On Mon, 23 Oct 2006 12:14:06 +0200, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:
>Ifølge
http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/hastighed_18102006.htm
>har 225 måttet forberede sig på en kontrollerende køreprøve - bare i
>løbet af sidste uge.
>Hvad er det der går galt for disse mennesker? Hvorfor vælger nogen
>bevidst at overskride en hastighedsgrænse, ikke bare en smule men
>markant?
>Hver eneste dag på Motorring 3 (ved København, her foregår pt. et
>større vejarbejde) kommer folk flyvende igennem 40-50-60-80 km zonerne
>med langt højere hastighed end den tilladte. Er der nogen der synes de
>er så vigtige, de ikke lige kan bruge de minutter ekstra det tager at
>overholde skiltningen, er de direkte dumme (der skiltes endda med
>fartkontrol!) eller er folk bare ligeglade?
>Hvad er det der er så vigtigt, at det ikke kan vente 5 minutter? Hvad
>er det der er så vigtigt, at bilisterne sætter kørekortet på spil?
Det er formodentlig det spørgsmål i den trafikale verden, der er
sværest at svare på.
Vi kan jo starte med at liste nogle forsøg på begrundelse.
- at fartgrænserne mange steder virker for lave
- at fartgrænser især ved vejarbejder ofte står både dag og nat
- at der er en stigende grad af mangel på respekt for autoriteter og
lovgivning i samfundet (vi er simpelthen blevet mere egoistiske)
- at "tid" er blevet en ressource (der er ikke meget kvalitetstid i
bilkørsel for det store flertal - undtagen benzinhovederne her i
gruppen
- uden tvivl et hav af gode grunde, som bagefter ikke tåler
gentagelse, da de er for latterlige (gælder i hvert fald, når jeg
gransker min egen samvittighed, derfor prøver jeg at efterleve lovens
påbud, da man vinder for lidt)
Så er der stereotyperne derude:
- forældrene, der er for sent på den for at hente ungerne fra
institutionen
- forretningsmanden, der har skemalagt to møder så tæt at det kræver,
at han kører 200+ fra A til B
- "her kommer jeg i en dyr bil"-chaufføren, som bare skal frem
- bedstefar, som hygger sig med 80 i midtersporet (og ikke fatter en
brik af, at de overhaler på begge sider)
- lastbiler og andre erhvervsbiler, der mener at "eje" vejene (nogle
af dem tror det)
- ham der kører 110 og fandme ikke viger en tomme (han kører 98,
speedometeret viser forkert)
når nogle af disse typer mødes sker det, at de travle sætter lidt tid
til, og så går farten op det næste stykke.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI
Men det er hunden, der er chippet