
regelsæt i Danmark.

At vi er nogen/mange, der lever af landevejen på den ene eller anden måde og
derfor har både sommer og vinterdæk, det skyldes en helt anden holdning og
har intet med et ønske/krav om regelsæt for både dit og dat.

Det skyldes ene og alene sund fornuft.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-10-06 16:25


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4544bbf5$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Faldt lige over denne her:

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/default.asp?ComponentID=4919&SourcePageID=164079

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Jørgen M. Rasmussen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-10-06 19:28


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:4544bbf5$0$2103

>
> De sidder permanent på bilen.
>
Mht til det, "helårs kan købes til hast. over "T", H,V etc.. Og uanset om
man benytter det til "grænsen", får man et stabilt dæk, ved at vælge et
hurtigt- 90% af vinteren er der "sommer", uden sne, med hurtig kørsel.



BJ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-10-06 19:41


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4544f244$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> De sidder permanent på bilen.
>>
> Mht til det, "helårs kan købes til hast. over "T", H,V etc.. Og uanset om
> man benytter det til "grænsen", får man et stabilt dæk, ved at vælge et
> hurtigt- 90% af vinteren er der "sommer", uden sne, med hurtig kørsel.

Jeg ville selv aldrig anvende helårsdæk på mine biler (trods det faktum,
mange firmabiler udstyres med sådan).

Til de såkaldte små biler anbefales eller rettere ses fornuften i
anvendelsen af eks. ADAC.

I Danmark er alting lettere. Vi kender kun betegnelsen _'dæk'_ i vor
lovgivning og interesserer os kun for _dybden_ af slidbanens mønster (som i
øvrigt er ubrugelig til snekørsel kommer den under 4 mm).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-10-06 22:18

Morten Lorenzen skriver:
>
> Det findes ikke. Og hvorfor skulle man ikke købe vinterdæk.

Hvis du eksempelvis læser denne test vil du finde ud af at et par
"helårsdæk" slår ekseplevis Goodyear Ultra Grip 7, som er et rent
vinterdæk.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf


> Og hvorfor ikke købe vinterdæk? Sommerdæk er tilpasset sommeren, dvs. de
> arbejder bedst i +grader og lever længst der.
> Vinterdæk er tilpasset kolde temperaturer, og arbejder bedst der, og har
> naturligvis også en længere levetid.

Det er vidst en saga det med levetiden og den hårde gummi....

> Hvorfor køre på helårsdæk? - Man sætter sig mellem to stole.
> Når man kører på vinterdæk, slider man jo ikke på sommerdækkene, og omvendt.
> Dækudgifterne bliver da absolut ikke større på sigt af at købe både sommer
> og vinterdæk, men du vinder en kæmpe fordel ved at køre på dæk der er
> beregnet til årstiden.

Jeg kører lige nu på "sommerdæk" og skal snart have skiftet til mine
vinterdæk. Til trods for det, har jeg i mange år klaret mig på gode
helårsdæk.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jens (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 29-10-06 22:07

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Hvis du eksempelvis læser denne test vil du finde ud af at et par
> "helårsdæk" slår ekseplevis Goodyear Ultra Grip 7, som er et rent
> vinterdæk.
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

Du har vist læst artiklen i modlys - eller du læser "et par vinterdæk"
som "et sæt"!

Testen omfatter to dimensioner (195/65 R16 T og 185/60 R14 T).

Ultra Grip 7 er testvinder i den første gruppe og i den anden klarer UG7
sig marginalt dårligere end helårsdækket Goodyear Vector 5+ på våd vej
og is. På tør vej står de lige og i sne falder helårsdækket igennem.
Vector 5+ er i øvrigt det eneste helårsdæk, der hæver sig over det
gennemsnitlige niveau ( i dimensionen 185/60 R14 T).
--

Jens F

Klaus D. Mikkelsen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-10-06 06:17

Jens skriver:
>
> Du har vist læst artiklen i modlys - eller du læser "et par vinterdæk"
> som "et sæt"!

Jeg mener at et sæt helårsdæk slå "vinterdækkongen".

> Ultra Grip 7 er testvinder i den første gruppe og i den anden klarer UG7
> sig marginalt dårligere end helårsdækket Goodyear Vector 5+ på våd vej
> og is. På tør vej står de lige og i sne falder helårsdækket igennem.
> Vector 5+ er i øvrigt det eneste helårsdæk, der hæver sig over det
> gennemsnitlige niveau ( i dimensionen 185/60 R14 T).

Eller i 185/60 R14 T falder UG7 totalt igennm.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jens F (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens F


Dato : 30-10-06 14:46

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jens skriver:
>
>>Du har vist læst artiklen i modlys - eller du læser "et par vinterdæk"
>>som "et sæt"!
>
>
> Jeg mener at et sæt helårsdæk slå "vinterdækkongen".
>
>
>>Ultra Grip 7 er testvinder i den første gruppe og i den anden klarer UG7
>>sig marginalt dårligere end helårsdækket Goodyear Vector 5+ på våd vej
>>og is. På tør vej står de lige og i sne falder helårsdækket igennem.
>>Vector 5+ er i øvrigt det eneste helårsdæk, der hæver sig over det
>>gennemsnitlige niveau ( i dimensionen 185/60 R14 T).
>
>
> Eller i 185/60 R14 T falder UG7 totalt igennm.

Jeg ser, at vi er enige i at netop den størrelse er UG7 faldet igennem -
hvilket giver plads til at det kan slås af et helårsdæk (som fortsat er
svagt i sne).

Resultatet giver mig ingen anledning til at droppe skiftet mellem
vinter- og sommerdæk. Hver ting til sin tid.
--

Jens F

Klaus D. Mikkelsen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-10-06 15:31

Jens F skriver:
>
> Jeg ser, at vi er enige i at netop den størrelse er UG7 faldet igennem -
> hvilket giver plads til at det kan slås af et helårsdæk (som fortsat er
> svagt i sne).

