/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
98 kontra 95
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 16:44

Er der mere 'energi' i 98 oktan
end i 95 ?
Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
op ad bakke med 98 istedet for 95.
Hvori består den praktiske forskel
og hvorfor køre 'powerbilisterne'
ikke konstant med oktanbooster i tanken ?
Kan man tilsætte for meget oktanboost
så det blir' for højt i forhold til mængde benzin ?



 
 
Møller (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 22-10-06 17:02


"Olsen" <-> wrote in message
news:453b91d3$0$20308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Er der mere 'energi' i 98 oktan
> end i 95 ?
> Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
> op ad bakke med 98 istedet for 95.
> Hvori består den praktiske forskel
> og hvorfor køre 'powerbilisterne'
> ikke konstant med oktanbooster i tanken ?

Måske fordi det på moderne biler med automatisk tilpasning af styring til
aktuel brændstof ikke mærkes ved normal kørsel, men bedre sejtræk kan
skyldes, at tændingstidspunktet ikke tilpasses korrekt til 95 oktan.

> Kan man tilsætte for meget oktanboost
> så det blir' for højt i forhold til mængde benzin ?

Det ved jeg ikke, men du kan lave følgende forsøg.
Start med 100% benzin
Sæt 10% booster og kør en forudbestemt prøvetur med bakker og lange lige
accelerationsstrækninger
herefter fortsætter du med at hæve tilsætningen med 10% til du når 100 %
booster og 0 % benzin og registrer om du får nogen ændring
Vi er mange, som det hedder, der ser frem til resultatet af dit forsøg, husk
at før en udførlig logbog over resultaterne.
Møller



Ukendt (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 17:08


"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:453b9616$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Vi er mange, som det hedder, der ser frem til resultatet af dit forsøg,
> husk
> at før en udførlig logbog over resultaterne.

Sålænge 98 oktan her i området kun er 12 øre dyrere
end 95 tror jeg mit forsøg er tilendebragt.
V-power har sjov nok ikke samme positive
effekt som ren 98, selvom denne er på 97 oktan.
Jeg mærker tydeligst forskellen på svag tændingsbanken
med 95 kontra nu 98 oktanen.



Georg Motor (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Georg Motor


Dato : 24-10-06 02:06


"Olsen" <-> skrev i en meddelelse
news:453b9778$0$20301$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse
> news:453b9616$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Vi er mange, som det hedder, der ser frem til resultatet af dit forsøg,
>> husk
>> at før en udførlig logbog over resultaterne.
>
> Sålænge 98 oktan her i området kun er 12 øre dyrere
> end 95 tror jeg mit forsøg er tilendebragt.
> V-power har sjov nok ikke samme positive
> effekt som ren 98, selvom denne er på 97 oktan.
> Jeg mærker tydeligst forskellen på svag tændingsbanken
> med 95 kontra nu 98 oktanen.
>
>

det er så mærkeligt hvis din bil ikke er fra 93 og frem, herefter er der
bankeføler i bilerne.

Jeg har altid tanket 95, eller 98 oktan, på grund af ekstra træk, ekstra
økonomi.hvis den dyre benzin er 15 øre dyre pr liter, er det 7.5 krone på en
tank, og?
men jeg har aldrig oplevet banketendencer, jeg ved dog at den nye zucuki
svift i sportsmodel kun kan køre på 98 oktan.

hvad har du da af bil siden den ikke kan køre ordentligt på anden benzin?



Ukendt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-06 09:20


"Georg Motor" <motor@nomail.none.atall> skrev i en meddelelse
news:453d670f$0$12602$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...


> hvad har du da af bil siden den ikke kan køre ordentligt på anden benzin?

En ældre dame af en Sierra 1.6.
Den skulle iflg. Ford være justeret til 95 oktan,
men banker en anelse ved let belastning på 95 og V-power 97 oktan.
Med ren 98 er det hørbar markant mindre, men kan dog fremprovokeres
men det er MEGET mindre.

Bankeriet sker ALDRIG med kold motor, men kun
varm og gennemvarm.

Trædes speederen længere ned end 'bankeområdet',
så forsvinder det. Måske fordi 'trykket' er anderledes
i cylindren, og man 'flytter eet eller andet' til et område,
hvor benzinen ikke tænder "forkert" ?
Ændre tændingstidspunktet sig mht. belastning evt. ?
En smule ? Vel et stort nej.



Henrik B. (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-10-06 22:11

"Georg Motor" <motor@nomail.none.atall> skrev i en meddelelse
news:453d670f$0$12602$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> det er så mærkeligt hvis din bil ikke er fra 93 og frem, herefter er der
> bankeføler i bilerne.

På nogen allerede i 1982.

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Bruno (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 22-10-06 17:09

Olsen wrote:
> Er der mere 'energi' i 98 oktan
> end i 95 ?

Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under kompression.


> Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
> op ad bakke med 98 istedet for 95.

Muligt, det kommer an på din motor og så har additiverne i benzinen
meget at sige.

Mvh
Bruno

Ukendt (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-06 17:17


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:453b9798$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Olsen wrote:
>> Er der mere 'energi' i 98 oktan
>> end i 95 ?
>
> Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under
> kompression.
>

Hvorfor er der så bankesensorer og al mulig gejl i moderne
biler og hvorfor kører en FSI motor bedst
på oktan 100 hvis de ku ha justeret og konstrueret
sig til markedets mere udbredte oktan 95 ??



Georg Motor (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Georg Motor


Dato : 24-10-06 02:09

jo højre oktantal, jo langsommere eksplodere benzinen faktisk-


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:453b9798$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Olsen wrote:
>> Er der mere 'energi' i 98 oktan
>> end i 95 ?
>
> Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under
> kompression.
>
>
>> Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
>> op ad bakke med 98 istedet for 95.
>
> Muligt, det kommer an på din motor og så har additiverne i benzinen meget
> at sige.
>
> Mvh
> Bruno



Bruno (25-10-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 25-10-06 19:45

Georg Motor wrote:
> jo højre oktantal, jo langsommere eksplodere benzinen faktisk-
>
Er du sikker på det handler om flammehastighed, jeg mener da bestemt
oktantallet går på hvilket tryk det tænder ved.

Mvh

Bruno

Henrik B. (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-10-06 22:13

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:453b9798$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Olsen wrote:
>> Er der mere 'energi' i 98 oktan
>> end i 95 ?
>
> Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under
> kompression.

Netop! Altså kan tændingen ændres ved 98 Oktan = bedre udnyttelse/flere
Hk/moment.

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



martin (30-10-2006)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 30-10-06 10:47


"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4543c7c7$0$14040$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> news:453b9798$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Olsen wrote:
>>> Er der mere 'energi' i 98 oktan
>>> end i 95 ?
>>
>> Nej. Oktan tallet fortæller om hvordan benzinen antændes under
>> kompression.
>
> Netop! Altså kan tændingen ændres ved 98 Oktan = bedre udnyttelse/flere
> Hk/moment.
>
> --
> --------------------------------
> Rigtige biler har over 420 Nm...

joh. men det giver jo mere at hæve sin kompression / ladetryk.


-------------------------------
Og du tager helt fejl:
Rigtige biler har vægt/effekt på bedere end 3:1 ( kg/HK).




Morten Fruergaard (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-10-06 18:07

Olsen wrote:
> Er der mere 'energi' i 98 oktan
> end i 95 ?
> Jeg oplever bedre sejtræksegenskaber
> op ad bakke med 98 istedet for 95.

Nu ved jeg ikke hvad det er for en bil, men de fleste nyere biler kan køre
med 95 og burde derfor kører uden problemet med dette.

Hvis dette er tilfældet så vil jeg vove at påstå at troen flytter bjerge...
Kan du også mærke om du har en passager mere eller mindre med i bilen?
Der er normalt så få hk/moment i forskel på 95/98 at +/- 80 kg vil have
større betydning.



--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Kasper Christensen (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 22-10-06 18:25

Morten Fruergaard skrev:
> Hvis dette er tilfældet så vil jeg vove at påstå at troen flytter bjerge...
> Kan du også mærke om du har en passager mere eller mindre med i bilen?
> Der er normalt så få hk/moment i forskel på 95/98 at +/- 80 kg vil have
> større betydning.

Vi snakker vist VW FSI motoren og der siges det at man kan mærke forskel.

Mvh

Kasper

Brian (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-10-06 18:52

Kasper Christensen wrote:

> Vi snakker vist VW FSI motoren og der siges det at man kan mærke
> forskel.

Jeg tror nu at Olsen snakker om sin Sierra 1,6 fra '86 i en klar racerrød
farve

/Brian



Martin Sørensen (24-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-10-06 08:20


Olsen skrev:

> Hvorfor er der så bankesensorer og al mulig gejl i moderne
> biler og hvorfor kører en FSI motor bedst
> på oktan 100 hvis de ku ha justeret og konstrueret
> sig til markedets mere udbredte oktan 95 ??

Motoren er konstrueret så den kan udnytte 100 oktan, hvis det er til
rådighed giver det lidt bedre økonomi og/eller ydelse.

Bankesensoren sørger så for at at motoren ikke skades af at køre på
et lavere oktantal - men det koster så andet steds.

Er du interesseret i de finere detaljer kan jeg anbefale Mogens
Damkiers bog om biler og motorer (kan ikke huske titlen), du kan
sikkert finde den påå biblioteket.

/Martin


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408891
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste