navigationssystem
Fra : lindstroem

Dato : 24-10-06 20:08

Nyt job bringer bilen ud på landevene. Ikke bare de danske, men fra Frankrig
og nordpå til og med Sverige. Det nye job i kombination med til tider
svigtende stedsans kræver hjælp til navigationen.
Jeg ved selvfølgelig godt, at der findes navigationsanlæg, der med stemme og
kort viser vej. Men jeg har aldrig prøvet en sådant anlæg endsige
installeret det.
Derfor ønsker jeg gode råd/jeres erfaringer m.h.p at købe et
navigationsanlæg. Som beskrevet skal anlægget kunne håndtere at guide i byer
og på landevej fra Frankrig og nordover. Det skal også være enkelt at
betjene og løbende orientere mig om hvor den rette vej er..
Enkelhed og høj funktionalitet er vigtigere end at spare en tusse.
Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Fra : BJ

Dato : 24-10-06 20:16

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Hvis du samtidig er utilfreds med din radio, kan du jo overveje et komplet
sæt:

http://www.navimarkt.de

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 24-10-06 20:31

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> wrote:

>Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Hvis jeg var dig ville jeg begynde med det anlæg Harald Nyborg har til
en lav pris.
Så ville jeg følge nyhedsgruppen der handler om navigationsudstyr:
dk.teknik.satellit.navigation
for at lære mere om de andre anlæg og når jeg så var træt af den
billige model ville jeg vide hvad jeg vil have i et dyrere anlæg.

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 24-10-06 20:34

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis jeg var dig ville jeg begynde med det anlæg Harald Nyborg har til
> en lav pris.

Det ville jeg ikke, når man kan få en Becker Indianapolis Pro 7950 mit alles
drum und dran for nogle få basøre mere.

> Så ville jeg følge nyhedsgruppen der handler om navigationsudstyr:
> dk.teknik.satellit.navigation

Det er da en god mulighed om ikke andet så for at blive endnu mere
forvirret.

> for at lære mere om de andre anlæg og når jeg så var træt af den
> billige model ville jeg vide hvad jeg vil have i et dyrere anlæg.

Som sagt, jeg ville ikke smide penge ud af vinduet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 24-10-06 21:00

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Det ville jeg ikke, når man kan få en Becker Indianapolis Pro 7950 mit alles
>drum und dran for nogle få basøre mere.

Tjah, for mange af os andre er forskellen mellem 7000 og 2300 altså
ca. 10.000 kr før skat. Det er ikke hvad jeg kalder få basøre

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 24-10-06 22:21

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjah, for mange af os andre er forskellen mellem 7000 og 2300 altså
> ca. 10.000 kr før skat. Det er ikke hvad jeg kalder få basøre

For det første koster nævnte multifunktionsradio 629,95 euro = 4.724,63 kr.

For det andet giver det en forskel på 4.725 - 2.300 = 2.425 kr. (så du må
tjene ustyrlig mange penge, men så høj en trækprocent).

For det tredje så får du intet, der kan så meget uden at skulle tilkøbe for
mindst 5.000 kr. i ekstra dimmere og dutnaser, så jeg ville stadig gå efter
Becker.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : lindstroem

Dato : 24-10-06 22:46

Jeg har tjekket den der Becker på den anbefalede site.
Der medfølger en CD-rom med 32 lande.
Er det bare at knalde CD'en i apparatet og så på en eller anden måde at
indtaste adressen på destinationen? Herefter viser radioes vej via en blid
røst, der lejlighedsvis afbryder radioavisen eller hur?
Kan man samtidigt afspille sine musik CD' så det både er navigation OG musik
fremfor navigation ELLER musik?

Fra : Brian

Dato : 25-10-06 15:33

lindstroem wrote:
> Jeg har tjekket den der Becker på den anbefalede site.
> Der medfølger en CD-rom med 32 lande.
> Er det bare at knalde CD'en i apparatet og så på en eller anden måde
> at indtaste adressen på destinationen?

Jeps, helt simpelt.

> Herefter viser radioes vej via
> en blid røst, der lejlighedsvis afbryder radioavisen eller hur?

Den kan sættes op til både at afbryde radioen helt, eller skrue lidt ned for
radioen, når der kommer anvisninger.

Om røsten er blød, er en smagssag. I min Becker er det et hysterisk
kvindemenneske med en lidt metallisk klang - fuldstændig som konen sad ved
siden af

> Kan man samtidigt afspille sine musik CD' så det både er navigation
> OG musik fremfor navigation ELLER musik?

Den læser ruten ind, og du kan pe CD'en ud. Hvis det ikke er muligt at gemme
hele ruten i hukommelsen (jeg har aldrig oplevet det), beder den bare om
CD'en igen på et senere tidspunkt.

Jeg har også en Tomtom, men da jeg købte bilen, var der installeret en
Becker 7823 i bilen. Den har naturligvis ikke den samme fine grafik som
Tomtom eller lign. systemer, men jeg synes det virker meget bedre i
hverdagen.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 25-10-06 17:07

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> røst, der lejlighedsvis afbryder radioavisen eller hur?
> Kan man samtidigt afspille sine musik CD' så det både er navigation OG

Du har fået et fint svar af Brian.

Du kan endda tilslutte en CD-skifter samt Ipod.

Med CD-skifteren kan du lade navigations-CD blive i radioen.

Fuldstændige specs finder du her: http://www.becker.de

Siden kan også ses på engelsk..

Radioen hedder: Indianapolis PRO ... 7950

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 25-10-06 17:14

Den bliver billigere og billigere, jo mere man søger.

Her kosten den kun 4.268 kr.

Så er radioen stort set tjent ind, da den her er 457,- kr billigere end det
andet sted:

http://www.redcoon.de/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B117206/cid/7002/refId/psm/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-06 21:15

> [...]
> Der medfølger en CD-rom med 32 lande.
> Er det bare at knalde CD'en i apparatet og så på en eller anden måde at

Jep

> Herefter viser radioes vej via en blid
> røst, der lejlighedsvis afbryder radioavisen eller hur?

Jeg vil betegne Fräulein Harman Becker's stemme som blød og kælen, min
kollega mente at den (sikkert i mangel af et bedre engelsk ord) er horny

> Kan man samtidigt afspille sine musik CD' så det både er navigation OG
musik
> fremfor navigation ELLER musik?

På hans kunne man som sagt både navigere fra CD og høre musik fra CFC "
samtidig", for helt samtidig bliver det selvsagt ikke. Det jeg oplevede var
at navigationen bliver prioriteret højest, derefter telefonen og sidst
musik/radio. Musikken blev afbrudt af telefonopkald og samtale, musik og
telefon blev så afbrudt af konen når hun havde noget at fortælle.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-06 07:51

Kim Kristensen wrote:

> Jeg vil betegne Fräulein Harman Becker's stemme som blød og kælen, min
> kollega mente at den (sikkert i mangel af et bedre engelsk ord) er horny

<Oktoberfestfräuleinstimme>
Please turn right .... Please .... Oh Yes, OH YES, RIGHT THERE .........
thank you ..
</Oktoberfestfräuleinstimme>

--
vh
Torben

Fra : Allan Møller

Dato : 24-10-06 20:36

> Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Jeg kan kun anbefale TomTom - og jeg har prøvet en del forskellige.
Der blev jeg virkelig overrasket over hvor let det var at indtaste
destination
samt en god skærm til at guide mig. Det ville jeg købe hvis jeg havde brug
for det.

Allan

Fra : BJ

Dato : 24-10-06 22:52

"Allan Møller" <spam@allanm.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> destination
> samt en god skærm til at guide mig. Det ville jeg købe hvis jeg havde brug

Det er også ganske udmærket.

Det ville nu være rat at vide, hvad beløbsrammen er, da det så er meget
lettere at pege ind på nogle muligheder.