Og flere andre vinterdæk.

> Resultatet giver mig ingen anledning til at droppe skiftet mellem
> vinter- og sommerdæk. Hver ting til sin tid.

Samme her.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Niels Pein (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 30-10-06 22:17

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...
>
> Eller i 185/60 R14 T falder UG7 totalt igennm.
>
Ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen.

UG7 bliver nr. 6 ud af 18.

Der er 7 målekategorier (den øverste, "Motors vurdering", er ikke en
kategori, men en sammenfatning), og UG7 får ikke under 3 stjerner i een
eneste kategori, mens 3 af de 5 dæk der er placeret foran, er nede på 2
stjerner i en af kategorierne.

Helårsdækket Goodyear Vector 5+ får kun 2 stjerner i kategorien "Sne" mod 4
stjerner til UG7, hvilket IMHO er meget væsentligt når vi snakker om dæk til
at køre vinteren igennem med.

Kategorierne er nok vægtet på snedig vis, men hvis man nøjes med at tælle
stjerner i de 7 kategorier så får UG7 24.
Goodyear Vector 5+ på 5. pladsen får 25 (men altså kun 2 på sne).
Pirelli Snowcontrol på 4. pladsen får 23.
Continental Winter-Contact på 3. pladsen får 22.
Michelin Alpin 3 på 2. pladsen får 26.
Bridgestone LM20 på 1. pladsen får 26.

Så... "falder totalt igennem" ... jow jow.
Men check de enkelte kategorier og foretag din egen vægtning.

Og skulle man få den ide at køre ud i sne her i vinter, så bemærk at alle
helårsdækkene i testen, inkl. Vector 5+ klarer sig skidt med enten 1 eller 2
stjerner.

Og forresten klarer Vector 5+ sig ikke bedre end UG7 på tør vej heller.
--
Mvh. Niels



Morten Lorenzen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 30-10-06 20:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45451A72.511DD6BE@du.kan.finde.den...

> Det er vidst en saga det med levetiden og den hårde gummi....

Det synes jeg nu ikke. - Kunne tydeligt mærke forskel på mine sommerdæk str.
225/45-17 og vinterdæk i 225/47-17. Vinterdækkene var noget blødere.

> Jeg kører lige nu på "sommerdæk" og skal snart have skiftet til mine
> vinterdæk. Til trods for det, har jeg i mange år klaret mig på gode
> helårsdæk.

Kører også stadig på sommerdæk, men kun fordi mine vinterfælge først kommer
i morgen. Kører man kun i byen og ikke bevæger sig ud i alt slags vejr, så
kan man sikkert også fint klare sig på helårsdæk.

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Ukendt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-06 17:29


"Olsen" <-> skrev i en meddelelse news:454378b1$0$14026

> Vejene saltes og er ofte mere
> våde end belagt med sne.

De større veje - ja. På mindre veje ligger der ofte meget sjap og her bruges
der også grus, fremfor salt flere steder.

> Hvorfor så bøvle og bekoste på
> vinterdæk og fælge, når det faktisk
> er minimal virkning man får ?

Det behøves man vel heller ikke, hvis man kun opholder sig på større veje,
men det er vel de færreste, der gør det, for i villakvarterene ( hvor mange
mennesker bor ), bliver der jo heller ikke ryddet specielt godt. Her tænker
jeg måske nok især morgen og aften, hvor der kan ligge nyfalden sne og folk
skal til og fra arbejde.

> Hvad siger meningsdannerne ?

Vi bor ud af 1½ km. grusvej og her kan vinterdækkene bestemt ikke undværes.
Fik lige afprøvet både sommer og vinterdæk i sneen sidste år, da vi ikke var
hurtige nok til, at få vinterdækkene på....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/
Beskriv din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Niels Bengaard (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 28-10-06 18:02

>> Hvad siger meningsdannerne ?
>
> Vi bor ud af 1½ km. grusvej og her kan vinterdækkene bestemt ikke
> undværes. Fik lige afprøvet både sommer og vinterdæk i sneen sidste år, da
> vi ikke var hurtige nok til, at få vinterdækkene på....

Jeg kan se min nabo ikke engang kan komme ud af vores parkeringsplads, hvis
der er sne med sine sommerdæk, og så er det ikke engang store lavprofiler
han har på.

Niels



Morten Fruergaard (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-10-06 18:45

Niels Bengaard wrote:
>>> Hvad siger meningsdannerne ?
>>
>> Vi bor ud af 1½ km. grusvej og her kan vinterdækkene bestemt ikke
>> undværes. Fik lige afprøvet både sommer og vinterdæk i sneen sidste
>> år, da vi ikke var hurtige nok til, at få vinterdækkene på....
>
> Jeg kan se min nabo ikke engang kan komme ud af vores
> parkeringsplads, hvis der er sne med sine sommerdæk, og så er det
> ikke engang store lavprofiler han har på.

Kylling. Jeg kørte i ove 40 cm sne sidste vinter på 265 sommerdæk - uden at
være tæt på at sidde fast....

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Klaus D. Mikkelsen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-10-06 18:47

Morten Fruergaard skriver:
>
> Kylling. Jeg kørte i ove 40 cm sne sidste vinter på 265 sommerdæk - uden at
> være tæt på at sidde fast....

Supra eller Pajero ???

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morten Fruergaard (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-10-06 18:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Kylling. Jeg kørte i ove 40 cm sne sidste vinter på 265 sommerdæk -
>> uden at være tæt på at sidde fast....
>
> Supra eller Pajero ???

Jeep Grand Cherokee...

Og ingen jeg får skældud, så var det lige da jeg købte den. De sad ikke på
bilen i mange dage..


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Niels Bengaard (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 28-10-06 18:58

>>> Vi bor ud af 1½ km. grusvej og her kan vinterdækkene bestemt ikke
>>> undværes. Fik lige afprøvet både sommer og vinterdæk i sneen sidste
>>> år, da vi ikke var hurtige nok til, at få vinterdækkene på....
>>
>> Jeg kan se min nabo ikke engang kan komme ud af vores
>> parkeringsplads, hvis der er sne med sine sommerdæk, og så er det
>> ikke engang store lavprofiler han har på.
>
> Kylling. Jeg kørte i ove 40 cm sne sidste vinter på 265 sommerdæk - uden
> at være tæt på at sidde fast....

Jeg er ikke afhængig af bilen, er der meget sne kan jeg gå på arbejde. Men
nu fik jeg vinterdæk med bilen da jeg købte den, så de skal da bruges og de
kom også på idag.

Niels



Ukendt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-06 19:28


"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se min nabo ikke engang kan komme ud af vores parkeringsplads,
> hvis der er sne med sine sommerdæk, og så er det ikke engang store
> lavprofiler han har på.

Her var vejen skovlet, men jeg havde store problemer med det glatte underlag
( is ) og så lige der, hvor grusvejen går over til asfaltvej og sneploven
ikke havde gjort arbejdet. helt så godt. Jeg sad temmelig godt fast i ½
times tid. På tilbagevejen fra byen, sad jeg fast igen, men en ældre,
hjælpsom herre nede i byen overtog lige rattet og han fik så bilen fri ret
hurtigt.
Da vinterdækkene kom på, kunne vi stort set køre igennem det hele, uden
problemer. Der er dog en lille bakke på grusvejen, der var blevet til ren is
på et tidspunkt og det havde vinterdækkene ( eller mig ) også lidt besvær
med. Vi gled simpelthen baglæns.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/
Beskriv din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/



Klaus D. Mikkelsen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-10-06 19:32

Buffy skriver:
>
> men en ældre,
> hjælpsom herre nede i byen overtog lige rattet og han fik så bilen fri ret
> hurtigt.

Lærte du noget der ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-06 19:43

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Lærte du noget der ?

Ja, han er en dygtigere billist end jeg er, i snevejr.
Han nævnte noget med, at jeg gav lidt for meget gas....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/
Beskriv din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/




Klaus D. Mikkelsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-10-06 07:28

Buffy skriver:
>
> Ja, han er en dygtigere billist end jeg er, i snevejr.
> Han nævnte noget med, at jeg gav lidt for meget gas....

Okay, du lærte noget


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Rune Larsen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 28-10-06 17:48

Olsen wrote:
> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.

Jo, men de dage er dækmæssigt ret ligegyldige idet sommer og vinterdæk
er praktisk taget lige gode på våd vej, og på tør vej burde du ikke have
problemer med at holde fast i vejen uanset dækvalg.
Dage med godt føre tilskriver jeg ingen betydning ifm. dækvalg.

> Og vinterdæk virker kun bedre i sne.

Og på is.

> Hvorfor så bøvle og bekoste på
> vinterdæk og fælge, når det faktisk
> er minimal virkning man får ?

Fordi virkningen kommer i de situationer hvor du har mest brug for den -
nemlig når du overraskes af føret.

> Er man pendler og køre ad småveje er det sikkert et ok valg, ellers ikke.

Sidste vinter var det heller ikke altid de kunne følge med og rydde de
større veje.

Mvh Rune Skou Larsen
Michelin Alpin 185/60 R14

ena (28-10-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 28-10-06 18:18


"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:454389a4$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Olsen wrote:
>> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
>> er det sikreste valg, de dage i vinter,
>> der IKKE ligger sne.
>
> Jo, men de dage er dækmæssigt ret ligegyldige idet sommer og vinterdæk
> er praktisk taget lige gode på våd vej, og på tør vej burde du ikke have
> problemer med at holde fast i vejen uanset dækvalg.
> Dage med godt føre tilskriver jeg ingen betydning ifm. dækvalg.
>
>> Og vinterdæk virker kun bedre i sne.
>
> Og på is.
>
>> Hvorfor så bøvle og bekoste på
>> vinterdæk og fælge, når det faktisk
>> er minimal virkning man får ?
>
> Fordi virkningen kommer i de situationer hvor du har mest brug for den -
> nemlig når du overraskes af føret.
>
Præcis

Og fordi en del af os er afhængige af bilen i alt slags vejr og derfor gerne
vil have den marginale sikkerhed et sæt vinterdæk giver - det er jo som med
et airbagsystem - bare fordi man formentligt ikke får brug for det så er det
jo godt at have.

Selv kører jeg en del i Sverige (arbejdsmæssigt) ofte op i midtsverige - og
her kan selv alm friktionsvinterdæk dårligt klare sig - derfor har jeg nu 3
sæt dæk til bilen - et sæt sommerdæk - et sæt gode friktionsvinterdæk - og
et sæt Gislavad Nordfrost med pigge - når vinteren for alvor sætter ind
Sverige i Januar/ februar kører jeg på pigdækkene både i DK og S



MikLarsen@gmail.com (28-10-2006)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 28-10-06 20:25


Morten Fruergaard skrev:

>
> Så reglen skal måske mere være ala advarselstrekanten - hvis man har brug
> for vinterdæk, og ikke har det, så er der bøde...

Det er vel dybest set også sådan at loven er tiltænkt. Dækkene skal
passe til underlaget.

Mikael


Morten Fruergaard (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 28-10-06 20:48

MikLarsen@gmail.com wrote:
> Det er vel dybest set også sådan at loven er tiltænkt.

Hvilken lov?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Morten Lorenzen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 28-10-06 21:28

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:4543b3fa$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
> MikLarsen@gmail.com wrote:
>> Det er vel dybest set også sådan at loven er tiltænkt.
>
> Hvilken lov?

Færdselsloven?

I Sverige er vinterdæk lovkrav pr. 1 december, og pr. 1 november hvis der er
frostgrader/sne/slud.

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Morten Fruergaard (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 29-10-06 07:19

Morten Lorenzen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:4543b3fa$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
>> MikLarsen@gmail.com wrote:
>>> Det er vel dybest set også sådan at loven er tiltænkt.
>>
>> Hvilken lov?
>
> Færdselsloven?

Ja, jeg ved det ikke - det er derfor jeg spørger...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Niels Pein (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 28-10-06 20:42

"Olsen" skrev ...
>
> Hvad siger meningsdannerne ?
Jeg regner ikke med jeg er meningsdanner, men jeg skal helt sikkert have
vinterdæk på. Også selvom jeg ikke har nogle lige nu (ny bil i år), og
derfor skal ud og bruge penge.

Men når man først har et ekstra sæt, så er udgiften jo ikke stor. Mens man
bruger vinterdækkene sparer man jo samtidig på sommerdækkene. Så på langt
sigt er ekstraudgiften IMHO meget lille, i forhold til hvad det ellers
koster at have bil.
Og jeg ville føle mig meget dum hvis jeg blev "fanget" ude et eller andet
sted og skulle liste hjem på snelatte veje på sommerdæk, blot for at spare
nogle ganske få kroner.

Jeg nyder den frihed det er at have egen bil i modsætning til at bruge
offentlig transport, så har ikke til sinds at lade bilen stå i måske 20-30
dage i løbet af vinteren, fordi der er risiko for sne. Derfor kan jeg være
ret sikker på at komme ud at køre i sne. Så for mig er der ingen tvivl:
Vinterdæk, og de skal være gode.

Men selvom man har tænkt sig at prøve at lade bilen stå i snevejr, fordi man
vil køre vinteren igennem på sommerdæk, hvordan virker det så i praksis?
Der er måske 20-30 dage hvor der rent faktisk er sne i løbet af en
gennemsnitsvinter. Men der er vel mindst 3 gange så mange dage, hvor der kan
komme sne i løbet af dagen. Skal man lade være med at tage bilen ud om
morgenen alle disse dage? Eller skal man, hvis der kommer sne f.eks. mens
man er på arbejde, tage taxa/bus/tog hjem og lade bilen stå på
arbejdspladsen? Lyder som en plan, men gør man så rent faktisk det, når man
nu "bare lige skal hjem". Eller lusker man hjemad i sneen på sommerdæk
alligevel, og så må det blive næste dag at bilen for lov at stå?

Jeg tror ikke rigtigt på, at ret mange rent faktisk magter at lade bilen stå
hvis det sner, selvom det er deres intention. Med mindre man reelt ikke har
så meget at bruge bilen til, men det er jo en anden diskussion så.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
(og jeg grubler stadig over hvilke vinterdæk den skal have - snart).



Morten Lorenzen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 28-10-06 21:26

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
news:454378b1$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.

Gode sommerdæk fungerer ikke optimalt i lave temperaturer, gummiet bliver
hårdt og mister friktion.

> Vejene saltes og er ofte mere
> våde end belagt med sne.
>
> Og vinterdæk virker kun bedre i sne.

Nej, vinterfriktionsdæk virker bedre i sne. Pigdæk virker perfekt i en
blanding af is, våd, tør, let sne på vejbanen.

> Hvorfor så bøvle og bekoste på
> vinterdæk og fælge, når det faktisk
> er minimal virkning man får ?

Grip, grip, grip, grip. Jeg mærker tydeligt forskel på at køre på mine
Bridgestone Potenza sommerdæk i bredde 255'ere og mine Goodyear Ultra Grip
Snow i 225 bredde. Jeg ved godt at bredden spiller ind, men stadig.
Vinterdæk er blødere i gummiet, og bevarer derfor friktionen ved lave
temperaturer.

> Er man pendler og køre ad småveje
> er det sikkert et ok valg, ellers ikke.

Jeg har prøvet at køre en Boxster på Michelin Pilot Sport i relativt let
sne, træls træls oplevelse.

> Hvad siger meningsdannerne ?

Det er jo ikke kun bremselængde. - Hvad med kontrollen over bilen?

Jeg kører omkring 80.000 km/år, og jeg kunne aldrig drømme om at køre på
sommerdæk om vinteren.

-M
'06 BMW 325i Coupé E92
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Rune Larsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 29-10-06 03:05

Morten Lorenzen wrote:
> "Olsen" <-> skrev i en meddelelse
> news:454378b1$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
>> er det sikreste valg, de dage i vinter,
>> der IKKE ligger sne.
>
> Gode sommerdæk fungerer ikke optimalt i lave temperaturer, gummiet bliver
> hårdt og mister friktion.

Det er forkert. Der er silica i moderne sommerdæk, hvilket gør at de
bevarer deres blødhed selv ved meget lave temperaturer.

Det er underlaget, der gør forskellen og giver vinterdækkene fordelen
pga. lamellerne og det anderledes mønster.

Mvh Rune

Klaus D. Mikkelsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-10-06 07:30

Morten Lorenzen skriver:
>
> Gode sommerdæk fungerer ikke optimalt i lave temperaturer, gummiet bliver
> hårdt og mister friktion.

Den historie er vidst blevet gennemhullet masser af gange....

> Grip, grip, grip, grip. Jeg mærker tydeligt forskel på at køre på mine
> Bridgestone Potenza sommerdæk i bredde 255'ere og mine Goodyear Ultra Grip
> Snow i 225 bredde. Jeg ved godt at bredden spiller ind, men stadig.
> Vinterdæk er blødere i gummiet, og bevarer derfor friktionen ved lave
> temperaturer.

Nej, det er lamellerne.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Koolberg (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Koolberg


Dato : 28-10-06 22:07

Hvorfor vinter dæk... måske fordi de er fremstillet til at virke
bedre ved lavere temperaturer, dvs. fra +10 og ned efter, pga.
gummiblandingen er blødere og derfor har en god friktion i lavere
temperaturer. Profilen på dækkene er så med til at bestemme om de
dræner bedre eller bider bedre i sne og på is, men selvfølgelig skal
man vælge vinter dæk.

Og lad os så lige slå fast at der ikke findes noget der hedder
helårsdæk, det er kun noget smarte dæk sælgere vil bilde os ind,
der findes sommerdæk med hårde eller blødere compound
(gummiblanding) og så er der vinterdæk der er mærket med M&S, og
fyren der mente at køre på sommerdæk der var mærket M&S, ja så
står det faktisk for mudder og sne (Mud and snow)...

Men brug dog altid vinterdæk, er jo ikke dyre end sommerdæk og den
dag du kommer ud for en hård opbremsning i det kølige vejr, vil du
blive glad for dig valg.


Klaus D. Mikkelsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-10-06 07:34

Koolberg skriver:
>
> Og lad os så lige slå fast at der ikke findes noget der hedder
> helårsdæk

WOW, så FDM og ADAC for den sags skyld tager fejl, når de betegner noget
som et helårsdæk ???
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

alexbo (29-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-06 18:56


"Klaus D. Mikkelsen" skrev

>> Og lad os så lige slå fast at der ikke findes noget der hedder
>> helårsdæk

> WOW, så FDM og ADAC for den sags skyld tager fejl, når de betegner noget
> som et helårsdæk ???

De er i hvert fald på usikker grund.
Nu kan man jo med nogen ret påstå, at hvis der er nok der bruger betegnelsen
om et eller andet, så bliver det til sidst en anerkendt betegnelse.
Men rent teknisk/juridisk er der kun alm. dæk og vinterdæk.

Hvis man nu tager den alm. kendte bestemmelse om at en bil skal have ens
type dæk på alle hjul.
Så kunne man jo spørge FDM, om helårsdæk kan bruges både som sommerdæk og
vinterdæk, det vil sige sammen med enten det ene eller det andet.
Om det så er lovligt at have helårsdæk på forhjulene og vinterdæk på
baghjulene.
Eller om det er lovligt at have sommerdæk på forhjulene og helårsdæk på
baghjulene.

Eller er virkeligheden ikke den at et helårsdæk er et vinterdæk, og kan
bruges sammen med andre vinterdæk 1,2,3 stk, som det passer een.
Helårsdæk på et hjul og resten vinterdæk.

Nu er man så begyndt at sætte et særligt mærke på "ægte" vinterdæk, et lille
frostmærke, betyder det så at man skal bruge frostdæk de steder hvor
vinterdæk er et krav.
Næh for et vinterdæk er et vinterdæk, uanset om man kalder det helårs eller
frost.

Lavprofil er et andet dækudtryk der har ændret status, lavprofil betyder at
højden er mindre end bredden, d.v.s. at alle radialdæk til personbiler er
lavprofil.
Men grænsen for "lavprofil" ændrer sig i alm. tale, fra lavere end 100% over
lavere end 80% til nu hvor man skal ned under 50% for at kalde det
lavprofil.
Men det ændrer ikke ved at lavprofil betyder at højden er mindre end
bredden.

mvh
Alex Christensen




BJ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-10-06 19:06


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4544eb6b$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Men rent teknisk/juridisk er der kun alm. dæk og vinterdæk.

Det må du meget gerne underbygge med noget på skrift?

Selv tyskerne med deres nye lovgivning, opererer med helårsdæk, sommerdæk og
vinterdæk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



alexbo (29-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-06 19:36


"BJ" skrev

>> Men rent teknisk/juridisk er der kun alm. dæk og vinterdæk.
>
> Det må du meget gerne underbygge med noget på skrift?

Detailforskrifter for køretøjer.
8.02.002 Dæk
6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

8.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

mvh
Alex Christensen






BJ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-10-06 19:44


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4544f48e$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "BJ" skrev
>
>>> Men rent teknisk/juridisk er der kun alm. dæk og vinterdæk.
>>
>> Det må du meget gerne underbygge med noget på skrift?
>
> Detailforskrifter for køretøjer.
> 8.02.002 Dæk
> 6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
> a) opbygning:
> - radialdæk
> - diagonaldæk
> b) anvendelseskategori:
> - almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
> - terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
> - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
>
> 8.02.021 Personbil M1
> (1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
> dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
> (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

Jeg bøjer mig således og må erkende, vi i DK ikke kender vinterdæk med
betegnelsen ****** (sne).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



alexbo (29-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-06 20:35


"BJ" skrev

> Jeg bøjer mig således og må erkende, vi i DK ikke kender vinterdæk med
> betegnelsen ****** (sne).

Næh men det er heller ikke nemt, her i landet har det ikke den store
betydning, man må selv bestemme hvilke dæk man vil køre på året rundt.
Men der er lande der kræver vinterdæk, så man skal entydigt kunne se på et
dæk om det er godkendt til vinterkørsel.
Helårsdæk skal naturligvis kunne bruges om vinteren, så det bliver nødt til
at være vinterdæk.
Hvis nu man ændrer betingelserne for vinterkørsel i vinterlande, f.eks.
kræver frostmærke på vinterdækkene, så kan helårsdæk ikke opfylde kravet, og
så er det ikke et helårsdæk mere.

Jeg er heller ikke rigtigt sikker på at et dæk både kan være velegnet til en
hurtig ferietur i det sydlige Italien, og en juleferie i Lapland.

Den største fordel ved helårsdæk er at man kan gå ned i hastighedskode,
vinterdæks hastighedskode behøver ikke at overstige 160 km/t, så selv om ens
bil kan køre 200 km/t er det ikke sikkert at man nogensinde gør det.

Og et dæk er et kompromis mellem alle mulige ønsker om egenskaber, skal det
kunne tåle høje hastigheder, er der noget andet man må give afkald på.

Så med helårsdæk, kan man vælge et dæk, med en lavere hastigshedskode end
man kunne med sommerdæk.
Det svære er så at finde ud af hvilket helårsdæk der er mest sommer.

mvh
Alex Christensen




BJ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 29-10-06 21:40


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:45450284$1$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Og et dæk er et kompromis mellem alle mulige ønsker om egenskaber, skal
> det
> kunne tåle høje hastigheder, er der noget andet man må give afkald på.

Og heri ligger hele problematikken som vi i DK, behændigt undgår at tage
stilling til på det lovgivningsmæssige.

Men kræve registreringsafgift på stereo/navigation/telefon der leveres
installeret ab fabrik, det kan vi og borgerne finder det _helt_ naturligt.

Vi er nu skøre, vi danskere....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Jørgen M. Rasmussen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-10-06 22:01


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:45450284$1$179

> Så med helårsdæk, kan man vælge et dæk, med en lavere hastigshedskode end
> man kunne med sommerdæk.
> Det svære er så at finde ud af hvilket helårsdæk der er mest sommer.
>
Sikke da en gang pis. Koderne til hastighederne er da de samme, T, H, V
etc., du kan bare ikke købe "ægte" vinter til hurtigere end T, er det ikke
180-?. Det kan du med helårs, jeg køre på V selvom jeg kan nøjes med H, for
at få et stabilt dæk som ikke "flyder".



alexbo (29-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-06 22:29


"Jørgen M. Rasmussen" skrev

>> Så med helårsdæk, kan man vælge et dæk, med en lavere hastigshedskode end
>> man kunne med sommerdæk.

> Sikke da en gang pis.

Næh, det er et lovkrav at sommerdæk skal mindst modsvare bilens
tophastighed.
Der er ikke det samme krav til vinterdæk, og da helårsdæk er vinterdæk, kan
man nøjes med lavere kode.

Personligt er jeg ikke begejstret for de stenhårde hastighedsdæk, jeg vil
hellere ned i hastighedskode og få en bedre vedhæftning.
Min Carisma skal bruge H (210) dæk hvis jeg kører på sommerdæk, men med
helårsdæk kan jeg vælge mellem Q(160) R, S eller T dæk.
Det kunne godt være at jeg kunne få meget bedre dæk i de kategorier.

Det bliver nok ikke aktuelt, jeg fortsætter nok med at skifte mellem sommer
og vinterhjul.
Men man skal ikke undervurdere mulighederne i de nye dæktyper.

mvh
Alex Christensen




Jørgen M. Rasmussen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-10-06 08:06


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:45451dc5$0$143
>
> Næh, det er et lovkrav at sommerdæk skal mindst modsvare bilens
> tophastighed.
> Der er ikke det samme krav til vinterdæk, og da helårsdæk er vinterdæk,
> kan
> man nøjes med lavere kode.
>
Men den forbyder ikke at du køber dæk som matcher el. har højere max.
hastighed end bilen, hvis det er muligt. Det kan være en fordel, men det
kommer jeg til.


> Personligt er jeg ikke begejstret for de stenhårde hastighedsdæk, jeg vil
> hellere ned i hastighedskode og få en bedre vedhæftning.

For det er en misforståelse af dimentioner, der er ikke en KÆ... forskel på
gummiblandingen, og det er den som giver "vedhæftning". Forskellen ligger i
at karkasse, dæksider etc., er dimentioneret til at klare de større kræfter
og belastninger, dækket er tykkere og stivere i siderne. Det betyder bilen
styre bedre, ikke er så følsom for sidevind etc. . Jeg vil vove den påstand
at, et for langsomt vinterdæk er meget dårliger vs, et sommerdæk som
matcher, på alle områder, på tør/våd vintervej. Og det er der som bekendt
stadig 90% af vinteren ;).



alexbo (30-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-10-06 10:17


"Jørgen M. Rasmussen" skrev


> For det er en misforståelse af dimentioner, der er ikke en KÆ... forskel
> på gummiblandingen, og det er den som giver "vedhæftning".

Vedhæftning er meget andet end gummiblanding, til at starte med skal dækket
røre vejen og et dæk der er stift hopper mere end et blødt.
Det kan ikke opsuge ujævnheder men skal køre hen over dem, det er tydeligt
at mærke ved afstribning, der er meget stor forskel på hvordan dæk reagerer
på dem, nogen biler bliver slået ud af kurs af sådan en stribe, andre
opdager dem slet ikke.

Nu er det svært direkte at sammenligne, for højhastighedsdæk er gerne både
bredere og lavere end bedstefardæk, så hvor stor en del af forskellen der er
det ene og hvor stor del der er det andet er svært at sige.

Helt præcist hvorfor et stift dæk skulle være bedre i sidevind kan jeg ikke
se, tværtimod.
Et blødt dæk holder kontakten med vejen, mens bilen rokker lidt fra side til
side.
Et stift dæk kan ikke give sig men må følge bilens påvirkning, så det må
slippe taget og køre lidt sidelæns.

Man hører nogen gange en bilejer stolt sige at han kan mærke om det er plat
eller krone hvis han kører over en mønt, det synes jeg ikke er nogen fordel,
i det øjeblik dækket står på mønten rører det ikke vejen.

Jeg er ikke tilhænger af at dæk skal være så brede, lave og kunne tåle så
høje hastigheder som muligt.
Det er der mange der er, det må de om, jeg skriver bare hvad jeg mener, og
hvorfor jeg mener det.

mvh
Alex Christensen





BJ (30-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-06 14:13


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4545c31f$1$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

KLIP

> Jeg er ikke tilhænger af at dæk skal være så brede, lave og kunne tåle så
> høje hastigheder som muligt.

Det er også o.k.

Jeg anvender til vinterbrug 225x55 16" mærket til 240 km/t.

Jeg anvender til sommerbrug 235x55 17" (jeg korrigerer mit speedometer med
dem) mærket til 270 km/t.

> Det er der mange der er, det må de om, jeg skriver bare hvad jeg mener, og
> hvorfor jeg mener det.

Jeg er helt enig med dig i, lavprofildæk er ulidelige at køre med.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Jørgen M. Rasmussen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-10-06 14:45


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:4545c31f$1$138

> Vedhæftning er meget andet end gummiblanding, til at starte med skal
> dækket
> røre vejen og et dæk der er stift hopper mere end et blødt.

Vrøvl, hvis et hjul hopper, er støddæmperen defekt. Et stift giver ikke så
meget efter som et blødt, det er det, jeg mener med stabilt.

, der er meget stor forskel på hvordan dæk reagerer
> på dem, nogen biler bliver slået ud af kurs af sådan en stribe, andre
> opdager dem slet ikke.
>
Vrøvl, hvis den bliver "slået ud" af en stribe, er der noget galt. Og det er
BESEMT ikke fordi dækkene er stive, ellers ville lavprofil være banlyst, og
vi alle køre på ballon-hjul ;). Tværtimod kan en "blød" bil "sejle" rundt,
gynge, være upræcis- men bevars den er sikkert behagelig under kontrollerde
manøvrer ved lavere hastighed... . På den anden side, husk bræk-pose, den
vil gynge som i høj sø ;).

> Nu er det svært direkte at sammenligne, for højhastighedsdæk er gerne både
> bredere og lavere end bedstefardæk, så hvor stor en del af forskellen der
> er
> det ene og hvor stor del der er det andet er svært at sige.
>
Nej det er ikke, for jeg køre på "V"-mærkede, max. 240-, og mine helårs
sejler sgu´ ingen steder, og står OK fast ved høj sving hastighed, selvom de
er std. 195/65. Kun på sliddet kan man se de er bløde i gummiet. Men det er
et kompromis, de skal også kunne køre itfa. sne.

> Helt præcist hvorfor et stift dæk skulle være bedre i sidevind kan jeg
> ikke
> se, tværtimod.
> Et blødt dæk holder kontakten med vejen, mens bilen rokker lidt fra side
> til
> side.

Præcist!, karossen gynger, det ændre vinklerne i ophæng,styretøjet: Den
sejler rundt :(. Hvis man skal undgå det, skal det være pro-aktiv
affjedring, hjulophæng., men det bliver minimeret med stiv affjedring, dæk
på bekostning af komfort.

> Et stift dæk kan ikke give sig men må følge bilens påvirkning, så det må
> slippe taget og køre lidt sidelæns.
>
Hvis det er rigtigt, hvorfor køre racere ikke på ballon-hjul?. Et stift dæk
styre bilen der hen hvor DU ønsker, inden for fysikkens rammer, på bløde,
eftergivelige, ville du havne der hvor fysikke føre dig hen ;).

> Jeg er ikke tilhænger af at dæk skal være så brede, lave og kunne tåle så
> høje hastigheder som muligt.

Her ligger hunden begravet :). Jeg vil helst have "styr på tingene", og
sætter gerne lidt komfort over styr på den bekostning. På den anden side vil
jeg ikke betale for andre hjul + de også skal fungere som vinterhjul = jeg
sætter "hurtige" helårsdæk på, og får de fleste ønskede egenskaber.



BJ (30-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-06 14:48


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4546016e$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Her ligger hunden begravet :). Jeg vil helst have "styr på tingene", og
> sætter gerne lidt komfort over styr på den bekostning. På den anden side
> vil jeg ikke betale for andre hjul + de også skal fungere som vinterhjul =
> jeg sætter "hurtige" helårsdæk på, og får de fleste ønskede egenskaber.

Tjaee ... hvis man blot anvender potten til alm. husmandskørsel. sikkert
også et fornuftig valg.

Det skal jo gerne tage sig smart ud..

Jeg har før kørt på dimensioner både på 45 og 40. Det gør jeg aldrig mere,
med mindre potten skal bruges til banekørsel.

Jeg har da nogen brugte liggende i dimension 245x40 17" ... var det noget
med sådan et par ruller til familiepotten....?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Jørgen M. Rasmussen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-10-06 16:21


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45460295$0$2083jul
+ de også skal fungere som vinterhjul =
>> jeg sætter "hurtige" helårsdæk på, og får de fleste ønskede egenskaber.
>
> Tjaee ... hvis man blot anvender potten til alm. husmandskørsel. sikkert
> også et fornuftig valg.
>
> Det skal jo gerne tage sig smart ud..
>
Fornuftigt, JA, smart, nej, dæk-dimensionerne taler for sig selv ;). Bla. af
samme grund som dig, ønsker jeg ikke det det ekstreme. Jeg syntes, jeg har
strikket et fornuftigt kompromis sammen :).



BJ (30-10-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-06 16:47


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:454617f1$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Fornuftigt, JA, smart, nej, dæk-dimensionerne taler for sig selv ;). Bla.
> af samme grund som dig, ønsker jeg ikke det det ekstreme.

Jeg går efter komfort og skal i sagens natur også have hasighedsmærket med,
da bilen er opgivet til at være låst ved 250 km/t og jeg samtidig også kører
med den i Tyskland (på min færd mod Holland, som jeg i øvrigt skal gæste
hele uge 45..)

> Jeg syntes, jeg har strikket et fornuftigt kompromis sammen :).

Det er jo det, det hele drejer sig om, specielt når vor lovgivning blot
kender 'dæk' og en minimums mønsterdybde 1,6 mm..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



alexbo (30-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-10-06 16:03


"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Vrøvl, hvis den bliver "slået ud" af en stribe, er der noget galt. Og det
> er BESEMT ikke fordi dækkene er stive, ellers ville lavprofil være
> banlyst, og vi alle køre på ballon-hjul ;). Tværtimod kan en "blød" bil
> "sejle" rundt, gynge, være upræcis- men bevars den er sikkert behagelig
> under kontrollerde manøvrer ved lavere hastighed... . På den anden side,
> husk bræk-pose, den vil gynge som i høj sø ;).

Jeg gider simpelthen ikke argumentere på sådant et niveau, men jeg har også
haft lejlighed til at gøre rede for mine synspunkter.
Nemlig at helårsdæk er et handelsudtryk for en type vinterdæk.
At det man vinder ved en højere hastighedskode, taber man andre steder.

Så jeg stopper her.

mvh
Alex Christensen




Jørgen M. Rasmussen (30-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 30-10-06 18:12


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:454614d1$0$176

> Jeg gider simpelthen ikke argumentere på sådant et niveau, men jeg har
> også
> haft lejlighed til at gøre rede for mine synspunkter.

Og jeg mine, tilfældigvis giver jeg dig ikke ret i alt, på dit niveau ;).

> Nemlig at helårsdæk er et handelsudtryk for en type vinterdæk.
> At det man vinder ved en højere hastighedskode, taber man andre steder.
>
Ja, så må man indgå kompromis. Men er der noget galt i det?, det kommer an
på behovet At påstå helårs er dårlige, fordi du partou vil køre med for lav
hast.kode, er helt i hampen..Så er det et dårligt kompromis :(.

> Så jeg stopper her.
>
EOD.



alexbo (30-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-10-06 18:48


"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> At påstå helårs er dårlige, fordi du partou vil køre med for lav
> hast.kode, er helt i hampen..

Ja sikkert nok, det har jeg heller ikke påstået.

Helårsdæks fordel er netop at man kan bruge en lavere hastighedskode, og det
er det jeg har skrevet.
Det er sådan set det stik modsatte.
Jeg har overhovedet ikke skrevet noget om helårsdæk er gode eller dårlige.

Så blev der alligevel til et ekstra indlæg.
Men hvis du læser det på samme måde som de andre, gør det næppe nogen
forskel.

mvh
Alex Christensen




Klaus D. Mikkelsen (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-10-06 22:14

alexbo skriver:
>
> De er i hvert fald på usikker grund.
> Nu kan man jo med nogen ret påstå, at hvis der er nok der bruger betegnelsen
> om et eller andet, så bliver det til sidst en anerkendt betegnelse.
> Men rent teknisk/juridisk er der kun alm. dæk og vinterdæk.

Ergo findes sommerdæk ikke.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

alexbo (29-10-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-06 22:48


"Klaus D. Mikkelsen" skrev


> Ergo findes sommerdæk ikke.

Korrekt, ikke i teknisk/juridisk forstand
Der findes heller ingen dæk der er mærket sommer.
Men det forhindrer da ikke at man kan bruge ordet til hverdag.

mvh
Alex Christensen



Jørgen L. (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 28-10-06 16:43


"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
news:454378b1$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.

Jo hvis i så vil blive hjemme når der falder sne, så man ikke skal bruge 2-3
timer på 40 km

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
som selvfølgelig har vinter dæk på sin 4wd.



Peter Brandt Jørgens~ (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Jørgens~


Dato : 28-10-06 22:47

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse news:454378b1$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.
>
> Vejene saltes og er ofte mere
> våde end belagt med sne.
>
> Og vinterdæk virker kun bedre i sne.
>
> Hvorfor så bøvle og bekoste på
> vinterdæk og fælge, når det faktisk
> er minimal virkning man får ?
>
> Er man pendler og køre ad småveje
> er det sikkert et ok valg, ellers ikke.
>
> Hvad siger meningsdannerne ?
>
>
Jeg har flere gange været en tur på Roskilde Køreteknisk anlæg, og jeg skal aldrig, aldrig, aldrig mere køre med sommerdæk om vinteren, og jeg har heller ikke gjort det siden, jeg prøvede første gang.

De forgående år havde jeg gode sommerdæk på, og på de glatte baner, fik jeg ret dårlige resultater (som de fleste andre).

I år havde jeg 'snydt' og sat vinterdækkene på; og sikke en forskel; med 60 km/t kunne jeg standse på 45 meter, mens flere af de, der havde gode sommerdæk på, ikke kunne få bragt bilen til standsning, før de var gledet helt ud af glatbanen, der er 120 meter lang!

Jeg vil dæl'me nødig have en af dem der 'lige lusker hjem' på sommerdæk, og 'kun' kører 60 km/t, i nakken, når jeg bremser med mine vinterdæk.

På tør bane, kunne jeg bremse og styre lige så godt som dem på sommerdæk, så jeg beholdt vinterdækkene på.

--
Med venlig hilsen

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Bo Velschow (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 29-10-06 16:47


"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
news:454378b1$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.
>
> Vejene saltes og er ofte mere
> våde end belagt med sne.
>
> Og vinterdæk virker kun bedre i sne.
>
> Hvorfor så bøvle og bekoste på
> vinterdæk og fælge, når det faktisk
> er minimal virkning man får ?
>
> Er man pendler og køre ad småveje
> er det sikkert et ok valg, ellers ikke.
>
> Hvad siger meningsdannerne ?
>

Udover at min posting er gået en smule galt, så har jeg lagt en lille
artikel fra FDM ang. subjekt i dk.binaer.motor...

Titlen er meget sigende: "Sandheden om vinterdæk - Hvert år dukker
diskussionen op: Er det nu nødvendigt med vinterdæk?"



--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Christian B. Andrese~ (31-10-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 31-10-06 14:02


Olsen wrote:
> Mon ikke gode sommerdæk totalt set
> er det sikreste valg, de dage i vinter,
> der IKKE ligger sne.
>
> Vejene saltes og er ofte mere
> våde end belagt med sne.
>
> Og vinterdæk virker kun bedre i sne.

Vinterdæk er MEGET bedre i sne, på rim eller is, mens sommerdæk kun
er marginalt bedre på tør og våd vej.
Og hvis man har valgt sommerdæk efter deres egenskaber på våd vej
får man typiske et mønster som er det rene selvmord i sne.

> Hvorfor så bøvle og bekoste på
> vinterdæk og fælge, når det faktisk
> er minimal virkning man får ?

Hvorfor slide på ens dyre sommerdæk når man kan få øget sikkerhed
og spare på sommerdækene ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste