Dæk sp.mål?
Fra : Jane

Dato : 22-10-06 23:50

Jeg er tilhænger af helårsdæk, men ved købet af min nuværende Kadett, fulgte
der et par vinterdæk med. Disse vil jeg jo gerne kunne udnytte og slide op,
nu jeg rent faktisk har dem. Det drejer sig kun om et sæt/par, og jeg havde
tænkt mig de kunne monteres på forhjulene, nu er det sådan at de er monteret
på et par (for Kadetten) ukurante fælger, og derfor skal afmonteres disse
før påmont. på egnede fælger.
Kan dette overhovedet betale sig, det koster jo at af/påmontere, eller kan
man selv afmon.uden det store udi værktøj ?
Jane

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-10-06 23:56

Jane skrev:

> Kan dette overhovedet betale sig, det koster jo at af/påmontere,

Hvis de er rimelig slidte er der næsten tale om dødt løb - jeg har flere
gange overvejet om det kan betale sig - så skal man da kende én der gør det
billigt.

> eller kan man selv afmon.uden det store udi værktøj ?

Dét tror jeg du kan glemme - havde godtnok et familiemedlem der skiftede
selv - men ikke uden sværdslag.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-06 00:00

Jane skrev:

> Det drejer sig kun om et
> sæt/par, og jeg havde tænkt mig de kunne monteres på forhjulene

PS: for en ordens skyld:

Du skal have 4 vinterdæk på bilen ad gangen - eller slet ingen.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Stig Sørensen

Dato : 23-10-06 10:07

> PS: for en ordens skyld:
>
> Du skal have 4 vinterdæk på bilen ad gangen - eller slet ingen.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd

Korrekt.
Det gælder dog såvidt jeg husker kun biler nyere end årgang 1976.
Kadetten kan derved være en undtagelse.
Hvis det er tilfældet, så skal vinterdækkene være bagerst.

Stig Sørensen

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-10-06 01:14

Jane wrote:
> [...]
> Kan dette overhovedet betale sig, det koster jo at af/påmontere, eller kan
> man selv afmon.uden det store udi værktøj ?

Husk at tjekke hvor gamle dine vinterdæk er. Hvis de er over seks år, så
duer de ikke. Du ser datoen på DOT koden. På dækket står der noget i
stil med:

DOT XX XX 3603

De sidste 4 cifre betyder at de er produceret i uge 36, 2003
Hvis du kun har 3 cifre til sidst, så er dækkene fra før år 2000 og bør
kasseres.

Mvh Rune
(Som idag købte et sæt Michelin Alpin vinterhjul, der kun havde kørt ½
sæson for 800 kr. :)