Ønsker er der altid nok af, men viljen til at betale for dem er oftest så
som så..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 24-10-06 21:03

> [...]
> Enkelhed og høj funktionalitet er vigtigere end at spare en tusse.
> Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Garmin uden tvivl. Nem at bruge. Deluxeversioner har kort over Europa
(Vesteuropa).
Har selv 310-eren. Men 350-eren er vel den du skal have fat i.
http://www.garmin.dk/products/description/5/2350

De er på tilbud for tiden. Kan fås for omkring 3000 - 5000,-. svjh.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-10-06 21:34

Jeg klarer mig fint med en Mio et eller andet. Den kostede 3.000,- hos
Harald for et par år tilbage. Nu fåes den vist nok til ca. 2.000,- Den
fylder ikke ret meget, har indbygget GPS antenne...altså ingen ledninger.
Kan klare ca. 3-4 timer på batteriet, kræves der mere følger der en billader
med. Der medfølger kort over eur. Jeg har dog installeret Tomtom3 på den i
stedet. (kan klart anbefales).

Efter min mening er det bestemt ikke raketvidenskab at bruge Mio´en, men er
man rædselsslagen for alt der har med PC + pocket pc´ere at gøre, skal man
nok vælge en Garmin i stedet. Den kan til gengæld ikke andet end at vise
vej, men til gengæld er skærmen større. Jeg kender dog ikke forskellen på
kvaliteten på kortene. Tomtom har svjv. ry for at være suveræne hvad det
angår.

Jeg bruger navigation hver eneste dag, og skulle jeg have nyt, ville jeg
vælge et indbygget. Det er dyrere, men til gengæld slipper du for at skulle
oplade batteriet, huske oplader, have fidusen hængene i forruden med
ledningen flagrende fra cigartænderen.

Vil du derimod blot have et velfungerende navi sys. til en billig penge,
synes jeg, at du skulle se nærmere på Mio.
--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-10-06 23:42

u.m.s [3460] wrote:

> Garmin uden tvivl. Nem at bruge. Deluxeversioner har kort over Europa
> (Vesteuropa).
> Har selv 310-eren. Men 350-eren er vel den du skal have fat i.
> http://www.garmin.dk/products/description/5/2350

Der findes også en nyere 660 med større skærm. Selv har jeg lige bestilt en
2820. Ikke umiddelbart det indlysende valg, men den kan vise virkelig mange
data på skærmen på en gang (herunder højde over havet) samtidig med at
kortet er på skærmen, det er jeg vant til fra 2610´eren og derfor har jeg
valgt en 2820.

--
Per, Esbjerg
PS: 2610 Garmin sælges med 2Gb Europakort indbygget, 3.500 kr, 1½ års

Fra : Ulrik Friis

Dato : 24-10-06 22:09

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> Enkelhed og høj funktionalitet er vigtigere end at spare en tusse.
> Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Der findes udmærkede navigatorer fra TomTom og Garmin o.a. Især TomToms
store navigator er god. Men overvej denne løsning:

En iPaq eller andet mærke PDA
Destinator kort software (glimrende - du kan lave dine egne kort, så du ikke
skal skifte til andet kort når du kører over en grænse)
GPS antenne med inbygget TMC (kør udenom køerne i Tyskland)
En fastmonteret holder i bilen fra Brodit med indbygget strøm og kontakt til
GPSen

Måske lidt dyrere end totaløsningerne, men du kan bruge PDAen til andet
(mail, kontaktpersoner m.m.m.) og den er meget nem at tage ud og ind af
holderen.

Totalløsningerne skal jo også have strøm, og det bliver tit noget klamp når
man skal klipse æsken ud af holder og strømstik mv. For lader du navigatoren
sidde i bilen vil den være væk når du kommer tilbage.

mvh
Ulrik

Fra : lindstroem

Dato : 24-10-06 22:39

> En iPaq eller andet mærke PDA
> Destinator kort software (glimrende - du kan lave dine egne kort, så du
> ikke skal skifte til andet kort når du kører over en grænse)

Vil det sige at man sædvanligvis, når vi taler navigationsanlæg, skal udføre
et kortskift, hver gang man passerer en læandegrænse. Er det bøvlet at
skifte et kort? Kan man eventuelt ved at købe lidt dyrere grej få en
navigationsenhed, der har kapacitet til hele europakortet incl. byer, på en
gang?

Fra : BJ

Dato : 24-10-06 22:46

> [...]

> at skifte et kort? Kan man eventuelt ved at købe lidt dyrere grej få en
> navigationsenhed, der har kapacitet til hele europakortet incl. byer, på

Skal det være en PDA, kan jeg da fortælle dig, jeg anvender en Qtek 9090 med
2Gb kort, Navigon med hele Europa, En Ericsson bluetooth handsfree øresnegl
samt en bluetooth GPS-antenne, når jeg kører i en udlejningspotte.

Du kan selv via nettet regne den samlede pris ud for dette
"navigationsudstyr". Det er _ikke_ billigt.

Jeg anvender i mine egne biler, Volvo´s originale navigationsudstyr kaldet
RTI. Det er _heller ikke_ billigt, men det skyldes ene og alene vore
sindssyge registreringsafgifter som også rammer radioen/stereoanlægget med
tilhørende navigationsanlæg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 24-10-06 23:24

lindstroem wrote:

> [...]
> skifte et kort? Kan man eventuelt ved at købe lidt dyrere grej få en
> navigationsenhed, der har kapacitet til hele europakortet incl. byer, på en

I den nye TomTom6 er dette ikke længere nødvendigt, der kan man navigere
fra Sverige til Frankring uden at skulle skifte kort. Jeg bruger selv
TomTom6 sammen med en PDA og en bluetooth antenne.

Men hvis du kun skal bruge navigationsdelen (Jeg bruger min pda som
kalender og meget andet), så ville jeg gå efter en løsning, som kun kan
navigere. F.eks. Garmin Nüvi 350. Den har jeg hørt rigtig meget godt om.
Skulle jeg selv ud og investere idag, blev det den.

Jeg har også selv kørt med TomTom Go i en periode, som også var en fin
løsning, men som sagt ville jeg selv prøve Garmin idag.

Mvh.
Rasmus

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-06 00:09

> [...]
> Enkelhed og høj funktionalitet er vigtigere end at spare en tusse.
> Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Jeg har netop skiftet min trofaste Garmin GPS V ud med Garmin StreetPilot
C550, det kostede mig 4199 kr. (hos ElGiganten) og jeg er indtil videre
fuldt tilfreds med den lille ny. I går var jeg sammen med en tysk kollega
som har en Becker Traffic Pro 7945 i sin bil, så vi smækkede den ny Garmin
op i hans bil så vi kunne sammenligne. Selve navigationen og resultatet
deraf var der ikke megen forskel på, begge har da også "NAVTEQ inside". Den
største forskel var den med ønsker og behov, og der passer en løs bedst
efter mine.

-Vi har to biler og kan med en løs nøjes med et anlæg.

-Den jeg kører i har radio der kan afspille MP3 og WMA (C550 har også denne
funktion).

-Den samme bil skal snart skiftes til en hvor radioen er integreret i
instrumentbrættet og med ratbetjening, den kan ikke lige byttes til
eksempelvis en Becker.

-Den løse kan tages med ind for indtastning af egne POI'er, eller overførsel
fra PC.

-Den løse kan tages med ud hvis man har de behov.
PDA har jeg ikke brug for da mobilen for mit vedkommende dækker det behov.

-Med den løse må man så leve med at den ikke nødvendigvis pynter og af der i
større eller mindre grad kan være eksterne ledninger, til gengæld kan den
placeres tættere på rattet og synsfeltet.

-Forskellen i betjeningen på den nævnte Becker og C550 er ikke stor, dog
syntes jeg bedre om det keyboard man får på C550 end at skulle "Scrolle"
frem til bogstaverne på radioen.

-Der er mere fest, farver og kort på C550 end på kollegaens Becker men for
begge gælder det at man kan nøjedes med at høre hvad den flinke dame
fortæller (skærmen kommer dog i brug ved betjening af telefon og
TMC-meldinger).

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 25-10-06 00:16

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> begge gælder det at man kan nøjedes med at høre hvad den flinke dame
> fortæller (skærmen kommer dog i brug ved betjening af telefon og

Fin og redelig sammenligning.

Jeg kan så læse ud af det skrevne, man får en komplet radio/stereoanlæg
(uden højtalere) med for siger og skriver 525,- kr., hvis man ellers har
behov for en ny radio og den kan monteres i potten.

Det er fuldstændig gak i låget, der ikke sidder en sådan eller lignende i
enhver bil med DIN-ramme/r, men det kan vi takke vore registreringsafgifter
for. Prøv blot selv at regne på løsningen. Beckerspillen vil komme til at
koste ca. 13.000 til 15.000 kr. monteret ab bilimportør.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : PMH

Dato : 25-10-06 07:36

> [...]
> Enkelhed og høj funktionalitet er vigtigere end at spare en tusse.
> Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen?

Har du evt. overvejet en tlf. med navi løsning..??

Jeg har selv en Nokia N73, og på den kører jeg den nye TomTom6.
Nu ved jeg jo ikke hvilken tlf. du har, men har du en af de modeller
som er kompatibel med feks. TomTom6, så er det virkelig værd at
overveje.

På denne måde skal du kun investere i selve softwaren, og en GPS
antenne. Dertil kommer en holder til bilen.

Jeg har lige monteret denne løsning, og det er bare perfekt.

TomTom6 Europa + trådløs bluetooth GPS antenne, kostede 1750,-.
Hukommelseskort til kortmateriale koster ca. 250,-
Holderen til bilen (Brodit) med stik til fast strømforsyning + lader 495,-

Hele herligheden for 2500,-
Fordelen ved dette syntes jeg er, at man altid har sit navigation med sig.
Bluetooth antennen fylder ikke mere end en lighter, og kan nemt puttes
i lommen eller i tasken, og dermed kan der navigeres uanset hvor man
befinder sig. Man skal ikke til gemme sit anlæg væk når man forlader
bilen, man putter jo alligevel tlf. i lommen.
Europa pakken fra TomTom installeres på et hukommelseskort, og du
kan navigere rundt i hele Europa på kryds og tværs af grænser, nøjagtig
som det passer dig.

Det er en rigtig fin løsning, men kræver som sagt en kompatibel tlf.

Mvh
PMH

Fra : Michael C. Andersen

Dato : 25-10-06 09:07

Jeg har en "Mio 269+", og som der bliver nævnt tidligere i denne tråd, har
den indbygget batteri, hvilket jeg synes er dejligt, hvis man liiige skal
til nabobyen, til en adresse man ikke kender.
Så skal man ikke sidde og fedte med strømkabler osv osv..

Vedr. kortskift, så har jeg været i Norge fornylig, og kørte hjem via
sverige, og jeg skulle IKKE skifte kort på noget tidspunkt.

Faktisk passede dens udregninger for ankomsttidspunkt uhyggeligt nøjagtigt,
udregnet over en distance på 897 kilometer (den afveg ca 15 minutter, og det
passer meget godt med den tid det tog at tanke 2 gange)

Michael C. Andersen

Fra : Rasmus

Dato : 25-10-06 16:49

"Michael C. Andersen" <just-@sk.me> wrote in message
> [...]
>
> Vedr. kortskift, så har jeg været i Norge fornylig, og kørte hjem via
> sverige, og jeg skulle IKKE skifte kort på noget tidspunkt.

Nu kender jeg ikke Mio 269+ men det er formodentligt fordi kortet er delt op
i zoner, f.eks er hele Skandinavien en zone og Benelux en anden i TomTom5.
Motorveje kan den så vidt jeg husker godt finde ud af uden man skifter kort
men små veje skal man ind i menuen og skifte kort.....

/Rasmus

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-10-06 08:58

"Kan nogen lede en novice på vej m.h.t. at købe navigationsanlæg til bilen"

Uden dog selv at have prøvet det, er der jo det billige Aytobe
(http://www.gooby.dk/shop/product_info.php?cPath=372&products_id=6075)

Kender en som har prøvet, og var ganske godt tilfreds...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail